Europaudvalget 2024-25
SEK (2025) 0250 Bilag 1
Offentligt
3043656_0001.png
Samlenotat
Kommissionens forslag til EU's 2026-budget
SEC(2025) 250
1. Resume
19. juni 2025
Kommissionen har d. 4. juni 2025 fremlagt forslag til EU's budget for 2026. Kommissionens
forslag indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillinger på 193,3 mia. euro. Det foreslåede forplig-
telsesniveau svarer ifølge Kommissionen til 1,00 pct. af
EU’s
BNI. I forhold til 2025-budgettet
(inkl. ændringsbudget 1) er der tale om et fald i forpligtelsesbevillingerne på 6,2 mia. euro, svarende
til ca. 3,1 pct.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 192,2 mia. euro. Det foreslåede beta-
lingsniveau svarer ifølge Kommissionen til 1,00 pct. af
EU’s
BNI. I forhold til 2025-budgettet
(inkl. ændringsbudget 1) er der tale om en stigning i betalingsbevillingerne på 37,0 mia. euro,
svarende til ca. 23,8 pct. Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes
det danske EU-bidrag i 2026 at udgøre 27,0 mia. kr. (2026-priser).
Kommissionen bemærker, at forslaget
til EU’s 2026-budget
skal ses i lyset af den usikre geopoli-
tiske situation. Forslaget ses af Kommissionen at understøtte fælleseuropæiske prioriteter og hånd-
tere øgede udgifter til renter ifm. de fælles genopretningslån samt et opadgående udgiftspres fra
administration. Kommissionen forventes at opdatere forslaget ved et ændringsbrev forud for budget-
forhandlingerne i efteråret.
Regeringen finder det væsentligt, at
EU’s 2026-budget
loyalt implementerer aftalerne om
EU’s
flerårige finansielle ramme, herunder at renteudgifter i videst muligt omfang finansieres ved ompri-
oriteringer. Regeringen finder det ligeledes væsentligt, at der foretages udgiftspolitiske prioriteringer
mhp. at sikre modernisering af budgettet, støtte til Ukraine og et samlet set lavere udgiftsniveau
med tilstrækkelige margener til uforudsete udgifter så EU fortsat kan reagere hurtigt i en usikker
verden.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 4. juni 2025 forslag til EU's budget for 2026, der skal
behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten. Hjem-
melsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
Kommissionens forslag til
EU’s budget for 2026
er fremlagt med udgangspunkt i
rammerne for
EU’s
flerårige finansielle ramme for 2021-2027 (MFF). Kommissio-
nen forventes efter fast praksis i efteråret 2026 at præsentere et ændringsbrev til
forslag til 2026-budgettet. Kommissionen bemærker i denne sammenhæng, at man
i ændringsbrevet bl.a. forventer at justere administrationsområdet som følge af nye
fremskrivninger af automatiske lønjusteringer og opdaterede skøn for renteudgifter.
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
3043656_0002.png
Side 2 af 15
Rådet forventes at vedtage sin position i juli 2025 under dansk formandskab. Eu-
ropa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2025. Hvis der er uenig-
hed mellem Rådet og Europa-Parlamentet indledes en 21 dage lang forligsproce-
dure.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2026-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til
EU’s budget for 2026
Mia. euro, løbende priser
2026-budgetforslag
Forplig-
telser
1. Det indre marked, in-
novation og det digitale
område
2. Samhørighed, resili-
ens og værdier
3. Naturressourcer og
miljø
4. Migration og grænse-
forvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og ver-
den
7. Europæisk offentlig
forvaltning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
Heraf fælles margen-in-
strument
Heraf EURI-instrument
Andre særlige instrumen-
ter
I alt
Margen
22,1
71,7
57,0
5,0
2,8
15,5
13,5
187,5
2,3
0,7
2,1
5,7
193,3
0,5
Betalin-
ger
23,3
74,6
53,1
3,9
2,3
16,5
13,5
187,2
2,5
-
2,1
5,0
192,2
18,6
2025-budget
1)
Forplig-
telser
21,5
78,0
56,7
4,8
2,6
16,3
12,8
192,8
1,2
0,7
1,1
6,7
199,4
0,8
Betalin-
ger
20,5
44,4
52,1
3,2
2,1
14,4
12,8
149,6
1,4
-
1,1
5,6
155,2
28,3
-1,0
-6,2
-0,6
37,0
-14,3%
-3,1%
-10,2%
23,8%
Forskel
Forplig-
telser
0,6
-6,3
0,2
0,2
0,2
-0,8
0,6
-5,2
Betalin-
ger
2,8
30,2
1,0
0,7
0,1
2,1
0,6
37,6
Forskel i pct.
Forplig-
telser
2,7%
-8,0%
0,4%
4,6%
6,5%
-4,9%
4,9%
-2,7%
Betalin-
ger
13,9%
67,9%
2,0%
21,3%
5,0%
14,5%
4,9%
25,1%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2025 inkl. ændringsbudget 1.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
Den betydelige stigning i betalingsbevillinger fra 2025 til 2026 på knap 24 pct. skyl-
des primært en stigning i betalingsbehovet under strukturfondene. Ifølge Kommis-
sionen afspejler det også en tidligere observeret stigning i betalingsbehovene frem
mod slutningen af en MFF-periode. Dertil kommer øgede renteudgifter til de fælles
genopretningslån.
Det samlede fald i forpligtelser fra 2025 til 2026 kan ligeledes primært henføres til
strukturfondene. Forsinkelser ved begyndelsen af MFF-perioden ledte til en repro-
grammering af de forudsatte forpligtigelsesbevillinger til strukturfondene for 2021
således at disse blev fordelt ligeligt i årene 2022-2025, hvilket ledte til en midlertidig
forøgelse. Denne midlertidige forøgelse bortfalder fra 2026-budgettet.
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
3043656_0003.png
Side 3 af 15
Låneprovenuet fra genopretningsinstrumentet (NGEU) er opført på budgettet som
formålsbestemte indtægter, hvorfor udgifterne ikke medregnes under EU-budget-
tets udgiftslofter og ikke er genstand for forhandling i forbindelse med vedtagelsen
af EU’s budget for 2026.
3.1 Uddybning af de enkelte budgetkategorier
3.1.1 Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Budgetkategori 1 er de såkaldt vækstskabende initiativer, herunder bl.a. forskning,
infrastrukturinvesteringer og digitalisering. Over halvdelen af udgifterne under ka-
tegori 1 går til forskningsprogrammet Horisont Europa.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1 indebærer samlede forpligtelser for
22.054,4 mio. euro svarende til en stigning på ca. 574,3 mio. euro (2,7 pct.) ift. 2025-
budgettet. Det efterlader en margen op til forpligtigelsesloftet for kategori 1 på
155,6 mio. euro.
Forslaget indeholder betalinger for 23.309,4 mio. euro, svarende til en stigning på
2.848,7 mio. euro (13,9 pct.) ift. 2025,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Mio. euro, løbende priser
2026-budgetforslag
Forplig-
telser
Horisont Europa
Det Europæiske Atom-
energifællesskab Euratom
International termonuklear
forsøgsreaktor ITER
InvestEU
Store infrastruktur projek-
ter CEF
Digitalt Europa
Indre marked program
Bekæmpelse af svig
Samarbejde på beskat-
ningsområdet (FISCALIS)
Toldprogram (CUSTOMS)
Det Europæiske Rumpro-
gram
EU-programmet for sikker
konnektivitet
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
12.973,5
293,8
852,4
298,6
3.019,3
999,7
622,0
26,9
40,0
140,3
2.094,4
149,7
510,6
33,2
22.054,4
155,6
Betalin-
ger
13.845,4
220,3
931,5
879,7
2.707,9
1.561,3
525,4
31,0
37,2
154,8
1.769,6
50,2
510,6
84,6
23.309,4
2025-budget
1)
Forplig-
telser
12.762,3
287,8
486,5
378,2
2.827,3
1.097,3
613,3
27,4
39,2
138,4
2.050,7
196,4
465,8
109,4
21.480,1
115,9
Betalin-
ger
11.119,2
263,8
642,1
529,8
3.288,6
1.136,0
615,2
30,6
30,8
112,7
1.982,6
150,2
465,8
93,4
20.460,6
Forskel
Forplig-
telser
211,2
6,0
365,9
-79,7
192,0
-97,5
8,7
-0,4
0,8
1,8
43,7
-46,6
44,8
-76,2
574,3
Betalin-
ger
2.726,2
-43,5
289,4
350,0
-580,7
425,2
-89,8
0,3
6,4
42,1
-213,0
-100,0
44,8
-8,8
2.848,7
Forskel i pct.
Forplig-
telser
1,7%
2,1%
75,2%
-21,1%
6,8%
-8,9%
1,4%
-1,6%
2,0%
1,3%
2,1%
-23,8%
9,6%
-69,7%
2,7%
Betalin-
ger
24,5%
-16,5%
45,1%
66,1%
-17,7%
37,4%
-14,6%
1,1%
20,8%
37,4%
-10,7%
-66,6%
9,6%
-9,4%
13,9%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2025 inkl. ændringsbudget 1.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
Side 4 af 15
For forskningsprogrammet Horisont Europa foreslår Kommissionen, at der afsæt-
tes 147,7 mio. euro i forpligtelsesbevillinger ud over det afsatte i budgetforslaget.
Midlerne svarer til tidligere indgåede forpligtelser, der som følge af manglende im-
plementering under Horisont Europa i tidligere år, er annulleret. En sådan såkaldt
genanvendelse af annullerede forpligtelser under Horisont Europa følger af MFF-
aftalen for 2021-2027, hvor der var enighed om at kunne genanvende forpligtelser
for i alt op til 500 mio. euro (2018-priser) over hele MFF-perioden. Rammen blev
opjusteret med 100 mio. euro (2018-priser)
ifm. revisionen af MFF’en.
3.1.2 Budgetkategori 2
Samhørighed, resiliens og værdier
Kategori 2 indeholder særligt udgifter til Den Europæiske Fond for Regional Ud-
vikling, Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond Plus
også kaldet
EU's samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke
økonomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i
EU. I flere mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig
del af de offentlige investeringer.
Under budgetkategorien ligger også en række programmer relateret til genopretnin-
gen efter COVID-19: Genopretningsfaciliteten (RRF), der udmønter låneprovenu
fra EU’s genopretningsinstrument
som formålsbestemte indtægter, hvorfor udgif-
terne ikke medregnes under EU-budgettets udgiftslofter og ikke er genstand for
forhandling i forbindelse med
EU’s budget for 2026.
Samtidig indgår også instru-
ment for teknisk støtte (TSI), der gør det muligt for Kommissionen at støtte med-
lemslandenes myndigheder i deres bestræbelser på at udforme reformer. Dertil
kommer finansieringsomkostningerne ifm. genopretningsinstrumentet (NGEU)
Budgetkategorien indeholder også EU’s
program for uddannelse, ungdom og idræt
Erasmus+, sundhedsprogrammet EU4Health samt EU’s civilbeskyttelsesmeka-
nisme RescEU.
Forslaget indeholder 71.726,1 mio. euro i forpligtelser og 74.617,4 mio. euro i be-
talinger. Det svarer til et fald i forpligtelser på 6.254,0 mio. euro (8,0 pct.) og en
stigning i betalinger på 30.172,2 mio. euro (67,9 pct.) ift. 2025,
jf. tabel 3.
Budgetfor-
slaget overskrider forpligtelsesloftet for budgetkategori 2. Derfor foreslås anven-
delse af fleksibilitetsinstrumentet for 2.065,4 mio. euro og EURI-instrument for
2.138,2 mio. euro.
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
3043656_0005.png
Side 5 af 15
Tabel 3
Budgetkategori 2 - Samhørighed, resiliens og værdier
Mio. euro, løbende priser
2026-budgetforslag
Forplig-
telser
Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling (ERDF)
Samhørighedsfonden
Den Europæiske Social-
fond Plus (ESF+)
Støtte til det tyrkisk-cyprio-
tiske fællesskab
Genopretningsfaciliteten
(RRF) og Instrument for
teknisk støtte (TSI)
Programmet mod forfalsk-
ning af euroen (Pericles IV)
Finansieringsomkostninger
til EU’s genopretningsin-
strument (EURI)
EU’s civilbeskyttelsesme-
kanisme (RescEU)
EU4Health
Nødhjælpsinstrument
(ESI)
Beskæftigelse og social in-
novation
Erasmus+
Solidaritetskorps
Kreativt Europa
Retfærdighedsprogrammet
Borgere, lighed, rettighe-
der og værdier
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf
ment
fleksibilitetsinstru-
34.330,3
7.756,4
14.505,8
35,7
109,5
0,9
8.027,0
167,7
684,9
-
107,7
4.274,3
149,8
396,0
41,7
290,9
637,5
210,0
71.726,1
2.065,4
2.138,2
0,5
Betalin-
ger
36.291,3
7.829,8
15.573,0
37,2
124,6
0,9
8.027,0
208,5
573,2
-
104,3
4.248,6
138,3
358,2
32,0
216,2
630,7
223,5
74.617,4
2025-budget
1)
Forplig-
telser
40.455,0
8.721,4
17.183,9
35,5
126,0
0,9
4.967,0
211,3
582,6
-
109,1
3.969,2
146,9
352,2
41,8
236,3
609,8
231,3
77.980,2
1.141,6
1.141,6
-
Betalin-
ger
21.326,7
4.381,1
7.549,9
34,1
124,9
0,9
4.967,0
107,5
584,7
1,0
75,8
3.766,0
133,2
347,1
37,5
188,2
595,5
224,4
44.445,2
Forskel
Forplig-
telser
-6.124,7
-965,0
-2.678,0
0,2
-16,4
0,0
3.060,0
-43,7
102,3
-
-1,4
305,1
2,9
43,8
0,0
54,6
27,7
-21,3
-6.254,0
Betalin-
ger
14.964,6
3.448,7
8.023,2
3,1
-0,2
0,0
3.060,0
101,0
-11,5
-1,0
28,5
482,6
5,1
11,2
-5,5
28,0
35,2
-0,9
30.172,2
Forskel i pct.
Forplig-
telser
-15,1%
-11,1%
-15,6%
0,6%
-13,0%
2,0%
61,6%
-20,7%
17,6%
-
-1,3%
7,7%
2,0%
12,4%
0,0%
23,1%
93,4%
-9,2%
-8,0%
Betalin-
ger
70,2%
78,7%
106,3%
9,2%
-0,2%
5,3%
61,6%
94,0%
-2,0%
-100,0%
37,7%
12,8%
3,9%
3,2%
-14,7%
14,9%
4,4%
-0,4%
67,9%
heraf EURI-instrument
Margen
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2025 inkl. ændringsbudget 1.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
Der er et samlet fald i forpligtelser, hvilket primært skyldes færre bevillinger til struk-
turfondene, som delvist modgås af en
stigning i renteomkostninger til EU’s genop-
retningsinstrument. Det stigende niveau for betalinger kan henføres til en højere
implementering af strukturfondene i 2026 end i 2025 samt til renteomkostninger.
3.1.3 Budgetkategori 3
Naturressourcer og miljø
Budgetkategori 3 vedrører den fælles landbrugspolitik, fiskerifonden, miljøpro-
grammet LIFE og mekanismen for en retfærdig omstilling (JTM). JTM har til hen-
sigt at yde støtte til regioner mest påvirket af den grønne omstilling. Landbrugspo-
litikken understøttes af de to søjler i landbrugsbudgettet; søjle 1, der indeholder den
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
3043656_0006.png
Side 6 af 15
direkte landbrugsstøtte, herunder bioordningerne og markedsordningerne samt
søjle 2, der indeholder udgifter til EU’s landdistriktspolitik.
Forslaget indeholder 56.971,9 mio. euro i forpligtelser, svarende til en stigning på
240,6 mio. euro (0,4 pct.) og 53.133,4 mio. euro i betalinger, svarende til en stigning
på 1.041,9 mio. euro (2,0 pct.) ift. 2025-budgettet,
jf. tabel 4.
Der efterlades en mar-
gen på 128,1 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 4
Budgetkategori 3
Naturresourcer og miljø
Mio. euro, løbende priser
2026-budgetforslag
Forplig-
telser
Direkte landbrugsstøtte
Landdistriktsstøtte
Hav- og fiskerifonden
Partnerskabsaftale om fi-
skeri og regional fiskerior-
ganisation
EU’s støtteprogram til
miljø- og klimaprojekter
LIFE
Fonden for Retfærdig Om-
stilling (JTM)
Offentlig lånefacilitet under
JTF
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
40.465,2
13.331,7
802,9
160,5
Betalin-
ger
40.517,0
9.337,5
935,1
137,0
2025-budget
1)
Forplig-
telser
39.975,9
13.226,0
945,9
156,7
Betalin-
ger
40.030,7
10.497,0
660,7
141,4
Forskel
Forplig-
telser
489,3
105,7
-142,9
3,7
Betalin-
ger
486,3
-1.159,5
274,4
-4,4
Forskel i pct.
Forplig-
telser
1,2%
0,8%
-15,1%
2,4%
Betalin-
ger
1,2%
-11,0%
41,5%
-3,1%
802,9
1.255,3
-
119,7
33,7
56.971,9
128,1
713,9
1.339,6
-
119,7
33,6
53.133,4
776,0
1.514,0
-
107,5
29,4
56.731,3
604,7
596,5
6,5
25,0
107,5
26,3
52.091,5
26,8
-258,6
-
12,2
4,3
240,6
117,4
1.333,1
-25,0
12,2
7,3
1.041,9
3,5%
-17,1%
-
11,3%
14,6%
0,4%
19,7%
20.639,1
%
-100%
11,3%
27,8%
2,0%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2025 inkl. ændringsbudget 1.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
Ca. 76 pct. af betalingerne (40,5 mia. euro) vedrører landbrugsstøtten i søjle 1 (mar-
kedsudgifterne og direkte støtte inkl. bioordninger), mens landdistriktsstøtte (søjle
2) med ca. 18 pct. (9,3 mia. euro) af de samlede betalinger udgør den næststørste
udgiftspost.
Landbrugsstøttens søjle 1 består primært af direkte betalinger, herunder bioordnin-
ger samt markedsstøtte. For så vidt angår
markedsstøtte
i landbrugssektoren foreslår
Kommissionen at afsætte 2.872,2 mio. euro, hvilket er en opjustering på 12,0 mio.
euro ift. 2025-budgettet. For så vidt angår
de direkte betalinger
stiger disse med 433,4
mio. euro (ca. 1,2 pct.) ift. 2025. Der er derudover afsat 450 mio. euro til landbrugs-
reserven under landbrugsstøtten til eventuelle kriser i sektoren.
3.1.4 Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Budgetkategori 4 indeholder udgifter vedrørende grænsekontrol, migration og asyl-
politik,
herunder kontrollen med EU’s ydre grænser.
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
3043656_0007.png
Side 7 af 15
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 5.010,0 mio. euro svarende til en stig-
ning på 218,9 mio. euro (4,6 pct.) ift. 2025-budgettet samt samlede betalinger for
3.886,5 mio. euro, svarende til en stigning på 682,6 mio. euro (21,3 pct.) ift. 2025,
jf. tabel 5.
Der efterlades en margen på 93,0 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 3
Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Mio. euro, løbende priser
2026-budgetforslag
Forpligtel-
ser
Betalin-
ger
1.375,6
748,6
114,4
1.647,9
3.886,5
2025-budget
1)
Forplig-
telser
1.868,7
1.234,7
146,6
1.541,2
4.791,1
79,9
Betalin-
ger
1.165,3
461,5
55,9
1.521,3
3.203,9
Forskel
Forplig-
telser
205,8
-113,2
-5,9
132,1
218,9
Betalin-
ger
210,3
287,0
58,6
126,6
682,6
Forskel i pct.
Forplig-
telser
11,0%
-9,2%
-4,0%
8,6%
4,6%
Betalin-
ger
18,0%
62,2%
104,8%
8,3%
21,3%
Asyl- og Migrationsfond
Instrumentet for grænse-
forvaltning og visa (BMVI)
Instrument for finansiel
støtte til toldkontroludstyr
Decentrale agenturer
I alt
Margen
2.074,5
1.121,5
140,7
1.673,3
5.010,0
93,0
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2025 inkl. ændringsbudget 1.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
Den samlede stigning i forpligtelser kan særligt henføres til stigninger til Asyl- og
Migrationsfonden,
EU’s grænsekontrolsagentur Frontex
samt decentrale agenturer
med et modvejende fald i Instrument for grænseforvaltning og visa. Stigningen i
betalinger skyldes stigninger i alle fire udgiftsposter.
3.1.5 Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Budgetkategori 5 indeholder udgifter vedrørende sikkerhed og forsvar. Udgifterne
dækker særligt over Fonden for Intern Sikkerhed, Den Europæiske Forsvarsfond
og Militær Mobilitet. Under budgetkategorien ligger også de to midlertidige instru-
menter; Kortfristet instrument til fælles indkøb på forsvarsområdet (EDIRPA) og
Instrument til styrkelse af forsvarsindustrien (ASAP). Derudover indeholder bud-
getkategorien et nyt Program for Europæisk Forsvarsindustri (EDIP). For sidst-
nævnte har Kommissionen alene afsat midler til støttefunktioner, idet programmet
endnu ikke er vedtaget.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 2.803,5 mio. euro, svarende til en stig-
ning på 170,9 mio. euro (6,5 pct.) ift. 2025-budgettet og samlede betalinger for
2.250,8 mio. euro, svarende til en stigning på 107,6 mio. euro (5,0 pct.),
jf. tabel 6.
Der efterlades en margen på 6,5 mio. euro til forpligtelsesloftet.
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
3043656_0008.png
Side 8 af 15
Tabel 4
Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Mio. euro, løbende priser
2026-budgetforslag
Forplig-
telser
Fonden for Intern Sikker-
hed
Nuklearsikkerhed (Litauen)
Nuklearsikkerhed (Bulga-
rien og Slovakiet)
Den Europæiske Forsvars-
fond(forskning)
Den Europæiske Forsvars-
fond (ikke-forskning)
Militærmobilitet
Kortfristet instrument til
fælles indkøb på forsvars-
området (EDIRPA)
Instrument til styrkelse af
forsvarsindustrien
EU-programmet for sikke
konnektivitet
Program for Europæisk
Forsvarsindustri (EDIP)
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf
ment
Margen
fleksibilitetsinstru-
327,4
74,6
78,6
335,7
663,9
251,3
-
-
121,0
621,3
305,9
23,9
2.803,5
-
6,5
Betalin-
ger
271,3
130,1
110,2
278,7
541,8
166,9
100,0
100,0
130,0
94,7
304,4
22,8
2.250,8
2025-budget
1)
Forplig-
telser
336,6
74,7
70,5
404,1
1.029,9
252,3
40
-
111,0
1,9
288,3
23,3
2.632,6
15,6
-
Betalin-
ger
227,3
90,2
90,6
313,6
702,3
136,8
100,0
120,0
50,0
1,9
288,3
22,2
2.143,2
Forskel
Forplig-
telser
-9,2
-0,1
8,1
-68,3
-366,1
-1,1
-40
-
10,0
619,3
17,6
0,6
170,9
Betalin-
ger
44,0
39,9
19,6
-34,9
-160,5
30,1
-
-20
80,0
92,8
16,1
0,6
107,6
Forskel i pct.
Forplig-
telser
-2,7%
-0,2%
11,5%
-16,9%
-35,5%
-0,4%
-100,0%
-100,0%
9,0%
32.089,7
%
6,1%
2,6%
6,5%
Betalin-
ger
19,3%
44,3%
21,7%
-11,1%
-22,9%
22,0%
-
-16,7%
160,0%
32.089,7
%
5,6%
2,5%
5,0%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2025 inkl. ændringsbudget 1.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
3.1.6 Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Budgetkategori 6 dækker tiltag, som iværksættes uden for EU, herunder udviklings-
hjælp og humanitær nødhjælp.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 15.505,0 mio. euro, svarende til et fald
på 803,2 mio. euro (4,9 pct.), og samlede betalinger for 16.511,7 mio. euro, svarende
til en stigning på 2.085,4 mio. euro (14,5 pct.) ift. 2025,
jf. tabel 7.
Der efterlades en
margen på 109,0 mio. euro under forpligtelsesloftet for budgetkategori 6.
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
3043656_0009.png
Side 9 af 15
Tabel 7
Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Mio. euro, løbende priser
2026-budgetforslag
Forpligti-
gelser
Instrument for naboskab,
udviklingssamarbejde og
internationalt samarbejde
(NDICI)
Europæisk instrument for
nuklear sikkerhed
Oversøiske lande og terri-
torier (herunder Grønland)
Humanitær bistand
Fælles udenrigs- og sikker-
hedspolitik
Instrument for før-tiltrædel-
sesbistand
Makrofinansiel bistand til
Ukraine +
Reform- og Vækstfacilite-
ten for Vestbalkan
EU-programmet for sikker
konnektivitet
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf
fleksibilitetsinstru-
ment
heraf fællesmargeninstru-
ment
Margen
10.112,0
Betalin-
ger
11.337,2
2025-budget
1)
Forpligti-
gelser
10.890,9
Betalin-
ger
9.672,5
Forskel
Forpligti-
gelser
-778,9
Betalin-
ger
1.664,7
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
-7,2%
Betalin-
ger
17,2%
47,2
74,3
1.927,5
404,2
2.201,7
0,3
500,0
50,0
187,9
15.505,0
-
-
109,0
44,6
83,2
2.161,2
407,8
2.129,0
0,3
73,4
70,0
205,0
16.511,7
44,1
72,9
1.943,6
393,7
2.169,7
0,3
499,0
50,0
244,1
16.308,2
5,2
-
-
37,5
75,7
1.860,1
393,7
2.085,5
0,3
101,1
-
199,8
14.426,3
3,1
1,5
-16,1
10,5
32,0
-
1,0
-
-56,2
-803,2
7,0
7,6
301,1
14,0
43,5
-
-27,6
70,0
5,1
2.085,4
6,9%
2,0%
-0,8%
2,7%
1,5%
-
0,2%
-
-23,0%
-4,9%
18,7%
10,0%
16,2%
3,6%
2,1%
-
-27,3%
-
2,6%
14,5%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2025 inkl. ændringsbudget 1.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
De største poster i budgetkategori 6 udgøres af instrument for naboskab, udvik-
lingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI), humanitær bistand og før-
tiltrædelsesstøtte. Midlerne til disse tre programmer udgør tilsammen ca. 92 pct. af
forpligtelserne og ca. 95 pct. af betalingerne. NDICI tegner sig for størstedelen af
faldet i forpligtigelsesbevillinger.
3.1.7 Budgetkategori 7
Administration
Budgetkategori 7 dækker over de administrative udgifter til EU-institutionerne,
pensioner og Europaskolerne.
Forslaget indebærer et niveau for forpligtigelser på 13.475,2 mio. euro, hvilket er en
stigning på 630,1 mio. euro (4,9 pct.) ift. 2025. Det bemærkes, at budgetkategori 7
er karakteriseret ved, at forpligtelserne i høj grad svarer til betalingerne. Konsekven-
serne for betalingsbevillingerne er derfor enslydende.
Kommissionen lægger op til at anvende fælles margeninstrument, baseret på ufor-
brugt margen fra tidligere budgetår, for i alt 748,2 mio. euro samt fleksibilitetsin-
strumentet for i alt 221,0 mio. euro. Således er der ingen margen for budgetkategori
7 i 2026,
jf. tabel 8.
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
3043656_0010.png
Side 10 af 15
Tabel 8
Budgetkategori 7
Europæisk offentlig forvaltning
Mio. euro, løbende priser
2026-budgetforslag
Forpligti-
gelser
Pensioner og europæiske
skoler
Heraf pensioner
Heraf europæiske skoler
EU-institutionernes admini-
strative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Tilsynsførende for
Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
I alt
heraf
fleksibilitetsinstru-
ment
heraf fælles margeninstru-
ment
Total margen
3.347,3
3.065,4
281,9
10.127,8
4.662,2
2.635,0
748,9
562,4
203,6
181,5
137,1
16,4
30,1
950,7
13.475,2
221,0
748,2
-
721,0
-
Betalin-
ger
3.347,3
3.065,4
281,9
10.127,8
4.662,2
2.635,0
748,9
562,4
203,6
181,5
137,1
16,4
30,1
950,7
13.475,2
2025-budget
1)
Forpligti-
gelser
3.124,5
2.857,3
267,3
9.720,5
4.457,3
2.531,5
715,9
541,7
194,5
174,0
130,5
15,4
27,1
932,5
12.845,0
Betalin-
ger
3.124,5
2.857,3
267,3
9.720,5
4.457,3
2.531,5
715,9
541,7
194,5
174,0
130,5
15,4
27,1
932,5
12.845,0
Forskel
Forpligti-
gelser
222,8
208,2
14,6
407,4
205,0
103,5
33,0
20,6
9,1
7,5
6,6
0,9
3,0
18,2
630,1
Betalin-
ger
222,8
208,2
14,6
407,4
205,0
103,5
33,0
20,6
9,1
7,5
6,6
0,9
3,0
18,2
630,1
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
7,1%
7,3%
5,5%
4,2%
4,6%
4,1%
4,6%
3,8%
4,7%
4,3%
5,1%
6,0%
11,1%
1,9%
4,9%
Betalin-
ger
7,1%
7,3%
5,5%
4,2%
4,6%
4,1%
4,6%
3,8%
4,7%
4,3%
5,1%
6,0%
11,1%
1,9%
4,9%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2025 inkl. ændringsbudget 1.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
Stigningen i udgifter til budgetkategorien kan henføres til såvel stigninger til pensi-
oner og Europaskoler som EU-institutionernes administrative udgifter.
De øgede udgifter til pensioner kan ifølge Kommissionen tilskrives et øget antal
pensionerede i tillæg til den årlige justering af pensionssatserne. Stigningerne til Eu-
ropaskoler skyldes ifølge Kommissionen, ud over justeringen for lønsatser, et øget
antal elever.
De øgede udgifter til EU-institutionernes administration angives af Kommissionen
særligt at kunne henføres til, at lønudgifterne stiger som følge af mekaniske tilpas-
ninger som fastsat i personalevedtægtsforordningen. Af hensyn til at mindske ud-
giftsstigningerne har Kommissionen, på linje med Rådets budgetretningslinjer for
2026, anlagt en maksimal stigning på ikke-lønrelaterede udgifter på 2 pct. Det be-
mærkes, at institutionerne samlet set har anmodet Kommissionen om en stigning
på 43 stillinger ift. 2025, hvilket ikke er blevet imødekommet af Kommissionen.
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
3043656_0011.png
Side 11 af 15
3.1.8 Tematiske særlige instrumenter
En række særlige instrumenter er placeret uden for loftet i den flerårige finansielle
ramme. De særlige instrumenter kan aktiveres, hvis der er et særligt behov.
Kommissionens budgetforslag for særlige instrumenter indebærer samlede forplig-
telser for 5.715,9 mio. euro, svarende til et fald på 953,9 mio. euro (14,3 pct.) ift.
2025. Forslaget indeholder betalinger for 5.022,5 mio. euro, svarende til et fald på
571,0 mio. euro (10,2 pct.) ift. 2025,
jf. tabel 9.
Faldet kan især henføres til periodi-
seringen af Brexit-reserven.
Tabel 9
Særlige instrumenter
Mio. euro, løbende priser
2026-budgetforslag
Forplig-
telser
Ukrainefaciliteten
Solidaritetsreserven
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Brexit-reserven
I alt
3.895,2
1.190,4
595,2
35,1
-
5.715,9
Betalin-
ger
3.164,1
1.190,4
595,2
20,0
52,9
5.022,5
2025-budget
1)
Forplig-
telser
4.320,4
1.167,1
583,5
34,5
564,4
6.669,9
Betalin-
ger
3.273,6
1.167,1
583,5
5,0
564,4
5.593,6
Forskel
Forpligti-
gelser
-425,2
23,3
11,7
0,7
-564,4
-953,9
Betalin-
ger
-109,5
23,3
11,7
15,0
-511,5
-571,0
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
-9,8%
2,0%
2,0%
2,0%
-100,0%
-14,3%
Betalin-
ger
-3,3%
2,0%
2,0%
300,0%
-90,6%
-10,2%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2025 inkl. ændringsbudget 1.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
Ukraine-faciliteten har til formål at yde finansiel støtte til Ukraine på i alt 50 mia.
euro i 2024-2027 (løbende priser). Heraf ydes 17 mia. euro som ikke-tilbagebeta-
lingspligtig støtte gennem Ukraine-reserven. Kommissionen foreslår i 2026 at mo-
bilisere 3.895,2 mio. euro i forpligtelser og 3.164,1 mio. euro i betalinger.
Den Europæiske Solidaritetsreserve har til formål at yde støtte til EU-lande i tilfælde
af naturkatastrofer og alvorlige sundhedskriser. Reserven er forhøjet til 1.190,4 mio.
euro (2026-priser), svarende til en fastholdelse i faste priser. Kommissionen foreslår
at udnytte den fulde ramme i både forpligtelser og betalinger i 2026.
Nødhjælpsreserven har til formål at yde nødhjælp til tredjelande som følge af begi-
venheder, herunder naturkatastrofer, sundhedskriser og migrationsstrømme, der
ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse. Reserven er forhøjet til 595,2 mio.
euro (2026-priser), svarende til en fastholdelse i faste priser. Kommissionen foreslår
at udnytte den fulde ramme i både forpligtelser og betalinger i 2026.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbejde
og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet i tilfælde af større omstruk-
tureringer, herunder sfa. ændrede handelsmønstre, overgangen til en lav-emissions-
økonomi eller som følge af digitalisering og automatisering. Reserven er forhøjet til
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
Side 12 af 15
35,1 mio. euro, svarende til en fastholdelse i faste priser. Kommissionen foreslår
dertil at afsætte 20,0 mio. euro i betalingsbevillinger.
Brexit-reserven har til formål at imødegå de negative sociale og økonomiske kon-
sekvenser af Brexit i medlemslandene. Implementeringen af midlerne er sket via tre
forudbetalinger i 2021-2023. Som led i midtvejs-revisionen
af MFF’en blev den
til-
bageværende bevilling til Brexit-reserven fjernet.
3.1.9 Ikke-tematiske særligt instrumenter
I den nuværende flerårige finansielle ramme for 2021-2027 indgår tre ikke-tematiske
særlige instrumenter, som indebærer mulighed for at afholde udgifter ud over de
fastsatte udgiftslofter i den flerårige finansielle ramme.
EURI-instrumentet
EURI-instrumentet er
et instrument til finansiering af renteudgifter til EU’s genop-
retningsinstrument (NextGenerationEU, NGEU), såfremt øvrige finansieringskil-
der i en trinvis tilgang ikke er tilstrækkelige til at finansiere renteudgifterne.
Det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i februar 2024, at
renteudgifterne skal finansieres i tre trin. Trin 1 indebærer anvendelse af den eksi-
sterende budgetlinje til renteudgifter. Trin 2 indebærer finansiering gennem margen
opnået gennem implementering af øvrige programmer, omprioriteringer samt an-
vendelse af fleksibilitetsinstrumentet og det fælles margeninstrument. Trin 3 inde-
bærer mobilisering af det nyetablerede instrument. Af konklusionerne fremgår det,
at 50 pct. af merudgifterne efter trin 1 som udgangspunkt skal finansieres gennem
trin 2.
Kommissionen skønner, at de samlede renteudgifter i 2026 udgør 8,02 mia. euro
som foreslås finansieret i nedenstående trin:
-
-
-
Trin 1 (eksisterende budgetlinjer): Den eksisterende budgetlinje til renteud-
gifter, som er placeret inden for EU-budgettets udgiftsloft, finansierer
3.744,6 mio. euro.
Trin 2 (omprioriteringer og reserver): Den uallokerede margen under ud-
giftsområde 2b (resiliens og værdier) finansierer 72,8 mio. euro, mens flek-
sibilitetsinstrumentet, som anvendes ud over EU-budgettets udgiftsloft, fi-
nansierer 2.065,4 mio. euro.
Trin 3 (EURI-instrumentet): Den resterende udgift, som udgør 50 pct. af
merudgifterne efter trin 1, foreslås finansieret ved mobilisering af EURI-
instrumentet. Dette svarer til 2.138,2 mio. euro i 2026.
Fleksibilitetsinstrumentet
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere uforudsete udgifter op til i
alt 1.577,1 mio. euro i 2026, der ikke kan finansernes inden for ét eller flere lofter
for udgiftsområder. Instrumentet kan således bruges til at finansiere udgifter inden
for specifikke programmer ud over disse lofter. Hertil kommer, at ubrugte midler
under fleksibilitetsinstrumentet fra de to forudgående budgetår kan videreføres.
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
Side 13 af 15
Kommissionen foreslår at anvende 2.065,4 mio. euro i forpligtelser og 2.466,8 mio.
euro i betalinger i 2026. Midlerne foreslås anvendt til at finansiere renteudgifter til
NGEU, jf. ovenstående afsnit.
Fælles margeninstrument
Det fælles margeninstrument er et instrument, der kan anvendes til at håndtere
uforudsete situationer. Instrumentet kan anvendes til at mobilisere forpligtelser og
betalinger ud over lofterne i de specifikke budgetkategorier i et givet år ved at an-
vende ubrugt margen fra det foregående år. Det er ligeledes muligt som sidste udvej
at benytte ubrugt margen fra samme eller senere finansår.
I alt ventes det ifølge Kommissionen, at forpligtelser for 748,2 mio. euro er til gæn-
gelige i 2026 fra foregående finansår. Kommissionen lægger op til at anvende 748,2
mio. euro til at finansiere stigende administrative udgifter under udgiftsområde 7.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
ventes at fastlægge sin holdning til EU’s
budget for 2026 i ef-
teråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2026, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2026, der vil blive opført på finansloven for 2026.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes det danske
EU-bidrag i 2026 at udgøre ca. 26,5 mia. kr. (2026-priser). Der kan komme
ændringer til skønnet, herunder som følge af budgetforhandlingerne med Europa-
Parlamentet og Kommissionen, evt. ændringsbudgetter, ændrede skøn for
toldindtægter, BNI, momsberegningsgrundlag, niveau for genanvendt
plastemballage, bødeindtægter mv.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s
2026-budget at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
innovation, grøn omstilling, digitalisering, iværksætteri, uddannelse og social inklu-
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
Side 14 af 15
sion, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede erhvervs-
økonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af hvor
stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række lande
ventes at argumentere for, at EU’s budget skal være retvisende og
afspejle det udgiftsbehov, der reelt ventes udmøntet. Endvidere ventes samme
gruppe af lande at argumentere for at sikre tilstrækkeligt manøvrerum til uforudsete
begivenheder såvel som håndtering af evt. konsekvenser af krigen i Ukraine. Grup-
pen ser derfor
behov for en skarp prioritering af EU’s udgifter på lige
vis med den
prioritering medlemslandene foretager i deres nationale budgetter. Denne gruppe
forventes i forlængelse heraf at finde det centralt, at merudgifter til renteudgifter til
EU’s genopretningslån finansieres ved omprioriteringer frem for ved mobilisering
af særligt instrumenter, som øger medlemslandenes EU-bidrag.
En anden gruppe af lande forventes at lægge vægt på at sikre tilstrækkelige beta-
lingsbevillinger, herunder særligt til fuld udmøntning af samhørighedspolitikken.
Tilsvarende argumenteres for at undgå større reduktioner i budgettet, der ses at
være nødvendige for at understøtte de politiske prioriteter på EU-niveau.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at
EU’s budget for 2026 understøtter en loyal im-
plementering af aftalerne om
EU’s flerårige finansielle ramme (MFF)
og revisionen
heraf i 2024. Regeringen finder i den forbindelse, at renteudgifterne i videst muligt
omfang bør finansieres ved omprioriteringer inden for udgiftslofterne frem for gen-
nem instrumenter uden for udgiftslofterne, som øger medlemslandenes EU-bidrag.
Ruslands invasion af Ukraine, internationale konflikter og ændringer i de globale
handelsmønstre udgør fortsat en usikkerhed for den europæiske økonomi. Det un-
derstreger samtidig nødvendigheden af at sikre tilstrækkelige margener til, at der kan
tages højde for uforudsete udgifter, som måtte opstå i løbet af året. Regeringen
finder derfor, at der er behov for en større margen i 2026-budgettet, så EU hurtigt
kan reagere, hvis der opstår uforudsete behov.
Niveauet for betalingsbevillinger i 2026 er væsentligt højere end tidligere forudsat
som følge af en forskydning af betalinger efter et underdrejet implementeringsni-
veau i 2024 og 2025. I lyset af pres på nationale budgetter, finder regeringen det i
den sammenhæng væsentligt, at Kommissionen sikrer større grad af forudsigelighed
i
implementeringen af EU’s budget.
EU’s budget for 2026 skal bringes i spil til at understøtte den fortsatte udvikling af
de europæiske økonomier. Samtidig skal budgettet adressere de største grænseover-
sek (2025) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EUs 2026-budget
Side 15 af 15
skridende udfordringer, som EU står overfor. Her er det særligt vigtigt, at under-
støttelse af den grønne omstilling prioriteres højt, samt at der fokuseres på politik-
ker, der har størst dokumenteret effekt ift. den grønne omstilling. Det kræver bl.a.,
at udgifterne fokuseres på de områder, hvor en fælleseuropæisk indsats har størst
merværdi, mens andre udgiftsområder bør reduceres
også for at begrænse belast-
ningen af medlemslandenes offentlige finanser, som er under pres i lyset af stigende
inflation og konsekvenserne af krigen i Ukraine. Det indebærer bl.a., at de fortsatte
stigninger til administrationsområdet adresseres.
Fra regeringens side finder man det centralt, at der i budgetforhandlingerne foreta-
ges samme konsolideringsbestræbelser og vanskelige prioriteringer, som udgør ram-
merne for den nationale budgetlægning i medlemslandene. Der skal dermed foreta-
ges reelle udgiftspolitiske prioriteringer og realistisk budgettering frem for tilførsel
af nye udgifter.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.