Europaudvalget 2024
KOM (2024) 0033
Offentligt
2831720_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.1.2024
COM(2024) 33 final
ANNEX 2
BILAG
til forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 2005/44/EF om harmoniserede flodinformationstjenester (RIS)
på de indre vandveje i Fællesskabet
{SEC(2024) 38 final} - {SWD(2024) 15 final} - {SWD(2024) 16 final}
DA
DA
kom (2024) 0033 - Ingen titel
2831720_0002.png
BILAG II
"BILAG
II
PRINCIPPER FOR DE TEKNISKE SPECIFIKATIONER FOR RIS
1.
Generelle principper
De tekniske specifikationer for RIS udarbejdes efter følgende principper:
(a)
(b)
(c)
angivelse af de tekniske krav til planlægning, indførelse og praktisk anvendelse af
tjenesterne og de dertil knyttede systemer
RIS's arkitektur og tilrettelæggelse
henstillinger til fartøjerne om at deltage i RIS, henstillinger vedrørende de enkelte
tjenester og til gradvis udvikling af RIS.
2.
Indlands-ECDIS
De tekniske specifikationer, som ifølge artikel 5 skal opstilles for et elektronisk kortvisnings-
og informationssystem (indlands-ECDIS), udarbejdes efter følgende principper:
(a)
(b)
kompatibilitet med søfartens ECDIS for at lette indlandsfartøjers sejlads i blandede
trafikzoner som flodmundinger og hav-flodsejlads
fastlæggelse af minimumskrav til indlands-ECDIS-udstyr og af de elektroniske
søkorts indhold for at sikre sejladsen, navnlig:
(a)
(b)
(c)
stor pålidelighed af og bred adgang til det benyttede indlands-ECDIS-udstyr
indlands-ECDIS-udstyrets holdbarhed, så det kan modstå de normale forhold
om bord på et skib, uden at dets kvalitet og pålidelighed forringes
afsætning på de elektroniske søkort af alle geografiske forhold (f.eks. sejlløbets
grænser, anlæg langs kystlinjen, afmærkninger), som har betydning for
sejladsens sikkerhed
kontrol med det elektroniske søkort ved hjælp af et overlejret radarbillede, når
det benyttes til styring af fartøjet
(d)
(c)
(d)
indarbejdelse af opdaterede oplysninger om farvandsdybde på det elektroniske søkort
og angivelse af den forventede eller faktiske vandstand
indarbejdelse af yderligere oplysninger (f.eks. fra andre end de kompetente
myndigheder) i det elektroniske søkort og visning af dem på indlands-ECDIS, uden
at det påvirker de oplysninger, som er nødvendige for sikker sejlads
RIS-brugeres adgang til de elektroniske søkort
alle systemfabrikanters adgang til de data, der benyttes til elektroniske søkort,
eventuelt mod betaling af en rimelig omkostningsrelateret afgift
(e)
(f)
DA
1
DA
kom (2024) 0033 - Ingen titel
(g)
indarbejdelse af opdaterede oplysninger om ventetiderne ved sluser, broer og
indlandshavne i det elektroniske søkort og visning af dem på indlands-ECDIS, uden
at det påvirker de oplysninger, som er nødvendige for sikker sejlads.
3.
Elektronisk skibsmelding
De tekniske specifikationer for elektronisk skibsmelding i indlandssejladsen i henhold til
artikel 5 udarbejdes efter følgende principper:
(a)
fremme af elektronisk dataudveksling mellem de kompetente myndigheder i
medlemsstaterne, mellem de forskellige deltagere i både indlands- og havsejlads og i
multimodal transport, som omfatter indlandssejlads
benyttelse af en standardiseret transportanmeldelse ved meddelelser fra skib til
myndighed, fra myndighed til skib og fra myndighed til myndighed, så der opnås
kompatibilitet med søfarten
benyttelse af internationalt accepterede kodelister og klassifikationer eventuelt med
yderligere suppleringer af hensyn til indlandssejladsens behov
benyttelse af et enkelt europæisk fartøjsidentifikationsnummer.
4.
Efterretninger for skippere
(b)
(c)
(d)
De tekniske specifikationer for efterretninger for skippere i henhold til artikel 5, især
farvandsefterretninger, trafikinformation og trafikregulering samt rejseplanlægning,
udarbejdes efter følgende principper:
(a)
en standardiseret datastruktur, som benytter forudfastsatte tekstmoduler og i vid
udstrækning er kodet for at muliggøre automatisk oversættelse af det vigtigste
indhold til andre sprog og for at fremme inddragelse af efterretninger for skippere i
rejseplanlægningssystemerne
den standardiserede datastrukturs kompatibilitet med indlands-ECDIS's datastruktur
for at fremme inddragelse af efterretninger for skippere i indlands-ECDIS
en tilpasning til de tekniske specifikationer for sejlads og ruteplanlægning for at
sikre, at de leverede oplysninger er sammenhængende.
5.
Fartøjssporingssystemer
(b)
(c)
De tekniske specifikationer for fartøjssporingssystemer i henhold til artikel 5 udarbejdes efter
følgende principper:
(a)
(b)
fastlæggelse af kravene til systemer og standardmeddelelser og til procedurer, så de
kan udføres automatisk
sondring mellem systemer, der opfylder den taktiske trafikinformations krav, og
systemer, der opfylder den strategiske trafikinformations krav, både når det gælder
positionsbestemmelsesnøjagtighed og den nødvendige ajourføringshyppighed
DA
2
DA
kom (2024) 0033 - Ingen titel
(c)
(d)
beskrivelse af de relevante tekniske systemer til fartøjssporing som indlands-AIS
(automatisk identifikationssystem til indlandssejlads)
dataformatet skal være kompatibelt med søfartens AIS-system.
6.
Drift af RIS-platformen
De tekniske specifikationer for RIS-platformen i henhold til artikel 5 udarbejdes efter
følgende principper:
(a)
(b)
fungerer som digital kvikskranke for sejlads ad indre vandveje
et harmoniseret fælles adgangspunkt for opdaterede oplysninger, om muligt i realtid,
om farvandsforhold med henblik på sikker og bæredygtig sejlads, planlægning og
havneoperationer langs TEN-T-nettet
muliggør multimodale transportkæder, samtidig med at der leveres et passende
niveau af databeskyttelse
højt niveau af nøjagtighed for data med henblik på gnidningsløs dataudveksling
mellem relevante RIS-brugere langs TEN-T-nettet (i og uden for Unionen)
brugervenlig grænseflade med driftsklare, nyttige og praktiske funktioner som f.eks.
muligheden for af gemme og opbevare profiler
harmoniseret fælles punkt for meldinger i overensstemmelse med engangsprincippet,
også for internationale sejladser
forbindelse til andre systemer, der anvender informations-, kommunikations-,
navigations- eller positionsbestemmelses-/lokaliseringsteknologier til at forvalte
infrastruktur, mobilitet og trafik på TEN-T-nettet effektivt og til at formidle
merværditjenesteydelser til borgere og operatører, herunder systemer til sikker,
miljømæssigt fornuftig og kapacitetseffektiv anvendelse af nettet
indsamler og indberetter anonymiserede og aggregerede brugsdata, som kan
anvendes til at overvåge gennemførelsen af RIS, herunder som mindstemål antallet
af RIS-brugere, datatilgængelighed på RIS-platformen samt forbindelser og antal
udvekslinger
med
andre
systemer
(f.eks.
eFTI,
EMSWe
og
havnefællesskabssystemer).
7.
Udveksling af data med andre digitale systemer og platforme
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
De tekniske specifikationer for udveksling af data med andre digitale systemer og platforme,
herunder EMSWe, eFTI, ERDMS, indlandshavnes havnefællesskabssystemer og
intelligente
infrastruktursystemer for indre vandveje
i overensstemmelse med artikel 5 udarbejdes efter
følgende principper:
(a)
(b)
bygger på de funktioner, som RIS-platformen leverer
letter udvekslingen af elektroniske data mellem RIS-teknologier og de databaser og
systemer, som andre transportformer anvender, ved hjælp af passende
dataforbindelser og grænseflader
fastlæggelse af kravene til systemer og procedurer for automatisk dataudveksling
(c)
DA
3
DA
kom (2024) 0033 - Ingen titel
(d)
(e)
(f)
udveksling af oplysninger i realtid, særlig for så vidt angår tidskritiske data
sikrer sikker udveksling af oplysninger i overensstemmelse med et omfattende
rettighedsbaseret adgangskontrolsystem
forbereder en ramme for systemudveksling, som efter behov muliggør fremtidig
udvikling og fremtidige forbindelser med yderligere systemer, herunder udvekslinger
med det fremtidige europæiske mobilitetsdataområde og ethvert andet system, som er
udformet til at fremme innovationer i multimodal transport.
8.
Udveksling af data med andre digitale systemer og platforme
De tekniske specifikationer for udveksling af data med andre digitale systemer og platforme,
herunder EMSWe, eFTI, ERDMS, indlandshavnes havnefællesskabssystemer og
intelligente
infrastruktursystemer for indre vandveje
i overensstemmelse med artikel 5 udarbejdes efter
følgende principper:
(a)
(b)
bygger på de funktioner, som RIS-platformen leverer
letter udvekslingen af elektroniske data mellem RIS-teknologier og de databaser og
systemer, som andre transportformer anvender, ved hjælp af passende
dataforbindelser og grænseflader
fastlæggelse af kravene til systemer og procedurer for automatisk dataudveksling
udveksling af oplysninger i realtid, særlig for så vidt angår tidskritiske data
sikrer sikker udveksling af oplysninger i overensstemmelse med et omfattende
rettighedsbaseret adgangskontrolsystem
forbereder en ramme for systemudveksling, som efter behov muliggør fremtidig
udvikling og fremtidige forbindelser med yderligere systemer, herunder udvekslinger
med det fremtidige europæiske mobilitetsdataområde og ethvert andet system, som er
udformet til at fremme innovationer i multimodal transport.
9.
Sejlads og ruteplanlægning
(c)
(d)
(e)
(f)
De tekniske specifikationer for sejlads og ruteplanlægning i henhold til artikel 5 udarbejdes
efter følgende principper:
(a)
levering af opdaterede oplysninger med regelmæssige intervaller og som mindstemål
når væsentlige ændringer af farvandssituationen, som kan påvirke sejladsen, finder
sted
omfatter som mindstemål følgende områder:
(a)
(b)
ventetider ved sluser, (bevægelige) broer og indlandshavne
vandstand, mindste loddede dybde, fri sejlhøjde under bro, dæmningsstatus,
afstrømning, vandregime, prognosticeret vandstand, prognose for mindste
loddede dybde eller prognosticeret afstrømning
issituation og den dertil knyttede sejlbarhed
slusers, (bevægelige) broers og indlandshavnes arbejdstider
(b)
(c)
(d)
DA
4
DA
kom (2024) 0033 - Ingen titel
(e)
(c)
vejroplysninger.
leveres via indlands-ECDIS, efterretninger for skippere og RIS-platformen, alt efter
hvad der er relevant."
DA
5
DA