Europaudvalget 2024
KOM (2024) 0093
Offentligt
2837420_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.2.2024
COM(2024) 93 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Halvårlig rapport om gennemførelsen af låntagnings-, gældsforvaltnings- og de dermed
forbundne långivningstransaktioner i henhold til artikel 12 i Kommissionens
gennemførelsesafgørelse C(2022) 9700
1. juli–31. december 2023
DA
DA
kom (2024) 0093 - Ingen titel
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Resumé ....................................................................................................................................................................................3
Indledning ...............................................................................................................................................................................3
Gennemførelse af lånoptagelse i andet halvår af 2023.............................................................................4
Finansieringsomkostninger og likviditetssaldi ...................................................................................................8
Skridt til at videreudvikle økosystemet for EU-obligationer ......................................................................9
Andre milepæle i andet halvår af 2023.............................................................................................................11
Tidsplan for udstedelser i første halvår af 2024 .........................................................................................11
DA
DA
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0003.png
TILVEJEBRAGT FINANSIERING ANDET HALVÅR 2023
UDBETALINGER
Alle beløb i mia. EUR
1
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0004.png
UDESTÅENDE EU-OBLIGATIONER
pr. 31.12.2023
NØGLEFAKTA
-
Der blev rejst 115,9 mia. EUR i 2023.
-
Finansieringsomkostningerne beløb sig til 3,2 % i første halvår af 2023 og 3,6 % i andet
halvår af 2023.
-
De tilvejebragte midler blev hovedsagelig brugt til at finansiere NextGenerationEU (herunder
RePowerEU) og MFA+-lån til Ukraine.
-
NextGenerationEU gør EU's økonomi grønnere, mere digital og mere diversificeret i sin
energiforsyning.
-
MFA+-lån imødekom en stor del af Ukraines kortsigtede finansieringsbehov i 2023.
2
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0005.png
1. Resumé
I andet halvår af 2023 rejste Kommissionen 37.7 mia. EUR, hvilket bringer det samlede
tilvejebragte beløb i løbet af 2023 op på 115,9 mia. EUR. I 2023 blev der udbetalt 99,1 mia. EUR
under NextGenerationEU, hvilket gør EU's økonomi grønnere, mere digital og mere diversificeret i
energiforsyningen. I 2023 modtog Ukraine 18 mia. EUR i lån på meget fordelagtige vilkår via MFA+,
hvilket dækkede en stor del af Ukraines kortsigtede finansieringsbehov i 2023.
EU's finansieringsomkostninger fortsatte med at stige i andet halvår af 2023 i overensstemmelse
med markedsforholdene
fra 3,2 % i første halvår af 2023 til 3,6 % i andet halvår. Spændet
mellem 10-årige EU-obligationer og 10-årige tyske obligationer forblev forholdsvis stabilt og
sluttede tæt på 73 basispoint (sammenlignet med 68 basispoint pr. 30. juli 2023). Toppen på 81
basispoint i oktober 2023 understregede imidlertid, at da EU-obligationer prissættes i forhold til
swapkurven, har de højere afkast i forhold til europæiske statsobligationer, når en risikosky
stemning sætter ind. Ved årets udgang faldt markedspriserne på EU-gælden kraftigt (fra 3,7 % i
oktober til 2,8 % ved årets udgang for 10-årige EU-obligationer), da forventningerne nu går i
retning af lavere rentesatser på et tidspunkt i 2024.
I andet halvår af 2023 gjorde Kommissionen yderligere fremskridt med hensyn til at styrke den
arkitektur, der ligger til grund for dens udstedelsesprogram. Ud over at indføre en fælles
finansieringsmetode i januar 2023 lancerede Kommissionen i november 2023 et
prisstillingssystem, og den gennemførte EU's udstedelsestjeneste primo 2024. Gennemførelsen af
EU's udstedelsestjeneste afspejler partnerskabet mellem Kommissionen, ECB og andre nationale og
officielle EU-institutioner i forbindelse med konstruktionen af EU's gældsemissionsprogram.
Kommissionen offentliggjorde også sin første omfattende rapport om fordeling og effekt af grønne
NGEU-obligationer, som viser, hvordan udstedelser af grønne NextGenerationEU-obligationer
understøttes af en pulje af planlagte støtteberettigede udgifter efter medlemsstat, og hvordan
disse udgifter bidrager til at reducere EU's drivhusgasemissioner.
Der vil blive taget yderligere skridt til at øge likviditeten i 2024 med lanceringen af
genkøbsfaciliteten i andet halvår af 2024. Desuden er Kommissionen begyndt at samarbejde med
indeksproducenter om, hvordan EU's værdipapirer klassificeres i deres indekser, og den vil fortsat
tilskynde modparter på markedet til at sikre samme kvalitet ved sikkerhedsstillelse af bilaterale
sikre transaktioner for EU-obligationer som ved statsobligationer.
2. Indledning
Kommissionen har optaget lån på vegne af Den Europæiske Union i mere end 40 år. I de seneste
tre år er der sket en markant stigning i EU's udstedelse af obligationer, da EU er afhængig af
kapitalmarkederne til at finansiere store programmer såsom SURE
1
, NextGenerationEU (NGEU) og
makrofinansiel bistand+ (MFA+) til Ukraine. Ved udgangen af 2023 havde EU lidt over 440 mia.
EUR i udestående forpligtelser som følge af obligationsudstedelsen, hvoraf ca. 405 mia. EUR er
udstedt siden 2020.
I overensstemmelse med artikel 12 i Kommissionens gennemførelsesafgørelse C(2022) 9700, som
fastlægger de nærmere bestemmelser for gennemførelsen af den fælles finansieringsmetode for
låntagnings- og gældsforvaltningstransaktioner
2
, vurderes i denne halvårlige rapport
gennemførelsen af låntagningstransaktionerne mellem den 1. juli 2023 og den 31. december 2023.
Det europæiske instrument for midlertidig støtte til mindskelse af risiciene for arbejdsløshed i en
nødsituation (SURE).
2
I overensstemmelse med artikel 220a i finansforordningen (Rådets forordning (EU, Euratom) 2018/1046)
om de finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget.
1
3
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0006.png
I rapporten redegøres også for de skridt, som Kommissionen tager for at videreudvikle økosystemet
for EU-obligationer
med det formål at øge likviditeten af EU-obligationer og fremme en
markedsposition, der afspejler EU's udstedelsesvolumen og kreditstyrke til gavn for
medlemsstaterne. Endelig giver den et overblik over udstedelse af EU-obligationer i første halvår af
2024. I denne rapport vurderes det ikke, hvordan provenuet fra udstedelser af EU-obligationer
bliver anvendt, herunder til grønne udgifter, da dette er omfattet af særskilte rapporter i
overensstemmelse med forordningerne for hvert enkelt instrument
3
.
I forlængelse af anbefalingen fra Den Europæiske Revisionsret
4
indeholder bilaget til denne
beretning indikatorer, der kan anvendes til at overvåge gennemførelsen af den overordnede
gældsforvaltningsstrategi, der ligger til grund for Kommissionens fælles finansieringsmetode
5
.
3. Gennemførelse af lånoptagelse i andet halvår af 2023
I andet halvår af 2023 fortsatte Kommissionen med at tilvejebringe midler på markederne gennem
sin fælles finansieringsmetode. Ud over at opfylde alle udbetalingsforpligtelserne under
NextGenerationEU og MFA+ til tiden forblev beløbene og løbetiderne for udstedelserne inden for de
forudfastsatte parametre, og finansieringsvilkårene var på linje med dem, der gælder for en
udsteder af EU's størrelse og rating. I afsnittene nedenfor beskrives nogle af de vigtigste elementer
i Kommissionens lånoptagelses- og långivningstransaktioner i andet halvår af 2023. Yderligere
indikatorer, der anvendes til at overvåge gennemførelsen af Kommissionens finansieringsstrategi,
drøftes i bilaget til denne rapport.
GENNEMFØRELSE AF FINANSIERINGSTRANSAKTIONER I ANDET HALVÅR AF 2023
I juni 2023 meddelte Kommissionen, at den havde til hensigt at udstede 40 mia. EUR i EU-
obligationer i perioden fra juli til udgangen af december 2023 navnlig med henblik på at finansiere
NextGenerationEU og MFA+ til Ukraine (som supplement til dens finansieringsplan på 80 mia. EUR
fra første halvår af 2023). Finansieringsplanen afspejlede de forventede udbetalingsbehov i resten
af 2023 samt likviditetsbeholdningerne i begyndelsen af halvåret.
Kommissionen afsluttede sit finansieringsprogram for 2023 ved udgangen af november
6
og rejste i
alt 115,9 mia. EUR i kapital i løbet af året. 37,7 mia. EUR af denne finansiering blev rejst i anden
halvdel af året med en gennemsnitlig løbetid på 13 år (sammenlignet med ca. 14 år for den
finansiering, der blev rejst i første halvår af 2023).
Kommissionen anvendte en blanding af syndikeringer (64 %) og auktioner (36 %), i
overensstemmelse med de resultater, der er opnået i første halvår af 2023. Udstedelserne af EU-
obligationer var fordelt over halvåret under hensyntagen til likviditetsforholdene på markedet,
samtidig med at der blev sikret regelmæssig tilstedeværelse på markedet. Disse transaktioner
omfattede udnyttelsen af to eksisterende grønne NextGenerationEU-obligationslinjer til et samlet
beløb
på 4,7 mia. EUR. Disse yderligere udstedelser af grønne obligationer blev foretaget efter
medlemsstaternes indberetninger om yderligere klimarelaterede udgifter under genopretnings- og
resiliensfaciliteten.
Se f.eks. årsberetningen om
genopretnings- og resiliensfaciliteten
og
makrofinansiel bistand
samt
rapporten
om fordeling af grønne NGEU-obligationer og konsekvensanalyse.
4
Særberetning 16/2023: "NGEU-gældsforvaltning i Kommissionen
og
Kommissionens svar
5
En beskrivelse af den overordnede gældsforvaltningsstrategi findes i den halvårlige rapport om
gennemførelsen af EU's låntagnings- og långivningstransaktioner 1. januar-30. juni 2023, se
Den fjerde
halvårlige rapport om gennemførelsen af EU's låntagnings- og långivningstransaktioner.PDF (europa.eu).
6
December er normalt en stille måned på de finansielle markeder, da investorerne som regel afslutter deres
regnskaber inden årets udgang, hvilket gør markedet mindre attraktivt for primær udstedelse.
3
4
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0007.png
Figur 2: Tilvejebragt finansiering gennem den fælles finansieringsmetode
* De første to NextGenerationEU-transaktioner fandt sted i juni 2021. Disse er medtaget i tallet for andet halvår af 2021,
da de indgik i samme finansieringsplan som de transaktioner, der fandt sted i andet halvår af 2021.
Alle beløb i mia. EUR
Transaktionerne i andet halvår af 2023 bragte det samlede udestående beløb for EU-obligationer
op på lidt over 440 mia. EUR ved udgangen af 2023. Ud af dette beløb er 405 mia. EUR blevet
udstedt siden begyndelsen af SURE-programmet i 2020, hvoraf 286 mia. EUR er udstedt som EU-
obligationer i henhold til EU's fælles finansieringsmetode. Resten af de udestående obligationer
blev udstedt i henhold til udpegede politikker til finansiering af lån med en tilsvarende løbetid
(f.eks. finansieres SURE-lån og MFA-lån til Ukraine, der blev ydet i 2022, ved hjælp af denne "back-
to-back"-tilgang).
Ud af de 286 mia. EUR, der blev udstedt i henhold til EU's fælles finansieringsmetode, blev 48,9
mia. EUR udstedt som grønne NextGenerationEU-obligationer.
I andet halvår af 2023 har Kommissionen også udstedt 3- og 6-måneders EU-gældsbeviser
gennem auktioner, der afholdes hver anden måned, for at opfylde kortsigtede finansieringsbehov.
Ved udgangen af december 2023 havde EU 15,2 mia. EUR i udestående kredit gennem EU-
gældsbeviser. Kommissionen fastholdt udstedelserne under programmet for EU-gældsbeviser på et
minimumsniveau i lyset af det lave kortsigtede finansieringsbehov.
UDBETALINGER
Som følge af disse transaktioner fortsatte Kommissionen finansieringen af medlemsstaternes
genopretnings- og resiliensplaner gennem den rettidige udbetaling af provenuet. Kommissionen
foretog alle udbetalinger til medlemsstaterne under genopretnings- og resiliensfaciliteten, i
gennemsnit inden for seks arbejdsdage efter godkendelse af udbetalingen.
I andet halvår af 2023 udbetalte Kommissionen 67,4 mia. EUR til 18 medlemsstater under
genopretnings- og resiliensfaciliteten, hvoraf 1,7 mia. EUR var forfinansieringsbetalinger til
REPowerEU-kapitler. Heraf var 35,3 mia. EUR i form af ikke-tilbagebetalingspligtig støtte, og
32,1 mia. EUR var i form af lån. Som led i NextGenerationEU overførte Kommissionen også
10 mia. EUR til EU-budgettet i andet halvår af 2023 for at bidrage til programmer såsom Horisont
Europa, InvestEU-Fonden, REACT-EU, EU-civilbeskyttelsesmekanismen (RescEU), Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og Fonden for Retfærdig Omstilling.
Samlet set har Kommissionen siden starten af NextGenerationEU i sommeren 2021 udbetalt i alt
261,7 mia. EUR: i) 141,6 mia. EUR i ikke-tilbagebetalingspligtig støtte og 79,2 mia. EUR i lån til
medlemsstaterne under genopretnings- og resiliensfaciliteten og ii) 40,9 mia. EUR til de øvrige
NextGenerationEU-finansierede udgiftsprogrammer. Indtil videre er 260 mia. EUR fra
5
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0008.png
NextGenerationEU blevet finansieret gennem lån, og 1,7 mia. EUR er blevet finansieret via andre
kilder (dvs. emissionshandelsordningen (ETS) og brexittilpasningsreserven).
Ud over udbetalinger til NextGenerationEU udbetalte Kommissionen i andet halvår af 2023 9 mia.
EUR til Ukraine i form af lån under MFA+-programmet, der finansieres gennem udstedelse af
obligationer under den fælles finansieringsmetode. Dette bringer det samlede finansieringsbeløb,
der er udbetalt til Ukraine under MFA+-programmet, op på 18 mia. EUR i 2023. Samlet set
udbetalte Kommissionen i andet halvår af 2023 i alt 86,4 mia. EUR til NextGenerationEU (herunder
REPowerEU) og MFA+. Dette er højere end udbetalingerne i første halvår af 2023 (ca. 30 mia. EUR),
da pengestrømshastigheden i første halvdel af året midlertidigt blev påvirket af behovet for at
revidere de nationale genopretnings- og resiliensplaner (bl.a. for at tilføje REPowerEU-kapitler).
INVESTOREFTERSPØRGSEL OG LIKVIDITET PÅ DET SEKUNDÆRE MARKED
På trods af de kursudsving, som blev konstateret i perioden, var der fortsat efterspørgsel efter
udstedelser af EU-obligationer fra et velafbalanceret og diversificeret investorgrundlag med
forskellige typer investorer fra hele verden
7
.
Figur 3: Investorfordeling
7
Hidtil har EU-udstedelserne samlet set tiltrukket mere end 1 700 forskellige investorer fra mere end 70
forskellige lande. Over 60 % af investeringerne i syndikeringer over EU-obligationer er fra investorer, der er
etableret i EU, og mere end 20 % er fra internationale investorer, der opererer fra Det Forenede Kongerige.
Resten af investeringerne stammer fra andre internationale investorer i Asien og europæiske lande uden for
EU såsom Norge og Schweiz. Over 65 % af de udstedte EU-obligationer er gået til langsigtede investorer,
såkaldte buy-and-hold-investorer (dvs. fondsforvaltere, forsikringsselskaber, pensionsfonde og
centralbanker/officielle institutioner). Der er også en god fordeling af investorer, der efterspørger forskellige
løbetider. Centralbanker/officielle institutioner og bankers finansafdelinger (som normalt foretrækker at
investere i løbetider på op til ti år) tegner sig for ca. 45 % af opkøbene af EU-obligationer
på de primære markeder, og pensionsfonde og forsikringsselskaber (som foretrækker løbetider på over
ti år) tegner sig for næsten 15 %.
6
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0009.png
De præmier for nyemissioner
8
, som investorerne kræver som en koncession, når EU udsteder
obligationer gennem syndikering lå på omkring 2,5 basispoint i andet halvår af 2023, hvilket er på
linje med dem, der kræves af udstedere af andre sammenlignelige transaktioner (målt efter
størrelse og løbetid) i denne periode.
Samtidig udviste EU-obligationer på det sekundære marked fortsat en likviditet, målt i forhold til de
udestående beløb, på linje med likviditeten på markederne for de mest likvide europæiske
statsobligationer. Likviditeten af EU-obligationer på det sekundære marked blev støttet af
indførelsen af kursnoteringsordninger den 1. november 2023, hvorved primary dealere i EU
tilskyndes til at prissætte EU-obligationer pålideligt på de førende elektroniske platforme for
handel med obligationer. Selv om prisstillelsen af EU-obligationer på interdealerplatforme kun er i
sin vorden, kan de allerede
målt i forhold til den gennemsnitlige daglige handel
sammenlignes
med det samme niveau som for udstedere af statsobligationer. Den daglige handelsvolumen for
EU-obligationer lå i gennemsnit på ca. 900 mio. EUR i november 2023 og
på 550 mia. EUR i december 2023, med et maksimalt dagligt toppunkt på over 2 mia. EUR.
Kombinationen af at udnytte eksisterende linjer og oprette nye linjer (nye 5-årige, 7-årige og 20-
årige EU-obligationer, der blev lanceret i andet halvår af 2023) støttede også likviditeten på det
sekundære marked. Som følge heraf forblev det gennemsnitlige udestående beløb pr. obligation på
ca. 13 mia. EUR ved udgangen af halvåret, hvilket sikrede obligationernes fortsatte likviditet.
Figur 4: Kvartalsvis omsætning på det sekundære marked for EU-obligationer og
europæiske
statsobligationer
(% af den udestående volumen)
8
Denne præmie for nyemissioner er en præmie, som udstederen betaler for at overtale investorer til at købe
sine obligationer på det primære marked i stedet for på det sekundære marked.
7
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0010.png
Kilde:
Europa-Kommissionen baseret på data fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs underudvalg om
EU's statsgældsmarkeder.
Bemærk: Markedet for europæiske statsobligationer består her af euroområdets statsobligationer, den
europæiske finansielle stabilitetsfacilitet og den europæiske stabilitetsmekanisme. Der foreligger endnu ikke
data for fjerde kvartal 2023.
4. Finansieringsomkostninger og likviditetssaldi
FINANSIERINGSOMKOSTNINGER
I andet halvår af 2023 steg renteomkostningerne i overensstemmelse med de generelle
markedsforhold. Finansieringsomkostningerne
9
for juli-december 2023 anslås at være tæt på
3,6 % sammenlignet med 3,2 % i det foregående halvår.
Figur 5: Finansieringsomkostninger over tid
2. halvår 2021
0,14 %
1. halvår 2022
1,16 %
2. halvår 2022
2,51 %
1. halvår 2023
3,20 %
2. halvår 2023
3,56 %
Selv om inflationen er aftaget betydeligt fra sit toppunkt på over 10 % i oktober 2022, holdt
inflationspresset fortsat ved. Frem til oktober 2023 hældte markedets forventninger kraftigt i
retning af yderligere rentestigninger, hvilket i tredje kvartal af 2023 førte til højere
udstedelsesomkostninger for EU sammen med alle andre udstedere.
9
De afholdte renteudgifter er fordelt mellem budgettet og de medlemsstater, der modtager lån, efter
metoden i Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/1095 og dens efterfølger Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/9701. Denne metode sondrer mellem tre forskellige
omkostningskategorier: i) finansieringsomkostninger til finansiering af ikke-tilbagebetalingspligtig støtte og
udbetalinger af tilskud og lån beregnet efter tidssegmenter på seks måneder, ii) omkostninger til at råde
over likvide beholdninger og styre likviditeten og iii) administrationsomkostninger.
8
kom (2024) 0093 - Ingen titel
Denne udvikling førte til stejlere afkastkurver på statsobligationer og nåede i oktober 2023 op på
de højeste niveauer efter 2011: over 3 % for tyske 10-årige obligationer, over 3,5 % for franske
10-årige obligationer og tæt på 5 % for italienske 10-årige obligationer. Spændet mellem 10-årige
EU-obligationer
og
10-årige tyske obligationer forblev forholdsvis stabilt i hele andet halvår af 2023 og sluttede tæt
på 73 basispoint (sammenlignet med 68 basispoint pr. 30. juli 2023) efter at have toppet ved 81
basispoint i oktober 2023. Den risikosky stemning på markedet i midten af halvåret fik investorerne
til at føre en konservativ investeringspolitik, som favoriserer europæiske statsobligationer i forhold
til EU-obligationer og andre udstedere af ikke-statslige obligationer eller overstatslige obligationer.
Dette førte til en udvidelse af spændet mellem EU-obligationer og de mest likvide centrale
europæiske statsobligationer, selv om dette ikke afspejler de grundlæggende elementer
(kreditkvalitet, likviditet, omfang og regelmæssighed) i EU's obligationsudstedelsesprogram.
Kommissionen er i færd med en vedvarende indsats for at tilskynde markederne til at prisstille EU-
obligationer
mere
på linje med programmets underliggende karakteristika (se afsnit 4).
Efterhånden som inflationen aftog hurtigere end forventet ved årets udgang, blev forventningerne
om yderligere stigninger erstattet af forventninger om tidligere og større fald i 2024. EU oplevede
et fald i afkastet af sine 10-årige obligationer fra toppen på 3,7 % i oktober til 2,8 % ved årets
udgang samt en indsnævring i spændet over for tyske og franske obligationer med tilsvarende
løbetid.
LIKVIDITETSSTYRING
Kommissionen opretholdt en regelmæssig og forudsigelig tilstedeværelse på de finansielle
markeder i overensstemmelse med den finansieringsplan, der blev bebudet i juni 2023, med
planlagte datoer for auktioner og syndikeringer. Udgående pengestrømme gik imidlertid
langsommere end oprindeligt planlagt, hvilket førte til højere gennemsnitlige beholdninger af
likvide midler i andet halvår af 2023, som i gennemsnit lå på 58,7 mia. EUR sammenlignet med
36,8 mia. EUR i det foregående halvår. Kommissionen reducerede sin tilgang af likvider gennem
udstedelse af gældsbeviser for at sikre fortsat tilstedeværelse på markedet og samtidig minimere
stigningen i kontantbeholdninger.
De større likviditetsbeholdninger resulterede ikke i omkostninger for de støttede programmer.
Derimod blev der fra juli til december 2023 realiseret en nettoindtægt på 79,7 mio. EUR i forhold til
likvide midler. Disse indtægter vil blive fordelt forholdsmæssigt mellem EU-budgettet og
modtagerne af lån fra genopretnings- og resiliensfaciliteten.
I 2024 vil Kommissionen bygge videre på sin nye tilladelse til at anvende en mere aktiv
likviditetsstyringstilgang for at optimere afkastet af likvide midler.
5. Skridt til at videreudvikle økosystemet for EU-obligationer
Indførelsen af en fælles finansieringsmetode fra januar 2023 udgjorde en vigtig milepæl i
opbygningen af en solid ramme for at opfylde EU's finansieringsbehov så effektivt som muligt.
Denne metode gør det muligt for Kommissionen at planlægge, gennemføre og give meddelelse om
alle udstedelser på en smidig og sammenhængende måde inden for en fælles ramme for risiko,
overholdelse
og
forvaltning
for
alle
låntagningstransaktioner.
9
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0012.png
På trods af denne igangværende forvandling af EU til en udsteder og den gradvise ændring i
behandlingen af EU-obligationer
10
fortsætter markederne ikke desto mindre med at behandle og
prissætte EU-obligationer i forhold til swapkurven. For at indsamle feedback fra markedsdeltagerne
om EU's udstedelsesprogram og om yderligere skridt til at forbedre, hvordan EU's
obligationsmarkeder fungerer, gennemførte Kommissionen sin første investorundersøgelse i juni
2023
11
. Undersøgelsen viste, at de fleste (ca. 80 %) markedsdeltagere mener, at EU's
obligationsudstedelsesprogram kan sammenlignes med europæiske statsobligationer med
tilsvarende udestående gæld for så vidt angår regelmæssig levering af store mængder,
markedskommunikation, anvendelse af auktioner og den overordnede finansieringsstrategi.
Undersøgelsen bekræftede også betydningen af noteringsbetingelserne for EU-obligationer (der
efterfølgende blev indført i november 2023, se afsnit 2) og en repofacilitet (planlagt til andet
halvår af 2024) for at støtte den ønskede overgang til en prissætning af EU-obligationer, der bedre
afspejler de grundlæggende elementer i EU-udstedelser. Behandlingen af EU-obligationer som
sikkerhedsstillelse og medtagelse af EU-obligationer i "indekser for statsobligationer" blev i den
forbindelse også fremhævet som vigtig i investorundersøgelsen
12
.
I overensstemmelse med feedback fra markedsdeltagerne fortsatte forberedelserne i andet halvår
af 2023 af lanceringen af en repofacilitet til støtte for markedets deltagere til at handle med EU-
obligationer. Gennem repofaciliteten vil Kommissionen stille sine værdipapirer midlertidigt til
rådighed og dermed hjælpe europæiske primary dealere med at tilvejebringe likviditet til markedet
for EU-obligationer. Målet er at åbne repo-skranken i sommeren 2024.
Desuden er Kommissionen begyndt at indlede fælles overvejelser med markedets førende
indeksproducenter om, hvordan EU's værdipapirer klassificeres i deres indekser. Det spørgsmål, der
drøftes med indeksproducenterne, er, hvorvidt EU's obligationsudstedelsesprogram er vokset fra sin
traditionelle medtagelse i SSA-indeksene, hvor det i stigende grad udgør en overdimensioneret
tilstedeværelse
i
indekskurven.
Kommissionen vil også fortsat tilskynde modparter på markedet til at sikre EU-obligationer
samme kvalitet ved sikkerhedsstillelse af bilaterale sikre transaktioner som ved
statsobligationer.
Kommissionen
der arbejder tæt sammen med ECB og Belgiens nationalbank
afsluttede også i
andet halvår af 2023 alle forberedelserne til lanceringen af en post-trade-afviklingsinfrastruktur
baseret på Eurosystemet for alle nye EU-gældsinstrumenter (dvs. nye ISIN-koder for
EU-obligationer og EU-gældsbeviser)
kaldet EU's udstedelsestjeneste
13
. Lanceringen af EU's
udstedelsestjeneste
bringer
afviklingsinfrastrukturen
for
EU-gældsinstrumenter
i
overensstemmelse med afviklingsinfrastrukturen for store statslige udstedere i EU, der modtager
støtte fra de nationale centralbanker som fiskale agenter. Det skaber også lige vilkår for alle
værdipapircentraler og investorer, der handler med EU-udstedte obligationer. EU's
udstedelsestjeneste tilbyder også direkte afvikling af EU-gældsbeviser og -obligationer i TARGET2-
F.eks. anvender ECB samme haircut (dvs. en nedsættelse af værdien, hvis et værdipapir anvendes som
sikkerhed) som for gældsinstrumenter udstedt af statslige myndigheder, under ECB's rammer for
risikostyring i forbindelse med kreditoperationer pr. 29. juni 2023.
11
Der var 128 respondenter.
12
Der findes mere detaljerede oplysninger om resultaterne af undersøgelsen på Kommissionens websted
her.
10
Med denne tjeneste vil Kommissionen gå fra at anvende et afviklingssystem bestående af
kommercielle leverandører af afviklingsydelser til en afviklingsinfrastruktur baseret på
Eurosystemet, hvor NBB påtager sig rollen som værdipapircentral for udstedere og
afregningsfirma, og ECB er betalende agent.
EU-gældsinstrumenter, der første gang blev udstedt før
13
januar 2024, vil fortsat følge Kommissionens post trade-systemer før EU's udstedelsestjeneste blev
etableret, hvor Clearstream Luxembourg fungerer som værdipapircentral, og BNP Paribas Luxembourg
fungerer som afviklingsbank. Sameksistensen mellem de gamle afviklingssystemer og afviklingssystemerne
under EU's udstedelsestjeneste giver ingen operationelle udfordringer.
10
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0013.png
Securities (T2S) og gør det lettere for modparter hos centralbanker at anvende EU-
gældsinstrumenter som sikkerhed. Oprettelsen af EU's udstedelsestjeneste blev ledsaget af en
fuldstændig revision af EU's gældsudstedelsesprogram, som blev indgivet til og godkendt af
Luxembourgs fondsbørs inden årets udgang. Dette gjorde det muligt at afvikle de første
transaktioner gennem EU's udstedelsestjeneste gnidningsløst i januar 2024
14
.
6. Andre milepæle i andet halvår af 2023
RAPPORT OM FORDELING AF GRØNNE NGEU-OBLIGATIONER OG KONSEKVENSANALYSE
I overensstemmelse med rapporteringskravene inden for rammerne af NextGenerationEU's ramme
for grønne obligationer offentliggjorde Kommissionen den 1. december 2023 den første
omfattende rapport om rapport om fordeling og effekt af grønne NGEU-obligationer.
15
Rapporten giver investorer og interessenter ajourførte oplysninger om fordelingen af provenuet fra
skæringsdatoen den 1. august 2023 og redegør for første gang for klimapåvirkningen fra
investeringer, der finansieres af programmet for grønne NGEU-obligationer.
Det fremgår af rapporten, hvordan udstedelser af grønne NextGenerationEU-obligationer
understøttes af en pulje af planlagte støtteberettigede udgifter efter medlemsstat (190 mia. EUR i
støtteberettigede investeringer i forhold til de nuværende udstedelser af grønne obligationer på
48,9 mia. EUR), og rapporten indeholder en ajourført redegørelse for medlemsstaternes
rapporterede faktiske afholdte grønne udgifter.
Desuden anslås det i rapporten, at den fulde gennemførelse af udgifterne til grønne
NextGenerationEU-obligationer kan reducere EU's drivhusgasemissioner permanent med op til 44
mio. ton om året eller ca. 1,2 % af alle EU's emissioner. Klimavirkningen af allerede afholdte
udgifter er beregnet til 0,5 % af den samlede anslåede reduktion af drivhusgasemissioner ved fuld
programgennemførelse. Dette forventes at stige gradvist frem til 2026 i tråd med stigningerne i de
opfyldte kvantificerbare milepæle og mål. Den gennemførte undgåelse af drivhusgasemissioner vil
blive opretholdt et godt stykke tid efter 2026 i de finansierede investeringers levetid.
7. Tidsplan for udstedelser i første halvår af 2024
Den 12. december 2023 fremlagde Kommissionen sin halvårlige finansieringsplan for januar til
udgangen af juni 2024. I første halvår af 2024 har Kommissionen til hensigt at udstede EU-
obligationer til en værdi af 75 mia. EUR suppleret med kortfristede EU-gældsbeviser.
Kommissionen vil anvende disse midler til at finansiere NextGenerationEU (herunder eventuelle
betalinger for foranstaltninger, der indgår i REPowerEU-kapitlerne). Med indførelsen af den fælles
finansieringsstrategi kan andre politikker også finansieres via den planlagte udstedelse efter aftale
med EU's lovgivende myndigheder.
14
15
Flere oplysninger om disse roller findes i
Factsheet on the EU Issuance Service
NextGenerationEU Green Bonds Allocation and Impact report
11
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0014.png
Bilag: Gennemførelsesindikatorer for anvendelsen af midler til at nå Kommissionens mål for dens overordnede gældsforvaltningsstrategis
effektivitet og virkningsfuldhed
Midler
Gennemførelse
af programmet
for EU-
obligationer
a) Regelmæssige udstedelser på
tværs af kurven
Regelmæssige udstedelser af EU-
obligationer (og grønne NGEU-
obligationer) for alle løbetider på
tværs af kurven (op til 30 år) for at
give forskellige typer investorer
investeringsmuligheder som et
middel til at fastholde en stærk
investorefterspørgsel og dermed
fleksibiliteten til at bestemme
udstedelsesmængder og løbetider
for individuelle transaktioner på
grundlag af markedsvilkårene.
Indikator
i. Udstedelsesprogrammets
løbetidsopdeling
Værdi i andet halvår af
2023 (medmindre andet
er angivet)
1-4 år: 11 %
4-8 år: 37 %
8-12 år: + 10 %
12-17 år: 6 %
17-23 år: 14 %
23-31 år: 22 %
Fire syndikeringer og fire
obligationsauktioner, hvilket
resulterede i en-to
udstedelser pr. måned.
Ca. 5 mia. EUR i form af
tap-udstedelser af 2048-
og 2033-obligationer.
Bemærkninger angående gennemførelsen i
andet halvår af 2023
I andet halvår af 2023 forfulgte Kommissionen sit
mål gennem regelmæssige obligationsudstedelser
med forskellige løbetider for at tilføre EU-kurven
likviditet
for
alle
segmenter.
Finansieringstransaktionerne var fordelt over
halvåret for at sikre en regelmæssig tilstedeværelse
på markedet. I løbet af halvåret blev der gennemført
færre transaktioner end i det foregående halvår på
grund af det lavere finansieringsmål i andet halvår
af 2023 på op til 40 mia. EUR (sammenlignet med
80 mia. EUR i første halvår af 2023).
Samtidig med at der blev sikret tilstedeværelse i alle
benchmarkløbetidsintervaller, var udstedelserne i
gennemsnit rettet en smule mod den lange ende af
kurven (med en gennemsnitlig løbetid for
udstedelser på ca. 13 år) i lyset af behovet for at
sprede indløsninger over tid, men også stærkere
investorefterspørgsel
efter
langfristede
EU-
obligationer.
Udstedelser af grønne obligationer var på et lavere
niveau end i det foregående halvår i
overensstemmelse med det lavere overordnede
finansieringsmål, medlemsstaternes kumulative
rapporterede udgifter i forbindelse med grønne
investeringer og tilpasning af udstedelser af grønne
obligationer i forhold til disse udgifter på passende
ii. Rettidig distribution af
udstedelser
iii. Udstedelser af grønne
obligationer
16
16
Yderligere oplysninger om grønne NGEU-obligationer findes på NGEU Green Bond Dashboard her:
Dashboard (europa.eu).
12
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0015.png
Midler
Indikator
Værdi i andet halvår af
2023 (medmindre andet
er angivet)
Bemærkninger angående gennemførelsen i
andet halvår af 2023
vis.
b) Opnåelse af en passende
balance mellem auktioner og
syndikeringer
Anvendelse af forskellige
finansieringsteknikker med en
passende balance, afhængigt af det
samlede udstedelsesvolumen og
markedsvilkårene, med henblik på
at styre gennemførelsesrisici,
forbedre likviditeten på det
sekundære marked og mindske
låneomkostningerne.
c) Etablering af store og likvide
toneangivende obligationer
Udnyttelse af EU-obligationer for at
bringe den udestående mængde af
forskellige midler op på et niveau,
der svarer til store og likvide
benchmarklinjer.
i. Fordeling mellem
auktion/syndikering i %
36 % af
obligationsudstedelserne
via auktion.
I første halvår af 2023 udstedte Kommissionen
36 %
af
EU-obligationerne via auktion, hvilket er mere eller
mindre det samme som i det foregående
finansieringshalvår. Målet er at udvide anvendelsen
af denne teknik, samtidig med at der tages hensyn
til
særlige
markedsforhold
(f.eks.
markedsabsorptionskapacitet) og udstedelsesbehov
(f.eks. evne til at udnytte eksisterende obligationer
via auktioner i forhold til behovet for udstedelse af
nye linjer via syndikeringer).
Med sine værdipapirers likviditet for øje anvendte
Kommissionen sine transaktioner til at udnytte de
eksisterende finansielle midler, idet ca. 63 % af
finansieringen blev mobiliseret gennem tap-
udstedelser.
Der blev afsat nye finansielle midler for at forsyne
markedet med nye benchmark, hvor det var
nødvendigt på kurven og baseret på anbefalingerne
fra EU's primary dealere. Udstedelse af nye 5-årige,
7-årige og 20-årige obligationer blev iværksat i
løbet af halvåret.
Som følge heraf forblev det gennemsnitlige
udestående beløb pr. obligation på ca. 13 mia. EUR
ved udgangen af halvåret, hvilket sikrede
obligationernes fortsatte likviditet.
i. Udstedelser gennem nye
obligationer i forhold til
udstedt volumen via tap-
udstedelser
ii. Tempoet for udnyttelse af
nye obligationer
17
iii. Gennemsnitlig størrelse på
udestående obligationer
18
iv. Omsætning i forhold til
udstedelsesmængde
v. Absolut omsætning
14 mia. EUR gennem
nye obligationer
23,7 mia. EUR gennem
tap-udstedelser
1-2 måneder
Ca. 13 mia.
Ca. 92 % i løbet af 2023
mod 80 % i løbet af andet
halvår af 2022
397 mia. EUR i andet halvår
af 2023 i forhold til
17
Baseret på det gennemsnitlige antal måneder mellem en ny udstedelse og første tap-udstedelse, når de nye linjer, der udnyttes i løbet af halvåret, tages i betragtning
.
Udestående obligationer i forhold til antallet af obligationer ved udgangen af halvåret. Baseret på obligationer udstedt i henhold til den diversificerede finansieringsstrategi.
18
13
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0016.png
Midler
Indikator
Værdi i andet halvår af
2023 (medmindre andet
er angivet)
241 mia. EUR i første
halvår af 2022
Bemærkninger angående gennemførelsen i
andet halvår af 2023
d) Forvaltning af løbetidsprofilen
for EU-obligationsudstedelser
under behørig hensyntagen til:
det midlertidige ekstra råderum
(for NGEU-relateret låntagning)
og det permanente råderum
(for MFA+) under
EU-budgettet
fremtidig indfrielse af
udbetalinger i et givet år
behov for en stabil fremtidig
roll-over
behovet for at beskytte EU's
rating for at sikre lave
låneomkostninger på lang sigt
og en stærk efterspørgsel fra
det centrale investorgrundlag.
Gennemførelse
af programmet
for EU-
gældsbeviser
Regelmæssig udstedelse af EU-
gældsbeviser med løbetider på op
til et år via auktion for at tiltrække
yderligere investorer (eller
yderligere porteføljer fra
eksisterende investorer) og støtte
likviditetsstyring.
Forvaltning af en likviditetspulje i
betragtning af
betalingsforpligtelser,
udbetalingsbehov og omkostninger i
forbindelse med
i. Gennemsnitlig løbetid for
udstedelser
ii. Gennemsnitlig løbetid for
udestående gæld
iii. Refinansiering på kort sigt,
dvs. procentdel af
udestående obligations-
og gældsbeviser med
forfald inden for de næste
12 måneder
iv. Refinansiering på
mellemlang sigt, dvs.
procentdel af udestående
obligations- og
gældsbeviser med forfald
inden for de næste fem år
i. Udestående for EU-
gældsbeviser
ii. Antal EU-
gældsbevisauktioner
Ca. 13 år
Omkring 12 år.
Under 10 %
Under 35 %.
I
andet
halvår
af
2023
havde
obligationsudstedelserne en gennemsnitlig løbetid
på 13 år. Dette afspejlede Kommissionens mål om
at sprede indløsningsprofilen over tid og samtidig
tiltrække investorer til transaktioner på det primære
marked i EU. Den gennemsnitlige løbetid lå under
den maksimale gennemsnitlige løbetid på 17 år som
fastsat i den årlige lånebeslutning for 2023.
Den gennemsnitlige løbetid for udestående gæld var
stabil (ca. 12 år).
Refinansieringen forblev også stabil, hvilket afspejler
de tidligere udstedelser og indløsningsprofilen i
forbindelse hermed.
15-19 mia. EUR
10
Kommissionen fastholdt udstedelserne under
programmet
for
EU-gældsbeviser
et
minimumsniveau i lyset af likviditetsbehovet og
langsigtet finansiering. Der blev afholdt op til to
auktioner om måneden, blot for at dække
indløsninger. Den udestående gæld under
programmet for EU-gældsbeviser lå således stabilt
på omkring 15-19 mia. EUR i perioden.
Kommissionen opfyldte udbetalingsbehovene, og der
var ingen manglende afvikling i løbet af halvåret.
Likviditetsstyring
i. Antal manglende
udbetalinger på grund af
manglende likviditet
Ingen.
14
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0017.png
Midler
kontantbeholdninger under behørig
hensyntagen til de gældende
forhold på markedet.
Netværk af
primære
forhandlere
Tiltrækning af en bred vifte af
finansielle institutioner, der udviser
et stærkt engagement i at støtte
EU-udstedelser.
Opretholdelse og opbygning af tillid
hos investorerne, markedets
deltagere og sammenlignelige
udstedere for at støtte
efterspørgslen efter EU-gæld og
forbedre EU's forståelse af
markedsdynamikken og
investorernes behov.
Indikator
Værdi i andet halvår af
2023 (medmindre andet
er angivet)
Bemærkninger angående gennemførelsen i
andet halvår af 2023
i. Antal institutioner, der har
underskrevet
tegningstilsagn for
transaktioner i løbet af de
seneste seks måneder
i. Afvigelser fra de på
forhånd meddelte
tidspunkter for
offentliggørelse af
finansieringsplaner
16 (sammenlignet med 17 i
andet halvår af 2022)
Kommissionen fik fortsat støtte af EU's primary
dealere, og syndikeringerne på grundlag af rotation
hjalp Kommissionen med at gøre bedst mulig brug
af alle banker, der kunne deltage i en syndikering.
Kommissionen
opretholdt
regelmæssig
og
forudsigelig kommunikation med markederne i
overensstemmelse med tidligere meddelelser. Der
var ingen afvigelse mellem det oprindelige
finansieringsmål og det bebudede omfang for
finansieringstransaktioner i indeværende halvår. I
forbindelse med obligationsauktionerne blev
tildelingen imidlertid reduceret med 3 mia. EUR som
følge af, at der blev sikret attraktive
finansieringsvilkår.
Kommissionen
offentliggjorde
regelmæssigt
investorstatistikker, som lå stabilt og fortsatte med
at opleve en stigning i sit diversificerede
investorgrundlag.
Kommunikation
med forskellige
markedsaktører
og
sammenlignelige
udstedere
Ingen.
ii. Afvigelse fra de mængder,
der er bebudet i
finansieringsplanen
Mindre end 3 mia. EUR eller
mindre end 6 %
(sammenlignet med mindre
end 2,5 % i første halvår af
2023).
Efter type:
centralbanker/officielle
institutioner 30,8 %,
bankers finansafdelinger
30,0 %, fondsforvaltere
19,1 %, forsikrings- og
pensionsfonde 11,7 %,
banker
5,9 %, hedgefonde
2,5 % Efter land/region:
Det Forenede Kongerige
iii. Statistikker over fordeling
af investorer
15
kom (2024) 0093 - Ingen titel
2837420_0018.png
Midler
Indikator
Værdi i andet halvår af
2023 (medmindre andet
er angivet)
17,6 %, Benelux 16,2 %,
Frankrig 12,3 %, Asien og
Stillehavsområdet 10,0 %,
Tyskland 9,1 %, Norden
9,0 %, Italien 7,6 %, andre
EU-lande 6,6 %, Iberia
6,0 %, Amerika 2,1 %,
andre europæiske lande
2,0 %, Mellemøsten og
Afrika 1,5 %
Bemærkninger angående gennemførelsen i
andet halvår af 2023
16