Europaudvalget 2024
KOM (2024) 0417
Offentligt
2910787_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.9.2024
COM(2024) 417 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
FINANSBERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET OM DEN EUROPÆISKE GARANTIFOND FOR LANDBRUGET OG DEN
EUROPÆISKE LANDBRUGSFOND FOR UDVIKLING AF LANDDISTRIKTERNE
REGNSKABSÅRET 2023
DA
DA
kom (2024) 0417 - Ingen titel
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
3.
3.1.
3.2.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
6.
6.1.
6.2.
BUDGETPROCEDURE .............................................................................................. 2
Finansiel ramme 2021-2027 ......................................................................................... 2
Budgetforslag 2023, ændringsskrivelse 1/2023 og vedtagelse af budgettet for 2023 .. 3
GENNEMFØRELSE AF BUDGETTET FOR 2023 FOR EGFL OG ELFUL ........... 4
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL)................................................. 4
Månedlige betalinger .................................................................................................... 4
Nedsættelse af månedlige betalinger ............................................................................ 4
Direkte forvaltningsudgifter afholdt af Kommissionen................................................ 4
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og EU-
genopretningsinstrumentet (EURI)............................................................................... 6
Betalinger...................................................................................................................... 6
Nedsættelse af betalinger .............................................................................................. 6
Udgifter under direkte forvaltning af Kommissionen .................................................. 7
UDNYTTELSE AF BEVILLINGER UNDER EGFL OG ELFUL ............................. 8
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL)................................................. 8
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og EU-
genopretningsinstrumentet (EURI)............................................................................... 9
KONTROLFORANSTALTNINGER ........................................................................ 11
Indledning ................................................................................................................... 11
Integreret forvaltnings- og kontrolsystem (IFKS) ...................................................... 11
Anvendelse af afsnit V, kapitel III, i forordning (EU) nr. 1306/2013 og afsnit IV,
kapitel III, i forordning (EU) 2021/2116 (kontrol af transaktioner) ........................... 12
REGNSKABSAFSLUTNING ................................................................................... 12
Efterprøvende regnskabsafslutning ............................................................................ 12
Finansiel regnskabsafslutning..................................................................................... 14
Appelsager indbragt for Den Europæiske Unions Domstol vedrørende afgørelser om
regnskabsafslutning .................................................................................................... 14
FORBINDELSER MED PARLAMENTET OG DEN EUROPÆISKE
REVISIONSRET ........................................................................................................ 15
Forbindelser med Parlamentet .................................................................................... 15
Forbindelser med Den Europæiske Revisionsret........................................................ 15
1
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0003.png
1.
BUDGETPROCEDURE
Med den fælles landbrugspolitik efter reformen for perioden 2023-2027 blev der indført
en strategisk tilgang og en ny gennemførelsesmodel med fokus på præstationer og
resultater. Den nye fælles landbrugspolitik medfører en konsolidering af de to
eksisterende fonde – Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL) og Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) – inden for
rammerne af de strategiske planer under den fælles landbrugspolitik, der omfatter
finansiering af indkomststøtte, udvikling af landdistrikterne og støtte til visse sektorer.
2023 var det første år for gennemførelsen af de strategiske planer under den fælles
landbrugspolitik.
1.1.
Finansiel ramme 2021-2027
Udgifterne til den fælles landbrugspolitik finansieres inden for den flerårige finansielle
ramme for årene 2021-2027 som fastsat i Rådets forordning (EU, Euratom) 2020/2093
1
.
Udgifterne til den fælles landbrugspolitik er mere specifikt en del af det loft, der er
fastsat for udgiftsområde 3 – Naturressourcer og miljø. Inden for dette overordnede loft
er der fastsat et specifikt underloft for markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger
finansieret af Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL).
Delloftet for EGFL blev justeret efter overførslen af visse beløb fra direkte betalinger til
udvikling af landdistrikterne finansieret af Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) samt overførslen fra udvikling af
landdistrikterne til direkte betalinger. Desuden er der foretaget visse justeringer inden
for rammerne af midtvejsrevisionen af FFR i 2024, jf. Rådets forordning (EU, Euratom)
2024/765
2
. På grundlag af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/128
3
om fastsættelse af den nettosaldo, der er til rådighed for udgifter under EGFL, er
beløbene til den fælles landbrugspolitik, som indgår i udgiftsområde 3 i den flerårige
finansielle ramme (2021-2027), således:
Tabel 1
(mio. EUR, løbende priser)
2021
55 713,0
Udgiftsområde 3*
I alt
heraf:
– Markedsrelaterede udgifter og
direkte betalinger a), b), c), d)
– Udvikling af landdistrikter a),
b) og c)
Eksterne formålsbestemte
indtægter
2022
53 365,9
2023
53 626,9
2024
53 757,9
2025
53 890,9
2026
54 021,9
2027
54 155,9
40 368,0
40 638,2
40 692,2
40 602,1
40 528,9
40 541,2
40 495,8
15 345,0
12 727,7
12 934,7
13 155,8
13 226,0
13 331,7
13 505,1
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
1
2
3
EUT L 433I af 22.12.2020, s. 11.
EUT L, 2024/765, 29.2.2024,
ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg/2024/765/oj.
EUT L 40 af 4.2.2021, s. 8.
2
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0004.png
NGEU e)
2 387,7
5 682,8
* Naturressourcer og miljø i forbindelse med den fælles landbrugspolitik
a) Efter årlige overførsler fra EGFL til ELFUL for regnskabsårene 2021-2023 på i alt 3 463,1 mio. EUR på grundlag af artikel 14,
stk. 1, i forordning (EU) nr. 1307/2013 og for regnskabsårene 2024-2027 på i alt 7 123,8 mio. EUR på grundlag af artikel 103,
stk. 1, litra a), og artikel 103, stk. 2, i forordning (EU) 2021/2115.
b) Efter årlige overførsler fra ELFUL til EGFL for regnskabsårene 2021-2023 på i alt 1 633,4 mio. EUR på grundlag af artikel 14,
stk. 2, i forordning (EU) nr. 1307/2013 og for regnskabsårene 2024-2027 på i alt 2 360,9 mio. EUR på grundlag af artikel 103,
stk. 1, litra b), og artikel 103, stk. 3, i forordning (EU) 2021/2115.
c) Efter årlige overførsler fra EGFL til ELFUL for regnskabsårene 2021-2023 på i alt 171,9 mio. EUR på grundlag af artikel 7,
stk. 2, i forordning (EU) nr. 1307/2013 og for regnskabsårene 2024-2027 på i alt 20 mio. på grundlag af artikel 17, stk. 5, i
forordning (EU) 2021/2115.
d) Efter en nedsættelse på i alt 440 mio. EUR for årene 2025-2027 efter midtvejsrevisionen af FFR.
Artikel 58, litra a), i forordning (EU) nr. 1305/2013.
1.2.
Budgetforslag 2023, ændringsskrivelse 1/2023 og vedtagelse af budgettet for 2023
Det oprindelige budgetforslag for 2023 blev vedtaget af Kommissionen og forelagt
budgetmyndigheden den 1. juli 2022. Rådet vedtog sin holdning til budgetforslaget for
2023 den 6. september 2022. Kommissionen fremlagde ændringsskrivelse nr. 1/2023
vedrørende forslaget til Den Europæiske Unions almindelige budget den 5. oktober
2022, mens Europa-Parlamentet vedtog sin holdning den 19. oktober 2022.
Formanden for Rådet indkaldte Forligsudvalget den 24. oktober 2022. Forligsudvalget
nåede til enighed om en fælles tekst, der blev godkendt af Rådet den 22. november 2022
og af Parlamentet den 23. november 2022.
De samlede forpligtelsesbevillinger på EGFL-budgettet beløb sig til 40 692,2 mio.
EUR, og dets betalingsbevillinger beløb sig til 40 698,2 mio. EUR.
De samlede forpligtelsesbevillinger på budgettet for ELFUL beløb sig til
12 934,7 mio. EUR, og dets betalingsbevillinger beløb sig til 15 087,2 mio. EUR.
Yderligere oplysninger om beløbene vedrørende Kommissionens budgetforslag for
2023 samt Rådets og Europa-Parlamentets holdninger, ændringsskrivelsen og det
godkendte budget findes i bilag 1.
For så vidt angår formålsbestemte indtægter blev det beløb, der forventedes opkrævet i
løbet af regnskabsåret 2023, på tidspunktet for opstillingen af budgettet for 2023 anslået
til 632 mio. EUR for EGFL og 50 mio. EUR for ELFUL.
De anslåede formålsbestemte indtægter for EGFL blev taget i betragtning i forbindelse
med finansieringsbehovene for grundbetalingsordningen, da budgetmyndigheden
vedtog budgettet for 2023. Se bilag 2 og 3 for detaljer om indløsning, anvendelse og
eventuel fremførsel af de formålsbestemte indtægter.
3
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0005.png
2.
2.1.
GENNEMFØRELSE AF BUDGETTET FOR 2023 FOR EGFL OG ELFUL
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL)
I artikel 21, stk. 1, i forordning (EU) 2021/2116
4
er det fastsat, at Kommissionen
foretager månedlige betalinger til dækning af de udgifter, som er afholdt af
medlemsstaternes godkendte betalingsorganer i referencemåneden. De månedlige
betalinger foretages til hver medlemsstat senest den tredje arbejdsdag i den anden
måned efter den måned, hvor udgifterne er afholdt.
De månedlige betalinger er en godtgørelse af nettoudgifter (efter fradrag af indtægter),
som allerede er effektueret, og som foretages på grundlag af de månedlige anmeldelser,
som medlemsstaterne indsender
5
. Den månedlige bogføring af udgifter og indtægter
kontrolleres og korrigeres på grundlag af disse anmeldelser. Disse betalinger bliver
endvidere endelige
efter Kommissionens
kontrol
i
forbindelse med
regnskabsafslutningsproceduren.
De udbetalinger, som medlemsstaterne foretog fra den 16. oktober 2022 til den 15.
oktober 2023, er omfattet af ordningen med månedlige betalinger.
For hele regnskabsåret beløb de samlede, fastslåede månedlige betalinger sig til
40 835,0 mio. EUR. Under hensyntagen til beløb inddrevet i henhold til afgørelser om
regnskabsafslutning er der reelt blevet udbetalt i alt 40 349,6 mio. EUR til
medlemsstaterne.
2.1.1.
Månedlige betalinger
Kommissionen vedtog en afgørelse om betaling for hver af de tolv perioder i
regnskabsåret. Endnu en afgørelse blev vedtaget i december til justering af de samlede
fastlagte betalinger for året.
Yderligere oplysninger findes i bilag 4.
2.1.2.
Nedsættelse af månedlige betalinger
I 2023 blev der foretaget nedsættelser for et nettobeløb på 16,9 mio. EUR af de
månedlige betalinger til medlemsstaterne. For nogle foranstaltninger, der finansieres af
EGFL, er de finansielle lofter fastsat i sektorbestemmelserne. Udgifter, der overstiger
disse lofter, betragtes som "ikke-støtteberettigede udgifter" og fører til nedsættelser af
de månedlige betalinger.
2.1.3.
Direkte forvaltningsudgifter afholdt af Kommissionen
Kommissionen foretager betalinger under direkte forvaltning for visse foranstaltninger.
Disse er hovedsagelig relateret til operationel teknisk bistand og salgsfremstød.
Nærmere oplysninger findes i tabel 2 og 3. Nærmere oplysninger om bevillinger til
4
5
EUT L 435 af 6.12 2021, s. 187.
Disse månedlige udgiftsanmeldelser fremsendes af medlemsstaterne senest den 7. i måned N+1.
4
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0006.png
aktionsudgifter og administrationsudgifter, der er gennemført ved direkte forvaltning af
Europa-Kommissionen i regnskabsåret 2023, findes i bilag 5 og 6.
Tabel 2
(i EUR, løbende priser)
Tabel 3
(i EUR, løbende priser)
5
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0007.png
2.2.
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og
EU-genopretningsinstrumentet (EURI)
I artikel 31 i forordning (EU) 2021/2116
6
er det fastsat, at Kommissionen efter sin
gennemførelsesafgørelse om godkendelse af den strategiske plan under den fælles
landbrugspolitik udbetaler et første forfinansieringsbeløb til medlemsstaten for hele
varigheden af den strategiske plan under den fælles landbrugspolitik. I henhold til
artikel 32 i forordning (EU) 2021/2116 skal der også foretages mellemliggende
betalinger for hver enkelt strategisk plan under den fælles landbrugspolitik for at
godtgøre de udgifter, som de godkendte betalingsorganer har afholdt i forbindelse med
gennemførelsen af de strategiske planer under den fælles landbrugspolitik.
Med henvisning til afslutningen af de programmer for udvikling af landdistrikterne, der
er godkendt i henhold til forordning (EU) nr. 1306/2013, fastsættes det i artikel 34 i
nævnte forordning, at den samlede forfinansiering og de mellemliggende betalinger ikke
må overstige 95 % af ELFUL's bidrag til de enkelte programmer for udvikling af
landdistrikterne. Kommissionen foretager med forbehold af disponible budgetmidler og
under hensyntagen til nedsættelser og suspensioner i henhold til artikel 41 de
mellemliggende betalinger med henblik på godtgørelse af de udgifter, der er afholdt af
de godkendte betalingsorganer i forbindelse med gennemførelse af programmerne.
Som angivet i artikel 37 i forordning (EU) nr. 1306/2013 betaler Kommissionen efter
modtagelse af den seneste årlige statusrapport vedrørende gennemførelsen af et program
for udvikling af landdistrikterne saldoen med forbehold af disponible budgetmidler på
grundlag af gældende finansieringsplan, årsregnskaberne for det seneste regnskabsår,
hvor det relevante program for udvikling af landdistrikterne har været gennemført, og
den tilsvarende afgørelse om regnskabsafslutning.
2.2.1.
Betalinger
Kommissionen foretager godtgørelse for hver kvartalsvis udgiftsanmeldelse i
regnskabsåret.
Yderligere oplysninger findes i bilag 7.
2.2.2.
Nedsættelse af betalinger
I 2023 blev der gennemført nedsættelser til et nettobeløb på 152,7 mio. EUR i de
betalinger, der blev foretaget til medlemsstaterne på grundlag af de kvartalsvise
udgiftsanmeldelser for 2023. For foranstaltninger, der finansieres af ELFUL, fastsættes
de finansielle lofter i overensstemmelse med lovgivningen. Udgifter, der overstiger
disse lofter, betragtes som "ikke-støtteberettigede udgifter" og fører til nedsættelser af
betalingerne.
6
EUT L 435 af 6.12 2021, s. 187.
6
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0008.png
2.2.3.
Udgifter under direkte forvaltning af Kommissionen
Kommissionen foretager betalinger under direkte forvaltning for visse foranstaltninger
og aktioner, hovedsagelig i forbindelse med operationel teknisk bistand. Nærmere
oplysninger findes i tabel 4 og 5 og bilag 5 og 6 for så vidt angår bevillinger til
aktionsudgifter, der gennemføres under direkte forvaltning af Kommissionen for
regnskabsåret 2023.
Tabel 4
(i EUR, løbende priser)
Tabel 5
(i EUR, løbende priser)
7
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0009.png
3.
3.1.
UDNYTTELSE AF BEVILLINGER UNDER EGFL OG ELFUL
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL)
Gennemførelsen af EGFL-bevillingerne beløb sig til 41 133,6 mio. EUR
7
. Disse
udgifter blev finansieret via budgettets oprindelige bevillinger og ved at udnytte
formålsbestemte indtægter til EGFL. Af de formålsbestemte indtægter på 623,9 mio.
EUR til EGFL, der blev opkrævet i 2023, blev 283,6 mio. EUR anvendt til at dække
betalingsbehov.
Hvad angår kapitel 08 01 beløb EGFL's forpligtelser til udgifter til administrativ støtte
under budgetartikel 08 01 01 sig til 4,3 mio. EUR.
Hvad angår kapitel 08 02 beløb EGFL's samlede udgifter til markedsrelaterede
interventioner inden for rammerne af de strategiske planer under den fælles
landbrugspolitik (budgetartikel 08 02 02) og uden for de strategiske planer under den
fælles landbrugspolitik (budgetartikel 08 02 03) sig til 2 674 mio. EUR. De direkte
betalinger i regnskabsåret 2023 blev gennemført uden for de strategiske planer under
den fælles landbrugspolitik (budgetartikel 08 02 05) i henhold til reglerne i forordning
(EU) nr. 1307/2013. De dermed forbundne udgifter beløb sig til 38 161,7 mio. EUR.
Derudover blev 134,5 mio. EUR fra landbrugsreserven anvendt til at finansiere
forskellige ekstraordinære støtteforanstaltninger. Endelig blev der indgået forpligtelser
for 159,1 mio. EUR under budgetartikel 08 02 06 – Politisk strategi, koordinering og
revision og budgetartikel 08 02 99 – Afslutning af tidligere programmer og aktiviteter.
Underudnyttelsen beløb sig for EGFL's vedkommende til 341,3 mio. EUR i
formålsbestemte indtægter, som blev fremført til 2024. Desuden beløb de uudnyttede
bevillinger fra landbrugsreserven sig til 315,5 mio. EUR. Dette skyldtes den sene
offentliggørelse af den 2. og 3. støttepakke i 2023. Det fulde beløb blev fremført til
landbrugsreserven for 2024 i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 16 i
7
Dette beløb omfatter tilbagebetaling inden for rammerne af finansdisciplin i forbindelse med reserven til
kriser i landbrugssektoren, der var fremført fra regnskabsåret 2022.
8
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0010.png
forordning (EU) 2021/2116 til finansiering af de resterende udgifter i forbindelse med
de ekstraordinære foranstaltninger i 2023.
Nærmere oplysninger om budgetgennemførelsen efter politikområde og om
anvendelsen af de formålsbestemte indtægter findes i bilag 8-12.
3.2.
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og
EU-genopretningsinstrumentet (EURI)
Gennemførelsen af ELFUL-bevillingerne beløb sig til 12 953,5 mio. EUR (bilag 13).
Denne forpligtelse blev finansieret af det vedtagne budgets oprindelige bevillinger og
ved anvendelse af ELFUL's interne formålsbestemte indtægter.
Hvad angår kapitel 08 01 var det forpligtede ELFUL-beløb på 2,2 mio. EUR til
administrativ støtte til programmet.
Hvad angår kapitel 08 03 var der ud over det forpligtede beløb vedrørende
gennemførelsen af interventionstyper under de strategiske planer under den fælles
landbrugspolitik (12 904,4 mio. EUR):
-
-
et forpligtet beløb på 28,1 mio. EUR afsat til operationel teknisk bistand
et forpligtet beløb på 18,8 mio. EUR til tilbagebetalingsforanstaltninger for
programmer for udvikling af landdistrikterne i de foregående perioder (før 2023).
Absorptionsrate for ELFUL 2014-2022 og ELFUL 2023-2027 pr. medlemsstat (figur
1a-d):
9
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0011.png
10
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0012.png
Nærmere oplysninger om budgetgennemførelsen pr. medlemsstat og pr. politikområde
samt om anvendelsen af de formålsbestemte indtægter findes i bilag 14-18.
4.
4.1.
KONTROLFORANSTALTNINGER
Indledning
I overensstemmelse med EU-lovgivningen og som i tidligere år blev
landbrugsudgifterne
for
2023
underkastet
et
omfattende
system
af
kontrolforanstaltninger.
Kontrollen udføres af betalingsorganerne eller af delegerede organer, der virker under
deres tilsyn, og der pålægges effektive og afskrækkende sanktioner, som står i et
rimeligt forhold til overtrædelsen, hvis kontrollen afslører manglende overholdelse af
EU-reglerne. For de fleste ordninger, som ikke er underlagt det integrerede forvaltnings-
og kontrolsystem, skal der ud over det primære og sekundære kontrolniveau udføres
efterfølgende kontrol.
4.2.
Integreret forvaltnings- og kontrolsystem (IFKS)
Forordning (EU) nr. 1306/2013, forordning (EU) 2021/2116, Kommissionens
delegerede
forordning
(EU)
nr.
640/2014
8
og
Kommissionens
9
gennemførelsesforordning (EU) nr. 809/2014 indeholder reglerne om IFKS.
8
9
EUT L 181 af 20.6.2014, s. 48.
EUT L 227 af 31.7 2014, s. 69.
11
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0013.png
GD AGRI's årlige aktivitetsrapport
10
for 2023 indeholder i bilag 7, del 1, niveau 2 (s.
122) detaljerede oplysninger om udgifter omfattet af IFKS: Detaljerede systemer til
kontrol før betalinger og afskrækkende sanktioner. De relevante komponenter i IFKS
gælder også for foranstaltninger til udvikling af landdistrikter, som er baseret på areal
eller antal dyr. Sådanne foranstaltninger omfatter bl.a. landbrugsmiljø- og
dyrevelfærdsforanstaltninger, ugunstigt stillede områder og områder med
miljørestriktioner samt skovrejsning af landbrugsjord.
4.3.
Anvendelse af afsnit V, kapitel III, i forordning (EU) nr. 1306/2013 og afsnit IV,
kapitel III, i forordning (EU) 2021/2116 (kontrol af transaktioner)
I 2023 fandt kontrollen af transaktionskontrolsystemet i henhold til afsnit V, kapitel III,
i forordning (EU) nr. 1306/2013 og afsnit IV, kapitel III, i forordning (EU) 2021/2116
anvendelse. Det omfattede et system med efterfølgende kontrol, der supplerede de
ovenfor beskrevne sektorkontrolsystemer.
I 2023 gennemførte medlemsstaternes kontroltjenester kontrol af aktiviteter, hvortil der
blev foretaget betalinger i regnskabsåret 2021. Årsrapporterne for den respektive
kontrolperiode (juli 2022 – juni 2023) viser, at medlemsstaterne havde gennemført 86 %
af de planlagte kontroller ved udgangen af kontrolrapporteringsperioden. Andelen af
uregelmæssigheder fra de afsluttede kontroller er 2,2 %.
5.
5.1.
REGNSKABSAFSLUTNING
Efterprøvende regnskabsafslutning
Det er primært medlemsstaternes ansvar at sikre, at transaktioner finder sted og
gennemføres korrekt ved hjælp af et kontrolsystem og afskrækkende sanktioner. Hvis
medlemsstaterne ikke opfylder dette krav, anvender Kommissionen finansielle
korrektioner for at beskytte EU's finansielle interesser.
Den efterprøvende regnskabsafslutning under den fælles landbrugspolitik, der gælder i
regnskabsåret 2023, vedrører transaktionernes lovlighed og formelle rigtighed. Den er
designet til at udelukke udgifter fra EU-finansiering, som ikke er foretaget i
overensstemmelse med EU-reglerne.
Der findes nærmere oplysninger om revisioner udført i 2023 i den årlige
aktivitetsrapport, tabel 2.1.1.2.2-9 (s. 48).
Afgørelser om efterprøvende regnskabsafslutning vedtaget i 2023, herunder finansielle
korrektioner i en række sektorer, er opført i den årlige aktivitetsrapport, tabel 2.1.1.3.1-1
(s. 59).
10
GD AGRI's årlige aktivitetsrapport kan tilgås her:
https://commission.europa.eu/publications/annual-activity-report-2023-agriculture-and-rural-
development_en.
12
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0014.png
Afgørelser om regnskabsafslutning med finansiel indvirkning på 2023-budgettet
omfattede også fuldbyrdelse af en række domme fra Den Europæiske Unions Domstol
til fordel for medlemsstaterne. Den samlede finansielle virkning for fondene var derfor
261,8 mio. EUR til EGFL og 124,4 mio. EUR til ELFUL.
Afgørelse (EU) 2022/2261 af 11. november 2022 – ad hoc-afgørelse 70 med et
fastslået nettobeløb på 215,5 mio. EUR til EGFL og 55,2 mio. EUR til ELFUL.
Afgørelse (EU) 2022/2262 af 11. november 2022 – ad hoc-afgørelse 70 UK med
finansielle virkninger på 8,3 mio. EUR til fordel for EGFL og 8,5 mio. EUR til fordel
for ELFUL.
Afgørelse (EU) 2023/1408 af 3. juli 2023 – ad hoc-afgørelse 71 med finansielle
virkninger på 38,0 mio. EUR til EGFL og 60,7 mio. EUR til ELFUL.
Hvad angår Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/2261 og (EU)
Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2023/1408 besluttede Kommissionen på
grund af den relative størrelse af korrektionerne sammenlignet med visse
medlemsstaters bruttonationalprodukt og efter anmodning fra de berørte medlemsstater,
at følgende korrektioner kunne betales i tre lige store årlige rater.
Tabel 6
Afgørelsesnr.
Medlemsstat
Rumænien
Litauen
(mio. EUR, løbende priser)
Beløbet betales ratevis
EGFL
ELFUL
70
71
54,4
12,1
19,7
1,0
Med hensyn til regnskabsåret 2023 indberettede medlemsstaterne oplysningerne om
inddrivelsessager den 15. februar 2024. Disse fremgår af den årlige aktivitetsrapport,
bilag 7, tabel 5.2-1 og 5.3-1.
Medlemsstaterne inddrev i regnskabsåret 2023 ca. 357,7 mio. EUR til EGFL, ELFUL
og det midlertidige instrument til udvikling af landdistrikterne (TRDI). Det udestående
beløb, der stadig skulle inddrives fra støttemodtagerne ved udgangen af regnskabsåret
2023, var på 1 960,7 mio. EUR for alle fonde. De økonomiske konsekvenser for
medlemsstaterne som følge af manglende inddrivelse af EGFL-, ELFUL- og TRDI-
sager senest fire år fra datoen for inddrivelsesanmodningen (for nye sager
11
) eller den
første administrative eller retslige konstatering (for gamle sager) eller senest otte år,
hvis inddrivelsen indbringes for de nationale domstole, beløb sig til 83,6 mio. EUR. I
11
Tilfælde af uregelmæssigheder, for hvilke den første administrative eller retslige konstatering ikke forelå
før den 16. oktober 2014. Hvis den første administrative eller retslige konstatering forelå før denne dato,
skal sagerne klassificeres som "gamle sager".
13
kom (2024) 0417 - Ingen titel
2910787_0015.png
løbet af regnskabsåret 2023 blev omkring 18 mio. EUR 100 % dækket af EU-
budgettet
12
for EGFL, ELFUL og TRDI.
5.2.
Finansiel regnskabsafslutning
En oversigt over afgørelser om finansiel regnskabsafslutning vedtaget i 2023 findes i
tabel 7. De finansielle korrektioner i afgørelserne om efterprøvende regnskabsafslutning
i 2023 er beskrevet i bilag 18.
Tabel 7
Fond
Afgørelsesnr.
Vedtagels
esdato
Regnska
bsår
(mio. EUR, løbende priser)
Anmeldte
udgifter, der er
afsluttet
Omfattet
PA
Alle
medlemssta
ternes
betalingsorg
aner
4
betalingsorg
aner, UK
Alle
medlemssta
ternes
betalingsorg
aner
4
betalingsorg
aner, UK
EGFL
Afgørelse
(EU) 2023/1037
24.5.2023
2022
40 731,25
EGFL
Afgørelse
(EU) 2023/1039
24.5.2023
2022
-(1,47)
ELFUL
Afgørelse
(EU) 2023/1036
24.5.2023
2022
14 925,45
ELFUL
Afgørelse
(EU) 2023/1038
24.5.2023
2022
475,19
5.3.
Appelsager indbragt for Den Europæiske Unions Domstol vedrørende afgørelser
om regnskabsafslutning
Bilag 19 indeholder et resumé af de sager, der er indbragt for Retten og Domstolen.
12
Tilfælde, der er erklæret uinddrivelige, jf. artikel 54, stk. 3, i forordning (EU) nr. 1306/2013.
14
kom (2024) 0417 - Ingen titel
6.
6.1.
FORBINDELSER MED PARLAMENTET OG DEN EUROPÆISKE
REVISIONSRET
Forbindelser med Parlamentet
Europa-Parlamentet (EP) er sammen med Rådet en del af EU's budgetmyndighed. Det
er således en af Kommissionens vigtigste forhandlingspartnere hvad angår
budgetspørgsmål og derfor også hvad angår EGFL og ELFUL.
Tre EP-udvalg er involveret i drøftelserne og forberedelsen af plenarmødet om
budgetspørgsmål inden for landbruget. Det drejer sig om Udvalget om Landbrug og
Udvikling af Landdistrikter, Budgetudvalget og Budgetkontroludvalget.
Siden 2014 har Udvalget om Landbrug og Udvikling af Landdistrikter afgivet en
udtalelse om dechargeproceduren til Budgetkontroludvalget.
Budgetkontroludvalget kontrollerer den korrekte gennemførelse af budgettet og
udarbejder en rapport, der foreslår Parlamentet at meddele decharge og fremsætter
henstillinger til Kommissionen eller medlemsstaterne.
Europa-Parlamentet meddelte decharge til Kommissionen for gennemførelsen af Den
Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2023 ved en afstemning i
plenarforsamlingen om en parlamentarisk beslutning, som fandt sted den 11. april 2024.
6.2.
Forbindelser med Den Europæiske Revisionsret
Den Europæiske Revisionsret er EU's eksterne uafhængige revisor. Et resumé af
Revisionsrettens resultater og konklusioner for regnskabsåret 2023 findes it den årlige
aktivitetsrapport, punkt 2.2.2 (s. 76).
15