Europaudvalget 2024
KOM (2024) 0424
Offentligt
2912146_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.9.2024
COM(2024) 424 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelsen af lånefaciliteten for den offentlige sektor under mekanismen for
retfærdig omstilling i 2024 i henhold til artikel 16 i forordning (EU) 2021/1229
DA
DA
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelsen af lånefaciliteten for den offentlige sektor under mekanismen for
retfærdig omstilling i 2024 i henhold til artikel 16 i forordning (EU) 2021/1229
1.
I
NDLEDNING
I januar 2020 bebudede Kommissionen en mekanisme for retfærdig omstilling som led i
investeringsplanen for et bæredygtigt Europa
1
, som skal sikre, at ingen mennesker eller regioner
lades i stikken i omstillingen til en klimaneutral økonomi. Mekanismen for retfærdig omstilling
består af tre søjler: Den første søjle er Fonden for Retfærdig Omstilling, den anden søjle er en
særskilt ordning for retfærdig omstilling under InvestEU-programmet, og den tredje søjle er
lånefaciliteten for den offentlige sektor ("faciliteten").
2
.
I denne årsrapport fokuseres der på den tredje søjle med henblik på at give oplysninger om de
fremskridt, der hidtil er gjort med gennemførelsen af faciliteten. Denne rapport er kumulativ fra
starten af gennemførelsen af faciliteten til den 30. juli 2024. Den resterende del af 2024 vil blive
rapporteret i den næste rapport i overensstemmelse med facilitetens rapporteringsforpligtelser (se
nærmere i afsnit 1.2).
1.1.
Retlige og budgetmæssige rammer for lånefaciliteten for den offentlige sektor
under mekanismen for retfærdig omstilling
Facilitetens overordnede mål er at tackle alvorlige sociale, økonomiske og miljømæssige
udfordringer som følge af omstillingen til en klimaneutral økonomi
3
til gavn for de områder i
Unionen, der er udpeget i de territoriale planer for retfærdig omstilling
4
.
Facilitetens specifikke mål er at mobilisere offentlige investeringer, som imødekommer
udviklingsbehovene i de områder, der er beskrevet i de territoriale planer for retfærdig omstilling.
Det sker ved at lette finansieringen af projekter, der ikke genererer tilstrækkelige indtægter til at
dække deres investeringsomkostninger, og derved undgå fortrængning af potentiel støtte og
investeringer fra alternative ressourcer. Der ydes støtte til en bred vifte af investeringer
5
.
I forordningen om faciliteten er der fastsat et samlet maksimalt budget på 1,525 mia. EUR i EU-
støtte til facilitetens tilskudsdel (herunder teknisk bistand og rådgivningsbistand). I februar 2024
blev midtvejsrevisionen af udgiftslofterne i den flerårige finansielle ramme (FFR) efter
Kommissionens forslag fra juni 2023 godkendt af Europa-Parlamentet og enstemmigt vedtaget af
Rådet. Den aftale, der blev indgået om midtvejsrevisionen af FFR, afspejler vigtigheden af at
forsyne EU-budgettet med de nødvendige midler til fortsat at opfylde prioriteterne for Europa og
vores partnere, hvilket blev understreget af en række centrale sektorspecifikke forslag. Der blev i
den forbindelse truffet beslutning om en samlet omfordeling på 1,1 mia. EUR fra komponenterne
under direkte og indirekte forvaltning i fondene under den fælles landbrugspolitik og
1
2
3
4
5
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget, "Investeringsplan for et bæredygtigt Europa – Investeringsplan for den europæiske grønne pagt"
(COM(2020) 21 final af 14.1.2020).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1229 af 14. juli 2021 om lånefaciliteten for den offentlige
sektor under mekanismen for retfærdig omstilling (EUT L 274 af 30.7.2021).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1119 af 30. juni 2021 om fastlæggelse af rammerne for at
opnå klimaneutralitet og om ændring af forordning (EF) nr. 401/2009 og (EU) 2018/1999 ("den europæiske
klimalov") (EUT L 243 af 9.7.2021).
Som defineret i artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1056 af 24. juni 2021 om
oprettelse af Fonden for Retfærdig Omstilling (EUT L 231 af 30.6.2021).
Jf. betragtning 6 i forordning (EU) 2021/1229.
1
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0003.png
samhørighedspolitikken. Som følge heraf er facilitetens budget blevet reduceret med 150 mio. EUR.
Efter disse omfordelinger er det maksimale budget, der er til rådighed for faciliteten, 1,375 mia.
EUR.
Under faciliteten kombineres lån, som Den Europæiske Investeringsbank yder som
finansieringspartner, med tilskud fra Unionen til støtte for projekter, der forelægges af offentlige
enheder. Den Europæiske Investeringsbank (EIB) vil yde ca. 6-8 mia. EUR til facilitetens lånedel.
Ud over EIB arbejder Kommissionen tæt sammen med Forvaltningsorganet for Klima, Infrastruktur
og Miljø (CINEA) om facilitetens gennemførelse. CINEA er ansvarlig for de budgetmæssige,
juridiske, finansielle og operationelle aspekter af tilskuddenes gennemførelse, mens Kommissionen
fortsat er fuldt ansvarlig for alle politikrelaterede aspekter.
1.2.
Omfanget af gennemførelsesrapporten for 2024
I artikel 16, stk. 3, i forordningen om faciliteten lyder det: "Fra
og med 2022 og senest den 31.
oktober hvert år aflægger Kommissionen rapport om gennemførelsen af faciliteten. Denne rapport
skal indeholde oplysninger om, i hvor høj grad faciliteten er gennemført set i forhold til dens mål,
betingelser og resultatindikatorer."
De tidligere rapporter blev offentliggjort den 7. februar 2023 og den 21. november 2023.
Denne rapport indeholder oplysninger om i) resultaterne af den første indkaldelse af forslag under
lånefaciliteten for den offentlige sektor for de seks indsendelsesfrister, herunder potentielle
projektforslag, ii) teknisk bistand, iii) kommunikation, iv) opnåede fremskridt, herunder facilitetens
udfordringer og styrker, og v) de næste skridt.
2.
2.1.
G
ENNEMFØRELSE AF FACILITETEN
Resultater af facilitetens første indkaldelse af forslag efter seks indsendelsesfrister
Der er forløbet tre frister for indsendelse af forslag i forbindelse med indkaldelsen under
lånefaciliteten for den offentlige sektor siden facilitetens sidste gennemførelsesrapport. Der er
indsendt 29 forslag inden for disse tre frister, hvoraf evalueringsudvalget har udvalgt 13 til
finansiering. Lånegodkendelsen er under behandling for nogle af dem
6
(se tabel 1). Ifølge de
fremlagte oplysninger udgør de indgivne ansøgninger et anslået beløb på 123 mio. EUR i tilskud
fra Kommissionen og et anslået beløb på 732 mio. EUR i lån fra EIB
7
. To franske forslag blev af
Kommissionen udvalgt til finansiering og opført på en reserveliste på grund af manglende ekstra
ressourcer i den franske nationale budgettildeling. Reservelisten vil være i kraft indtil udgangen af
den første indkaldelse af forslag under faciliteten (udgangen af december 2025), når de resterende
finansielle ressourcer stilles til rådighed uden på forhånd tildelte nationale andele. For at forbedre
effektiviteten blev indkaldelsen af forslag under faciliteten ændret den 1. februar 2024 for at
præcisere, at projektansøgninger indgivet af medlemsstater, for hvilke det nationale rammebeløb er
opbrugt, ikke vil blive betragtet som støtteberettigede
8
. Ti forslag var i øvrigt uantagelige, fordi de
ikke var fuldstændige, og ét forslag (Frankrig) var ikke støtteberettiget, fordi den nationale
bevillingsramme, som det blev indgivet under, allerede var opbrugt (forslaget blev indgivet efter
ovennævnte ændring af indkaldelsen af forslag). To forslag (Frankrig og Irland) blev endvidere ikke
6
7
8
Ansøgerne ansøger særskilt om et lån til EIB/den finansielle formidler. Låneansøgningsprocessen forløber derfor
parallelt med tilskudsansøgningsprocessen. Undertegnelsen af tilskudsaftalen er betinget af, at lånet godkendes. Se
yderligere oplysninger i indkaldelsen af forslag under faciliteten:
call-fiche_jtm-2022-2025-pslf_en.pdf
(europa.eu).
Beløbet omfatter ikke forslag, der er opført på reservelisten.
Se nærmere oplysninger i indkaldelsen af forslag under faciliteten:
call-fiche_jtm-2022-2025-pslf_en.pdf
(europa.eu).
2
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0004.png
udvalgt til finansiering, da de ikke opfyldte tildelingskriterierne, og et forslag, som blev udvalgt til
finansiering (Tjekkiet), blev trukket tilbage af projektlederen på grund af andre tilgængelige
finansieringskilder.
Siden lanceringen af den første indkaldelse af forslag under faciliteten den 19. juli 2022 er der i alt
blevet indsendt 37 forslag, hvoraf 15 er blevet udvalgt til finansiering af evalueringsudvalget (lånet
er endnu ikke godkendt for nogles vedkommende), og der er undertegnet fire tilskudsaftaler under
faciliteten (se yderligere oplysninger i afsnit 2.2). Ifølge oplysningerne i de indgivne ansøgninger
udgør de ca. 148 mio. EUR i tilskud fra Kommissionen og ca. 863 mio. EUR i lån fra EIB
9
.
Efter overskridelsen af indsendelsesfristerne er nogle af de nationale rammebeløb blevet opbrugt
fuldt ud (Frankrig) eller næsten fuldt ud (Sverige).
Figur 1 Nationale andele (reserveret indtil 31. december 2025) og forbrug heraf ved hjælp af tilskud, der
er tildelt eller er under vurdering
10
Nationale andele (reserveret pr. 31. december 2025) og forbrug
heraf
300
275
250
225
200
175
150
125
100
75
50
25
0
BE BG CZ DK DE EE IE EL ES FR HR IT CY LV LT LU HU MT NL AT PL PT RO SI SK FI SE
National andel
Reserveret beløb
Tabel 1 Resumé af evalueringen af de forslag, der er modtaget i forbindelse med indkaldelsen af forslag
under faciliteten.
Antal antagelige
og
støtteberettigede
forslag
Antal forslag,
som
Kommissionen
udvælger til
finansiering
1
Antal forslag,
der har sikret
et lån hos EIB
eller dens
formidlere
0
Antal
modtagne
forslag
Bemærkninger
Frist for
indsendelse
af forslag
9
10
3
1
CZ's ansøgning blev trukket
tilbage af ansøgeren og
Beløbet omfatter ikke forslag, der er opført på reservelisten.
De nationale tildelinger repræsenterer værdier efter FFR-revisionen for 2021-2027.
3
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0005.png
den 19.
oktober
2022
Frist for
indsendelse
af forslag
den 19.
januar
2023
(CZ)
(CZ)
genindsendt den 20. september
2023 (4. indsendelsesfrist)
1
0
0
0
-
Frist for
indsendelse
af forslag
den 19.
april 2023
3
4
(EL, NL, SE)
2
(EL, SE)
2
(EL, SE)
Der er undertegnet
tilskudsaftaler for EL's og SE's
forslag.
Projektgennemførelsen er i
gang.
NL's forslag opfyldte ikke de
to tildelingskriterier, men blev
genindsendt den 20. september
2023 (fjerde indsendelsesfrist).
CZ's og NL's forslag og to
forslag fra FR blev af
Kommissionen udvalgt til
finansiering. EIB er i færd
med at foretage en evaluering.
Der er undertegnet en
tilskudsaftale for ét forslag fra
FR, og projektgennemførelsen
er i gang.
To forslag fra CZ blev af
Kommissionen udvalgt til
finansiering. Et forslag fra CZ
blev trukket tilbage af
projektlederen på grund af
andre tilgængelige
finansieringskilder. For det
andet projekts vedkommende
arbejder EIB's finansielle
formidler på at undertegne
låneaftalen.
Frist for
indsendelse
af forslag
den 20.
september
2023
5
15
(CZ, FR, NL)
5
(CZ, FR, NL)
1
FR
Frist for
indsendelse
af forslag:
19. januar
2024
6
6
(CZ, FR, PL)
5
(CZ, FR, PL)
1
CZ, PL
Et forslag fra PL blev af
Kommissionen udvalgt til
finansiering, og lånet blev
optaget i EIB. CINEA er ved
at udarbejde tilskudsaftalen.
To forslag fra FR blev af
Kommissionen udvalgt til
finansiering og opført på en
reserveliste på grund af
manglende ressourcer i FR's
nationale budgettildeling.
4
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0006.png
Ét forslag fra FR opfyldte ikke
de to tildelingskriterier.
Fem forslag fra CZ blev af
Kommissionen udvalgt til
finansiering, og EIB's
finansielle formidler er i gang
med at undertegne låneaftalen.
Frist for
indsendelse
af forslag:
17. april
2024
7
8
(CZ, IE)
(CZ)
(CZ)
6
1
Et forslag fra CZ blev af
Kommissionen udvalgt til
finansiering, og lånet blev
optaget i EIB. CINEA er ved
at udarbejde tilskudsaftalen.
Et af tildelingskriterierne var
ikke opfyldt i forslaget fra IE.
De projektforslag, der indtil videre er udvalgt til finansiering af evalueringsudvalget under
faciliteten, omfatter sektorer som energieffektivitet, kultur, socialt boligbyggeri,
folkesundhedsinfrastruktur og bæredygtig mobilitetsinfrastruktur, fjernvarme og fjernkøling samt
byfornyelse og -regenerering. Med hensyn til den type støtte, der blev anmodet om, er tre af
projektforslagene rammelån, fem er enkeltstående projekter, og i to projekter blev der anmodet om
lån gennem et finansielt mellemled.
Tabel 2 Projektforslag udvalgt til tilskud
Indsendelses
frist
Region/område
Projektforslagen
es titel
Støttebeløb,
der ansøges
om (EUR)
Lånebeløb,
der ansøges
om (EUR)
Sektor
FR
20.
september
2023
Région Provence-
Alpes-Côte d'Azur
Forlængelse af
sporvognsforbind
elser i det
nordlige og
sydlige Marseille
fase 1
bæredygtig
mobilitet
15 000 000
100 000 000
FR
20.
september
2023
Hauts de France
(Nord-Pas-de-
Calais), Lille
MEL inden for
grøn mobilitet
bæredygtig
mobilitet
31 500 000
210 000 000
NL
20.
september
2023
Zuid-Limburg,
Mijnwater
Mijnwater
opskalering,
Masterplan fase 1
bæredygtig
fjernvarme
og
fjernkøling
13 500 000
90 000 000
CZ
19. januar
2024
Usti-regionen, Usti
nad Labem
Offentlig
transport i Usti
nad Labem
bæredygtig
mobilitet,
430 612
1 722 449
5
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0007.png
energieffekti
vitet
Dabrowa
Gornicza
bæredygtig
udvikling
energieffekti
vitet,
bæredygtig
mobilitet
energieffekti
vitet,
bæredygtig
vandforvaltni
ng
byfornyelse,
bæredygtig
mobilitet,
bæredygtig
turisme
PL
19. januar
2024
Silesia, Dabrowa
Gornicza
2 784 793
11 139 173
CZ
17. april
2024
Usti-regionen, Decin
EPC-decin
391 843
1 567 370
CZ
17. april
2024
Usti-regionen, Decin
Renovering af
den historiske del
af Podmokly –
etape D
581 624
2 326 498
CZ
17. april
2024
Usti-regionen,
Litvinov
Opførelse af en
ny svømmehal i
fritidsområdet
Koldům i Litvínov
Modernisering af
udvalgte dele af
jernbaneinfrastru
kturen i Ústí nad
Labem-regionen
social
infrastruktur
1 975 894
7 903 576
CZ
17. april
2024
Usti-regionen, Usti
nad Labem
bæredygtig
mobilitet
2 348 773
9 395 092
CZ
17. april
2024
Usti-regionen,
Postoloprty
Fredspladsen
Postoloprty
bæredygtig
turisme,
byfornyelse
535 714
2 142 857
CZ
17. april
2024
Mähren-Schlesien,
Ostrava
Studentkollegium
– University of
Ostrava – øge
kvaliteten og
udvide
kapaciteten af
økonomisk
overkommelige
studieboliger
uddannelse,
social
infrastruktur
3 007 428
12 029 713
2.2.
De første projekter finansieret af lånefaciliteten for den offentlige sektor
Tabel 3 Oversigt over projekter med undertegnede tilskudsaftaler under faciliteten
Socioøkonomisk omstilling i Vestmakedonien
11
11
Pressemeddelelse, Socioøkonomisk omstilling i Vestmakedonien:
Omstillingen til en grønnere fremtid for
Vestmakedonien er det første projekt, der støttes af Den Europæiske Unions lånefacilitet for den offentlige sektor
– Europa-Kommissionen (europa.eu).
6
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0008.png
Region for
retfærdig
omstilling
Indsendelses
frist
Projektbeskrivelse
Budget
Projektets
varighed
Projektet er et rammelån, der koordineres af regionen
Vestmakedonien. Det omfatter 15 projekter i seks
kommuner (Argos Orestikou, Kozani, Kastoria,
Florina, Eordaia og Grevena) vedrørende:
8 – energieffektivitet
1 – vejinfrastruktur
2 – sundhedspleje
1 – kultur
1 – turisme
Samlede
omkostning
er:
81 mio.
EUR
(100 %)
EIB-lån:
59
mio. EUR
(72 %)
Tilskud fra
faciliteten:
15 mio. EUR
(18 %)
Egeninansie
ring:
8 mio.
(10 %)
Underskrivelse
af
tilskudsaftalen
: 23. oktober
2023
Startdato: 1.
november 2023
Varighed: 36
måneder
Vestmakedo
nien (EL)
19. april
2023
Forventede emissionsbesparelser:
8 650 ton CO
2
om året
Forventet energimæssig ydeevne:
energiattest
(EPC) med vurdering på A, 60-97 %
energibesparelser
Forventet antal oprettede arbejdspladser:
200
arbejdspladser.
Infrastrukturer for bæredygtig mobilitet med henblik på lave emissioner og kvalitative tjenester (SMILES)
12
Region for
retfærdig
omstilling
Indsendelses
frist
Projektets
varighed
Projektbeskrivelse
Budget
Projektet består af bæredygtig transportinfrastruktur i
Nantes, der omfatter:
Regionen
Pays de la
Loire (FR)
20.
september
2023
opgradering
og
renovering
af
tre
sporvognslinjer
fornyelse af sporvognsflåden (46 nye
sporvogne)
opførelse af et teknisk og operationelt center og
en multimodal kontrol-/skiftestation
etablering af 38 km cykelstier
Samlede
omkostning
er:
388 mio.
EUR
(100 %)
EIB-lån:
200 mio.
EUR (52 %)
Tilskud fra
faciliteten:
30 mio. EUR
(8 %)
Egen
inansiering:
158 mio.
EUR (40 %)
Underskrivelse
af
tilskudsaftalen
: 2. april 2024
Startdato: 1.
maj 2024
Varighed: 60
måneder
Projektets resultater vil forbedre sporvognsnettets
ydeevne og kvalitet, udvikle intermodalitet,
diversificere udbuddet af offentlig transport og
mindske trafiktætheden på vejene.
Forventede emissionsbesparelser:
21 000 ton CO
2
om året
Forventet antal oprettede arbejdspladser:
106
arbejdspladser
Forventet antal personer, som projektet berører:
672 420.
Bæredygtige og økonomisk overkommelige boliger for den nye grønne industri og det nye grønne samfund
13
12
13
Pressemeddelelse, SMILES:
Grøn mobilitet i Nantes får en saltvandsindsprøjtning takket være EU-støtte – Europa-
Kommissionen (europa.eu).
Bæredygtige og økonomisk overkommelige boliger til støtte for grøn vækst i Sverige – Europa-Kommissionen
(europa.eu)
7
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0009.png
Region for
retfærdig
omstilling
Indsendelses
frist
Projektbeskrivelse
Budget
Projektets
varighed
Projektet vil imødekomme Skellefteå kommunes
voksende behov for boliger ved at støtte opførelsen
af syv boligkomplekser med omkring 750
energieffektive og økonomisk overkommelige
boliger.
Boligprogrammet vil primært være rettet mod de
arbejdstagere, der kommer til for at starte på den nye
batterigigafabrik Northvolt, samt studerende,
flygtninge og personer med lav indkomst eller
særlige behov.
Forventet energimæssig ydeevne:
20 % højere end
byggestandarderne i Sverige
Forventet antal oprettede arbejdspladser:
1 000
arbejdspladser
Forventet antal personer, som projektet berører:
44 000.
Samlede
omkostning
er:
142 mio.
EUR
EIB-lån:
71
mio. EUR
(50 %)
Tilskud fra
faciliteten:
11 mio. EUR
(8 %)
Egen
inansiering:
60 mio. EUR
(42 %)
Underskrivelse
af
tilskudsaftalen
: 5. april 2024
Startdato: 1.
januar 2023
Varighed: 60
måneder
Västerbotten
(SE)
19. april
2023
Ostrava Concert Hall
14
Region for
retfærdig
omstilling
Indsendelses
frist
Projektbeskrivelse
Budget
Projektets
varighed
Projektet vedrører opførelsen af Ostrava Concert Hall
med akustik i verdensklasse og en kapacitet på op til
1 300 siddepladser.
Dette projekt vil støtte udviklingen af kulturel
infrastruktur og bidrage til revitaliseringen af
Ostrava, en tidligere mineby, hvor den traditionelle
stålproduktion stadig finder sted. Etableringen af et
nyt kulturelt mødested vil styrke byens
tiltrækningskraft for både dens indbyggere og for
besøgende og fremme den socioøkonomiske
omstilling i regionen.
Forventet energimæssig ydeevne:
EPC B
Vedvarende energikilder, der skal anvendes i
projektet:
ca. 392 solcellepaneler 125 geotermiske
brønde
Forventet antal personer, som projektet berører:
151 200.
Samlede
omkostning
er:
116 mio.
EUR
EIB-lån:
84
mio. EUR
(73 %)
Tilskud fra
faciliteten:
21 mio. EUR
(18 %)
Egen
inansiering:
10,5 mio.
EUR (9 %)
Underskrivelse
af
tilskudsaftalen
: 16. juli 2024
Startdato: 19.
juli 2024
Varighed: 52
måneder
Regionen
Mähren-
Schlesien
(CZ)
20.
september
2023
2.3.
Potentielle projektforslag
Projektforslag i seks medlemsstater er under udarbejdelse på grundlag af udvekslinger med EIB og
andre interessenter knyttet til lånefaciliteten for den offentlige sektor og kan indsendes i forbindelse
med den næste indkaldelse af forslag fra faciliteten. Disse potentielle projektforslag vedrører
sektorer for vedvarende energi, energieffektivitet, folkesundhedsinfrastruktur og andre sektorer, der
14
Opførelsen af Ostrava Concert Hall i Tjekkiet modtager EU-støtte til en værdi af 105 mio. EUR – Europa-
Kommissionen (europa.eu).
8
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0010.png
er i overensstemmelse med de godkendte territoriale planer for retfærdig omstilling. Kommissionen
anslår, at de vil udgøre et beløb på over 100 mio. EUR i tilskud.
Der kan desuden observeres efterspørgsel efter støtte under faciliteten i medlemsstater, der allerede
har udnyttet deres nationale tildelinger. Forslagene fra disse medlemsstater kan indgives, efter at
den anden indkaldelse af forslag fra faciliteten er iværksat (dvs. efter den 31. december 2025).
3.
K
OMMUNIKATIONSAKTIVITETER
Kommissionen fortsætter med støtte fra CINEA og EIB med at øge bevidstheden om faciliteten. De
fælles aktioner, som Kommissionen, EIB og CINEA iværksatte mellem den 1. september 2023 og
den 30. juli 2024, har resulteret i:
-
-
-
-
20 møder med offentlige myndigheder på nationalt, regionalt og lokalt plan
tre møder med nationale erhvervsfremmende banker eller institutter
fire møder med interne (Gruppen vedrørende Strukturforanstaltninger og Regionerne i den
Yderste Periferi) og eksterne (EFS, Bankwatch) interessenter
præsentationen af faciliteten i forbindelse med syv temarelaterede arrangementer
(præsentationer, Q&A-sessioner, særlige stande). Det omfattede bl.a. den europæiske uge
for regioner og byer (10. oktober 2023), det tjekkiske formandskab for Visegradgruppens
arrangement "From Coal Regions to the Just Transition Future" i Usti nad Labem (11.
oktober 2023), borgmesterpagtens investeringsforum (25. oktober 2023), Ecomondo (7.-
10. november 2023), kaffehjørnet for faciliteten på JTP-konferencen (16.-17. april 2024),
EU's grønne uge (29.-30. maj 2024) og den europæiske uge for bæredygtig energi (11.-13.
juni 2024)
kickoff-møde for det græske projekt i Vestmakedonien, Grækenland (5.-7. marts 2024),
ceremoni for undertegnelse af tilskud til det svenske projekt i Bruxelles (10. april 2024) og
banebrydende ceremoni for Ostrava Concert Hall, Tjekkiet (19. juli 2024)
82 indlæg, pressemeddelelser og andre artikler offentliggjort i forskellige emnerelaterede
nyhedsbreve, hjemmesider og på sociale medier
offentliggørelse af kampagnevideoer
15
og vejledende
16
videoer for faciliteten
offentliggørelse af 76 ofte stillede spørgsmål på EU's Funding&Tenders-portal.
-
-
-
-
15
16
Lånefaciliteten for den offentlige sektor under mekanismen for retfærdig omstilling (youtube.com)
https://youtu.be/_bgPXkIKU04
9
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0011.png
Figur 2
Arrangementer pr. medlemsstat
Antal møder pr. medlemsstat
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Alle medlemsstater blev kontaktet og fik mulighed for at deltage i et informationsmøde om
lånefaciliteten for den offentlige sektor
17
. Siden iværksættelsen af faciliteten er der i alt afholdt 110
møder, heraf 66 møder med medlemsstaterne og 36 med interne og eksterne interessenter.
Faciliteten blev præsenteret ved 28 temarelaterede arrangementer, 161 opslag og artikler på sociale
medier, herunder pressemeddelelser, blev offentliggjort i forskellige temarelaterede nyhedsbreve,
på temarelaterede websteder og på sociale medier. Der blev desuden udgivet to brochurer og fire
videoer.
Derudover stiller CINEA et offentligt onlinedashboard til rådighed, der samler alle de programmer,
det forvalter, herunder faciliteten
18
. Dashboardet indeholder ajourførte oplysninger om de projekter,
der støttes i hvert program, krydshenvisninger mellem dem og dataudtræk med henblik på potentiel
videreanvendelse.
Figur 3 CINEA's offentlige onlinedashboard med en oversigt over projekter under faciliteten
Da faciliteten desuden er tilgængelig for privatretlige organer, der har fået overdraget offentlige
tjenesteydelsesopgaver, henvendte Kommissionen sig til forskellige sektororganisationer, bl.a. dem,
17
18
Repræsentanter for Cypern, Finland og Luxembourg udtrykte ikke interesse for at afholde et særligt møde.
CINEA Project Portfolio – Welcome | Sheet – Qlik Sense (europa.eu)
10
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0012.png
der repræsenterer enheder inden for kultur, fjernvarme og fjernkøling, sundhed, uddannelse,
jernbaner, social infrastruktur, affaldshåndtering og hos distributionssystemoperatører. Der blev i
alt afholdt ni møder med organisationer som E.DSO, platformen for livslang læring,
Euroheat&Power, Municipal Waste Europe, CER og EIM og medlemmer af Housing Europe.
Figur 4 Type af enheder, der blev nået
ANTAL AKTIVITETER EFTER TYPE AF
ENHEDER, DER BLEV NÅET
Regionalt/lokalt
EU
Nationalt
Sektor/private
sammenslutninger
11
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0013.png
4.
4.1.
F
REMSKRIDT OG VEJEN FREM
Udfordringer
To år efter offentliggørelsen af den første indkaldelse af forslag under faciliteten konstateredes det,
at der forelå en lav udnyttelse, da lanceringen faldt sammen med programmeringen af andre fonde
(dvs. Fonden for Retfærdig Omstilling, Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
19
,
Samhørighedsfonden
20
eller genopretnings- og resiliensfaciliteten
21
), der kunne finansiere lignende
projekter med mere attraktive vilkår (højere andel af tilskudsfinansiering i det samlede
projektbudget). Det anerkendtes desuden, at facilitetens gennemførelse kunne variere meget fra
medlemsstat til medlemsstat på grundlag af parametre såsom mængden af tilgængelige alternative
finansieringskilder på nationalt plan, tilgængeligheden af modne projekter, det varierende niveau af
strategier for retfærdig omstilling og de forskellige tilgange til gældsbaserede instrumenter.
De fleste af de begrænsninger, som faciliteten står over for, og som er beskrevet i den anden årlige
gennemførelsesrapport
22
, findes stadig. Dette er navnlig tilfældet for medlemsstater med de højeste
nationale rammebeløb (Tyskland, Polen og Rumænien), hvor der slet ikke eller næsten ikke blev
indsendt nogen projekter. De specifikke faktorer, der har vist sig at ligge til grund for en langsom
udbredelse i disse medlemsstater, omfatter:
-
De nationale tildelinger til faciliteten følger FRO-forordningen. Som følge heraf er det de
samme medlemsstater, der har de højeste tildelinger for begge instrumenter. De fokuserer
derfor først og fremmest på at bruge de midler, der er til rådighed under FRO, på grund af
den begrænsede tid, der er rådighed til at absorbere fondens midler
23
. FRO giver desuden
en højere andel af tilskudsfinansiering i budgetterne for de overordnede projekter
(Tyskland, Polen, Rumænien).
Nogle medlemsstater er også typisk de største modtagere af andre midler, og de har derfor
kun begrænset kapacitet til at stille yderligere ressourcer til rådighed (Polen, Rumænien).
Der er mere attraktiv og tilgængelig finansiering fra nationale ressourcer (Tyskland).
Små støttemodtageres gældsniveau gør det vanskeligt at udnytte gældsbaserede
instrumenter (Polen), eller nationale bestemmelser om offentlig låntagning forhindrer
støtteberettigede modtagere i at optage lån.
-
-
-
Der vil blive foretaget en mere detaljeret analyse og vurdering af de udfordringer, der opstod under
facilitetens gennemførelse, ved den midtvejsevaluering af faciliteten, der skal foreligge senest juni
2025 (se afsnit 4.4).
19
20
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU)(europa.eu).
Samhørighedsfonden (europa.eu).
21
Genopretnings- og resiliensfaciliteten (europa.eu).
22
Se afsnit 4.1 i facilitetens anden gennemførelsesrapport.
23
Budgettet for FRO består af midler fra FFR og fra EU-genopretningsinstrumentet eller "NextGenerationEU"
(NGEU). Inden for de vedtagne FRO-programmer er NGEU-midlerne koncentreret om budgetforpligtelserne for
2022 og 2023, mens FFR-midlerne er fordelt mellem 2021 og 2027. Som følge heraf er 70 % af FRO-budgettet
koncentreret i de to første årlige trancher. Kommissionen frigør de beløb, der ikke er blevet anvendt til
forfinansiering, eller for hvilke der ikke er indgivet en betalingsanmodning senest den 31. december i det tredje
kalenderår efter året for indgåelsen af budgetforpligtelserne, den såkaldte "N+3"-regel. Yderligere oplysninger om
FRO:
Inforegio – Fonden for Retfærdig Omstilling (europa.eu).
12
kom (2024) 0424 - Ingen titel
Som forklaret i afsnit 1.1 blev faciliteten medtaget i revisionen af FFR 2021-2027, hvilket gav
anledning til en reduktion af det budget, der var til rådighed under faciliteten. De nationale andele
under faciliteten beregnes proportionalt med det samlede budget, der står til rådighed for tilskud, og
blev derfor også nedjusteret. Revisionen har fremskyndet forbruget af nogle af de nationale andele,
hvor efterspørgslen efter faciliteten steg (Frankrig, Sverige). For de projekter, der er udvalgt til støtte
under faciliteten, er der i gennemsnit anmodet om et tilskud på 9 mio. EUR. Ved ekstrapolation vil
en reduktion på 150 mio. EUR fra facilitetens budget reducere det antal projekter, som faciliteten
kan støtte, med 16 eller 17.
4.2.
Styrker
Der har på trods af disse udfordringer vist sig at være betydelig interesse for faciliteten. Dette er
navnlig tilfældet i Frankrig, hvor faciliteten bidrog til at dække finansieringsbehov, der ikke modtog
støtte fra nogen andre EU-finansieringsprogrammer. Der er desuden indgivet et stort antal forslag
fra Den Tjekkiske Republik, og der forventes endnu flere. De mulige årsager til den store interesse
i Tjekkiet kan omfatte muligheden for at finansiere mindre investeringer gennem formidlet
finansiering i henhold til den aftale, der er indgået mellem EIB og den tjekkiske nationale
udviklingsbank, tilgængeligheden af teknisk bistand til fremme af faciliteten samt landets generelle
parathed til at modtage finansieringen fra mekanismen for retfærdig omstilling. Ansøgere fra
Grækenland, Nederlandene, Irland, Polen og Sverige har indsendt yderligere projekter, og der
forventes yderligere projekter inden udgangen af den nuværende indkaldelse af forslag i 2025.
Med hensyn til den anden indkaldelse af forslag under faciliteten, som vil blive lanceret i 2026,
forventes der en fortsat stigning i udbredelsen, efterhånden som andre finansieringskilder, der
tilbyder bedre betingelser, programmeres eller udtømmes, og kendskabet til instrumentet fortsætter
med at stige. Navnlig EU-programmer, der støttes af NextGenerationEU, står over for særlige
tidsbegrænsninger. Den anden indkaldelse af forslag under faciliteten vil i øvrigt ikke længere være
begrænset af nationale andele, hvilket betyder, at i) medlemsstater, der har opbrugt eller forventes
at have opbrugt deres nationale andele inden udgangen af 2025, fortsat kan gøre brug af faciliteten
og have mere tid til planlægning i forhold til, da instrumentet blev lanceret, og ii) medlemsstaterne
med de laveste nationale andele vil nu have yderligere incitament til at anvende faciliteten, da det
tilskud, der anmodes om, ikke længere vil være begrænset til det beløb, der er fastsat under de
nationale andele. Dette vil gøre det muligt under faciliteten bedre at betjene regioner, der har størst
mulig efterspørgsel og modne projekter.
To år efter lanceringen af indkaldelsen af forslag under faciliteten er det endvidere blevet bekræftet,
at tilskudsdelen af faciliteten er et klart incitament for offentlige enheder til at anvende EIB's lån til
at støtte offentlige investeringer i de regioner, der er under klimaomstilling. Faciliteten giver
attraktive lånevilkår i forhold til de instrumenter, der er udbredt på markedet. Dette er særlig relevant
for at overvinde de økonomiske begrænsninger, som den økonomiske krise gav anledning til som
følge af covid-19 og de igangværende økonomiske konsekvenser af den russiske angrebskrig mod
Ukraine.
4.3.
Foranstaltninger, som Kommissionen har truffet for at imødegå udfordringerne
Der er konstateret en positiv tendens med hensyn til de potentielle støttemodtageres kendskab til
faciliteten. Dette illustreres for det første af facilitetens udbredelse og dens voksende
projektpipeline, men også af det stigende antal projektiværksættere, der henvender sig til
Kommissionen med specifikke spørgsmål vedrørende faciliteten. Kommissionen udarbejdede
yderligere informationsmateriale og fortsatte sin oplysningskampagne for at støtte denne tendens.
Kommissionen og EIB har desuden i fællesskab gjort en indsats for at gøre faciliteten mere
lettilgængelig for mindre støttemodtagere og projekter og for at få flere formidlede lån hos nationale
erhvervsfremmende banker eller institutter ved at revidere de eksisterende regler. For det første er
13
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0015.png
det mindste formidlede lånebeløb blevet nedsat i en aftale mellem Kommissionen og EIB fra 3 mio.
EUR til 1 mio. EUR siden september 2023
24
. For det andet forventes begrænsningen i den
administrative aftale vedrørende nationale erhvervsfremmende bankers eller institutters deltagelse i
facilitetens gennemførelsen som EIB's finansielle formidlere at blive ophævet
25
. De første projekter
i forbindelse med formidlede lån er i overensstemmelse med disse bestræbelser blevet indsendt i
forbindelse med indkaldelsen af forslag under faciliteten med inddragelse af den tjekkiske nationale
udviklingsbank.
4.4.
Forberedende arbejde i forbindelse med midtvejsevalueringen af faciliteten
I henhold til artikel 17 i forordningen om faciliteten skal Kommissionen senest den 30. juni 2025
foretage en midtvejsevaluering for at vurdere gennemførelsen af faciliteten og dens evne til at nå de
mål, der er fastsat i forordningens artikel 3.
Formålet med evalueringen er at drage erfaringer, der kan bruges til at forbedre facilitetens resultater
i den resterende gennemførelsesperiode. Evalueringen vil omfatte facilitetens tilskudskomponent
fra den dato, hvor forordningen om faciliteten trådte i kraft i 2021 i de 27 medlemsstater, og indtil
de senest tilgængelige oplysninger foreligger.
Følgende trin vil blive gennemført for at tjene som grundlag med henblik på udarbejdelsen af
arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene om den foreløbige evaluering:
i.
ii.
en vurdering af faciliteten, der skal foretages internt af Kommissionen
en undersøgelse med henblik på indsamling af dokumentation med fokus på spørgsmål
vedrørende gennemførelse, teknisk bistand, sammenhæng, synergier med andre EU-
finansieringsinstrumenter og nationale finansieringsinstrumenter, EU-merværdi og andre
emner.
Vurderingen blev indledt i begyndelsen af 2024 og vil fortsætte under hele evalueringens
forberedende tidsplan. Kommissionen underskrev i april 2024 en kontrakt med T33 srl og Prognos
AG om at udarbejde undersøgelsen.
5.
T
EKNISK BISTAND
EIB's rådgivningstjenester er tilgængelige under InvestEU-rådgivningsplatformen med henblik på
forberedelse, udvikling og gennemførelse af støtteberettigede projekter
26
. Indtil udgangen af juli
2024 er der ydet rådgivningsbistand til støtte for faciliteten i Bulgarien, Cypern, Grækenland,
Frankrig, Rumænien, Spanien og Sverige
27
.
Støttetjenesten blev udvidet og tilpasset de enkelte projektiværksætteres specifikke behov og
varierede fra generel vejledning i at finde egnede projekter og forudgående støtte i forbindelse med
udarbejdelse af investeringsprogrammer til projektudviklingsrådgivning og støtte til ansøgning om
tilskud under faciliteten. EIB har desuden været involveret i forskellige aktiviteter for at identificere
og støtte projekter, som kunne drage fordel af finansiering under faciliteten.
24
25
26
27
Se ændringsforslaget til indkaldelsen af forslag under faciliteten, der blev indført den 25. september 2023.
Kommissionen og EIB er ved at forberede en ændring af den administrative aftale mellem de to parter.
Se yderligere oplysninger i afsnit 2.1.4 i den første gennemførelsesrapport og i afsnit 2.2 i den anden
gennemførelsesrapport om faciliteten.
Nogle af rådgivningsaktiviteterne på Cypern, i Grækenland og i Frankrig er blevet iværksat, før faciliteten var på
plads, og blev derfor finansieret af andre kilder såsom Det Europæiske Centrum for Investeringsrådgivning
(Grækenland) og InvestEU-rådgivningsplatformen politikområde for bæredygtig infrastruktur (Cypern og
Frankrig).
14
kom (2024) 0424 - Ingen titel
2912146_0016.png
EIB påtænker på grundlag af disse første erfaringer og for at støtte behovet for at udvikle
efterspørgsel efter støtte under faciliteten i fremtiden (se afsnit 4.1) at udvikle rådgivningsaktiviteter
inden for fem arbejdsgange:
i.
Direkte rådgivning
til individuelle initiativtagere og låntagere af enkeltstående
investeringslån gennem et bredt spektrum af rådgivningstjenester i forberedelses- og
gennemførelsesfaserne, herunder bistand i forbindelse med ansøgninger om tilskud.
Støtte til kapacitetsopbygning
for institutioner uden for banksektoren, der typisk fungerer
som aggregatorer for mindre projekter, til at udvikle administrativ og operationel kapacitet
til effektivt at screene, udvælge, prioritere, overvåge eller på anden måde koordinere en
række delprojekter.
"Indirekte" rådgivningsbistand
til slutmodtagere af formidlede lån eller rammelån
gennem standardiserede støttepakker, der har til formål at forbedre forslagenes soliditet og
overholdelse af gældende udlånspolitikker.
Rådgivning om markedsudvikling
på medlemsstatsniveau for at identificere potentiel
efterspørgsel efter støtte under faciliteten og bestemme, om de tilgængelige finansielle
produkter under faciliteten er egnede.
Screening, afgrænsning og formidling
for at fremme anvendelsen af faciliteten,
identificere og prioritere egnede projekter og yde generel vejledning om tilskudsansøgninger
under faciliteten.
ii.
iii.
iv.
v.
Som supplement til de tjenester, som EIB stiller til rådighed gennem InvestEU-
rådgivningsplatformen, anvendte Kommissionen konsulenttjenester efter anmodning fra Tjekkiet,
Grækenland og Slovakiet med henblik på at øge bevidstheden om faciliteten og identificere og
udvikle projektforslag. Den tekniske bistand til Tjekkiet ydes af Kommissionen, og støtten til
Slovakiet ydes inden for rammerne af instrumentet for teknisk støtte
28
. Der stilles en bred vifte af
tjenester til rådighed under begge kontrakter, bl.a. oplysningskampagner, mobilisering af potentielle
støttemodtagere i regionerne i den territoriale plan for retfærdig omstilling samt screening af
projektidéer.
Grækenland nyder godt af en bredere støtte under instrumentet for teknisk støtte til gennemførelsen
af alle tre søjler i mekanismen for retfærdig omstilling. Grækenland anmodede desuden om støtte
under JTP Groundwork
29
til projektidentifikation og efterfølgende udarbejdelse af projektforslag,
der skal indsendes til finansiering under faciliteten i regionen Peloponnes.
Kommissionen og EIB deltager i overvågningen af gennemførelsen af konsulentopgaver for at sikre
deres komplementaritet med andre rådgivningsaktiviteter i de støttemodtagende medlemsstater.
6.
D
E NÆSTE SKRIDT
Kommissionen vil i samarbejde med CINEA og EIB fortsat udbrede kendskabet til faciliteten for at
sikre, at potentielle ansøgere forstår dens tilbud og er i stand til at ansøge om støtte. Mere detaljerede
oplysninger om projekter, som faciliteten støtter, vil navnlig blive stillet til rådighed på CINEA's
offentlige dashboard
30
.
Inden for rammerne af mandatet for InvestEU-rådgivningsplatformen vil EIB fortsætte
gennemførelsen af faciliteten gennem identifikation og screening af potentielle projekter, ydelse af
28
29
Instrumentet for teknisk støtte (europa.eu).
Inforegio – Fonden for Retfærdig Omstilling (europa.eu).
30
Qlik Sense (europa.eu)
15
kom (2024) 0424 - Ingen titel
rådgivningsstøtte til projektledere og relevante myndigheder samt gennem særlige møder og
arrangementer på EU-plan samt på nationalt og regionalt plan. Medlemsstaterne kan også fortsat
modtage støtte gennem instrumentet for teknisk støtte til gennemførelsen af faciliteten.
Der vil blive iværksat endnu en indkaldelse af forslag i 2026 i overensstemmelse med forordningen
om faciliteten.
Endelig vil Kommissionen afslutte midtvejsevalueringen af faciliteten, som vil blive fremsendt til
Rådet og Europa-Parlamentet senest den 30. juni 2025.
7.
K
ONKLUSIONER
Lånefaciliteten for den offentlige sektor er et instrument, der har til formål at sikre, at omstillingen
til en klimaneutral økonomi sker på en retfærdig og socialt bæredygtig måde i betragtning af den
offentlige sektors centrale rolle med hensyn til at afhjælpe markedssvigt.
Den brede vifte af sektorer, som den kan støtte, såsom energieffektivitet, sociale og økonomisk
overkommelige boliger og bæredygtig mobilitet, kombineret med den finansiering, der er til
rådighed, gør den relevant for opfyldelsen af Unionens klimamål for 2030 og målet om
klimaneutralitet i Unionen senest i 2050, samtidig med at det sikres, at ingen personer eller regioner
lades i stikken.
Der er gået to år, siden den første indkaldelse af forslag under faciliteten blev lanceret. Der er
indsendt et stigende antal støtteberettigede projektforslag, og flere potentielle projekter er under
udarbejdelse. I forbindelse med midtvejsevalueringen af faciliteten, som skal være afsluttet inden
den 30. juni 2025, vil der blive indsamlet data, der vil gøre det muligt at drage yderligere
konklusioner om status for gennemførelsen af faciliteten.
Pr. 30. juli 2024 udvalgte facilitetens evalueringsudvalg projektforslag, der repræsenterede et
anslået tilskudsbeløb på ca. 148 mio. EUR og et anslået lånebeløb på ca. 863 mio. EUR fra EIB's
side. Der er undertegnet fire tilskudsaftaler, og gennemførelsen af de tilsvarende projekter er
påbegyndt.
16