Europaudvalget 2024
KOM (2024) 0582
Offentligt
2958352_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.12.2024
COM(2024) 582 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udøvelsen af de beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, der er tillagt
Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144
af 27. november 2019 om krav til typegodkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt systemer, komponenter og separate tekniske enheder til
sådanne køretøjer for så vidt angår deres generelle sikkerhed og beskyttelsen af
køretøjspassagerer og bløde trafikanter
DA
DA
kom (2024) 0582 - Ingen titel
2958352_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udøvelsen af de beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, der er tillagt
Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144
af 27. november 2019 om krav til typegodkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt systemer, komponenter og separate tekniske enheder til
sådanne køretøjer for så vidt angår deres generelle sikkerhed og beskyttelsen af
køretøjspassagerer og bløde trafikanter
1.
INDLEDNING
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144
1
fastsætter krav til
typegodkendelse for køretøjer for så vidt angår deres generelle sikkerhed og beskyttelsen af
køretøjspassagerer og bløde trafikanter. Den har til formål i væsentlig grad at reducere
antallet af trafikdræbte og alvorligt kvæstede på vejene i EU ved at indføre de mest
avancerede sikkerhedsteknologier som standardudstyr i køretøjer og øge konkurrenceevnen
på det globale marked for bilfabrikanterne i EU ved at tilvejebringe EU's første retlige ramme
nogensinde for automatiserede og fuldautomatiske køretøjer.
Med det formål at nå de fastsatte mål tillægger Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/2144 Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede retsakter på en række
områder, der er anført i artikel 12, stk. 2, og på de betingelser, der er fastsat i nævnte artikel, i
overensstemmelse med artikel 290 i TEUF.
2.
RETSGRUNDLAG
Artikel 4, stk. 3 og 6, og artikel 6, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/2144 bemyndiger Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter på de i artikel 12
fastsatte betingelser.
Ved artikel 12, stk. 2, i forordning (EU) 2019/2144 tillægges Kommissionen beføjelse til at
vedtage delegerede retsakter vedrørende de deri nævnte aspekter for en periode på fem år fra
den 5. januar 2020. Desuden forpligtes Kommissionen til at udarbejde en rapport vedrørende
delegationen af beføjelser senest ni måneder inden udløbet af femårsperioden.
De delegerede beføjelser forlænges stiltiende for en periode af samme varighed, medmindre
Europa-Parlamentet eller Rådet modsætter sig en sådan forlængelse senest tre måneder inden
udløbet af hver periode.
Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter kan til enhver tid tilbagekaldes af Europa-
Parlamentet eller Rådet. En afgørelse om tilbagekaldelse bringer delegationen af de
beføjelser, der er angivet i den pågældende afgørelse, til ophør. Den får virkning dagen efter
offentliggørelsen af afgørelsen i Den Europæiske Unions Tidende eller på et senere tidspunkt,
1
EUT L 325 af 16.12.2019, s. 1.
1
kom (2024) 0582 - Ingen titel
der angives i afgørelsen, og berører ikke gyldigheden af delegerede retsakter, der allerede er i
kraft (artikel 12, stk. 3, i forordning (EU) 2019/2144).
Ved forordning (EU) 2019/2144 tillægges Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede
retsakter vedrørende følgende spørgsmål:
a)
at ændre bilag I til forordningen for at tage hensyn til den tekniske og
reguleringsmæssige udvikling ved at indføre og ajourføre referencer til FN-regulativer
og relevante ændringsserier, som finder obligatorisk anvendelse (artikel 4, stk. 3, i
forordning (EU) 2019/2144)
at ændre bilag II til forordningen for at tage hensyn til den tekniske og
reguleringsmæssige udvikling, navnlig vedrørende forhold anført i artikel 4, stk. 5, litra
a)-f), samt dem, der er omhandlet i artikel 6, stk. 1, litra a)-g), artikel 7, stk. 2, 3, 4 og 5,
artikel 9, stk. 2, 3 og 5, og artikel 11, stk. 1, og for at sikre et højt niveau af generel
sikkerhed for køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder og et højt
niveau af beskyttelse af køretøjspassagerer og bløde trafikanter ved at indføre og
ajourføre referencer til FN-regulativer samt til delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter vedtaget i henhold til denne forordning (artikel 4, stk. 6, i
forordning (EU) 2019/2144)
at fastsætte nærmere regler for de specifikke testprocedurer og tekniske krav til:
typegodkendelsen af køretøjer for så vidt angår følgende avancerede
køretøjssystemer: intelligent farttilpasning, mulighed for eftermontering af
alkolås, trætheds- og opmærksomhedsadvarsel, avanceret distraktionsadvarsel,
nødstopsignal, bakdetektion og kollisionsdatarekordere
typegodkendelse
af
intelligent
farttilpasning,
bakdetektion
og
hændelsesdatarekordere som separate tekniske enheder (artikel 6, stk. 6, i
forordning (EU) 2019/2144).
b)
c)
Inden vedtagelsen af en delegeret retsakt hører Kommissionen eksperter, som er udpeget af
hver enkelt medlemsstat, i overensstemmelse med principperne i den interinstitutionelle
aftale om bedre lovgivning af 13. april 2016 (artikel 12, stk. 4, i forordning (EU) 2019/2144).
Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver den samtidigt Europa-
Parlamentet og Rådet meddelelse herom (artikel 12, stk. 5, i forordning (EU) 2019/2144).
I henhold til artikel 12, stk. 6, i forordning (EU) 2019/2144 træder en delegeret retsakt
vedtaget i henhold til artikel 4, stk. 3 og 6, og artikel 6, stk. 6, kun i kraft, hvis hverken
Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder fra
meddelelsen af den pågældende retsakt til Europa-Parlamentet og Rådet, eller hvis Europa-
Parlamentet og Rådet inden udløbet af denne frist begge har informeret Kommissionen om, at
de ikke agter at gøre indsigelse. Fristen forlænges med to måneder på Europa-Parlamentets
eller Rådets initiativ.
2
kom (2024) 0582 - Ingen titel
2958352_0004.png
3.
UDØVELSE AF DELEGEREDE BEFØJELSER
3.1. Delegerede retsakter, der er vedtaget
I referenceperioden har Kommissionen udøvet de delegerede beføjelser ved at vedtage
følgende syv retsakter, der dækker de spørgsmål, der er anført i afsnit 2 ovenfor:
1)
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2021/1958
af 23. juni 2021 til
supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144 med
nærmere regler vedrørende de specifikke prøvningsprocedurer og tekniske krav til
typegodkendelse
af
motorkøretøjer
for
vidt
angår
intelligente
farttilpasningssystemer samt til typegodkendelse af sådanne systemer som separate
tekniske enheder og om ændring af bilag II til nævnte forordning
2
.
2)
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2021/1243
af 19. april 2021 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144 for
så vidt angår fastsættelse af detaljerede regler for mulighed for eftermontering af
alkolåse i motorkøretøjer og om ændring af bilag II til nævnte forordning
3
.
3)
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2021/1341
af 23. april 2021 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144 i
form af de nærmere regler for de specifikke prøvningsprocedurer og tekniske krav i
forbindelse med typegodkendelse af motorkøretøjer for så vidt angår systemer til
trætheds- og opmærksomhedsadvarsel og om ændring af bilag II til nævnte
forordning
4
.
4)
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/545
af 26. januar 2022 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144
med nærmere regler vedrørende de specifikke prøvningsprocedurer og tekniske krav
til typegodkendelse af motorkøretøjer for så vidt angår kollisionsdatarekorderen samt
til typegodkendelse af sådanne systemer som separate tekniske enheder og om
ændring af bilag II til nævnte forordning
5
.
5)
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/1398
af 8. juni 2022 om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144 for at tage hensyn til
den tekniske og reguleringsmæssige udvikling vedrørende ændringer af
køretøjsregulativer vedtaget inden for rammerne af De Forenede Nationers
Økonomiske Kommission for Europa
6
.
6)
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2023/2590
af 13. juli 2023 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144 i
form af de nærmere regler for de specifikke prøvningsprocedurer og tekniske krav i
2
EUT L 409 af 17.11.2021,
ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1958/oj
.
3
EUT L 272 af 30.7.2021,
ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1243/oj
4
EUT L 292 af 16.8.2021,
ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1341/oj
.
5
EUT L 107 af 6.4.2022,
ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj
.
6
EUT L 213 af 16.8.2022,
ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/1398/oj
.
3
kom (2024) 0582 - Ingen titel
2958352_0005.png
forbindelse med typegodkendelse af visse motorkøretøjer for så vidt angår systemer
til avanceret distraktionsadvarsel og om ændring af nævnte forordning
7
.
7)
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2024/2220
af 26. juli 2024 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144
med nærmere regler vedrørende de specifikke prøvningsprocedurer og tekniske krav
til typegodkendelse af tunge motorkøretøjer for så vidt angår kollisionsdatarekorderen
samt til typegodkendelse af sådanne systemer som separate tekniske enheder og om
ændring af bilag II til nævnte forordning
8
.
De tekniske krav og detaljerede regler vedrørende de specifikke prøvningsprocedurer for
typegodkendelse af køretøjer med hensyn til nødbremsesignal og bakdetektion er fastsat i
FN-regulativ nr. 48 og 158, som der henvises til i bilag I og II til forordning (EU) 2019/2144
som ændret ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/1398 (anført ovenfor).
Oplysninger om alle delegerede retsakter er offentligt tilgængelige i det interinstitutionelle
register over delegerede retsakter
9
.
3.2. Høring forud for vedtagelse
Under udarbejdelsen af delegerede retsakter hørte Kommissionen eksperter udpeget af
medlemsstaterne og relevante interesserede parter (i arbejdsgruppen for motorkøretøjer)
gennem særlige ekspertmøder og skriftlige høringer. De dokumenter, der var relevante for
disse høringer, blev sendt samtidigt til Europa-Parlamentet og Rådet. De endelige udgaver af
de delegerede retsakter blev godkendt af medlemsstaternes ekspertgruppe for motorkøretøjer.
3.3. Ingen indsigelser mod de delegerede retsakter
I henhold til artikel 12, stk. 6, i forordning (EU) 2019/2144 kan Europa-Parlamentet eller
Rådet gøre indsigelse mod en delegeret retsakt vedtaget i henhold til artikel 4, stk. 3 og 6, og
artikel 6, stk. 6, inden for en frist på to måneder fra meddelelsen af den pågældende retsakt,
og denne frist kan forlænges med endnu to måneder på Europa-Parlamentets eller Rådets
initiativ.
Hverken Europa-Parlamentet eller Rådet gjorde indsigelse mod de delegerede retsakter, der
er nævnt i afsnit 3.1. ovenfor, og retsakterne blev derfor offentliggjort og trådte i kraft ved
indsigelsesperiodens udløb.
7
8
EUT L, 2023/2590, 22.11.2023, ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2590/oj
.
EUT L, 2024/2220, 2.10.2024,
ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/2220/oj
.
9
https://webgate.ec.europa.eu/regdel/#/home
.
4
kom (2024) 0582 - Ingen titel
4.
KONKLUSION
Kommissionen finder, at den har udøvet de delegerede beføjelser, den er tillagt, inden for de
grænser og på de betingelser, der er fastsat i artikel 12 i forordning (EU) 2019/2144.
Kommissionen mener, at der er behov for at udvide beføjelserne, fordi der i fremtiden er
behov for yderligere delegerede retsakter, bl.a. for at ajourføre referencerne til FN-
regulativerne i bilag I og til de retsakter, der er opført i bilag II til forordning (EU)
2019/2144, samt for om nødvendigt at revidere de tekniske krav, der er fastsat i de delegerede
retsakter, der er opført i afsnit 3.1. ovenfor. Et udkast til delegeret retsakt, der ajourfører bilag
I og II til forordning (EU) 2019/2144 for at tage hensyn til den lovgivningsmæssige udvikling
med hensyn til ændringer af eksisterende FN-regulativer og de nye FN-regulativer, der er
vedtaget af Verdensforummet for Harmonisering af Køretøjsforskrifter under De Forenede
Nationers Økonomiske Kommission for Europa, er i øjeblikket under udarbejdelse med
planlagt vedtagelse i første kvartal af 2025.
Med denne rapport opfylder Kommissionen rapporteringspligten i artikel 12, stk. 2, i
forordning (EU) 2019/2144. Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og Rådet til at
tage denne rapport til efterretning.
5