Til lovforslag nr.
L 138
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 30. april 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dyrevelfærdsloven
(Grænseværdier for dødelighed og særlige rådgivningsbesøg ved dødelighed i besætninger, uddannelseskrav for medarbejdere
samt takstændring)
[af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)]
1. Ændringsforslag
Alternativets medlemmer af udvalget har stillet 1 æn-
dringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA og M) vil stemme imod
ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (DD, SF, KF, ALT, DF og RV) vil
stemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken
for eller imod ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA og M) indstiller det udelte
lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DD, SF, KF, DF og RV) ind-
stiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
uændret.
Hvis ændringsforslag om deling ikke vedtages, vil
mindretallet stemme for det udelte lovforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod det under B nævnte lovfor-
slag ved 3. behandling.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at den re-
kordhøje dødelighed for søer i den konventionelle danske
svineproduktion er et udtryk for en alarmerende dyrevel-
færdskrise. De seneste 10 år er udviklingen kun gået den
forkerte vej. I 2013 døde i gennemsnit 12,7 pct. af avlssøer-
ne, i 2023 var det 16,5 pct., jf. L 138 – svar på spørgsmål
3. Ser vi længere tilbage, er det tydeligt, at denne udvikling
i den forkerte retning har været konstant gennem de seneste
35 år. I 1990 døde i gennemsnit 4 pct. af avlssøerne (»Vel-
færdsproblemer hos de danske søer«, Dyrenes Beskyttelse,
2004). Der er altså tale om mere end en firdobling på 35
år. Det er på alle måder fuldstændig uacceptabelt.
De væsentligste dødsårsager for avlssøer er, at man i
avlsarbejdet har prioriteret så store kuld, at det giver proble-
mer ved faring i en grad, så en af de hyppigste dødsårsager
for avlssøer er fostre, som ikke bliver født, men ligger og
rådner inde i soen. Dertil kommer de hyppige kuld, som
slider på soens krop, fiksering af dyrene omkring faring og
diegivning og brug af ammesøer, som forlænger fikserings-
perioden og stresser søerne. Dertil kommer, at fodring med
stor andel kraftfoder giver maveproblemer, og at mange søer
lider af varmestress grundet manglende adgang til overbrus-
ning med vand eller mudderhuller. Herudover er bemandin-
gen ofte utilstrækkelig til at sikre et forsvarligt tilsyn med
dyrene.
Sammenlignes Danmark med andre lande, der også har
en stor konventionel svineproduktion, ligger Danmark helt
i top med den højeste dødelighed, kun overgået af Spanien
og USA. I EU-lande som Tyskland, Frankrig og Belgien er
dødeligheden det halve sammenlignet med Danmark. Også
i et land som Brasilien er dødeligheden under det halve
sammenlignet med Danmark. Samtidig ligger Danmark i
AX031309