Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 141
Offentligt
3002771_0001.png
Dato:
8. april 2025
Sagsnr.: 2025 - 406
Akt-id.: 2257
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalg vedrørende forslag til
lov om sikring af et højt cybersikkerhedsniveau (NIS 2-loven) (L
141)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til
lov om sikring af et højt cybersikkerhedsniveau (NIS 2-loven) (L 141),
som Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabs-
udvalg har stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
den 20. februar 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alexander
Ryle (LA).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
L 141 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om formuleringen i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs overvejelser (lovforslagets side 25, afsnit 3.1.3, 3. afsnit) åbner for, at virksomheder kan selskabskonstruere sig ud af krav om at skulle efterleve NIS 2-direktivet
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og
Beredskabsudvalg vedrørende forslag til lov om sikring af et højt cy-
bersikkerhedsniveau (NIS 2-loven) (L 141)
”Vil ministeren redegøre for, om formuleringen i Ministeriet
for Samfundssikkerhed og Beredskabs overvejelser (lov-
forslagets side 25, afsnit 3.1.3, 3. afsnit) åbner for, at virk-
somheder kan selskabskonstruere sig ud af krav om at
skulle efterleve NIS 2-direktivet?”
Svar:
Lovforslagets pkt. 3.1.3, der omhandler ministeriets overvejelser ved-
rørende lovforslagets anvendelsesområde, har til formål at afgrænse
lovforslagets definition af en enhed. Dette skal ses i sammenhæng
med den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, stk. 1, hvoraf
det fremgår, at loven finder anvendelse på offentlige og private en-
heder, der er omfattet af lovens bilag 1 og 2.
Det fremgår således bl.a. under pkt. 3.1.3, at en enhed – udover at
kunne være en fysisk person – må anses for at være virksomheder,
foreninger, organisationer og offentlige myndigheder mv. (juridiske
personer), der er tildelt et CVR-nummer. Et selskab med et underlig-
gende datterselskab vil således være at anse for to separate enhe-
der, forudsat at de har fået tildelt hver deres CVR-nummer.
Der henvises i den forbindelse tillige til bemærkningerne til den fore-
slåede § 1, hvoraf det bl.a. fremgår, at enheder som udgangspunkt
mindst skal udgøre mellemstore virksomheder, som defineret i bila-
get til Europa-Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003
om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksom-
heder, for at være omfattet af NIS 2-direktivet. Det fremgår af bilagets
artikel 6, stk. 2, at en virksomheds partnervirksomheder eller tilknyt-
tede virksomheder skal inddrages ved opgørelsen af virksomhedens
størrelse, herunder antal beskæftigede.
Det forhold, at en enheds partnervirksomheder eller tilknyttede virk-
somheder som udgangspunkt skal tages i betragtning ved vurderin-
gen af, om en enhed er omfattet af lovforslagets anvendelsesom-
råde, vurderes således i meget vidt omfang at imødegå den situation,
Side 2/3
L 141 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om formuleringen i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs overvejelser (lovforslagets side 25, afsnit 3.1.3, 3. afsnit) åbner for, at virksomheder kan selskabskonstruere sig ud af krav om at skulle efterleve NIS 2-direktivet
hvor en virksomhed måtte forsøge at selskabskonstruere sig ud af at
skulle efterleve NIS 2-direktivet.
Side 3/3