Retsudvalget 2024-25
L 144
Offentligt
3007466_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2025
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Josefine Dyrberg
2025-03950
3678949
Besvarelse af spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 26. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Yassmina Amadid
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 144 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvorfor ministeren foreslår formuleringen “ytringer fremsat i urimelig grov form
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144):
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren foreslår
formuleringen “ytringer fremsat i urimelig grov form”, og om
sådanne ytringer i forvejen vil være omfattet af straffeloven?”
Svar:
Efter den foreslåede § 2, stk. 2, nr. 3, finder udgangspunktet om offentligt
ansattes ytringsfrihed, når de ytrer sig på egne vegne, ikke anvendelse, hvis
ytringen er fremsat i urimelig grov form, eller der er tale om åbenbart
urigtige oplysninger om væsentlige forhold inden for den offentligt ansattes
eget arbejdsområde.
Den foreslåede bestemmelse er udtryk for en lovfæstelse af en af de
gældende begrænsninger for offentligt ansattes ytringsfrihed i henhold til
bl.a. praksis fra domstolene, Folketingets Ombudsmand og det fagretlige
system, og som bl.a. er beskrevet i kapitel
8 i
Justitsministeriets vejledning
om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Som det bl.a. fremgår af pkt. 2.3.2.2.3, i de almindelige bemærkninger til
lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 3, indebærer bestemmelsen, at offentligt ansatte
gerne må udtale sig groft kritisk om forholdene på sin arbejdsplads, hvis
forholdene giver grund til det. Offentligt ansatte må dog ikke udtale sig i en
urimelig grov form, f.eks. om arbejdsgiveren eller om kollegaer.
Begrænsningen indebærer, at en offentligt ansat ikke må benytte vendinger,
der i urimelig grad er udskældende, hånende eller latterliggørende. Derimod
vil den ansatte i almindelighed ikke være afskåret fra at anvende satire,
sarkasme eller polemiske vendinger.
Det vil afhænge af en konkret vurdering af de nærmere omstændigheder i
en sag, om en ytring må anses for urimeligt grov. Ved denne vurdering
spiller ikke blot ytringens ordlyd og meningsindhold ind, men f.eks. også
den kontekst, som ytringen er fremsat i. For så vidt angår ytringer, som er
fremsat i en urimelig grov form, bemærkes det, at der skal være tale om en
åbenbart urigtig oplysning, som indebærer, at udtalelsen på væsentlige
punkter har fået et forkert indhold eller udtrykker en åbenbart uholdbar
vurdering. Den ansatte skal desuden have handlet bevidst eller groft
uagtsomt.
Side 2/3
L 144 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvorfor ministeren foreslår formuleringen “ytringer fremsat i urimelig grov form
For så vidt angår udtalelsernes form har Folketingets Ombudsmand bl.a.
udtalt, at en ytring – uanset den ikke er i strid med straffelovens regler om
freds- og ærekrænkelser – ikke må være urimeligt grov, jf. FOB 2019-18 og
pkt. 2.3.2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ytringer omfattet
af den foreslåede § 2, stk. 2 nr. 3, vil således ikke nødvendigvis være
omfattet af f.eks. straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser.
Side 3/3