Retsudvalget 2024-25
L 144
Offentligt
3007497_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2025
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Josefine Dyrberg
2025-03950
3678949
Besvarelse af spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om
offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 26. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Yassmina Amadid
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 144 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om den foreslåede undtagelsesmulighed i § 2, stk. 2 alene finder anvendelse som en absolut undtagelse
Spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144):
”Vil
ministeren
bekræfte,
at
den
foreslåede
undtagelsesmulighed i § 2, stk. 2 alene finder anvendelse som
en absolut undtagelse og dermed ikke er en mulighed for
arbejdsgiver til at hævde, at en ansats ytring er ”skadeligt for
samarbejdsklimaet”
og
dermed
kan
bruges
som
afskedigelsesgrund?”
Svar:
Lovforslaget har til formål at lovfæste de gældende regler om offentligt
ansattes ytringsfrihed og fastsætte en samlet lovregulering af offentligt
ansattes ytringsfrihed.
Der er ikke med lovforslaget tilsigtet ændringer i offentligt ansattes
ytringsfrihed i forhold til de rettigheder, offentligt ansatte har efter gældende
ret. Grænserne for offentligt ansattes ytringsfrihed skal således fortsat
fastlægges efter de kriterier, der er blevet udviklet gennem bl.a. retspraksis,
praksis fra Folketingets Ombudsmand og praksis fra det fagretlige system,
jf. også lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 1.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, nr. 1-4, er udtryk for en lovfæstelse
af de gældende begrænsninger for offentligt ansattes ytringsfrihed, som bl.a.
er beskrevet i kapitel 6-8 i Justitsministeriets vejledning om offentligt
ansattes ytringsfrihed.
Som det fremgår af pkt. 2.3.2.3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, kan ledelsen ikke pålægge offentligt ansatte andre
begrænsninger i deres ytringsfrihed end dem, der er angivet i lovforslagets
§ 2, stk. 2, og som er beskrevet i lovforslagets pkt. 2.3.2.2. Ledelsen vil
således f.eks. ikke under henvisning til en loyalitetsforpligtelse mellem en
offentligt ansat og dennes arbejdsplads kunne pålægge den ansatte
yderligere begrænsninger i ytringsfriheden.
Hvis en offentligt ansat ytrer sig i overensstemmelse med de i lovforslagets
beskrevne begrænsninger, er ytringen lovlig, jf. bl.a. FOB 99.524 og FOB
00.485 og nærmere under lovforslagets pkt. 2.1.3.3.4. Det betyder, at
ytringen ikke i sig selv kan føre til negative ansættelsesretlige reaktioner
som f.eks. afskedigelse eller andre former for direkte eller indirekte
Side 2/3
L 144 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om den foreslåede undtagelsesmulighed i § 2, stk. 2 alene finder anvendelse som en absolut undtagelse
sanktionering, herunder undladelse af tildeling af løntillæg eller ændring i
arbejdsområde.
Følgevirkningerne af en lovlig ytring – f.eks. samarbejdsvanskeligheder –
vil dog kunne danne grundlag for negative ansættelsesretlige reaktioner. Der
stilles
dog
krav
om
en
vis
kvalifikation
af
sådanne
samarbejdsvanskeligheder, herunder krav om, at vanskelighederne er
betydelige, at årsagen til vanskelighederne, inklusiv hovedskylden, kan
tilskrives den pågældende, og at samarbejdsvanskelighederne er søgt løst
ved mindre indgribende foranstaltninger. Endvidere stilles der krav om et
særligt sikkert bevismæssigt grundlag, jf. bl.a. FOB 2018-8.
Om følgevirkningerne af en lovlig ytring henvises nærmere til lovforslagets
pkt. 2.3.2.3 samt bemærkningerne til lovforslagets § 2.
Side 3/3