Retsudvalget 2024-25
L 144
Offentligt
3008932_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. april 2025
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Josefine Dyrberg
2025-03950
3676721
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 25. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Yassmina Amadid
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 144 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indfører omvendt bevisbyrde i sager om offentligt ansattes ytringsfrihed
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, som
indfører omvendt bevisbyrde i sager om offentligt ansattes
ytringsfrihed?”
Svar:
1.
Lovforslaget har til formål at lovfæste de gældende regler om offentligt
ansattes ytringsfrihed og at fastsætte en samlet lovregulering heraf. Der er
med lovforslaget således ikke tilsigtet ændringer i den gældende retstilstand
vedrørende offentligt ansattes ytringsfrihed.
Et ændringsforslag, som det foreslåede i spørgsmålet, hvorved der indføres
omvendt bevisbyrde i sager om offentligt ansattes ytringsfrihed, som ikke
følger af gældende ret, ligger således uden for rammerne af formålet med
lovforslaget.
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 6. februar 2025
af spørgsmål nr. 420 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det bl.a.
fremgår, at der for så vidt angår bevisbyrderegler er tale om et kompliceret
spørgsmål, som kræver grundige overvejelser og inddragelse af
arbejdsmarkedets parter, herunder arbejdsgiversiden.
Som det videre fremgår af besvarelsen, vurderede et enigt udvalg om
offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger i 2016, at den
type af omvendt bevisbyrde, som kendes fra ligebehandlingslovens regler
om graviditet og barselsorlov, ikke i praksis er egnet i sager om offentligt
ansattes ytringsfrihed.
Det skyldes, at disse regler omhandler et forhold, der er meget let
konstaterbart – nemlig om afskedigelse har fundet sted under den ansattes
graviditet eller barsel, og som pr. definition kun gør sig gældende i en klart
afgrænset tidsmæssig periode. I sammenligning hermed vil spørgsmålet om
en ytrings indhold i relation til navnlig mundtlige ytringer kunne være noget
vanskeligere at fastlægge. Hertil kommer, at udstrækningen af den
tidsmæssige sammenhæng mellem fremsættelse af ytringen og selve den
ansættelsesretlige reaktion i praksis kan være ganske lang, jf. betænkning
nr.
1553/2015
om
offentligt
ansattes
ytringsfrihed
og
whistleblowerordninger, side 35 f.
Side 2/4
L 144 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indfører omvendt bevisbyrde i sager om offentligt ansattes ytringsfrihed
På baggrund af ovenstående kan jeg ikke støtte ændringsforslaget.
2.
Et ændringsforslag, som anført i spørgsmålet, kan dog formuleres på
følgende måde:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om offentligt ansattes ytringsfrihed
(L 144)
Af (…), tiltrådt af (…):
Til § 2
1)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Hvis en offentligt ansat har fremsat en lovlig ytring, påhviler det
arbejdsgiveren at godtgøre, at en negativ ansættelsesretlig reaktion ikke er
begrundet i ytringen.«
[Indførelse af omvendt bevisbyrde i sager om offentligt ansattes
ytringsfrihed.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre en regel om omvendt
bevisbyrde i sager om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Bevisbyrdereglen indebærer, at det påhviler arbejdsgiveren at godtgøre, at
en negativ ansættelsesretlig reaktion ikke er begrundet i den offentligt
ansattes lovlige ytring, dvs. en ytring, som er fremsat på egne vegne, og som
ikke er omfattet af de begrænsninger af offentligt ansattes ytringsfrihed, som
følger af den foreslåede § 2, stk. 2, nr. 1-4.
Om den nærmere afgrænsning af »en lovlig ytring« henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger under pkt. 2.3.2 og
bemærkningerne til den foreslåede § 2.
Side 3/4
L 144 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indfører omvendt bevisbyrde i sager om offentligt ansattes ytringsfrihed
Om den nærmere afgrænsning af »negative ansættelsesretlige reaktioner«
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger under pkt. 2.1.2.5 og
bemærkningerne til den foreslåede § 2.
Side 4/4