Retsudvalget 2024-25
L 144
Offentligt
3009221_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. april 2025
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Josefine Dyrberg
2025-03950
3676737
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 25. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Yassmina Amadid
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 144 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som hæver kompensationen i sager om offentligt ansattes ytringsfrihed til det femdobbelte af i dag
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om offentligt ansattes ytringsfrihed (L 144):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, som
hæver kompensationen i sager om offentligt ansattes
ytringsfrihed til det femdobbelte af i dag?”
Svar:
1.
Lovforslaget har til formål at lovfæste de gældende regler om offentligt
ansattes ytringsfrihed og at fastsætte en samlet lovregulering heraf. Der er
med lovforslaget således ikke tilsigtet ændringer i den gældende retstilstand
vedrørende offentligt ansattes ytringsfrihed.
Et ændringsforslag, som det foreslåede i spørgsmålet, hvorefter der
fastsættes særlige regler om godtgørelse, som ikke følger af gældende ret,
ligger således uden for rammerne af formålet med lovforslaget.
Der kan i forhold til de gældende regler om godtgørelse henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger under pkt. 2.1.2.5, hvoraf det
fremgår, at hovedreglen er, at uberettigede afskedigelser sanktioneres med
erstatning, godtgørelse eller økonomisk kompensation, jf. nærmere
betænkning nr. 1553/2015 om offentligt ansattes ytringsfrihed og
whistleblowerordninger, side 165 ff.
Der henvises desuden til Justitsministeriets besvarelse af 6. februar 2025 af
spørgsmål nr. 420 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Som det bl.a.
fremgår heraf, udgør spørgsmålet om godtgørelse til offentligt ansatte i
tilfælde af uretmæssige sanktioner i høj grad overenskomststof. Reglerne
kan findes i overenskomster, i den individuelle ansættelseskontrakt og i
lovgivningen, og er udtryk for afbalancerede hensyn til arbejdstager og
arbejdsgiver. Det vil derfor også kræve grundige overvejelser, herunder
inddragelse af arbejdsmarkedets parter, hvis der skal ændres i disse regler.
På baggrund af ovenstående kan jeg ikke støtte ændringsforslaget.
2.
Et ændringsforslag, som anført i spørgsmålet, kan dog formuleres på
følgende måde:
Ændringsforslag
Side 2/3
L 144 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som hæver kompensationen i sager om offentligt ansattes ytringsfrihed til det femdobbelte af i dag
til
Forslag til lov om offentligt ansattes ytringsfrihed
(L 144)
Af (…), tiltrådt af (…):
Til § 2
1)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Hvis en offentligt ansat mødes med negative ansættelsesretlige
reaktioner på grund af en lovlig ytring, skal arbejdsgiveren yde en
godtgørelse, som udgør det femdobbelte af det niveau, der er gældende på
tidspunktet for denne lovs ikrafttræden.«
[Indførelse af regel om, at størrelsen på godtgørelse hæves til det
femdobbelte.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at størrelsen på godtgørelse i sager om
offentligt ansattes ytringsfrihed hæves til det femdobbelte af, hvad der er
gældende på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Dette indebærer, at hvis en offentligt ansat mødes med negative
ansættelsesretlige reaktioner på grund af en lovlig ytring, skal størrelsen på
den godtgørelse, som arbejdsgiveren skal yde efter den relevante
lovgivning, overenskomst eller individuelle ansættelseskontakt, fastsættes
til det femdobbelte af, hvad der på tidspunktet for lovens ikrafttræden er
gældende.
Om den nærmere afgrænsning af »en lovlig ytring« henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger under pkt. 2.3.2 og
bemærkningerne til den foreslåede § 2.
Om den nærmere afgrænsning af »negative ansættelsesretlige reaktioner«
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger under pkt. 2.1.2.5 og
bemærkningerne til den foreslåede § 2.
Side 3/3