Transportudvalget 2024-25
L 145 Bilag 5
Offentligt
Bekymring vedrørende manglende støjværn ved Odense Å
i L 145 – Væsentlig forringelse for borgere og miljø
Kære medlemmer af Transportudvalget
Jeg skriver til jer vedrørende behandlingen af L 145, Forslag til lov om ændring af lov om ud-
bygning af Fynske Motorvej syd om Odense, og den bekymrende beslutning om at undlade
støjafskærmning ved Odense Å. Formålet med dette brev er at anmode Transportudvalget om
at stille spørgsmål til transportministeren vedrørende denne væsentlige forringelse for bor-
gernes sundhed og livskvalitet i det sydlige Odense.
Støjforurening i byområder er et stadigt voksende problem, der har dokumenterede skadelige
effekter på folkesundheden. Begrænsning af støj er derfor en højt prioriteret problemstilling
for mange borgere og kommuner. I forbindelse med det ellers positive tiltag om støjværn
langs en stor del af den udbyggede motorvej syd om Odense (jf. L 145), forekommer det
uhensigtsmæssigt, at en relativt beskeden besparelse på 17 mio. kr. har medført, at den plan-
lagte støjafskærmning ved Odense Å er blevet droppet.
Odense Kommune har i høringssvar tydeligt udtrykt sin bekymring over denne besparelse og
påpeget de negative konsekvenser for både det velbesøgte rekreative område Odense Ådal og
de omkringliggende boliger:
-
Odense Kommune anfører, at det findes forkert at støjafskærmningen over Odense Å
spares bort. Hvis dette sker, vil både Odense Ådal, der er et velbesøgt rekreativt om-
råde, samt boligerne langs kanten af ådalen, fortsat blive belastet med for meget
støj. Også andre rekreative områder bør overvejes støjbeskyttet, f.eks. området ved
Glisholm Sø og Hollufgård. Den fredede Odense Ådal er et af Odenses mest værdifulde
og mest benyttede rekreative områder. Vejstøj fra E20 er allerede i dag en stor gene
og et forstyrrende element for denne rekreative benyttelse. De rekreative områder
mod E20 benyttes i mindre omfang på grund af støjen. Det er Odense Kommunes op-
fattelse, at hele den fredede Odense Ådal bør afskærmes med støjskærme.
I sit svar begrunder Vejdirektoratet besparelsen med, at støjafskærmningen ved Odense Å pri-
mært vurderes at reducere støjbelastningen af de rekreative arealer og ikke har væsentlig
betydning for boliger. Denne vurdering forekommer dog problematisk i lyset af Odense Kom-
munes udtalelser og borgernes egne oplevelser.
Som det fremgår af de vedhæftede billeder fra Vejdirektoratets rapporter, er motorvejen på
strækningen over Odense Å markant hævet over det omkringliggende terræn uden nogen form
for afskærmning. Dette forstærker støjniveauet og medfører, at støjen uhindret spredes over
et større område, herunder ind mod bydelene Dalum, Fruens Bøge, Dyrup og Skt. Klemens.
Side
1
af
2
L 145 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 9/4-25 fra Thorbjørn Christian Kaldau, Odense S
3004027_0002.png
Den betydelige støjgene fra netop motorvejsstykket over Odense Å understreges af engage-
mentet i lokale borgergrupper som ”JA TAK til dæmpning af støj fra motorvejen syd om
Odense” på sociale medier samt de mange høringssvar fra bekymrede borgere (link til høring:
Link).
Når selv Odense Kommune prioriterer at fremhæve behovet for støjværn netop ved
Odense Å i sit høringssvar, indikerer det tydeligt vigtigheden af denne strækning i den sam-
lede støjproblematik.
Set i lyset af de betydelige gener for borgernes sundhed og livskvalitet, det værdifulde rekre-
ative område Odense Ådal og den relativt beskedne besparelse på 17 mio. kr. ud af et samlet
anlægsbudget på ca. 1.450 mio. kr., forekommer det uhensigtsmæssigt ikke at fuldende støj-
værnet ved Odense Å.
Jeg håber derfor, at Transportudvalget vil anerkende vigtigheden af denne problematik og
stille følgende spørgsmål til transportministeren i forbindelse med udvalgsbehandlingen af L
145:
Vil ministeren genoverveje beslutningen om at udelade støjværn ved Odense Å i pro-
jekt L 145, henset til de betydelige gener for de omkringliggende boligområder og det
værdifulde rekreative område Odense Ådal?
Er ministeren villig til at sikre finansiering for etableringen af støjværn ved Odense Å
inden for projektets samlede budget, for at minimere støjgenerne for borgerne i det
sydlige Odense?
Jeg vedhæfter de nævnte billeder fra Vejdirektoratets rapporter til illustration af motorve-
jens højde over terrænet ved Odense Å, samt illustration af motorvejen som den vil tage sig
ud med støjværn.
Jeg vedhæfter ligeledes Odense Kommunes høringssvar af 13. juni 2024, som dog også er at
finde i linket over høringssvar fra sommeren 2024.
Jeg ser (ligesom mange andre borgere i Odense) frem til Transportudvalgets behandling.
Venlig hilsen
Thorbjørn Christian Kaldau
Side
2
af
2