Erhvervsudvalget 2024-25
L 147 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Lov om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og forbrugerklageloven (L 147)
[Af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]:
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af [XXX]:
Til § 1
1)
Efter nr. 9 indsættes:
»01.
I
§ 37, stk. 3,
ændres »§§ 6 a og 6 b« til: »§§ 6 a-6 c«.
[Sanktionering af foreslået § 6 c]
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 2, nr. 24,
indsættes efter »og«: »sin påkrævede«.
[Lovteknisk præcisering]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 2, nr. 26,
udgår »igen og igen«.
[Lovteknisk præcisering]
4)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 2, nr. 27,
indsættes efter »og«: »sin påkrævede«.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af markedsføringslovens § 37, stk. 3, at overtrædelse af § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, §§
6 a og 6 b, § 7, stk. 1, §§ 9-11, § 11 a, stk. 1, § 11 b, stk. 1, § 14, stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, § 17, stk.
1, 2 og 4, § 18 og § 19, § 20, stk. 1 og 3, og § 21 og forsætlig overtrædelse af § 22 straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 279 eller anden lovgivning.
L 147 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Det foreslås at ændre
§ 37, stk. 3,
hvorefter § 6 c tilføjes i opregningen af de bestemmelser, hvis
overtrædelse straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 279 eller
anden lovgivning.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af § 6 c er de fysiske og juridiske personer, der leverer en
tjeneste, der sammenligner produkter og giver forbrugeren oplysninger om miljømæssige eller
sociale karakteristika eller om cirkularitetsaspekter, såsom holdbarhed, reparationsmuligheder eller
genanvendelighed, for så vidt angår produkterne eller leverandørerne af disse produkter.
I forbindelse med udmåling af bøder skal der lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den
erhvervsdrivendes omsætning, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 6.
De subjektive krav for at straffe en overtrædelse af markedsføringslovens 6 c er uagtsomhed eller
forsæt, jf. straffelovens § 19, 2. pkt. Efter straffelovens § 19, 2. pkt., er de pågældende straffebud
anvendelige på andre lovovertrædelser, også når lovovertrædelsen er begået af uagtsomhed,
medmindre det modsatte har særlig hjemmel.
Fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige sagens omstændigheder, og de angivne bødeniveauer i markedsføringsloven vil kunne
fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i det konkrete tilfælde foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 11.
Til nr. 2
Af den foreslåede § 2, nr. 24, i lov om markedsføring, fremgår det, at holdbarhed defineres som
evnen til at bevare sine påkrævede funktioner og ydeevne ved normal brug. Af sproglige grunde bør
der indsættes ”sin påkrævede” i tilknytning til ydeevne.
Til nr. 3
Af den foreslåede § 2, nr. 26, i lov om markedsføring, fremgår det, at en forbrugskomponent er
enhver komponent i en vare, der opbruges igen og igen og skal udskiftes eller genopfyldes. Af
L 147 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
sproglige årsager foreslås det,
at ”igen og igen” udgår, så det alene anføres, at det er enhver
komponent i en vare, der opbruges og skal udskiftes eller genopfyldes.
Der er tale om lovteknisk præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til
det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4
Af den foreslåede § 2, nr. 27, i lov om markedsføring, fremgår det, at funktionalitet defineres som
evnen til at udføre sine påkrævede funktioner og ydeevne ved normal brug. Der er tale om
lovteknisk præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag. Af sproglige grunde bør der indsættes ”sin påkrævede” i tilknytning til ydeevne.
Til § 2
1)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 3, nr. 18,
ændres »salgsgenstanden« til: »varen«.
[Lovteknisk præcisering]
2)
Efter nr. 9 indsættes:
»02.
I
§ 11, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »19« til: »21«.
[Konsekvensændring]
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, nr. 19,
ændres to steder »salgsgenstandens« til: »varens«, og
»salgsgenstanden« ændres til: »varen«.
[Lovteknisk præcisering]
4)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, nr. 21,
ændres to steder »salgsgenstanden« til: »varen«.
[Lovteknisk præcisering]
5)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, nr. 22,
ændres »salgsgenstands« til: »vares«.
[Lovteknisk præcisering]
L 147 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
6)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, nr. 23,
ændres »salgsgenstande« til: »varer«.
[Lovteknisk præcisering]
7)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 8, stk. 1, nr. 16,
ændres »ved brug af« til: »i henhold
til«.
[Lovteknisk præcisering]
8)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 1, nr. 17,
ændres »ved brug af« til: »i henhold til«.
[Lovteknisk præcisering]
9)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 1, nr. 18,
ændres »salgsgenstande« til: »varer«.
[Lovteknisk præcisering]
10)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 8, stk. 1, nr. 28,
ændres »salgsgenstandene« til: »varerne«.
[Lovteknisk præcisering]
11)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 17, stk. 1, nr. 5,
ændres »ved brug af« til: »i henhold
til«.
[Lovteknisk præcisering]
12)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 17, stk. 1, nr. 6,
ændres »salgsgenstand« til: »vare«, og »ved
brug af« ændres til: »i henhold til«.
[Lovteknisk præcisering]
13)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 17, stk. 1, nr. 14,
ændres »salgsgenstandene« til »varerne«.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3-6, 9, 10, 12 og 13
L 147 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Det foreslås, at ordet
”salgsgenstanden” ændres til ”varen”.
Ændringsforslaget
skal
ses
i
sammenhæng
med definitionen
af
begrebet
”varer”
i
forbrugeraftalelovens § 3, nr. 1. Det følger heraf, at der ved ”varer” forstås løsøregenstande, herunder
varer med digitale elementer, og vand, gas og elektricitet, der udbydes til salg i et afgrænset volumen
eller en bestemt mængde. For at følge lovens almindelige terminologi findes det mest korrekt at
anvende ordet ”vare” i stedet for ”salgsgenstand” i lovforslaget. De foreslåede ændringer indebærer
ingen materielle ændringer.
Ændringsforslag nr. 3-6, 9, 10, 12 og 13 er konsekvensændringer som følge af nr. 1. Endvidere er
ændringsforslag nr. 12 en konsekvensændring som følge af nr. 7, 8 og 11.
Til nr. 2
Det foreslås, at henvisningen i § 11, stk. 2, 1. pkt., til § 8, stk. 1, nr. 19, ændres til en henvisning til §
8, stk. 1, nr. 21.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af, at der foreslås indsat to nye numre
efter § 8, stk. 1, nr. 16, jf. lovforslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 7, 8 og 11
Det foreslås, at ordene ”ved brug af” af sproglige grunde ændres til ”i henhold til” i det foreslåede §
8, stk. 1, nr. 16 og 17, og i det foreslåede § 17, stk. 1, nr. 5.
De foreslåede ændringer indebærer ingen materielle ændringer.