Erhvervsudvalget 2024-25
L 147 Bilag 5
Offentligt
3015197_0001.png
Til lovforslag nr.
L 147
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget [den 8. maj 2025]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler
og forbrugerklageloven
(Gennemførelse af direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og effektivisering af det offentlige
forbrugerklagesystem)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 17 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
5)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 3, nr. 18,
ændres »salgsgenstanden« til: »varen«.«
[Sproglig præcisering]
6)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, nr. 19,
ændres to ste-
der »salgsgenstandens« til: »varens«, og »salgsgenstanden«
ændres til: »varen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 1
1)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 2, nr. 24,
indsættes efter
»og«: »sin påkrævede«.
[Sproglig præcisering]
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 2, nr. 26,
udgår »igen og
igen«.
[Sproglig præcisering]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 2, nr. 27,
indsættes efter
»og«: »sin påkrævede«.
[Sproglig præcisering]
4)
Efter nr. 9 indsættes:
»01.
I
§ 37, stk. 3,
ændres »§§ 6 a og 6 b« til: »§§ 6 a-6 c«.«
[Sanktionering af overtrædelser af det foreslåede § 6 c, jf.
lovforslaget § 1, nr. 8]
Til § 2
DokumentId
Journalnummer
L 147 - 2024-25 - Bilag 5: Udkast til betænkning
3015197_0002.png
2
7)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, nr. 21,
ændres to
steder »salgsgenstanden« til: »varen«.
[Sproglig præcisering]
8)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, nr. 22,
ændres »salgs-
genstands« til: »vares«.
[Sproglig præcisering]
9)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, nr. 23,
ændres »salgs-
genstande« til: »varer«.
[Sproglig præcisering]
10)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 8, stk. 1, nr.
16,
ændres »ved brug af« til: »i henhold til«.
[Sproglig præcisering]
11)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 1, nr. 17,
ændres
»ved brug af« til: »i henhold til«.
[Sproglig præcisering]
12)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 1, nr. 18,
ændres
»salgsgenstande« til: »varer«.
[Sproglig præcisering]
13)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 8, stk. 1, nr. 28,
ændres
»salgsgenstandene« til: »varerne«.
[Sproglig præcisering]
14)
Efter nr. 9 indsættes:
»02.
I
§ 11, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »19« til: »21«.«
[Konsekvensændring af lovforslagets § 2, nr. 5]
15)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 17, stk. 1,
nr. 5,
ændres »ved brug af« til: »i henhold til«.
[Sproglig præcisering]
16)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 17, stk. 1, nr. 6,
ændres
»salgsgenstand« til: »vare«, og »ved brug af« ændres til: »i
henhold til«.
[Sproglig præcisering]
17)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 17, stk. 1, nr. 14,
ændres »salgsgenstandene« til »varerne«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af den foreslåede § 2, nr. 24, i lov om markedsføring,
fremgår det, at holdbarhed defineres som evnen til at bevare
sine påkrævede funktioner og ydeevne ved normal brug. Af
sproglige grunde bør der indsættes »sin påkrævede« i til-
knytning til ydeevne.
Der er tale om en sproglig præcisering, som ikke medfø-
rer indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 2
Af den foreslåede § 2, nr. 26, i lov om markedsføring,
fremgår det, at en forbrugskomponent er enhver komponent
i en vare, der opbruges igen og igen og skal udskiftes eller
genopfyldes. Af sproglige årsager foreslås det, at »igen og
igen« udgår, så det alene anføres, at det er enhver kompo-
nent i en vare, der opbruges og skal udskiftes eller genopfyl-
des.
Der er tale om en sproglig præcisering, som ikke medfø-
rer indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 3
Af den foreslåede § 2, nr. 27, i lov om markedsføring,
fremgår det, at funktionalitet defineres som evnen til at
udføre sine påkrævede funktioner og ydeevne ved normal
brug. Af sproglige grunde bør der indsættes »sin påkræve-
de« i tilknytning til ydeevne.
Der er tale om en sproglig præcisering, som ikke medfø-
rer indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 4
Det følger af markedsføringslovens § 37, stk. 3, at over-
trædelse af § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, §§ 6 a og 6 b, § 7,
stk. 1, §§ 9-11, § 11 a, stk. 1, § 11 b, stk. 1, § 14, stk. 1, §
15, § 16, stk. 3, § 17, stk. 1, 2 og 4, § 18 og § 19, § 20, stk. 1
og 3, og § 21 og forsætlig overtrædelse af § 22 straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens
§ 279 eller anden lovgivning.
Det foreslås at ændre § 37, stk. 3, hvorefter § 6 c tilføjes
i opregningen af de bestemmelser, hvis overtrædelse straffes
med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter straffe-
lovens § 279 eller anden lovgivning.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af § 6 c er de fysi-
ske og juridiske personer, der leverer en tjeneste, der sam-
menligner produkter og giver forbrugeren oplysninger om
miljømæssige eller sociale karakteristika eller om cirkulari-
tetsaspekter, såsom holdbarhed, reparationsmuligheder eller
genanvendelighed, for så vidt angår produkterne eller leve-
randørerne af disse produkter.
I forbindelse med udmåling af bøder skal der lægges
vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes
omsætning, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 6.
De subjektive krav for at straffe en overtrædelse af mar-
kedsføringslovens 6 c er uagtsomhed eller forsæt, jf. straf-
felovens § 19, 2. pkt. Efter straffelovens § 19, 2. pkt., er
de pågældende straffebud anvendelige på andre lovovertræ-
delser, også når lovovertrædelsen er begået af uagtsomhed,
medmindre det modsatte har særlig hjemmel.
Fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes kon-
krete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige sagens
omstændigheder, og de angivne bødeniveauer i markedsfø-
ringsloven vil kunne fraviges i op- eller nedadgående ret-
ning, hvis der i det konkrete tilfælde foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder.
L 147 - 2024-25 - Bilag 5: Udkast til betænkning
3015197_0003.png
3
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. mar-
kedsføringslovens § 37, stk. 11.
Til nr. 5-9, 12, 13, 16 og 17
Det foreslås, at ordet »salgsgenstanden« ændres til »va-
ren«.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med definiti-
onen af begrebet »varer« i forbrugeraftalelovens § 3, nr.
1. Det følger heraf, at der ved »varer« forstås løsøregenstan-
de, herunder varer med digitale elementer, og vand, gas
og elektricitet, der udbydes til salg i et afgrænset volumen
eller en bestemt mængde. For at følge lovens almindelige
terminologi findes det mest korrekt at anvende ordet »vare«
i stedet for »salgsgenstand« i lovforslaget. De foreslåede
ændringer indebærer ingen materielle ændringer.
Ændringsforslag nr. 6-9, 12, 13, 16 og 17 er konsekvens-
ændringer som følge af ændringsforslag nr. 5. Endvidere er
ændringsforslag nr. 16 en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 10, 11 og 15.
Der er tale om sproglige præciseringer, som ikke medfø-
rer indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 10, 11 og 15
Det foreslås, at ordene »ved brug af« af sproglige grunde
ændres til »i henhold til« i det foreslåede § 8, stk. 1, nr. 16
og 17, og i det foreslåede § 17, stk. 1, nr. 5.
De foreslåede ændringer indebærer ingen materielle æn-
dringer.
Til nr. 14
Det foreslås, at henvisningen i § 11, stk. 2, 1. pkt., til § 8,
stk. 1, nr. 19, ændres til en henvisning til § 8, stk. 1, nr. 21.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som
følge af, at der foreslås indsat to nye numre efter § 8, stk. 1,
nr. 16, jf. lovforslagets § 2, nr. 5.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2025 og var til
1. behandling den 19. marts 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 20. no-
vember 2024 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del –
bilag 63. Den 26. februar 2025 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <8> spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S)
Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Louise Elholm (V)
fmd.
Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W. Frølund (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Claus Jørgensen (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV) Karin Liltorp (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
50
23
16
15
15
12
10
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
6
6
1
1
1
1
1
L 147 - 2024-25 - Bilag 5: Udkast til betænkning
3015197_0004.png
4
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
9
7
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5