Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 148
Offentligt
3007049_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22-04-2025
J nr.
2025 - 46
Akt-id
612960
Svar på KEF L148 – spm. 3
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 21. marts 2025 stillet mig
følgende spørgsmål om L148 Forslag til lov om implementering af dele af det
omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål 3
Ordet »bemyndig« fremgår 606 gange på lovforslagets 124 sider. Mener mini-
steren, at det er rimeligt over for folkestyret og det danske demokrati, at stort set
hele lovforslaget vedrører bemyndigelser til ministeren, som umuliggør Folketin-
gets indflydelse på politikområderne og demokratisk kontrol med regeringen?
Svar
Jeg er enig med spørgeren i, at bemyndigelser ikke må tage overhånd, og re-
spekten for Folketingets indflydelse skal sættes meget højt. Folketinget skal for-
holde sig til stigende mængder af lovmateriale, og jeg synes derfor også, at be-
myndigelser kan være hensigtsmæssige ved bl.a. at give Folketinget bedre vil-
kår for at kunne fokusere sit arbejde på de mest relevante og politiske sager.
Bemyndigelser kan også give noget smidighed, når der fx er uklare eller ikke en-
delige detaljer i de EU-regler, der skal implementeres.
L148 skal muliggøre, at dele af EU’s omarbejdede energieffektivitetsdirektiv kan
implementeres. Danske europaparlamentarikere og den daværende regering
har været med til at forhandle direktivet på plads. I denne forbindelse forhand-
lede daværende regering ud fra et mandat, som bl.a. KF havde vedtaget i Fol-
ketingets Europaudvalg.
Det følger af L148, at der i udmøntningen af bemyndigelserne ved direktivets
implementering ikke lægges op til nye politiske beslutninger, herunder nye for-
pligtelser ud over, hvad der følger af direktivforpligtelserne.
Energiområdet er allerede i udgangspunktet et meget teknisk område, hvor re-
guleringen typisk bliver detaljeorienteret, og hvor bemyndigelser ofte kan være
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om det er rimeligt over for folkestyret og det danske demokrati, at stort set hele lovforslaget vedrører bemyndigelser til ministeren, som umuliggør Folketingets indflydelse på politikområderne og demokratiske kontrol med regeringen
3007049_0002.png
meningsfulde. At ordet ”bemyndig” fremgår så mange gange skyldes derfor
også primært, at klima-, energi- og forsyningsministeren i udgangspunktet er til-
delt mange bemyndigelser, som der refereres til adskillige gange i lovforslagets
bemærkninger.
I lovforslaget er indholdet i og afgrænsningerne af bemyndigelserne beskrevet,
så Folketinget dermed er oplyst om, hvad bemyndigelserne kan anvendes til.
Der gives bl.a. bemyndigelser til at fastsætte regler om:
Indberetning og offentliggørelse af det offentliges energi- og vandforbrug
samt renoveringer
Energieffektivitet mv. i offentlige udbud
Ændring af Rådet for Energieffektiv Omstilling
Anvendelse af princippet om energieffektivitet først
Energieffektivisering af fjernvarme- og fjernkølingssystemer
Kommunale planer for køleforsyning
Med lovforslaget foreslås fx en bemyndigelse om, at klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte regler om energieffektivitet mv. i offentlige udbud
ved køb og leje af produkter, tjenester, bygninger og bygge- og anlægsarbejder.
Det indhold, der kan fastsættes udbudskrav om ved direktivets implementering,
defineres tydeligt i lovforslaget. Fx forventes der at fastsættes krav om, at ordre-
givende myndigheder og ordregivende enheder, som afgrænset efter EU's ud-
budsregulering, ved udbud skal købe produkter som minimum fra en af de to
bedste energieffektivitetsklasser, når produkterne er omfattet af krav om energi-
mærkning. Dette forventes at gælde under forudsætning af bl.a. at overholdelse
er teknisk mulig.
Argumentet for bemyndigelser styrkes ved, at Europa-Kommissionen fortsat
sender vejledende materiale til medlemsstaterne om nærmere tilgang til imple-
menteringen selvom implementeringsfristen nærmer sig. Bl.a. udestår der stadig
en endelig vejledning ift. anvendelse af princippet om energieffektivitet først.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2