Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 149 Bilag 15
Offentligt
3017888_0001.png
Til lovforslag nr.
L 149
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [14. maj 2025]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om
arbejdsskadesikring og lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
(Regulering af folkepensionsalderen og ændring af revisionsbestemmelse m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds-
listens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1-3 og 6-10. Beskæftigelsesministeren har stillet ændrings-
forslag nr. 4 og 5.
2. Indstillinger
<>
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin <>parti havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
I
titlen
ændres »og lov om afgift af bidraget til Arbejds-
markedets Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger
m.v.« til: », lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v., lov
om vederlag og pension m.v. for ministre og lov om valg til
Folketinget«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6 og 7]
Til § 1
2)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 26 a, stk. 1,
indsættes som nyt punktum: »For per-
soner født den 1. januar 1971 eller senere kan seniorpension
tilkendes fra det fyldte 63. år.«
02.
I
§ 26 b
ændres »om højst 6 år til folkepensionsalderen«
til: »i § 26 a, stk. 1,«.
03.
I
§ 62, stk. 3,
ændres »om højst at have 6 år til folkepen-
sionsalderen« til: »i § 26 a, stk. 1«.«
[Ændring af alderskrav for seniorpension]
3)
Efter nr. 1 indsættes:
»04.
I
§ 26 g, stk. 1,
indsættes efter § 26 s: », jf. dog stk. 2«.
05.
I
§ 26 g
indsættes som stk. 2:
DokumentId
Journalnummer
L 149 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
3017888_0002.png
2
»Stk. 2.
Personer, der er født den 1. januar 1971 eller
senere har ret til tidlig pension fra det fyldte 66. år, jf. stk.
1.«
06.
§ 26 h, stk. 6,
affattes således:
»Stk. 6.
En person, der er født den 1. januar 1971 eller
senere kan modtage tidlig pension i
1) 1 år ved 44 års anciennitet,
2) 2 år ved 45 års anciennitet, og
3) 3 år eller mere ved 46 års anciennitet.«
07.
I
§ 26 i, stk. 11, § 26 j, stk. 10,
og
§ 26 l, stk. 7,
indsættes
efter »stk. 1 og 2,«: »eller til en person omfattet af § 26 h,
stk. 6, fylder 69 år,«.
08.
I
§ 26 r, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »folkepensions-
alderen«: »eller 6 år eller mindre fra 69 år for en person
omfattet af § 26 h, stk. 6«.
09.
I
§ 32 i, stk. 1, stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 4, 3. pkt.,
indsættes
efter »folkepensionsalderen«: », jf. dog stk. 5«.
010.
I
§ 32 i
indsættes efter stk. 4, som nyt stykke:
»Stk. 5.
For personer omfattet af § 26 h, stk. 6, sker
indberetningen kort før det tidspunkt, hvor der er 3 år, til
personen fylder 69 år.«
011.
I
§ 32 j
indsættes efter 1 pkt. som nyt punktum:
»Pensionsopgørelsen for personer omfattet af § 26 h, stk.
6, tillægges pensionsbeløb, som i overensstemmelse med
den pågældende pensionsordnings aldersvilkår er udbetalt
efter personens 60. år, men inden 3 år før personen fylder 69
år.««
[Teknisk ændring om anciennitet til tidlig pension]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 2
4)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 84 b
ændres i
stk. 1
»(afløsningsbeløb),« til: »(afløsningsbeløb)«, og i
stk. 2, 2.
pkt.,
indsættes efter »stk. 1,«: »nr. 1,«.
[Lovteknisk rettelse]
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 84 c
ændres i
stk. 1
»(afløsningsbeløb),« til: »(afløsningsbeløb)«, og fire steder
ændres »den efterladte« til: »efterladte«, og i
stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »stk. 1,«: »nr. 1,«.
[Lovteknisk rettelse]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
6)
Efter § 3 indsættes:
»§ 01
I lov om vederlag og pension m.v. for ministre, jf.
lovbekendtgørelse nr. 939 af 16. juni 2017, som ændret ved
lov nr. 1579 af 27. december 2019, lov nr. 2069 af 21.
december 2020, lov nr. 2609 af 28. december 2021 og senest
ved lov nr. 1775 af 28. december 2023, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 4, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
2.
I
§ 4, stk. 4,
der bliver § 4, stk. 3, ændres »stk. 3, nr. 3«
til: »stk. 2, nr. 3«.«
[Mulighed for valg af tidligere udbetaling af pension til
ministre ophæves]
Ny paragraf
7)
Efter § 3 indsættes:
»§ 02
I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr.
1380 af 5. december 2024, som ændret ved § 18 i lov nr.
1703 af 30. december 2024, foretages følgende ændring:
1.
§ 110, stk. 3
og
4,
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 3.«
[Mulighed for valg af tidligere udbetaling af pension til
folketingsmedlemmer ophæves]
Til § 4
8)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 01.
Bestemmelsen i § 4, stk. 1, 2. pkt., i lov om
vederlag og pension m.v. for ministre, jf. § 01, nr. 1, fin-
der tillige anvendelse for funktionstid som minister før den
31. maj 2017, medmindre udbetaling af ministerpension er
igangsat før den 31. december 2025.«
[Afskaffelse af tidlig pensionsudbetaling også for pension
optjent på baggrund af ministerperioder før den 1. juni
2017]
9)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 02.
Ophævelsen af, jf. § 110, stk. 3 og 4, i lov om
valg til Folketinget, jf. § 02, nr. 1, har ikke virkning for
folketingsmedlemmer, hvis udbetaling af egenpension efter
disse bestemmelser er igangsat før den 31. december 2025.«
[Virkningsregel for den foreslåede ændring, jf. ændringsfor-
slag nr. 7]
10)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 03.
Bestemmelsen i § 110, stk. 1, 2. pkt., i lov om
valg til Folketinget finder tillige anvendelse for medlemspe-
rioder før den 1. juni 2017, medmindre udbetaling af pen-
sion er igangsat før den 31. december 2025.«
[Afskaffelse af tidlig pensionsudbetaling også for pension
optjent på baggrund af medlemsperioder før den 1. juni
2017]
L 149 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
3017888_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre lovforslagets titel, som en konse-
kvens af ændringsforslag nr. 6 og 7, hvor der foreslås æn-
dringer i lov om vederlag og pension m.v. for ministre og
lov om valg til Folketinget.
Til nr. 2
Formålet med ændringsforslaget er at sikre bedre ram-
mer for personer, der har haft et langt og ofte fysisk og
psykisk belastende arbejdsliv. Personer, der har haft et hårdt
arbejdsliv, er i større risiko for at blive syge før de når pen-
sionsalderen. Seniorpensionsordningen er ikke tilstrækkeligt
dækkende, men den griber mange, som er for syge til at
arbejde, da den forudsætter en vis grad af nedslidning og
funktionsnedsættelse. Stemmer man for lovforslaget uden
ændringer, accepterer man også en højere folkepensionsal-
der uden at sikre en reel forbedring for dem, der ikke kan
holde til arbejdslivet så længe. Derfor foreslås det at afkoble
seniorpensionsordningens alderskrav fra folkepensionsalde-
ren, så syge og nedslidte kan få adgang til en værdig tilbage-
trækning tidligere.
Det foreslås, at seniorpensionsordningen for personer, der
er født den 1. januar 1971 eller senere, ikke skal være koblet
til folkepensionsalderen, som jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås ændret til 70 år.
For seniorpensionsordningen vil det betyde, at personer,
der er født den 1. januar 1971 eller senere tidligst vil kunne
tilkendes seniorpension fra det fyldte 63. år og dermed vil
kunne modtage seniorpension i mere end 6 år, hvis betingel-
serne for seniorpension i øvrigt er opfyldt.
Når det tidligste tidspunkt for modtagelse af seniorpen-
sion dermed fastlåses, vil det have den virkning, at den
maksimale periode med seniorpension med den foreslåede
forhøjelse af folkepensionsalderen vil stige til 7 år og frem-
over vil stige i takt med en eventuel fremtidig yderligere
forhøjelse af folkepensionsalderen.
Det vurderes, at ændringen vil forværre den strukturelle
saldo og reducere arbejdsudbuddet.
Til nr. 3
For forslagsstiller er det afgørende at beskytte dem, der
har haft de længste arbejdsliv, og som har tjent samfundet
gennem mange år. Med nærværende lovforslag risikerer dis-
se borgere at få forringet deres ret til tidlig pension. Lovfor-
slaget betyder nemlig ikke kun, at folkepensionsalderen hæ-
ves – det medfører også, at alderskravet for tildeling af tidlig
pension hæves. Det er urimeligt og uretfærdigt over for de
mennesker, der har slidt et langt liv på arbejdsmarkedet, og
som har brug for en værdig tilbagetrækning. Derfor foreslås
det med ændringsforslaget at afkoble retten til tidlig pension
fra stigningen i folkepensionsalderen, så de mest nedslidte
stadig kan gå tidligere på pension.
Ved lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at § 1 a, stk.
1, nr. 7, ophæves, og i stedet indsættes:
»7) 69 år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1967 til den 31. december 1970.
8) 70 år for personer, der er født efter den 31. december
1970.«
Det foreslås, at ordningen om ret til tidlig pension for
personer, der er født den 1. januar 1971 eller senere, ikke
skal være koblet til folkepensionsalderen, som i lovforsla-
gets § 1, nr. 1, foreslås ændret til 70 år.
For så vidt angår retten til tidlig pension vil det betyde, at
personer, der er født den 1. januar 1971 eller senere har ret
til tidlig pension fra det fyldte 66. år, hvis betingelserne for
tidlig pension i øvrigt er opfyldt.
Når det tidligste tidspunkt for ret til tidlig pension der-
med fastlåses, vil det have den virkning, at den maksimale
periode med tidlig pension med den foreslåede forhøjelse af
folkepensionsalderen vil stige til op til 4 år, og fremover vil
stige i takt med en eventuel fremtidig yderligere forhøjelse
af folkepensionsalderen.
Det foreslås, at ancienniteten for en person, der er født
den 1. januar 1971 eller senere, vil følge den gældende
bestemmelse for personer, der er født i perioden fra den
1. januar 1969 til og med den 31. december 1970 således,
at 1 års tidlig pension opnås ved 44 års anciennitet, 2 års
tidlig pension opnås ved 45 års anciennitet, og 3 års tidlig
pension opnås ved 46 års anciennitet. For personer, der som
følge af, at alderen for tidlig pension fastlåses samtidig med,
at folkepensionsalderen forhøjes, og som dermed vil kunne
opnå yderligere ret til tidlig pension, vil anciennitetskravet
være fastlåst til 46 år, uanset om personen opnår ret til mere
end 3 års tidlig pension.
Som konsekvens af den foreslåede udvidelse af ret til
tidlig pension vil det tidspunkt skulle flyttes, hvor penge-
institutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v.
og offentlige myndigheder, der forvalter pensionsordninger,
indberetter værdien af pensionsrettigheder. Efter gældende
regler indberetter de nævnte institutioner værdien af pensi-
onsrettigheder kort før det tidspunkt, hvor personen har 3
år til folkepensionsalderen. Det foreslås ændret for personer,
der er født den 1. januar 1971 eller senere til kort før det
tidspunkt, hvor der er 3 år til personen, fylder 69 år.
Endelig foreslås det som konsekvens af den foreslåede
ændring af retten til tidlig pension, at pensionsopgørelsen
for personer, der er født den 1. januar 1971 eller senere,
tillægges pensionsbeløb, som i overensstemmelse med den
pågældende pensionsordnings aldersvilkår, er udbetalt efter
personens 60. år, men inden 3 år før personen fylder 69 år.
Det vurderes, at ændringen vil forværre den strukturelle
saldo og reducere arbejdsudbuddet.
Til nr. 4 og 5
Der er tale om lovtekniske rettelser og sproglige præci-
seringer i de foreslåede paragraffer §§ 84 b og 84 c, jf.
lovforslaget § 2, nr. 1.
Det foreslås i § 84 b, stk. 1, og § 84 c, stk. 1, at fjerne
kommaet efter »(afløsningsbeløb)«, da det med kommaet
vil fremstå som en indskudt sætning. Dette kan give det
indtryk, at retten til at få forlænget erstatningen for tab af
erhvervsevne og erstatningen for tab af forsørger gælder
indtil den måned, hvor tilskadekomne/ efterladte når folke-
pensionsalderen. Den korrekte forståelse af sætningen er, at
L 149 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
3017888_0004.png
4
tilskadekomne og efterladte samlet kompenseres med hen-
holdsvis erstatning og engangsbeløb (afløsningsbeløb) indtil
udgangen af den måned, hvor tilskadekomne og efterladte
når folkepensionsalderen, som følge af retten til at få forlæn-
get erstatningen. Ved at fjerne kommaet bliver dette tydeligt.
Derudover foreslås det at præcisere henvisningen til stk.
1 i § 84 b, stk. 2, 2. pkt., og i § 84 c, stk. 2, 2. pkt., så der
henvises til stk. 1, nr. 1.
Endeligt foreslås en korrekturrettelse i § 84 c, stk. 1, hvor
»den efterladte« fire steder ændres til »efterladte«. Ændrin-
gen foreslås, af hensyn til en ensartet sprogbrug.
Til nr. 6
Forslagsstillerne finder det dybt urimeligt, at ministre kan
gå tidligere på pension end almindelige borgere – særligt i
en tid, hvor politiske flertal vil tvinge folk med lange og
ofte fysisk og psykisk nedslidende arbejdsliv til at blive læn-
gere på arbejdsmarkedet. Det er et demokratisk og socialt
paradoks, at de samme politikere, som vedtager at hæve
pensionsalderen for almindelige lønmodtagere, selv nyder
godt af mere lempelige pensionsvilkår. Det underminerer
tilliden til systemet. Hvis man vil kræve mere af dem, der
har knoklet hele livet, skal man også være villig til at stille
samme krav til sig selv.
Det fremgår af § 4, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 939 af
16. juni 2017 om vederlag og pension m.v. til ministre, at en
forhenværende minister, der ikke er omfattet af overgangs-
ordninger om pensionsudbetalingstidspunkter, kan vælge at
få pensionen udbetalt før folkepensionsalderen, dog tidligst
fra pensionsudbetalingsalderen, mod et førtidspensionsfra-
drag efter de regler, der gælder for tjenestemænd i staten.
Det fremgår endvidere, at hvis en forhenværende minis-
ter, der er omfattet af overgangsordninger med hensyn til
pensionsudbetalingstidspunkt og tillige har optjent minister-
pension, der skal udbetales fra folkepensionsalderen, væl-
ger førtidsalderspensionering, beregnes det førtidspensions-
fradrag, der er nævnt i § 4, stk. 2, 1. pkt., af den samlede
pension fra det første pensionsudbetalingstidspunkt.
Det fremgår af § 2, stk. 2, i lov nr. 1095 af 29. december
1999 om ændring af lov om vederlag og pension m.v. for
ministre (Ændring vedrørende vederlag, eftervederlag og
egenpension m.v.), at ministerpension, der er optjent ved
funktionstid før den 1. januar 2000, kan udbetales fra den
1. i måneden efter den pågældende forhenværende minister
ikke længere er berettiget til ministereftervederlag.
Det fremgår desuden af § 19, stk. 7, i lov nr. 1587 af 20.
december 2006 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og forskellige andre love (Ændringer som
følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsal-
deren m.v.), at ministerpension, der er optjent ved funktions-
tid i perioden den 1. januar 2000-31. december 2006, kan
udbetales fra den 1. i måneden efter, at vedkommende er
fyldt 60 år.
Det fremgår endvidere af § 4, stk. 1, 2. pkt., i lovbe-
kendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, at ministerpension, der
er optjent ved funktionstid fra den 1. januar 2007 til den
31. maj 2017, udbetales efter, at den pågældende har nået
efterlønsalderen. Efterlønsalderen følger af § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og varierer afhængigt af den
pågældendes fødselsår.
Det fremgår af desuden af § 4, stk. 1, 2. pkt., i lovbekendt-
gørelse nr. 939 af 16. juni 2017 om vederlag og pension m.v.
til ministre, at ministerpension, der er optjent ved funktions-
tid fra den 1. juni 2017, kan udbetales efter, at den pågæl-
dende har nået folkepensionsalderen. Folkepensionsalderen
følger af § 1 a i lov om social pension og varierer afhængigt
af den pågældendes fødselsår.
Det foreslås, at en forhenværende minister fremadrettet
ikke kan vælge at få ministerpensionen udbetalt før fol-
kepensionsalderen mod et førtidspensionsfradrag efter de
regler, der gælder for tjenestemænd i staten uanset om
vedkommende har funktionstid som minister før den 1. juni
2017.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at ministerpensi-
on udbetales fra den 1. i måneden efter, at vedkommende
har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov, medmindre
udbetaling af ministerpension er igangsat før lovens ikraft-
trædelse.
Til nr. 7 og 9
Forslagsstiller finder det dybt urimeligt, at folketings-
medlemmer kan gå tidligere på pension end almindelige
borgere. I en tid hvor et politiske flertal lægger op til at ville
tvinge folk med ofte lange fysisk og psykisk nedslidende
arbejdsliv til at blive længere på arbejdsmarkedet. Det er et
demokratisk problem, at de samme politikere, som vedtager
at hæve pensionsalderen for almindelige lønmodtagere, selv
nyder godt af mere lempelige pensionsvilkår. Det undermi-
nerer tilliden til systemet. Hvis man vil kræve mere af dem,
der har knoklet hele livet, skal man også være villig til at
stille samme krav til sig selv.
Ifølge § 110, stk. 1, i lov om valg til Folketinget er et
folketingsmedlem berettiget til egenpension, når medlemmet
i én eller flere perioder har været medlem af Folketinget
i mindst 1 år. Pensionen ydes fra udløbet af det tidsrum,
for hvilket der er udbetalt grundvederlag, såfremt den på-
gældende på dette tidspunkt har nået folkepensionsalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension, og ellers fra den dag, da
medlemmet opnår denne alder. Medlemmer af Folketinget
er således, som udgangspunkt omfattet af de stigninger i
pensionsalderen, som følger af lovforslagets § 1.
Ifølge § 110, stk. 3, i lov om valg til Folketinget kan
et tidligere folketingsmedlem imidlertid vælge at få egen-
pensionen udbetalt før folkepensionsalderen, dog tidligst
fra vedkommendes pensionsudbetalingsalder, jf. pensionsbe-
skatningslovens § 1 a. Pensionsudbetalingsalderen er 3 år
før folkepensionsalderen. Vælger et medlem at få fremryk-
ket pensionsudbetalingen medfører det dog et fradrag i pen-
sionen, jf. § 110, stk. 4, i lov om valg til Folketinget. Æn-
dringsforslaget indebærer, at folketingsmedlemmers mulig-
hed for at vælge en fremrykket udbetaling af egenpension
mod et fradrag ophæves. Ophævelsen af § 110, stk. 3 og 4,
træder i kraft sammen med de øvrige ændringer den 31. de-
cember 2025. Det foreslås, at ophævelsen ikke får virkning
for folketingsmedlemmer, hvis udbetaling af egenpension
L 149 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
3017888_0005.png
5
efter disse bestemmelser er igangsat før den 31. december
2025.
Til nr. 8
Det foreslås, at ministeregenpension tillige udbetales fra
den 1. i måneden efter, at vedkommende har nået folkepen-
sionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, for funktions-
tid som minister før den 31. maj 2017, medmindre udbeta-
ling af ministerpension er igangsat før den 31. december
2025.
Til nr. 10
Ifølge § 110, stk. 1, i lov om valg til Folketinget er et
folketingsmedlem berettiget til egenpension, når medlemmet
i én eller flere perioder har været medlem af Folketinget
i mindst 1 år. Pensionen ydes fra udløbet af det tidsrum,
for hvilket der er udbetalt grundvederlag, såfremt den på-
gældende på dette tidspunkt har nået folkepensionsalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension, og ellers fra den dag, da
medlemmet opnår denne alder.
De gældende regler om udbetalingstidspunktet for egen-
pension til folketingsmedlemmer trådte i kraft den 23. maj
2017 og fik virkning for udbetaling af egenpension optjent
på grundlag af medlemsperioder fra den 1. juni 2017. For
udbetaling af egenpension optjent på grundlag af medlems-
perioder til og med den 31. maj 2017 finder de hidtil gæl-
dende regler anvendelse. Egenpension optjent i perioden
1. januar 2007-31. marts 2017 vil blive udbetalt, når det
tidligere medlem når efterlønsalderen. Egenpension optjent
før den 1. januar 2007 vil blive udbetalt, når det pågældende
medlem fylder 60 år.
Ændringsforslaget indebærer, at forhøjelsen af alderen,
hvorfra egenpension kan udbetales også kommer til at gælde
for egenpension optjent ved medlemsperioder før den 1. juni
2017. Dog foreslås det, at denne ændring ikke skal have
virkning, hvis udbetalingen af egenpension er begyndt før
lovens ikrafttræden den 31. december 2025. Den foreslåede
bestemmelse medfører, at tidligere overgangsregler fra de
nævnte ændringer i 2007 og 2017 ikke længere finder an-
vendelse.
Den foreslåede udskydelse af udbetalingstidspunktet for
optjent egenpension vil efter omstændighederne kunne ud-
gøre et ganske intensivt indgreb i rettigheder, der nyder
beskyttelse af grundlovens § 73. Ændringsforslaget vil såle-
des kunne indebære et ekspropriativt indgreb (»afståelse«)
omfattet af grundlovens § 73, hvilket vil udløse fuldstændig
erstatning. Det vil afhænge af en konkret vurdering, som
henhører under domstolene.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2025 og var til
1. behandling den 22. april 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 6.
december 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del
– bilag 68. Den 26. februar 2025 sendte beskæftigelsesmini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den
3. marts 2025 sendte beskæftigelsesministeren supplerende
høringssvar og høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt < 15 > bilag på
lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 7 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget < 6 > de-
putationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til mundtlig besvarelse., som beskæftigelsesministe-
ren har besvaret i et åbent samråd med udvalget den 7. maj.
[Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir,
der dannede grundlag for ministerens besvarelse af spørgs-
målet. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 32 pørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, [som mi-
nisteren har besvaret. ]
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (ALT) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
L 149 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
3017888_0006.png
6
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5