Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 149
Offentligt
3016065_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 936
6. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(L 149), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 2:
”SF’s ordfører udtalte i
forbindelse med 1. behandlingen af lovforslaget, at »effek-
ten af at hæve folkepensionsalderen til 70 år svarer til halvdelen af effekten af
SVM-regeringens skattelettelser«. Vil ministeren oplyse, om dette er korrekt?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Finansministeriet, som oplyser:
”En
fastholdelse af folkepensionsalderen på 69 år er forbundet med en negativ
holdbarhedsindikator på 44 mia. kr., mens en fastholdelse på 70 år er forbundet
med en negativ holdbarhedsindikator på 29 mia. kr. (2025-niveau),
jf. det revide-
rede svar på Finansudvalgets spørgsmål 15 af 23. oktober 2024
1
. Finanspolitikken
er således uholdbar i begge tilfælde, men fastholdelsen af folkepensionsalderen på
70 år er 15 mia. kr. mindre uholdbar end fastholdelsen på 69 år.
Skatte- og afgiftsinitiativerne fra
eller nævnt i forbindelse med
regeringsgrund-
laget og frem til i dag udgør tilsammen ca. 6,5 mia. kr. (2025-niveau) efter tilbage-
løb og adfærd, hvoraf der er lempelser for 13 mia. kr. og stramninger for 6,5 mia.
kr.,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål 239 af 29. juni 2023
2
samt faktaarket
Udvalgte prioriteter i aftale om finansloven for 2025
3
. Ses der alene på den person-
lige indkomstbeskatning, lempes der samlet set med 9,1 mia. kr. (2025-niveau) ef-
ter tilbageløb og adfærd, hvori der er indregnet stramninger på godt 0,7 mia. kr.
Hvad enten der tages udgangspunkt i halvdelen af lempelserne brutto (dvs. lempel-
serne alene) eller de samlede nettolempelser (dvs. summen af lempelser og stram-
ninger) udgør disse et markant mindre beløb end de 15 mia. kr. i reduceret holdbar-
hed fra en fastholdelse på 69 år frem for 70 år.
1
2
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/fiu/spm/15/svar/2089947/2945754.pdf
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/fiu/spm/239/svar/2077556/2920395.pdf. Opreg-
net til 2025-niveau med forventet udvikling i BNP.
3
https://fm.dk/media/mjfdssm4/faktaark_hovedprioriteter-i-fl25-aftale.pdf
L 149 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om effekten af at hæve folkepensionsalderen til 70 år svarer til halvdelen af effekten af SVM-regeringens skattelettelser
3016065_0002.png
Det kan bemærkes, at der i indeværende valgperiode tidligere er vedtaget skatte-
lempelser for 29,3 mia. kr. i umiddelbar virkning, svarende til 18,7 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål 140 af 29. januar
2025
4
. En betydelig del heraf vedrører imidlertid implementering af den nye ejen-
domsskattelov, som er aftalt under regeringen Lars Løkke Rasmussen III i 2017. I
finansieringssammenhæng er det i øvrigt virkningen efter tilbageløb og adfærd, der
er relevant.
Derudover skal det bemærkes, at de 15 mia. kr. ikke er udtryk for ”prisen” for ikke
at forhøje folkepensionsalderen. En fastholdelse på 69 år er forbundet med et kon-
solideringsbehov på 44 mia. kr. årligt for at finanspolitikken netop er holdbar og et
konsolideringsbehov på 85 mia. kr. for ikke at svække den eksisterende holdbarhed
ved den gældende indeksering af folkepensionsalderen. Holdbarhedsberegningerne
tager udgangspunkt i den mellemfristede fremskrivning fra august 2024, svarende
til udgangspunktet for det fremsatte lovforslag.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
4
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/fiu/spm/140/svar/2116340/2983303.pdf
2