Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 149
Offentligt
3016055_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 936
6. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 6
(L 149), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange der i perioden (årligt) fra indførelsen af
tidlig pension, har fået tilkendt retten til tidlig pension samt skønne over antallet af
personer, som årligt vil blive tilkendt retten til tidlig pension frem til 2043 som
følge af lovforslaget
sammenholdt med et scenarie, hvor lovforslaget ikke vedta-
ges?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Finansministeriet, der oplyser
følgende:
”I 2022 var der 7.200 helårspersoner,
der benyttede deres ret og var på tidlig pen-
sion. Antallet steg til 12.400 helårspersoner i 2024.
I 2043 skønnes det, at 12.000 helårspersoner vil være på tidlig pension. Dette skøn
forudsætter, at folkepensionsalderen følger den nuværende indekseringsmekanisme
og dermed forhøjes til 70 år i 2040 og til 71 år i 2045. Såfremt folkepensionsalde-
ren fastholdes på 69 år skønnes det, at 15.500 helårspersoner vil være på tidlig pen-
sion. Fastholdelse af folkepensionsalderen på 69 år påvirker tilgangen til tidlig pen-
sion, da både alderen for at overgå til tidlig pension og anciennitetskravet forøges i
takt med folkepensionsalderen.
I det tilfælde, hvor folkepensionsalderen fastholdes på 69 år, forventes en midlerti-
dig stigning i den samlede aktivitet på tidlig pension i årene 2037-2040. Stigningen
skyldes en tidsmæssig forskydning af, hvornår de berørte årgange tidligst kan tilgå
ordningen, og ikke at de berørte årgange kan være på ordningen i flere år. En fast-
holdelse af folkepensionsalderen på 69 år forventes ligeledes at medføre en midler-
tidig stigning i den samlede aktivitet på ordningen i årene 2042-2045, da folkepen-
sionsalderen med den nuværende indeksering forventes at blive forhøjet til 71 år
fra 2045. På grund af de tidsmæssige forskydninger vil det fra 2037 også være for-
skellige årgange, som er på ordningen i de to scenarier, hvilket også kan have be-
tydning for aktiviteten på ordningen, da årgangene kan variere i størrelse. Det for-
klarer fx hvorfor aktiviteten ikke er ens i 2041 i de to scenarier.
L 149 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange der i perioden (årligt) fra indførelsen af tidlig pension, har fået tilkendt retten til tidlig pension samt skønne over antallet af personer, som årligt vil blive tilkendt retten til tidlig pension frem til 2043 som følge af lovforslaget
I forhold til antal berettigede til tidlig pension, så skønnes der over dette ved hjælp
af et registerbaseret beregningssetup, som også blev anvendt under forhandlingerne
om tidlig pension. For at kunne skønne over antal år på arbejdsmarkedet for perso-
ner, der endnu ikke er i slutningen af arbejdslivet, foretages en individuel frem-
skrivning af den anciennitet, der for alle borgere er opgjort i 2018. Grundprincippet
i fremskrivningen af de årlige individuelle anciennitetsbidrag er, at hver person i
udgangsåret (2018) successivt fremskrives 4 år ad gangen med udgangspunkt i re-
gisteroplysninger fra 2014-2018 ved at forlænge den enkeltes arbejdslivsforløb
med registeroplysninger for en ”sammenlignelig” person.
Estimering af personens kommende arbejdsmarkedstilknytning med udgangspunkt
i gentagelser af perioden fra 2014-18 sætter en begrænsning på fremskrivningshori-
sonten. Det vil således blive mere og mere tilfældigt, hvilke personer, der matches,
jo mindre af ancienniteten, som faktisk er observeret. Det blev under forhandlin-
gerne om tidlig pension besluttet, at der ikke kunne fremskrives retvisende længere
end til 2035.
Det er derfor kun muligt at oplyse det skønnede antal berettigede frem til og med
2035. I Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning er andelen af be-
folkningen i de relevante aldersgrupper på tidlig pension holdt konstant fra 2035 og
frem.
2
L 149 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange der i perioden (årligt) fra indførelsen af tidlig pension, har fået tilkendt retten til tidlig pension samt skønne over antallet af personer, som årligt vil blive tilkendt retten til tidlig pension frem til 2043 som følge af lovforslaget
3016055_0003.png
Tabel 1
Antal berettigede og benyttere af tidlig pension fra 2022-2043, 1.000 helårspersoner
Med den nuværende indeksering af
folkepensionsalderen
Antal berettigede
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
41,3
49,4
56,6
55,9
52,2
45,0
34,3
24,8
32,0
42,2
39,0
31,8
22,5
28,0
Antal benyttere
7,2
11,6
12,4
13,7
13,6
13,1
11,3
9,7
13,1
17,5
16,3
13,5
9,8
12,4
16,1
14,7
12,0
8,9
11,7
16,1
14,8
12,0
Ved fastholdelse af folkepensionsal-
deren på 69 år
Antal berettigede
41,3
49,4
56,6
55,9
52,2
45,0
34,3
24,8
32,0
42,2
39,0
31,8
22,5
28,0
Antal benyttere
7,2
11,6
12,4
13,7
13,6
13,1
11,3
9,7
13,1
17,5
16,3
13,5
9,8
12,4
16,1
15,6
15,7
16,1
16,2
15,9
15,7
15,5
Anm.: Tabellen sammenligner aktivitetsskøn i et scenarie, hvor folkepensionsalderen fastfryses på 69 år og et
scenarie, hvor folkepensionsalderen forhøjes i overensstemmelse med de nuværende
indekseringsmekanisme, dvs. folkepensionsalderen forhøjes til 70 år i 2040 og 71 år i 2045. Forskellen
mellem de to scenarier afviger fra tal i tabel 2 i lovforslag L 149, som viser den isolerede virkning af at
forhøje folkepensionsalderen til 70 år i 2040 (dvs. uden en fortsat indeksering i 2045). De nuværnde
regneprincipper indebærer en forsimplende beregningsteknisk antagelse om, at andelen af befolkningen, som
på længere sigt modtager tidlig pension, vil svare til den opgjorte andel i 2035. Dermed indgår der i
fremskrivningen ikke en evt. alderseffekt fra højere folkepensionsaldere på
andelen
af de relevante årgange,
der tilgår tidlig pension.
Kilde: Jobindsats.dk og
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3