Kulturudvalget 2024-25
L 162 Bilag 6
Offentligt
3015139_0001.png
Møde i
Kulturudvalget
23. april 2025
KEBR/SIFF
L 162 - 2024-25 - Bilag 6: Præsentation fra TV2 ifm. møde i udvalget
3015139_0002.png
Forordningen om politisk reklame
Generelle bemærkninger
TV 2 støtter forordningens overordnede formål: At beskytte mod politiske reklamer, som kan påvirke demokratiske
processer på en uigennemsigtig og uetisk måde
Forordningens meget omfattende krav risikerer imidlertid at afskrække de publicistiske medier fra at vise politiske
reklamer og kan dermed få negative konsekvenser for den demokratiske debat
o
Medierne har ikke et eksisterende system, der kan håndtere forordningens mange krav til bl.a. mærkning,
klagemekanisme og opsamling og opbevaring af oplysninger
o
Google, der er den altdominerende ad server, ønsker ikke at udbyde den nødvendige tekniske infrastruktur til
medierne
o
Der er fortsat usikkerhed om flere af forordningens krav, hvilket vanskeliggør udviklingen af en løsning, der kan
være klar til forordningens ikrafttrædelse
o
Omkostningerne forbundet med at vise politiske reklamer risikerer at blive så store, at det bliver urentabelt for
de publicistiske medier at vise politiske reklamer
2
L 162 - 2024-25 - Bilag 6: Præsentation fra TV2 ifm. møde i udvalget
3015139_0003.png
Forordningen om politisk reklame
Konkrete opfordringer
Der udstedes nationale vejledninger eller lignende til de krav i forordningen, der giver særlig anledning til
usikkerhed (evt. som supplement til gennemførselsretsakter fra EU-Kommissionen)
o
Definitionen af politisk reklame, herunder navnlig begrebet
”som
kan og har til formål at påvirke resultatet af et
valg eller en folkeafstemning, en stemmeadfærd eller en lovgivnings- eller reguleringsproces…”
o
Mærknings- og gennemsigtighedskrav
Den nationale håndhævelse af forordningen bør tage hensyn til de publicistiske mediers vanskelige opgave med i
tide at implementere egnede systemer til overholdelse af forordningen
o
Fokus bør være på dialog og mediets indsats for at rette op på eventuelle overtrædelser
o
Tilgangen kan rummes indenfor forordningens bestemmelser og bør beskrives i forarbejderne til loven om
ændring af radio- og fjernsynsloven samt nedfældes i en national sanktionsvejledning
3