Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 168 Bilag 9, L 168 A Bilag 9, L 168 B Bilag 9
Offentligt
3018178_0001.png
Til lovforslag nr.
L 168
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 8. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov
om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
(Ændring af tilladelsesprocessen og VVM-kompetencen for elproducerende anlæg på havet, forkortelse af minimumsfrister for
høring over miljøkonsekvensrapporter, mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.).
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Danmarksdemokraternes med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3,
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 2, og klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 4-9.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, M, DF og RV) indstiller
de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af
Danmarksdemokraterne og ministeren stillede ændringsfor-
slag. Flertallet vil stemme imod det af Enhedslisten stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, KF, EL og ALT) indstiller
de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
(DD) indstiller det under A nævnte
lovforslag til
vedtagelse
med det af Danmarksdemokraterne
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det
under A stillede ændringsforslag fra Enhedslisten. Mindre-
tallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under B
stillede ændringsforslag nr. 4, 5 og 7-9 og imod ændrings-
forslag nr. 6 fra ministeren.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget finder det vigtigt, at
der etableres flere solceller i byerne, hvor der kan forven-
tes et øget elforbrug. Hertil er det hensigtsmæssigt at få
etableret flere solceller, når det kan ske uden udgifter til
netforstærkninger. Enhedslisten har stillet et ændringsforslag
om, at lovforslagets nye muligheder for leasede solceller på
tage og facader også skal gælde for arealer i tilknytning
til bygninger, f.eks. fællesarealer, parkeringspladser m.v., så
lovforslaget ikke kun gælder for tage og facader.
Regeringen ønsker åbenbart ikke, at opsætning af solcel-
ler i byerne får et omfattende omfang, hvilket kunne ske ved
at vedtage ændringsforslaget fra Enhedslisten. I stedet vil
regeringen åbenbart hellere have kæmpe solcelleparker på
landbrugsjord.
Enhedslisten har under udvalgsbehandlingen stillet
spørgsmål om, hvilke bygninger lovforslaget omfatter, når
der står »erhvervsbygninger m.v.« i lovforslagets § 1, nr. 3,
jf. L 168 – spørgsmål 3. Det afhænger åbenbart af, hvordan
bygningen er registreret i BBR-registeret. Umiddelbart ser
det ud til, at nogle bygninger ejet af kommuner og regioner
kan været omfattet af lovforslaget, f.eks. skoler (420), hospi-
taler (431) og daginstitutioner (441), jf. L 168 – svar på
spørgsmål 3. Vi håber, at KL og Danske Regioner vil gå
videre med at få afklaret, hvilke bygninger lovforslaget kon-
kret omfatter. Enhedslisten har også under udvalgsbehand-
lingen stillet spørgsmål om, hvorvidt lovforslaget kan tolkes
AX031300
L 168 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 8. maj 2025
3018178_0002.png
2
sådan, at det også kan omfatte almene boligforeninger, jf. L
168 – spørgsmål 3 og 11. Ministeren skriver, at der ikke på
nuværende tidspunkt er lagt op til det, og at det vil kræve
yderligere afdækning fra tre ministerier på et udefinerbart
tidspunkt efter lovvedtagelsen, jf. L 168 – svar på spørgsmål
3 og 11. Det er meget utilfredsstillende lovkvalitet, at der
vedtages uklar lovgivning, hvor Folketinget ikke ved, hvad
det præcist betyder, når der står »erhvervsejendomme m.v.«
i lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi (Mulighed for forbehold af særskilt ret over
solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.)« omfattende § 1,
nr. 3, og § 5, stk. 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi, lov om miljøvurdering af planer og program-
mer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige
veje m.v. og jernbaneloven (Ændring af tilladelsesprocessen
og VVM-kompetencen for elproducerende anlæg på havet,
forkortelse af minimumsfrister for høring over miljøkonse-
kvensrapporter m.v.)« omfattende titelnoten, § 1, nr. 1, 2 og
4-13, og §§ 2-5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, KF og
ALT):
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 15, stk. 1,
indsættes efter
»etableres på«: »eller i tilknytning til«.
[Udvidelse af mulighed for forbehold af særskilt ret over
solcelleanlæg uanset tinglysningslovens § 38]
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af
udvalget:
Til § 5
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til titlen
4)
I
fodnoten
til lovforslagets titel ændres »og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april
2014« til: »som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2024/52/EU af 16. april 2014«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 1
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 3, stk. 10,
indsættes efter
»dækning af«: »myndighedernes«.
[Sproglig præcisering]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get
(udvalget med undtagelse af DD):
6)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 3, stk. 11,
indsættes i
2.
pkt.
efter »øvrige omkostninger og administration forbundet
med ordningen for erstatningsnatur«: », regler om klagead-
gang, klageberettigede, klageinstans og klagefrist for afgø-
relser om gebyrbetaling for erstatningsnatur«.
[Ministeren for grøn trepart bemyndiges til at fastsætte nær-
mere regler om klageadgang, klageberettigede, klageinstans
og klagefrist for afgørelser om gebyrbetaling for erstatnings-
natur i fremskyndelsesområder]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
7)
Efter nr. 11 indsættes:
»01.
I
§ 43 b, stk. 7, § 43 c, stk. 6,
og
§ 43 d, stk. 4,
ændres
»§ 58, nr. 3« til: »§ 58, nr. 4«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 13]
Til § 5
8)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 21. maj 2025.«
[Lovteknisk ændring]
9)
I
stk. 3
ændres »lov om offentlige veje § 17 h, stk. 6,
og jernbaneloven § 38 h, stk. 6« til: »§ 17 h, stk. 6, i lov om
offentlige veje m.v. og § 38 h, stk. 6, i jernbaneloven«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag.
Lovforslag A vedrører ændringer i lov om fremme af
vedvarende energi. Denne del af lovforslaget giver mulighed
L 168 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 8. maj 2025
3018178_0003.png
3
for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervs-
bygninger m.v. Det skal fremme alternative finansieringsfor-
mer til solcelleanlæg, eksempelvis leasing, som er identifi-
ceret som et særligt fokus i »Klimaaftale om mere grøn
energi fra sol og vind på land 2023«.
Lovforslag B vedrører implementering af to tiltag fra
»servicetjek« af tilladelsesprocesser for havvindmølleparker,
jf. »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022«, den 25.
juni 2022. Det ene tiltag er afskaffelse af kravet om godken-
delse af forundersøgelsesrapporten, mens det andet tiltag er
forkortelse af høringsperioden over miljøkonsekvensrappor-
ten fra mindst 8 uger til mindst 30 dage. Forkortelsen af
høringsperioden vil gælde for elproducerende anlæg på både
land og havet, og implementerer i praksis en anbefaling
fra NEKST-arbejdsgruppen Mere sol og vind på land. Med
lovforslaget overflyttes kompetencen til at vurdere flydende
solcelleanlæg på havet i henhold til miljøvurderingsloven
fra ministeren for grøn trepart til klima-, energi og forsy-
ningsministeren. Herudover indføres en hjemmel til at stille
krav om, at opstillere overholder EU-direktiverne om natur-
beskyttelse, hvis de foretager undersøgelser, som kan påvir-
ke havbunden, med henblik på repowering af eksisterende
anlæg. Lovforslaget vedrører endvidere implementering af
nye EU-regler om forenkling af miljøvurderingsprocessen
i udpegede fremskyndelsesområder, der følger af VE III-di-
rektivet.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at indsætte en
ny § 15 i lov om fremme af vedvarende energi, hvorefter
der uanset tinglysningslovens § 38 vil kunne forbeholdes
særskilt ret over solcelleanlæg, der etableres på erhvervs-
bygninger m.v., som er tilsluttet det kollektive elnet, hvis
en række kumulative betingelser er opfyldt. Den foreslåede
undtagelse til de almindelige regler i tinglysningslovens §
38 vedrører kun solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.
Solcelleanlæggene kan være monteret på tagarealer eller
facader, men kan ikke være placeret på jordarealet af er-
hvervsejendomme.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets §
1, nr. 3, ændres således, at muligheden for – uanset
tinglysningslovens § 38 – at forbeholde særskilt ret udvides
til også at omfatte solcelleanlæg, der etableres i tilknytning
til erhvervsbygninger m.v., som er tilsluttet det kollektive
net, under de betingelser, der følger af lovforslagets foreslå-
ede § 15, stk. 1, nr. 1 og 2.
Ændringsforslaget indebærer således en udvidelse af an-
vendelsesområdet for den foreslåede nye bestemmelse i §
15 i lov om fremme af vedvarende energi, hvorefter bestem-
melsen ikke alene vil omfatte solcelleanlæg på tage og faca-
der af erhvervsbygninger m.v., men også sådanne anlæg, der
opstilles i tilknytning til de pågældende bygninger, f.eks.
fællesarealer, parkeringspladser m.v.
Det vil fortsat være en forudsætning for udnyttelse af
muligheden for at forbeholde særskilt ret i medfør af den
foreslåede bestemmelse i § 15 i lov om fremme af vedvaren-
de energi, at anlægget vil være omfattet af tinglysningslo-
vens § 38. Tinglysningslovens § 38 regulerer, hvad der kan
henregnes til en fast ejendom. Herefter regnes bygninger
og tilbehør som en del af ejendommen, hvis tilbehøret er
indlagt i bygningen på ejerens bekostning til brug for byg-
ningen. Hvorvidt et anlæg er omfattet af tinglysningslovens
§ 38, afhænger af en konkret vurdering.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn-
dringsforslaget vil ikke medføre nogen materielle ændringer
af bestemmelsens indhold.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering. Æn-
dringsforslaget vil ikke medføre nogen materielle ændringer
af bestemmelsens indhold.
Til nr. 6
Som følge af at den foreslåede bemyndigelsesbestemmel-
se i § 3, nr. 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, ikke indeholder
hjemmel til, at der kan fastsættes klageregler for afgørelser
om gebyrbetaling for erstatningsnatur, foreslås det, at det til-
føjes i bemyndigelsesbestemmelsen, at ministeren for grøn
trepart kan fastsætte sådanne regler efter forhandling med
klima-, energi- og forsyningsministeren.
Med den foreslåede ændring i det under § 1, nr. 1, fore-
slåede § 3, stk. 11, bemyndiges ministeren for grøn trepart
til at fastsætte regler om klageadgang, klageberettigede, kla-
geinstans og klagefrist for afgørelser om gebyrbetaling for
erstatningsnatur i fremskyndelsesområder.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes til
at fastsætte regler om, at ejere af projekter, der omfatter
etablering af anlæg for vedvarende energi eller net- og lag-
ringsinfrastruktur i områder til fremskyndelse af vedvarende
energi eller fremskyndelsesområder for net- og lagringsin-
frastruktur, skal kunne påklage afgørelser om gebyrbetaling
for erstatningsnatur vedrørende deres projekt til Miljø- og
Fødevareklagenævnet. Det er desuden hensigten, at en klage
ikke skal have opsættende virkning, så det pågældende pro-
jekt kan fortsætte uafhængigt af klageprocessen.
Ændringen har til formål at sikre projektejernes rettighe-
der i forbindelse med etablering af projekter, der omfatter
etablering af anlæg for vedvarende energi eller net- og lag-
ringsinfrastruktur i områder til fremskyndelse af vedvarende
energi eller fremskyndelsesområder for net- og lagringsin-
frastruktur.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 13. Den foreslåede ændring
medfører ikke nogen indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Som
følge af denne ændring vil begge bemyndigelseshjemler til
opkrævning af gebyrer i lovforslagets § 1, nr. 1, træde i kraft
L 168 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 8. maj 2025
3018178_0004.png
4
den 21. maj 2025. Den 21. maj 2025 er implementeringsfri-
sten for medlemsstaterne efter VE III-direktivet, for så vidt
angår de opgaver, som gebyrbetalingerne knytter sig til.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering og
medfører ikke nogen indholdsmæssige ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2025 og var til
1. behandling den 20. marts 2025. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 30. oktober 2024 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 52. Den 12. marts 2025 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Malte Larsen (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (ALT) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF)
Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Marianne Bigum (SF) Carl Valentin (SF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
nfmd.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5