Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 169 Bilag 7
Offentligt
3027642_0001.png
Til lovforslag nr.
L 169
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 22. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget be-
mærker, at vi med dette lovforslag sparer 2 årsværk i en
stat med 74.000 administrative medarbejdere. Det er helt
uforståeligt, at man ikke har kunnet finde den forholdsvis
lille besparelse internt i ministeriet. Lovændringen indebæ-
rer ændringer i tilsynsbeføjelser og indskrænkning af forbru-
gernes rettigheder.
KF finder, at når vi skal køre en fuld lovproces igennem
og samtidig forringe vilkår for forbrugerne, så burde vi kun-
ne have fået større besparelser ud af det.
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget udtrykker bekym-
ring over de frie rammer, Forsyningstilsynet får til at prio-
ritere og bortprioritere tilsynssager, hvilket understøttes af
Dansk Erhvervs høringssvar, hvoraf det fremgår, at varme-
forsyningsområdet i den seneste tid har været præget af flere
sager om prisspekulation og karteldannelse, hvilket har ført
til stigende forbrugeromkostninger. På denne baggrund kan
partiet ikke støtte forslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 21, stk. 5,
indsættes efter »afgørelse«: »herom«.
[Sproglig præcisering]
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 23, stk. 2,
ændres »under-
søge, træffe afgørelse eller give pålæg i en sag, jf. § 21, stk.
4 og 5, og § 21 b, stk. 4 og 5, herunder« til: »undersøge, føre
tilsyn, træffe afgørelse eller give pålæg i en sag, jf. § 21, stk.
4 og 5, og § 21 b, stk. 3-5, og«.
[Tydeligere kobling mellem bestemmelserne]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 23, stk. 3,
ændres »Forsy-
ningstilsynets undersøgelser, afgørelser og pålæg, jf. § 21,
stk. 4 og 5, og § 21 b, stk. 4 og 5,« til: »Forsyningstilsynets
undersøgelser, tilsyn, afgørelser og pålæg, jf. § 21, stk. 4 og
5, og § 21 b, stk. 3-5,«.
[Konsekvensrettelse]
AX031438
L 169 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af den 22. maj 2025
3027642_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i den under nr. 2 foreslåede ændring
af § 21, stk. 5, i lov om varmeforsyning efter »afgørelse«
indsættes »herom«.
Ændringsforslaget vil medføre, at det bliver tydeligere,
at Forsyningstilsynet efter bestemmelsen vil kunne træffe
afgørelse, hvis Forsyningstilsynet finder, at tariffer, omkost-
ningsfordeling på anlæg med forenet produktion eller andre
betingelser må antages at ville medføre en i samfundsmæs-
sig henseende uøkonomisk anvendelse af energi.
Ændringsforslaget vil samtidig ensrette ordlyden af be-
stemmelsen med ordlyden af den foreslåede ændring af §
21, stk. 4, 1. pkt., i lov om varmeforsyning, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1. Ændringsforslaget ændrer ikke bestemmelsens
materielle indhold.
Til nr. 2
Forslaget vil medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne be-
slutte, om der er tilstrækkelig anledning til at undersøge, fø-
re tilsyn, træffe afgørelse eller give pålæg i en sag, jf. § 21,
stk. 4 og 5, og § 21 b, stk. 3-5, og om Forsyningstilsynets
sagsbehandling midlertidigt eller endeligt skal indstilles.
Ændringsforslaget vil sikre tydeligere sproglig sammen-
kobling af § 23, stk. 2, med bestemmelserne i § 21 og § 21 b
i lov om varmeforsyning, fordi ordet tilsyn, som anvendes i
§ 21 b, stk. 5, også kommer til at fremgå direkte af ordlyden
i § 23, stk. 2. Ændringsforslaget ændrer ikke bestemmelsens
materielle indhold.
Ændringsforslaget vil desuden indebære, at der indsættes
en eksplicit henvisning til stk. 3 i § 21 b i lov om varmefor-
syning. Indsættelsen af henvisningen til stk. 3 vil sikre, at
der undgås tvivl om, at anvendelsesområdet for § 23, stk.
2, også omfatter afgørelser, som Forsyningstilsynet træffer i
medfør af § 21 b, stk. 3, i lov om varmeforsyning.
Med ændringsforslaget foreslås det endelig at ændre
»herunder« til »og«. Med forslaget bliver det tydeligere, at
Forsyningstilsynet vil kunne beslutte, om sagsbehandlingen
midlertidigt eller endeligt skal indstilles.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede
ændring af det under nr. 2 foreslåede § 23, stk. 2, hvortil der
henvises.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2025 og var
til 1. behandling den 3. april 2025. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 9. december 2024 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 103. Den 12. marts 2025 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Malte Larsen (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (ALT) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF)
Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Marianne Bigum (SF) Carl Valentin (SF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
nfmd.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
50
23
16
15
15
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
6
6
1
1
1
L 169 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af den 22. maj 2025
3027642_0003.png
3
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
12
10
9
7
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
5