Transportudvalget 2024-25
L 170 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
Af
transportministeren
(Thomas Danielsen), tiltrådt af [xxx]:
Til forslag til lov om godkendelse og syn af køretøjer
Til § 5
1)
Stk. 2
affattes således:
»Færdselsstyrelsen
kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og
skovbrugskøretøjer som nævnt i stk. 1. Færdselsstyrelsen kan fastsætte relevante alternative krav i
overensstemmelse med artikel 37 i forordningen for godkendelse af køretøjer nævnt i stk. 1, nr. 2.«.
[Sproglig justering]
Til § 9
2)
I
paragraffen
udgår »nærmere«.
[Sproglig justering]
Til § 10
3)
I
stk. 5
indsættes efter »for«: »fremstilling til«.
[Sproglig justering]
Til § 13
4)
I
stk. 3
ændres », herunder« til: »eller«, og efter »virksomhedens ejer« indsættes: »ved personlig
drevet virksomhed«.
[Sproglig justering]
Til § 14
5)
I
stk. 3
ændres »periodisk syn, national individuel godkendelse,« til: »periodiske syn, nationale
individuelle godkendelser,«.
[Sproglig justering]
Til § 19
6)
To steder i
stk. 7, 2. pkt.,
ændres »dommen« til: »kendelsen« og et sted ændres »anke« til »kære«.
[Fejlrettelse]
Til § 23
7)
I
stk. 3, 1. pkt.,
udgår »relevante«.
[Sproglig justering]
L 170 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag fra transportministeren
Til § 32
8)
I
stk. 1
ændres »tilsynsresultater« til: »resultater af tilsyn«.
[Sproglig justering]
9)
I
stk. 2
ændres »informationssystemet« til: »styrelsens registre om oplysninger om resultater af
tilsyn gennemført over for navngivne synsvirksomheder efter § 22, stk. 1,«.
[Sproglig justering]
Til § 38
10)
I
stk. 3
ændres »§ 1 c, stk. 1,« til: »§ 1 c, stk. 2,«.
[Fejlrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering med henblik på at forbedre lovteksten rent
sprogligt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering med henblik på at forbedre lovteksten rent
sprogligt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering, så ordlyden af bestemmelsen er tilsvarende
ordlyden i den foreslåede § 10, stk. 1 og 2, med henblik på at forbedre lovteksten rent sprogligt.
Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering med henblik på at forbedre lovteksten rent
sprogligt og tydeliggøre, hvornår bestemmelsen finder anvendelsen. Ændringen har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering med henblik på at forbedre lovteksten rent
sprogligt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 6
L 170 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag fra transportministeren
Der er tale om en fejlrettelse. Det følger af straffelovens § 78, stk. 3, 3. pkt., at rettens afgørelser efter
bestemmelsen træffes ved kendelse, hvorfor det er en fejl, at det i den foreslåede § 19, stk. 7, 2. pkt.,
følger, at afgørelsen sker ved dom. Det rettes op med ændringsforslaget. Som en afledet konsekvens
heraf ændres desuden anke til kære i den foreslåede § 19, stk. 7, 2. pkt. Der foretages ikke nogen
materiel ændring.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering med henblik på at forbedre lovteksten rent
sprogligt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering med henblik på at forbedre lovteksten rent
sprogligt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering med henblik på at forbedre lovteksten rent
sprogligt og tydeliggøre, hvornår bestemmelsen finder anvendelse. Ændringen har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 10
Der er tale om en fejlrettelse. Lovteksten skal henvise til § 1 c, stk. 2, og ikke til § 1 c, stk. 1. Det
rettes op med ændringsforslaget. Der foretages ikke nogen materiel ændring