Transportudvalget 2024-25
L 170 Bilag 8
Offentligt
3029289_0001.png
Til lovforslag nr.
L 170
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 20. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om godkendelse og syn af køretøjer
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-
portministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-5, 7 og
9-12. Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 6 og 8.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, M og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af transportministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil ved 2. behandling stemme
imod de af Danmarksdemokraterne stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, DF og ALT) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis de af
Danmarksdemokraterne stillede ændringsforslag ikke vedta-
ges, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. be-
handling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af transportministeren stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling stemme
hverken for eller imod de af Danmarksdemokraterne stillede
ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget. Min-
dretallet vil ved 2. behandling stemme for de stillede æn-
dringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 5
1)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nød-
vendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervåg-
ning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer som nævnt i stk.
1. Færdselsstyrelsen kan i overensstemmelse med artikel
37 i forordningen fastsætte relevante alternative krav for
godkendelse af køretøjer nævnt i stk. 1, nr. 2.«
[Sproglig justering]
Til § 9
2)
I
1. pkt.
udgår »nærmere«.
[Sproglig justering]
Til § 10
3)
I
stk. 5
indsættes efter »for«: »fremstilling til«.
[Sproglig justering]
Til § 13
4)
I
stk. 3
ændres », herunder virksomhedens ejer,« til:
»eller virksomhedens ejer ved personligt drevet virksom-
hed«.
[Sproglig justering]
AX031479
L 170 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet 20/5-25
3029289_0002.png
2
Til § 14
5)
I
stk. 3
ændres »periodisk syn, national individuel god-
kendelse,« til: »periodiske syn, nationale individuelle god-
kendelser,«.
[Sproglig justering]
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af et
mindretal
(EL, DF, RV og
ALT):
6)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
En synsvirksomhed skal ved alle tekniske kon-
troller, hvortil der kræves en afprøvning af køretøjets brem-
ser på et bremsefelt, udstede en elektronisk bremsetestrap-
port. På lastbiler, busser og påhængskøretøjer med en tilladt
totalvægt på over 3.500 kg skal bremsetestrapporten opfylde
kravene i ISO-standard 21069-1.«
[Nyt krav til synsvirksomhederne om elektronisk dokumen-
tation af bremsetest]
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 19
7)
To steder i
stk. 7, 2. pkt.,
ændres »dommen« til: »ken-
delsen«, og »anke« ændres til: »kære«.
[Fejlrettelse]
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af et
mindretal
(EL, DF, RV og
ALT):
Til § 22
8)
Som
stk. 4
indsættes:
»Stk. 4.
Færdselsstyrelsen fører tilsyn med, at synsvirk-
somhederne udsteder bremsetestrapporter, hvor det er på-
krævet, jf. § 14, stk. 5.«
[Krav om tilsyn med synsvirksomheders udstedelse af brem-
setestrapporter]
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 23
9)
I
stk. 3, 1. pkt.,
udgår »relevante«.
[Sproglig justering]
Til § 32
10)
I
stk. 1
ændres »tilsynsresultater« til: »resultater af
tilsyn«.
[Sproglig justering]
11)
I
stk. 2
ændres »informationssystemet« til: »styrelsens
registre om resultater af tilsyn gennemført over for navngiv-
ne synsvirksomheder efter § 22, stk. 1,«.
[Sproglig justering]
Til § 38
12)
I
stk. 3
ændres »§ 1 c, stk. 1,« til: »§ 1 c, stk. 2,«.
[Fejlrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2, 5, 9 og 10
Med ændringsforslagene foretages justeringer med hen-
blik på at forbedre lovteksten rent sprogligt. Ændringerne
har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering, så
ordlyden af bestemmelsen svarer til ordlyden i de foreslåede
§ 10, stk. 1 og 2, med henblik på at forbedre lovteksten
rent sprogligt. Ændringen har ingen indholdsmæssige kon-
sekvenser.
Til nr. 4 og 11
Med ændringsforslagene foretages justeringer med hen-
blik på at forbedre lovteksten rent sprogligt og tydeliggøre,
hvornår bestemmelsen finder anvendelsen. Ændringerne har
ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 6
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i § 14 ind-
sættes som stk. 5, at en synsvirksomhed ved alle tekniske
kontroller, hvortil der kræves en afprøvning af køretøjets
bremser på et bremsefelt, skal udstede en elektronisk brem-
setestrapport. På lastbiler, busser og påhængskøretøjer, alle
med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, skal bremsete-
strapporten opfylde kravene i ISO-standard 21069-1.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at synsvirksomhe-
derne forpligtes til at udstede en elektronisk bremsetestrap-
port, der dokumenterer, at de har foretaget en bremsetest af
køretøjet. Ved afprøvning af bremser på køretøjer med en
tilladt totalvægt på over 3.500 kg skal synsvirksomhedens
bremsefelt elektronisk overføre resultatet af bremsetesten
til bremsetestrapporten. Bremsetesten vil for disse køretøjer
skulle ske i overensstemmelse med kravene i ISO-standard
21069-1.
De nærmere regler for bremsetesten vil blive fastsat efter
det foreslåede § 13, stk. 4, og den foreslåede § 15.
Til nr. 7
Der er tale om en fejlrettelse. Det følger af straffelovens
§ 78, stk. 3, 3. pkt., at rettens afgørelser efter bestemmelsen
træffes ved kendelse, hvorfor det er en fejl, at det i det
foreslåede § 19, stk. 7, 2. pkt., følger, at afgørelsen sker ved
dom. Det rettes op med ændringsforslaget. Som en afledt
konsekvens heraf ændres desuden anke til kære i det foreslå-
ede § 19, stk. 7, 2. pkt. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 8
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i § 22 indsæt-
tes et stk. 4, hvormed Færdselsstyrelsen påkræves at føre
tilsyn med, at synsvirksomhederne udsteder bremsetestrap-
L 170 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet 20/5-25
3029289_0003.png
3
porter ved alle tekniske kontroller, hvortil der kræves en
afprøvning af køretøjets bremser på et bremsefelt, jf. § 14,
stk. 5.
Som led i Færdselsstyrelsens tilsyn skal det tillige sikres,
at bremsetest på lastbiler, busser og påhængskøretøjer, alle
med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, udføres på et
bremsefelt, der elektronisk overfører resultatet af bremsete-
sten til bremsetestrapporten, som i øvrigt opfylder kravene i
ISO-standard 21069-1, jf. § 14, stk. 5.
Til nr. 12
Der er tale om en fejlrettelse. Lovteksten skal henvise
til § 1 c, stk. 2, og ikke til § 1 c, stk. 1. Det rettes op
med ændringsforslaget. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. marts 2025 og var til
1. behandling den 2. april 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 20. decem-
ber 2024 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag
100. Den 25. marts 2025 sendte transportministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Jens Joel (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Morten Klessen (S)
Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V)
Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Peter Have (M) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF)
Mads Olsen (SF) Karsten Filsø (SF) Claus Jørgensen (SF) Leila Stockmarr (EL) Stinus Lindgreen (RV)
Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5