Skatteudvalget 2024-25
L 171 Bilag 17
Offentligt
3028007_0001.png
Til lovforslag nr.
L 171
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 22. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, afskrivningsloven,
opkrævningsloven og skatteindberetningsloven
(Lempelse af beskatningen af aktionærlån og ændring af reglerne om beskatning af løbende ydelser)
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Skatte-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4, og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, DD, M, KF, DF og RV)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af skatteministe-
ren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det
af Socialistisk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 12 B, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »ydelse«: », jf.
dog 6. pkt«.
02.
I
§ 12 B, stk. 2,
indsættes som
6. pkt.:
»Der skal ikke foretages en kapitalisering af den løbende
ydelse, hvis der alene overdrages aktier, der for både mod-
tageren og yderen er omfattet af aktieavancebeskatningslo-
vens § 8.«
03.
I
§ 12 B, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »indgangsværdi«:
», jf. dog 6. pkt«.
04.
I
§ 12 B, stk. 3,
indsættes som
6. pkt.:
»Skal der ikke foretages en kapitalisering af den løbende
ydelse efter stk. 2, 6. pkt., skal der ikke føres saldo.««
[Undtagelse fra kravet om at foretage kapitalisering af den
løbende ydelse og føre saldo ved overdragelse af visse ak-
tier]
2)
Efter nr. 4 indsættes:
»05.
I
§ 12 B, stk. 6, 3. pkt.,
ændres »medregnes vederlaget
til modtagerens skattepligtige indkomst« til: »finder stk. 4
ligeledes tilsvarende anvendelse«.
06.
I
§ 12 B, stk. 7, 2. pkt.,
og
stk. 9, 2. pkt.,
ændres »fradra-
ges vederlaget i yderens skattepligtige indkomst« til: »finder
stk. 5 ligeledes tilsvarende anvendelse«.«
[Justering af reglerne om afståelse af retten til den løbende
ydelse og overdragelse af forpligtelsen til at betale de løben-
de ydelser]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL og ALT):
3)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 12 B
indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:
»Stk. 10.
Told- og skatteforvaltningen giver efter den
skattepligtiges begæring henstand med betaling af skatten
AX031446
L 171 - 2024-25 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 22. maj 2025
3028007_0002.png
2
beregnet på baggrund af den kapitaliserede værdi af den
løbende ydelse. Udgøres vederlaget for et aktiv kun delvis
af en løbende ydelse, kan der gives henstand for den del af
skatten, som svarer til forholdet mellem den kapitaliserede
værdi af den løbende ydelse og afståelsessummen for det
pågældende aktiv. I det indkomstår, hvor fortjenesten med-
regnes til den skattepligtige indkomst, fragår henstandsbelø-
bet i den slutskat, der indgår ved opgørelsen af restskat og
overskydende skat efter kildeskattelovens §§ 60-62, jf. § 62
A, eller selskabsskattelovens § 29 B, stk. 4 og 5. Der kan
i samme omfang gives henstand med arbejdsmarkedsbidrag
efter arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 4 og 5. Det er en be-
tingelse for opnåelse af henstand, at begæringen indsendes
inden udløbet af oplysningsfristen efter skattekontrollovens
§§ 10-13 for aftaleåret. Der skal ved modtagelse af en ydelse
afdrages på henstandsbeløbet med en forholdsmæssig andel,
der svarer til forholdet mellem den modtagne ydelse og den
kapitaliserede værdi af den løbende ydelse. Henstandsbelø-
bet forrentes med en rentesats svarende til standardrenten i
selskabsskattelovens § 11 B, stk. 2. Renten opgøres måned-
ligt sammen med afdraget, når der modtages en ydelse. Af-
drag på henstandsbeløbet og renter forfalder til betaling den
1. i måneden efter modtagelsen af ydelsen med sidste rettidi-
ge betalingsdag den 10. i forfaldsmåneden. Betales afdrag
på henstandsbeløbet og renter efter 7. pkt. ikke rettidigt, skal
der betales rente i henhold til opkrævningslovens § 7, stk.
2, med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned
fra forfaldsdagen at regne, dog mindst 25 kr. Renter efter
7. og 10. pkt. kan ikke fratrækkes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Der betales et rykkergebyr på 65
kr. for erindringsskrivelser vedrørende manglende betaling
af afdrag på henstandsbeløbet og renter efter 7. pkt. Grov
og gentagen misligholdelse af henstandsordningen medfører,
at det resterende henstandsbeløb og ikkebetalte renter, jf.
7. pkt., forfalder til betaling efter påkrav. Såfremt de løben-
de ydelser endeligt ophører, inden saldoen bliver nul eller
negativ, frafaldes kravet på det ikkebetalte henstandsbeløb
og renter efter 7. pkt. Anvender den skattepligtige virksom-
hedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, og op-
hører de løbende ydelser endeligt, inden saldoen bliver nul
eller negativ, reduceres kontoen for opsparet overskud med
et beløb svarende til det opsparede overskud, der kan henfø-
res til det ikkebetalte henstandsbeløb. Kontoen for opsparet
overskud kan ikke reduceres til mindre end nul som følge af
15. pkt. Uanset eventuel henstand skal de kommunale ande-
le af skatten afregnes i indkomståret efter reglerne i lov om
kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld
og dækningsafgift til kommunerne.«
Stk. 10 og 11 bliver herefter stk. 11 og 12.«
[Henstandsordning med forrentning]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 5
4)
I
stk. 3
ændres »nr. 3, 5 og 6« til: »nr. 01, 02, 03, 04, 3,
05, 06, 5 og 6«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Til nr. 01 og 03
Det følger af ligningslovens § 12 B, stk. 1, 1. pkt., at
udgør en løbende ydelse helt eller delvis vederlag i en gen-
sidigt bebyrdende aftale om overdragelse af et eller flere
aktiver, gælder reglerne i stk. 2-11, såfremt aftalen er indgå-
et den 1. juli 1999 eller senere.
Parterne skal til brug for opgørelsen af den skattepligtige
indkomst foretage en kapitalisering af den løbende ydelse,
jf. stk. 2, 1. pkt. Kapitaliseringen skal foretages i forbindelse
med indgåelsen af den gensidigt bebyrdende aftale, jf. 2.
pkt.
Parterne skal endvidere hver især føre en saldo, hvor den
kapitaliserede værdi i aftaleåret anvendes som indgangsvær-
di, jf. stk. 3, 1. pkt.
De med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede ændringer af
ligningslovens § 12 B, stk. 4 og 5, medfører, at der vil være
situationer, hvor der ikke er behov for, at der foretages en
kapitalisering af den løbende ydelse eller føres saldo.
Med det med ændringsforslaget foreslåede nr. 01 foreslås
det i ligningslovens § 12 B, stk. 2, 1. pkt., at indsætte »,
jf. dog 6. pkt« efter »ydelse«, og med det foreslåede nr. 03
foreslås det i stk. 3, 1. pkt., at indsætte », jf. dog 6. pkt« efter
»indgangsværdi«.
Dermed vil der i ligningslovens § 12 B, stk. 2, 1. pkt.,
og stk. 3, 1. pkt., blive gjort opmærksom på undtagelserne i
henholdsvis stk. 2, 6. pkt., og stk. 3, 6. pkt., jf. de foreslåede
nr. 02 og 04.
Der er således tale om konsekvensændringer, og de fore-
slåede nr. 01 og 03 indebærer derfor ikke materielle ændrin-
ger.
Til nr. 02 og 04
Det følger af ligningslovens § 12 B, stk. 1, 1. pkt., at
udgør en løbende ydelse helt eller delvis vederlag i en gen-
sidigt bebyrdende aftale om overdragelse af et eller flere
aktiver, gælder reglerne i stk. 2-11, såfremt aftalen er indgå-
et den 1. juli 1999 eller senere.
Parterne skal til brug for opgørelsen af den skattepligtige
indkomst i forbindelse med indgåelsen af aftalen foretage
en kapitalisering af den løbende ydelse, jf. stk. 2, 1. og 2.
pkt. Det skal fremgå af parternes aftale, hvilke aktiver der
vederlægges med en løbende ydelse, jf. 4. pkt.
Af 5. pkt. følger, at parterne senest samtidig med udløbet
af oplysningsfristen efter skattekontrollovens §§ 10-13 for
det indkomstår, hvori aftalen indgås, skal indgive meddelel-
se til Skatteforvaltningen om den indgåede aftale, herunder
oplyse om kapitaliseringen og den efter 4. pkt. foretagne
fordeling.
Parterne skal endvidere hver især føre en saldo, hvor den
kapitaliserede værdi i aftaleåret anvendes som indgangsvær-
di, jf. ligningslovens § 12 B, stk. 3, 1. pkt. For hvert
indkomstår reduceres saldoen med de i det pågældende ind-
komstår betalte ydelsers nominelle værdi, og den således
nedskrevne saldo videreføres til det efterfølgende år, jf. 2.
og 3. pkt.
L 171 - 2024-25 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 22. maj 2025
3028007_0003.png
3
I stk. 4 er det reguleret, hvordan ydelserne skal behandles
hos modtageren, og hvornår modtageren henholdsvis skal
medregne de betalte ydelser og kan foretage fradrag, og i
stk. 5 er det reguleret, hvornår sælgeren henholdsvis kan
foretage fradrag og skal medregne ydelserne.
Det bemærkes, at ophører den løbende ydelse endeligt,
inden saldoen bliver nul eller negativ, kan modtageren ikke
foretage fradrag for den del af saldoen, som svarer til et
beløb, der er fastsat som vederlag for et aktiv, hvor avancen
ved den efter stk. 1 foretagne overdragelse af et sådant aktiv
ikke er skattepligtig. Ved endeligt ophør, inden saldoen bli-
ver nul eller negativ, skal yderen desuden ikke medregne be-
løbet, i det omfang det svarer til et beløb, der er fastsat som
vederlag for et aktiv, hvis anskaffelsessum yderen hverken
kan afskrive, fradrage eller lade indgå i opgørelsen af skatte-
pligtig avance ved en afståelse af aktivet, eller til et beløb,
der er fastsat som vederlag for et aktiv, der er overdraget
med skattemæssig succession efter reglerne i aktieavancebe-
skatningslovens §§ 34, 35 og 35 A eller kildeskattelovens §
33 C.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at ændre lig-
ningslovens § 12 B, stk. 4, således at modtageren af en
løbende ydelse ikke vil skulle medregne de betalte ydelser,
der overstiger den kapitaliserede værdi, i det omfang de
udgør vederlag for et aktiv, hvor avancen ved den efter stk. 1
foretagne overdragelse af aktivet ikke er skattepligtig.
Samtidig foreslås det at ændre ligningslovens § 12 B, stk.
5, således at yderen af en løbende ydelse ikke vil kunne
fradrage det negative beløb og de betalte ydelser som nævnt
i stk. 5, 2. og 3. pkt., i det omfang de udgør vederlag for
et aktiv, hvis anskaffelsessum yderen hverken kan afskrive,
fradrage eller lade indgå i opgørelsen af skattepligtig avance
ved en afståelse af aktivet, eller et aktiv, der er overdraget
med skattemæssig succession efter reglerne i aktieavancebe-
skatningslovens §§ 34, 35 og 35 A eller kildeskattelovens §
33 C.
De med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede ændringer af
ligningslovens § 12 B, stk. 4 og 5, medfører, at der vil være
situationer, hvor der ikke er behov for, at der foretages en
kapitalisering af den løbende ydelse eller føres en saldo.
Det vil typisk være tilfældet ved overdragelse af aktier,
der for begge parter er omfattet af aktieavancebeskatnings-
lovens § 8.
De aktier, der er omfattet af aktieavancebeskatnings-
lovens § 8, er datterselskabsaktier, koncernselskabsaktier
og skattefri porteføljeaktier. Efter aktieavancebeskatningslo-
vens § 8 skal selskaber m.v. ikke medregne gevinst og tab
på de omfattede aktier ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Ved datterselskabsaktier forstås aktier, som ejes af et
selskab, der ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen i dattersel-
skabet, jf. aktieavancebeskatningslovens § 4 A, mens der
ved koncernselskabsaktier forstås aktier, der ikke er datter-
selskabsaktier, og hvor ejeren og det selskab, hvori der ejes
aktier, er eller kan sambeskattes, jf. aktieavancebeskatnings-
lovens § 4 B. Ved skattefri porteføljeaktier forstås unoterede
aktier, som ejes af et selskab, der ejer mindre end 10 pct.
af aktiekapitalen i portføljeselskabet, idet porteføljeselskabet
samtidig skal opfylde visse betingelser, jf. aktieavancebe-
skatningslovens § 4 C.
Med det med ændringsforslaget foreslåede nr. 02 foreslås
det i ligningslovens § 12 B, stk. 2, at indsætte et 6. pkt.
Af det foreslåede 6. pkt. følger, at der ikke skal foretages
en kapitalisering af den løbende ydelse, hvis der alene over-
drages aktier, der for både modtageren og yderen er omfattet
af aktieavancebeskatningslovens § 8.
Parterne vil dermed ikke skulle foretage en kapitalisering
af den løbende ydelse, hvis der alene overdrages aktier, der
for både modtageren og yderen er omfattet af aktieavance-
beskatningslovens § 8 og således for både modtageren og
yderen er datterselskabsaktier, koncernselskabsaktier eller
skattefri porteføljeaktier. Parterne vil som konsekvens heraf
heller ikke skulle indsende meddelelse til Skatteforvaltnin-
gen om den indgåede aftale efter 5. pkt.
I sådanne tilfælde medregnes gevinst og tab ved overdra-
gelsen ikke til den skattepligtige indkomst, og desuden skal
den kapitaliserede værdi ikke lægges til grund ved opgørel-
sen af yderens anskaffelsessum, hvis aktierne efterfølgende
ophører med at være omfattet af aktieavancebeskatningslo-
vens § 8. Efter aktieavancebeskatningslovens § 33 A, stk. 1,
skal aktier, der skifter skattemæssig status, jf. stk. 2, således
anses for afstået og anskaffet igen til handelsværdien på
tidspunktet for skift af skattemæssig status.
Den foreslåede undtagelse fra kapitaliseringen omfatter
også tilfælde, hvor det er et udenlandsk selskab m.v., der
modtager eller yder den løbende ydelse, og det udenlandske
selskab ikke er skattepligtigt i Danmark.
Med det foreslåede nr. 04 foreslås det i ligningslovens §
12 B, stk. 3, at indsætte et 6. pkt.
Af det foreslåede 6. pkt. følger, at skal der ikke foretages
en kapitalisering af den løbende ydelse efter stk. 2, 6. pkt.,
skal der ikke føres saldo.
Det foreslås således, at der ikke skal føres saldo i de
tilfælde, hvor der ikke er foretaget kapitalisering efter det
foreslåede stk. 2, 6. pkt., fordi der alene overdrages aktier,
der både for modtageren og yderen er datterselskabsaktier,
koncernselskabsaktier eller skattefri porteføljeaktier.
I sådanne tilfælde vil modtageren ikke i det indkomstår,
hvori saldoen bliver negativ, skulle medregne det negative
beløb og kan ikke, hvis den løbende ydelse endeligt ophører,
inden saldoen bliver nul eller negativ, fradrage et beløb sva-
rende til saldoen i det indkomstår, hvori den løbende ydelse
er ophørt.
Størrelsen af de modtagne ydelser vil således ikke påvir-
ke den skattepligtige indkomst hos modtageren. Tilsvarende
gør sig gældende for yderen.
Det bemærkes, at det ikke foreslås at ændre på, hvilke
overdragelsesaftaler der er omfattet af ligningslovens § 12
B.
Ændringsforslaget vurderes at medføre positive admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Til nr. 2
Til nr. 05
Det følger af ligningslovens § 12 B, stk. 6, 1. pkt., at
afstår modtageren retten til den løbende ydelse, beskattes
L 171 - 2024-25 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 22. maj 2025
3028007_0004.png
4
modtageren efter 2. og 3. pkt. Af 2. pkt. følger, at modtage-
rens saldo reduceres med det kontantomregnede vederlag
for retten til den løbende ydelse, og at stk. 4 finder tilsvaren-
de anvendelse.
Af stk. 6, 3. pkt., følger, at føres der ikke saldo, jf. stk. 3,
4. pkt., medregnes vederlaget til modtagerens skattepligtige
indkomst.
Af § 12 B, stk. 3, 4. pkt., følger, at saldoen føres til
og med det indkomstår, hvori den løbende ydelse endeligt
ophører, eller hvori saldoen bliver negativ.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at ændre lig-
ningslovens § 12 B, stk. 4, således at modtageren af en
løbende ydelse ikke vil skulle medregne de betalte ydelser,
der overstiger den kapitaliserede værdi, i det omfang de
udgør vederlag for et aktiv, hvor avancen ved den efter stk. 1
foretagne overdragelse af aktivet ikke er skattepligtig.
Med ændringsforslaget foreslås det i ligningslovens § 12
B, stk. 6, 3. pkt., at ændre »medregnes vederlaget til modta-
gerens skattepligtige indkomst« til »finder stk. 4 ligeledes
tilsvarende anvendelse«.
Dermed vil det med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås,
at ligningslovens § 12 B, stk. 4, 4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse, hvor modtageren afstår retten til den løbende
ydelse.
Det kontantomregnede vederlag for retten til den løben-
de ydelse vil således, hvor der ikke føres saldo, fordi den
løbende ydelse er endeligt ophørt, eller saldoen er blevet
negativ, alene skulle medregnes, i det omfang der ikke er
overdraget et aktiv som nævnt i det foreslåede § 12 B, stk. 4,
4. pkt.
Til nr. 06
Det følger af ligningslovens § 12 B, stk. 7, 1. pkt., at
sker den i stk. 6 nævnte afståelse af den løbende ydelse, dvs.
afstår modtageren retten til den løbende ydelse, til yderen,
fragår den kontantomregnede værdi af det af yderen betalte
vederlag på dennes saldo, og stk. 5 finder tilsvarende anven-
delse.
Føres der ikke saldo, jf. stk. 3, 4. pkt., fradrages vederla-
get i yderens skattepligtige indkomst, jf. stk. 7, 2. pkt.
Det følger af stk. 9, 1. pkt., at overdrager yderen forplig-
telsen til at betale de løbende ydelser, fragår det af yderen
herfor betalte vederlag på yderens saldo, og stk. 5 finder
tilsvarende anvendelse.
Føres der ikke saldo, jf. stk. 3, 4. pkt., fradrages vederla-
get i yderens skattepligtige indkomst, jf. stk. 9, 2. pkt.
Af § 12 B, stk. 3, 4. pkt., følger, at saldoen føres til
og med det indkomstår, hvori den løbende ydelse endeligt
ophører, eller hvori saldoen bliver negativ.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at ændre lig-
ningslovens § 12 B, stk. 5, således at yderen af en løben-
de ydelse ikke vil kunne fradrage de betalte ydelser, der
overstiger den kapitaliserede værdi, i det omfang de udgør
vederlag for et aktiv, hvis anskaffelsessum yderen hverken
kan afskrive, fradrage eller lade indgå i opgørelsen af skatte-
pligtig avance ved en afståelse af aktivet, eller et aktiv, der
er overdraget med skattemæssig succession efter reglerne i
aktieavancebeskatningslovens §§ 34, 35 og 35 A eller kilde-
skattelovens § 33 C.
Det foreslås samtidig, at i det omfang det negative beløb
og de betalte ydelser som nævnt i de foreslåede § 12 B,
stk. 5, 2. og 3. pkt., i ligningsloven udgør vederlag for et
aktiv, hvis anskaffelsessum yderen ikke kan afskrive eller
fradrage, men som vil kunne indgå i opgørelsen af skatte-
pligtig avance ved en afståelse af aktivet, og i det omfang
yderen ikke har afstået aktivet på tidspunktet for betaling
af ydelsen, skal yderen ikke kunne foretage fradrag. Her vil
anskaffelsessummen for aktivet i stedet skulle forhøjes til
det faktisk betalte beløb.
Med ændringsforslaget foreslås det i ligningslovens § 12
B, stk. 7, 2. pkt., og stk. 9, 2. pkt., at ændre »fradrages
vederlaget i yderens skattepligtige indkomst« til »finder stk.
5 ligeledes tilsvarende anvendelse«.
Dermed vil de foreslåede bestemmelser i ligningslovens
§ 12 B, stk. 5, 4. og 5. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 3, finde
tilsvarende anvendelse, hvor modtageren afstår retten til den
løbende ydelse til yderen, samt hvor yderen overdrager for-
pligtelsen til at betale de løbende ydelser.
I begge tilfælde vil der, hvor der ikke føres saldo, fordi
den løbende ydelse er endeligt ophørt, eller saldoen er blevet
negativ, alene kunne foretages fradrag for det af yderen
betalte vederlag, i det omfang der ikke er overdraget et aktiv
som nævnt i de foreslåede § 12 B, stk. 5, 4. og 5. pkt.
Til nr. 3
Det følger af ligningslovens § 12 B, stk. 1, 1. pkt., at
udgør en løbende ydelse helt eller delvis vederlag i en gen-
sidigt bebyrdende aftale om overdragelse af et eller flere
aktiver, gælder reglerne i stk. 2-11, såfremt aftalen er indgå-
et den 1. juli 1999 eller senere.
Der er tale om en løbende ydelse, når der hersker usik-
kerhed om enten ydelsens varighed eller ydelsens årlige
størrelse, når ydelsen løber ud over aftaleåret, jf. stk. 1, 2.
pkt.
Parterne skal til brug for opgørelsen af den skattepligtige
indkomst foretage en kapitalisering af den løbende ydelse,
og kapitaliseringen skal foretages i forbindelse med indgåel-
sen af den gensidigt bebyrdende aftale, jf. stk. 2, 1. og 2.
pkt.
Den kapitaliserede værdi lægges til grund ved opgørelsen
af modtageren af den løbende ydelses (sælgeren af aktivet)
afståelsessum og indgår dermed ved en eventuel avance-
eller indkomstbeskatning.
Det bemærkes, at Skatteforvaltningen, hvor vederlaget
udgøres af en løbende ydelse, efter afskrivningslovens § 40,
stk. 7, efter begæring giver rentefri henstand med betaling
af skatten af fortjenesten ved salg af goodwill eller andet
immaterielt aktiv.
Hvis den løbende ydelse endeligt ophører, inden saldoen
bliver nul eller negativ, efter ligningslovens § 12 B, stk. 4,
4. pkt., kan et beløb svarende til saldoen, dvs. differencen
mellem den kapitaliserede værdi og de betalte ydelser, fra-
drages.
Der kan dog ikke foretages fradrag for den del af saldoen,
som svarer til et beløb, der svarer til grundlaget for et ikke
betalt henstandsbeløb efter afskrivningslovens § 40, stk. 7,
jf. ligningslovens § 12 B, stk. 4, 5. pkt. Det skyldes, at
L 171 - 2024-25 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 22. maj 2025
3028007_0005.png
5
kravet på det ikkebetalte henstandsbeløb frafaldes, såfremt
de løbende ydelser endeligt ophører inden 7 år, uden at
modtageren fra yderen har opnået et tilstrækkeligt beløb til
dækning af henstandsbeløbet. Det følger af afskrivningslo-
vens § 40, stk. 7, 13. pkt.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 7, i ligningslovens
§ 12 B efter stk. 9 at indsætte et nyt stykke.
Med det foreslåede stk. 10, 1. pkt., giver Skatteforvalt-
ningen efter den skattepligtiges begæring rentefri henstand
med betaling af skatten beregnet på baggrund af den kapita-
liserede værdi af den løbende ydelse.
Dermed vil den skattepligtige kunne opnå henstand med
avance-/indkomstbeskatningen, hvor vederlaget udgøres af
en løbende ydelse. Henstanden vil være rentefri.
Denne ordning vil omfatte alle aktiver, og det foreslås
derfor samtidig at afskaffe den gældende særlige henstands-
ordning for goodwill og andre immaterielle aktiver, jf. lov-
forslagets § 2.
Som udgangspunkt svarer den foreslåede henstandsord-
ning til den gældende ordning for goodwill m.v. Der er
dog foreslået enkelte ændringer, herunder at der vil skulle
afdrages over en længere periode.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforsla-
gets § 1, nr. 7, og dermed det foreslåede § 12 B, stk. 10, i
ligningsloven.
Det foreslås alene at justere den med lovforslaget foreslå-
ede henstandsordning, således at henstanden ikke vil være
rentefri.
Det foreslås bl.a. at indsætte to nye punktummer i det
med lovforslaget foreslåede stk. 10.
Af det med ændringsforslaget foreslåede stk. 10, 7. pkt.,
vil følge, at henstandsbeløbet forrentes med en rentesats
svarende til standardrenten i selskabsskattelovens § 11 B,
stk. 2.
Dermed vil henstandsbeløbet skulle forrentes med en år-
lig rentesats svarende til standardrenten i selskabsskattelo-
vens § 11 B, stk. 2, der for 2025 er 5,8 pct. For 2023 var
standardrenten 2,7 pct., og for 2024 var den 6 pct.
Goodwill m.v. vil være omfattet af den foreslåede ord-
ning, og der vil således ikke længere kunne opnås rentefri
henstand.
Renten vil ikke blive efterreguleret, hvis de løbende ydel-
ser er endeligt ophørt, inden saldoen bliver nul eller negativ.
Endvidere bemærkes det, at særlig hvor de løbende ydel-
ser betales over en længere periode, vil renterne kunne
overstige især de første ydelser. Dette skal desuden ses i
sammenhæng med den med lovforslaget foreslåede afdrags-
ordning, hvor der ved modtagelse af en ydelse vil skulle
afdrages på henstandsbeløbet med en forholdsmæssig andel,
der svarer til forholdet mellem den modtagne ydelse og
den kapitaliserede værdi af den løbende ydelse, og således
over en længere periode end efter den gældende ordning for
goodwill m.v., jf. afskrivningslovens § 40, stk. 7.
Af det med ændringsforslaget foreslåede stk. 10, 8. pkt.,
vil følge, at renten opgøres månedligt sammen med afdraget,
når der modtages en ydelse.
Dermed vil renten skulle opgøres, når modtageren af den
løbende ydelse (sælgeren) modtager en ydelse. Renten vil
skulle opgøres månedligt til og med måneden, hvor ydelsen
modtages.
Det nedbragte henstandsbeløb vil skulle danne grundlag
for opgørelse af renten ved modtagelse af den næste ydelse,
og der vil således ikke skulle betales renter af renterne efter
det med ændringsforslaget foreslåede 7. pkt.
Hvis modtagerens betaling ikke dækker både afdrag på
henstandsbeløbet og renter, vil beløbet blive anset for med-
gået til betaling af renter forud for afdrag på henstandsbelø-
bet.
Der foreslås derudover en række justeringer af flere af de
øvrige med lovforslaget foreslåede bestemmelser.
Det foreslås, at renten efter det med ændringsforslaget
foreslåede 7. pkt. ikke skal kunne fradrages, at renten skal
forfalde og betales på samme tidspunkt som afdraget, og
at kravet på renter påløbet efter modtagelse af den seneste
(sidste) ydelse i lighed med det ikkebetalte henstandsbeløb
vil blive frafaldet, såfremt de løbende ydelser endeligt ophø-
rer, inden saldoen bliver nul eller negativ.
Derudover foreslås det bl.a., at renterne i forhold til ryk-
kergebyr, grov og gentagen misligholdelse af henstandsord-
ningen m.v. behandles på samme måde som henstandsbelø-
bet.
Det med ændringsforslaget foreslåede § 1, nr. 7, skal
fortsat træde i kraft den 1. januar 2026 og finde anvendelse
på gensidigt bebyrdende aftaler om overdragelse af et eller
flere aktiver, der er indgået den 1. januar 2026 eller senere.
Økonomiske konsekvenser
Med ændringsforslaget foreslås det at justere den foreslå-
ede mulighed for henstand, hvor vederlaget udgøres af en
løbende ydelse, således at der påløber renter af den udskudte
skat. Den med lovforslaget foreslåede rentefri henstandsord-
ning skønnes at medføre et varigt mindreprovenu for det
offentlige på ca. 50 mio. kr. om året efter tilbageløb og
adfærd. Med den med ændringsforslaget foreslåede forrent-
ning opvejes statens rentetab, ved at beskatningen udskydes,
hvorved ordningen bliver provenuneutral for det offentlige.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 3, 5 og 6, jf. § 5, stk. 3,
foreslås en række ændringer af ligningslovens § 12 B som
opfølgning på en early warning om fradrag for yderen af
en løbende ydelse, der skal finde anvendelse for gensidigt
bebyrdende aftaler om overdragelse af et eller flere aktiver,
der er indgået den 19. marts 2025 eller senere.
Med ændringsforslaget foreslås det i lovforslagets § 5,
stk. 3, at ændre »nr. 3, 5 og 6« til »nr. 01-04, 3, 05, 06, 5 og
6«.
Dermed vil de med ændringsforslag nr. 1 og 2 foreslåede
ændringer finde anvendelse for gensidigt bebyrdende aftaler
om overdragelse af et eller flere aktiver, der er indgået den
19. marts 2025 eller senere.
Ændringsforslag nr. 1 og 2 er en konsekvens af de øvrige
ændringer, som foreslås som opfølgning på den omtalte ear-
ly warning om fradrag for yderen af en løbende ydelse.
L 171 - 2024-25 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 22. maj 2025
3028007_0006.png
6
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. marts 2025 og var til
1. behandling den 30. april 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 20. december
2024 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
105. Den 19. marts 2025 og den 11. april 2025 sendte skatte-
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 8 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 19 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren
har besvaret spørgsmål nr. 1-18. Udvalget forventer spørgs-
mål nr. 19 besvaret inden 2. behandling.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S) Per Husted (S)
fmd.
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Louise Elholm (V)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Ammar Ali (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans Kristian Skibby (DD)
Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF)
Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Carl Valentin (SF) Karsten Filsø (SF)
Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5