Skatteudvalget 2024-25
L 171
Offentligt
3023510_0001.png
19. maj 2025
J.nr. 2024 - 8802
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 171 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, afskrivningsloven, op-
krævningsloven og skatteindberetningsloven. (Lempelse af beskatningen af aktionærlån
og ændring af reglerne om beskatning af løbende ydelser).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 14. maj 2025. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Preben Bang Henriksen (V).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 171 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det lovgivningsteknisk er muligt at give det bebudede lovforslag om ændring af reglerne om aktionærlån og ophævelsen af dobbelt- og multibeskatningen tilbagevirkende kraft til 2013
3023510_0002.png
Spørgsmål
Er det lovgivningsteknisk muligt at give det bebudede lovforslag om ændring af reglerne
om aktionærlån og ophævelsen af dobbelt- og multibeskatningen tilbagevirkende kraft til
2013?
Svar
Formålet med skattereglerne om aktionærlån er at fjerne det skattemæssige incitament til
at optage aktionærlån som skattefrit alternativ til udbetaling af skattepligtigt udbytte eller
løn.
Med den aftalte ændring i
Aftale om Iværksætterpakken
fra juni 2024 sikres det, at aktionæ-
ren kun vil blive beskattet af nye lånebeløb, i det omfang de overstiger tidligere beskat-
tede lånebeløb, som er tilbagebetalt, samtidig med at tilbagebetalingen fortsat ikke vil
skulle medregnes ved opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst. Det er aftalt, at
lempelsen skal have virkning fra den 1. januar 2026.
Som udgangspunkt tillægges ændringer i skattelovgivningen fremadrettet virkning. Der er
dog ikke i almindelighed nogen retlig begrænsning i lovgivningsmagtens mulighed for at
tillægge bestemmelser i en lov tilbagevirkende kraft.
Isoleret set vil det ofte lovgivningsteknisk være muligt at gennemføre lovregler med tilba-
gevirkende kraft, idet det umiddelbart blot afhænger af virkningstidspunktet for reglerne i
den pågældende lov. Almindelige retssikkerhedsmæssige betragtninger tilsiger dog, at der
også skal kunne fastsættes tilstrækkeligt klare regler for genoptagelse af skatteansættelsen.
Indførelse af lempelsen af beskatningen af aktionærlån med tilbagevirkende kraft forud-
sætter, at der afklares en række problemstillinger, herunder håndteringen af tilfælde hvor
en aktionær har modtaget erstatning fra rådgiver eller er blevet pålagt en bøde. Der skal
også tages stilling til forrentningen vedrørende aktionærlånene.
Der er endvidere kun pligt til at opbevare bogførings- og regnskabsmateriale i 5 år. Skat-
testyrelsen har derfor ikke mulighed for at efterprøve, om det fremsendte materiale til
brug for anmodningen om en evt. genoptagelse er i overensstemmelse med det oprinde-
lige bogholderi.
Det vurderes på den baggrund, at det er tvivlsomt, om en indførelse af reglerne med til-
bagevirkende kraft vil kunne gennemføres med den lovkvalitet, som normalt tilstræbes.
Det indebærer en risiko for, at der opstår et stort antal tvister mellem den skattepligtige
og Skatteforvaltningen om anvendelsen af reglerne tilbage i tid. Denne risiko forstærkes
af det meget lange tidsrum, som reglerne tillægges tilbagevirkende kraft i, og det store an-
tal aktionærlån, som er blevet beskattet i perioden.
Det bemærkes, at en lempelse med tilbagevirkende kraft vil indebære en betydelig opgave
med genoptagelse af aktionærlån, som kan strække sig over flere år. Det lægges i den for-
bindelse til grund, at alle skatteydere skal behandles ens, uanset om de har oplyst korrekt
med det samme eller har haft en skattesag.
Side 2 af 2