22. april 2025
Torben Liborius, DI
Til Transportudvalget
Folketinget, Christiansborg
1218 København
Dansk Industris og Danske Råstoffers bemærkninger til behandling af L176, kapitel 9 ”sidetag”
I forlængelse af 1. behandling af L176 er det vigtigt for Dansk Industri (DI) og Danske Råstoffer at afgive
bemærkninger til lovforslagets kapitel 9, som vil åbne for øget brug af såkaldt ”sidetag” til fremskaffelse af
råstoffer til anlægsarbejdet.
Lovforslaget vil ophæve kravet i Råstoflovens §7 om, at der skal foreligge en tilladelse til indvinding af
råstoffer. Samtidig åbnes der for, at råstoffer kan indvindes uden for selve tracéet (linjeføringen).
DI og Danske Råstoffer bakker op om, at anlæg af nye veje sker med så lille et aftryk på både klima og
råstofforbrug som muligt, og at minimering af transporten af råstoffer her spiller en vigtig rolle.
DI og Danske Råstoffer har dog nogle bekymringer, som vedrører både det praktiske med ”sidetag” og den
proces, som lovforslaget er blevet til under.
Forslaget har ikke været sendt i høring hos de berørte parter
i erhvervslivet, konkret DI og Danske Råstoffer,
selvom det omhandler en erhvervsøkonomisk aktivitet,
som udføres af en række virksomheder i hele landet, der lever af at indvinde råstoffer, men som skal
overholde råstoflovens krav om regionsrådenes samlede råstofplanlægning og individuelle tilladelser fra
regionerne til hver råstofindvinding, og hvor aktiviteten er underlagt klageadgang.
Vi er bekymrede over den konkrete udmøntning af forslaget, idet
der ikke er en klar afgrænsning af en
maksimal afstand fra tracéet, hvor sidetaget af råstoffer kan udføres , og at klageadgangen for
berørte borgere over Vejdirektoratets ageren ophæves.
Når adgangen til ”sidetag” udvides, vil vi opfordre
til, at der indarbejdes en konkret beskrivelse af afgrænsning, fx at forekomsten skal være i direkte tilknytning
til tracéet.
Da ”sidetag”, som nævnt i forslaget, er en erhvervsmæssig indvindingsaktivitet, og når den endda vil ske
uden for tracéet, er der tale om, at de råstoffer, der her bliver tilgængelige, burde indvindes og handles på
markedsvilkår. Råstofforsyningen er presset i Danmark, primært på grund af to forhold – manglende
udlægning af områder fra regionernes side og langvarige sagsbehandlingstider ved ansøgninger om
tilladelser til indvindinger, miljøvurderinger og klagesager.
Forslaget vil afhjælpe Vejdirektoratets adgang til råstoffer, fordi Vejdirektoratet de facto bliver en
råstofvirksomhed, men det fjerner samtidig en del af forretningsgrundlaget for små og store indvindere i hele
landet. Vi vurderer, at det vil være med til at forværre den samlede adgang til råstoffer i Danmark, bl.a. fordi
der ikke vil ske en konkret vurdering af, om den ”tilfældigt” fundne forekomst er den bedst egnede til
vejunderlag eller om det er råstoffer, der har en for høj kvalitet i forhold til det konkrete behov.
1