Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 179 Bilag 5
Offentligt
3011699_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Jeg ønsker at stille følgende ændringsforslag til lovforslag nr. L 179 om ændring af
udlændingeloven, repatrieringsloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Skærpelse af bortfaldsregler for udlændinge med asyl, herunder regler om tilba-
gebetaling af udbetalt hjælp til repatriering og udvidelse af adgangen til straksud-
sendelse):
29. april 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 14545
3132424
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, repatrieringsloven og lov om fuld-
byrdelse af straf m.v.
(Skærpelse af bortfaldsregler for udlændinge med asyl, herunder regler om tilba-
gebetaling af udbetalt hjælp til repatriering og udvidelse af adgangen til straksud-
sendelse)
(L 179)
af
udlændinge- og integrationsministeren:
Sags nr.
Akt-id
Til § 1
01)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af udlændingelovens § 17, stk. 4,
indsættes efter »i de i stk. 1 nævnte tidsrum har taget ophold uden for landene
som omhandlet i § 29 a, stk. 1«: », jf. dog § 17 b«:
02)
Nr. 3
affattes således:
»3. Efter § 17 a indsættes:
»§ 17 b.
En afgørelse om bortfald af en opholdstilladelse efter § 7 og § 8, stk. 1 og
2, skal tillige indeholde en stillingtagen til, om udlændingen i henhold til internati-
onale forpligtelser skal bevare sin opholdstilladelse eller meddeles en ny opholds-
tilladelse efter § 7.«
Side
1/4
L 179 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
[Internationale forpligtelser]
Til § 2
03)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter
»hvis en udlændings opholdstilladelse«: »inden for de første 2 år efter udrejsen«.
[Tilpasning af tidsperiode for tilbagebetaling]
Bemærkninger
Til nr. 01
Der foreslås, at der i den foreslåede affattelse af udlændingelovens § 17, stk. 4,
indsættes en henvisning til udlændingelovens § 17 b, jf. ændringslovforslagets § 1,
nr. 02.
Til nr. 02
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, foreslås det, at der i udlændingeloven
indsættes et § 17 b, hvorefter en afgørelse om bortfald af en opholdstilladelse ef-
ter § 7 og § 8, stk. 1 og 2, for udlændinge, der opholder sig i Danmark, tillige vil
skulle indeholde en afgørelse om, hvorvidt udlændingen skal meddeles en ny op-
holdstilladelse.
Det foreslås, at bestemmelsen nyaffattes således, at afgørelser om bortfald af en
opholdstilladelse efter § 7 og § 8, stk. 1 og 2, vil skulle indeholde en stillingtagen
til, om udlændingen i henhold til internationale forpligtelser kan bevare sin op-
holdstilladelse eller meddeles en ny opholdstilladelse efter § 7.
Det betyder, at uanset om udlændingen opholder sig i Danmark eller uden for lan-
det, vil der i forbindelse med en afgørelse om bortfald skulle tages stilling til, om
Danmarks internationale forpligtelser, herunder flygtningekonventionens artikel 1
C, kræver, at udlændingen skal bevare sin opholdstilladelse eller meddeles en ny
opholdstilladelse efter § 7. Det forudsættes, at udlændingen vil bevare sin op-
holdstilladelse, så længe internationale forpligtelser tilsiger det, og det er ikke en
forudsætning for bevarelse af opholdstilladelse, at der træffes en afgørelse
herom. Opholdstilladelsen kan således alene anses for bortfaldet, hvis dette er i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Side
2/4
L 179 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Hensigten med ændringsforslaget er at sikre, at en udlænding, uanset om bort-
faldsbetingelserne i § 17, stk. 1 og 4, er opfyldt, vil kunne bevare en opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1, hvis rettighederne efter
flygtningekonventionen kræver det. Dette vil f.eks. kunne være i et tilfælde, hvor
udlændingen ikke har bosat sig i sit hjemland, og der således ikke foreligger en op-
hørsgrund efter flygtningekonventionen artikel 1 C, nr. 4, eller andre ophørs-
grunde i øvrigt. For udlændinge omfattet af flygtningekonventionen vil vurderin-
gen og proceduren i væsentligt omfang derfor være den samme, som følger af
gældende ret, og der tilsigtes i vidt omfang ikke nogen ændringer i forhold til mu-
lighederne for, at en konventionsflygtning vil kunne bevare en opholdstilladelse.
Den foreslåede ordning vil ikke indebære yderligere rettigheder end dem, der føl-
ger af internationale forpligtelser. Det afgørende vil derfor være, om udlændingen
fortsat kan anses som værende flygtning i flygtningekonventionens forstand, og
sammenholdt med den gældende udlændingelovs regler vil det ikke være afgø-
rende, om udlændingen har taget bopæl i hjemlandet eller opnået beskyttelse i et
tredjeland, hvis udlændingen af andre grunde ikke længere kan anses for at være
flygtning. En opholdstilladelse vil således tilsvarende kunne bortfalde, hvis der fo-
religger andre ophørsgrunde efter flygtningekonventionens artikel 1 C, hvilket
f.eks. vil kunne være tilfældet, hvis der er sket varige og stabile ændringer i hjem-
landet, og udlændingen derfor ikke længere kan anses som værende flygtning.
For udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 og 3,
samt § 8, stk. 2, vil der efter ændringsforslaget tilsvarende skulle tages stilling til,
om andre internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention, vil kunne være til hinder for bortfald. En sådan vurdering foreta-
ges dog i relevant omfang allerede i dag efter gældende praksis. Der tilsigtes der-
udover ingen ændringer i forhold til den foreslåede ordning i lovforslagets § 1, nr.
3, for udlændinge omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2 og 3, samt § 8, stk. 2.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vil således fortsat indebære, at der i et tilfælde, hvor ud-
lændingen opholder sig i Danmark, vil skulle tages stilling til, om udlændingen op-
fylder betingelserne for en ny opholdstilladelse. I tilfælde, hvor udlændingen med-
deles en ny opholdstilladelse, vil begyndelsestidspunktet for opholdstilladelsen
skulle regnes fra meddelelsen af den nye opholdstilladelse. Dette står således i
modsætning til, hvad der vil gælde for en flygtning, der efter ændringsforslaget vil
have ret til at bevare en opholdstilladelse.
Til nr. 03
Det foreslås, at lovforslagets § 2 ændres således, at den udbetalte hjælp til repa-
triering skal tilbagebetales, hvis den pågældendes opholdstilladelse ikke kan anses
for bortfaldet eller ophørt efter udlændingelovens § 17 inden for de første 2 år ef-
ter udrejsen. Forslaget er en konsekvens af ændringsforslaget til § 1, hvorefter en
Side
3/4
L 179 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
udlænding omfattet af flygtningekonventionen principielt vil kunne opholde sig
uden for Danmark i en længere periode end 2 år, uden at vedkommendes op-
holdstilladelse af den grund skal anses for bortfaldet eller ophørt. Det foreslås
derfor, at kravet om tilbagebetaling af udbetalt hjælp til repatriering alene skal
gælde inden for de første 2 år efter udrejsen, hvilket svarer til de eksisterende
regler om tilbagebetaling i tilfælde af, at en repatrieret udlænding på ny indgiver
en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark og i forlængelse heraf meddeles op-
holdstilladelse.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
4/4