Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 179
Offentligt
3022945_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. maj 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 18 (alm. del) efter ønske fra Steffen Larsen (LA) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 18:
Vil ministeren stille et ændringsforslag, der hæver tidsgrænsen for tilbagebetaling
af repatrieringsydelse til mere end 2 år og i benægtende fald yde teknisk bistand til
et sådan ændringsforslag?
Svar:
1.
Jeg kan indledningsvis henvise til besvarelsen af spm. nr. 4 (L 179) UUI, hvoraf
det fremgår, at jeg har bedt Udlændinge- og Integrationsministeriet om at se på,
om tilbagebetalingsreglerne kan skærpes yderligere
f.eks. ved generelt at for-
længe den 2-årige grænse for, hvornår tilbagebetaling skal ske.
2.
En generel forlængelse af tilbagebetalingsordningens 2-årige grænse vil imidler-
tid ikke kunne ske inden for rammerne af det fremsatte lovforslag, herunder et æn-
dringsforslag hertil. Det skyldes, at lovforslaget alene udvider anvendelsesområdet
for den eksisterende hjemmel til tilbagebetaling til at omfatte en yderligere person-
gruppe
nemlig udlændinge, der inden for 2 år kan bevare deres opholdstilladelse
i medfør af de almindelige bortfaldsregler i udlændingelovens § 17.
3.
Lovforslaget ændrer ikke ved den eksisterende tilbagebetalingsordning, herun-
der tidsgrænsen i ordningen, som følger af repatrieringslovens § 9, stk. 1, 2. pkt.,
hvorefter der skal ske tilbagebetaling, hvis en udlænding enten anvender sin fortry-
delsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2 (inden for hhv. 1 eller 2 år
efter udrejsen) eller inden for 2 år efter udrejsen på ny indgiver ansøgning om op-
holdstilladelse og i forlængelse heraf meddeles opholdstilladelse.
4.
Efter grundlovens § 41, stk. 2, kan et lovforslag kun vedtages efter tre behandlin-
ger i Folketinget. Det vil efter Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering
ikke være muligt at fremsætte et ændringsforslag, der generelt forlænger tidsgræn-
sen for, hvornår der skal ske tilbagebetaling efter repatrieringslovens § 9, stk. 1, 2.
pkt., fordi det fremsatte lovforslag som nævnt alene foretager en udvidelse af den
Side
1/3
14. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 7536
3194127
L 179 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm., om ændringsforslag der hæver tidsgrænsen for tilbagebetaling af repatrieringsydelse til mere end 2 år
tilbagebetalingspligtige persongruppe. Det er derfor ikke muligt ved et ændrings-
forslag også at foretage en ændring af tidsgrænsen for tilbagebetaling for de per-
songrupper, der allerede er omfattet af tilbagebetalingspligten i repatrieringslo-
vens § 9, stk. 1, 2. pkt. En sådan ændring vurderes under hensyn til sit indhold og
formål at være så forskelligt fra det oprindeligt fremsatte forslag, at det ikke er for-
svarligt at unddrage det tre selvstændige behandlinger i Folketinget.
Regeringen kan derfor ikke fremsætte eller støtte et sådant ændringsforslag. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere ikke yde teknisk bistand til et
sådant ændringsforslag, der foretager en generel ændring af tidsgrænserne i repa-
trieringslovens § 9, stk. 1, 2. pkt.
5.
Hvis der i stedet ønskes en forlængelse af tidsgrænsen for alene den gruppe af
udlændinge, der som noget nyt med lovforslaget bliver omfattet af tilbagebeta-
lingsbestemmelsen, vil det betyde, at der etableres forskellige tidsgrænser for,
hvornår en udlænding skal tilbagebetale den udbetalte hjælp.
Grundlaget for den pågældendes genindrejse i Danmark vil således afgøre, om der
skal ske tilbagebetaling inden for en tidsgrænse på 2 år eller inden for en anden og
længere tidsgrænse. Tilbagebetalingsordningen vil således indeholde forskellige
tidsgrænser alt efter, om den pågældende bevarer sin opholdstilladelse efter de
almindelige bortfaldsregler (udlændingelovens § 17), anvender repatrieringsord-
ningens fortrydelsesret (udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2) eller ved, at den
pågældende erhverver en ny opholdstilladelse.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at en sådan differentie-
ret tidsgrænse for tilbagebetaling kan rejse ligebehandlingsmæssige spørgsmål,
som vil skulle afdækkes. Ministeriet har ikke mulighed for inden for tidsrammen for
besvarelse af spørgsmålet at foretage en vurdering af, om saglige hensyn kan be-
grunde en sådan forskelsbehandling, og om den vil være proportional.
6.
I forhold teknisk bistand til udarbejdelse af det ønskede ændringsforslag, bemær-
kes det, at det ikke i spørgsmålet er angivet, hvor lang en tidsgrænse, der i stedet
ønskes indført. Der vil derfor være behov for, at spørgeren forud for en evt. frem-
sættelse af ændringsforslaget selv foretager en angivelse heraf inden for de ind-
satte skarpe parenteser nedenfor.
Et ændringsforslag, som hæver tidsgrænsen for tilbagebetaling for udlændinge, der
kan bevare deres opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 17, vil herefter
kunne se således ud:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, repatrieringsloven og lov om fuld-
byrdelse af straf m.v.
Side
2/3
L 179 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm., om ændringsforslag der hæver tidsgrænsen for tilbagebetaling af repatrieringsydelse til mere end 2 år
(Skærpelse af bortfaldsregler for udlændinge med asyl, herunder regler om tilba-
gebetaling af udbetalt hjælp til repatriering, og udvidelse af adgangen til straksud-
sendelse)
(L 179)
[af X]:
Til § 2
01)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter
»hvis en udlændings opholdstilladelse«: »inden for de første [X antal år] efter ud-
rejsen«.
[Tilpasning af tidsperiode for tilbagebetaling]
Bemærkninger
Til nr. 01
Det foreslås, at lovforslagets § 2 ændres således, at den udbetalte hjælp til repatri-
ering skal tilbagebetales, hvis den pågældendes opholdstilladelse ikke kan anses for
bortfaldet eller ophørt efter udlændingelovens § 17 inden for de første [X antal år]
efter udrejsen.
Der vil herefter være forskellige tidsgrænser for, hvornår en udlænding skal tilba-
gebetale den udbetale hjælp, som vil afhænge af, på hvilket grundlag den pågæl-
dende kan genindrejse i Danmark. Der vil således skulle stilles krav om tilbagebeta-
ling inden for [X antal år], hvis den pågældende bevarer sin opholdstilladelse efter
de almindelige bortfaldsregler (udlændingelovens § 17), der vil skulle stilles krav
om tilbagebetaling inden for 2 år, hvis den pågældende anvender repatrieringsord-
ningens fortrydelsesret (udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2), og der vil skulle
stilles krav om tilbagebetaling inden for 2 år, hvis den pågældende på baggrund af
en ansøgning erhverver en ny opholdstilladelse.
En sådan differentieret tidsgrænse for vil kunne indebære ligebehandlingsmæssige
problemstillinger. Det har ikke forud for udarbejdelsen af ændringsforslaget været
muligt at foretage en vurdering af, om saglige hensyn kan begrunde en sådan for-
skelsbehandling, og om den vil være proportional.
Kaare Dybvad Bek
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
3/3