Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 179
Offentligt
3022862_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. april 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 9 (L 179) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
Hvad er begrundelsen for at tillade, at en udlænding, der er repatrieret, og som
dermed har modtaget en stor sum penge for at rejse ud af Danmark, ved en tilba-
gevenden til Danmark kan få lov at beholde disse penge?
Svar:
1.
Det mener jeg netop ikke bør være tilfældet
og det er hele baggrunden for, at
vi har fremsat dette lovforslag. I dag er det sådan, at der i enkelte tilfælde ikke er
hjemmel til at kræve tilbagebetaling af udbetalt hjælp til repatriering ved tilbage-
venden til Danmark. Det mener jeg er helt forkert. Det hul lukker vi derfor med
lovforslaget. Jeg er helt enig i, at der selvfølgelig skal være mulighed for, at kommu-
nerne kan kræve, at den udbetalte hjælp til repatriering tilbagebetales, hvis man
fortryder sin repatriering og genindrejser i Danmark.
2.
Det er en forudsætning for at modtage støtte efter repatrieringsloven, at tilba-
gevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland sker med det formål at tage
varig bopæl i hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den pågæl-
dende har nær familiemæssig tilknytning. Repatriering er således betinget af, at en
udlænding opgiver sin bopæl i Danmark.
Flygtninge m.v. kan imidlertid fortryde repatrieringen og ønske at vende tilbage til
Danmark. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis mulighederne for genetablering i hjem-
landet viser sig at være mere vanskelige end antaget på tidspunktet for beslutning
om repatriering.
Fortrydelsesretten skal sikre, at en flygtning ikke afholder sig fra at repatriere, uan-
set at den pågældende er usikker på mulighederne for en vellykket repatriering.
Samtidig er det dog vigtigt at sikre, at fortrydelsesretten ikke giver mulighed for
misbrug af repatrieringsordningen.
Side
1/2
16. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 6605
3183520
L 179 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om begrundelsen for at tillade at en udlænding der er repatrieret kan få lov at beholde repatrieringsydelsen
For netop at hindre misbrug af ordningen, gælder der et absolut krav om tilbage-
betaling af den udbetalte hjælp, hvis en person anvender fortrydelsesretten eller
inden for en periode på 2 år på ny indgiver en ansøgning om opholdstilladelse i
Danmark og i forlængelse heraf meddeles opholdstilladelse.
Efter den nævnte tidsperiode vil den pågældende som udgangspunkt alene kunne
vende retur til Danmark ved at erhverve en ny opholdstilladelse, hvilket forudsæt-
ter, at vedkommende lever op til kravene herfor.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksomt på, at udlændin-
gelovens almindelige bortfaldsregler i visse tilfælde giver mulighed for, at en flygt-
ning kan bevare sin opholdstilladelse i Danmark, og at der i sådanne sager ikke vil
kunne kræves tilbagebetaling
heller ikke selvom man returnerer til landet inden
for 2 år. Ministeriet har derfor fremsat lovforslag L 179 for at skærpe såvel bort-
faldsreglerne som reglerne om tilbagebetaling af udbetalt hjælp til repatriering, så
der også i tilfælde af, at man kan bevare sin opholdstilladelse efter de almindelige
bortfaldsregler, vil være krav om tilbagebetaling af den udbetalte hjælp inden for
den gældende 2-årsgrænse.
4.
På baggrund af 1. behandlingen af L 179 har jeg bedt mit ministerium om at se
på, om tilbagebetalingsreglerne kan skærpes generelt ved f.eks. at forlænge den 2-
årige grænse for, hvornår tilbagebetaling skal ske. En sådan ændring vil imidlertid
ikke kunne ske inden for rammerne af det fremsatte lovforslag eller et ændrings-
forslag hertil.
Kaare Dybvad Bek
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
2/2