Sundhedsudvalget 2024-25
L 182 Bilag 10
Offentligt
3027966_0001.png
Til lovforslag nr.
L 182
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 20. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om apoteksvirksomhed
og lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter
(Opfølgning på vision for strategisk samarbejde for bedre brug af sundhedsdata, videregivelse af oplysninger om
demensdiagnoser, styrket beskyttelse af medarbejdere i sundhedsvæsenet i sager om aktindsigt m.v.)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Liberal Alliances og Enhedslistens medlemmer af udval-
get har stillet 6 ændringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF og M) vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, KF, EL, DF, RV og
ALT) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF og M) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DD, DF, RV og ALT) indstil-
ler lovforslag A til
vedtagelse
med det stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
vedtagelse
med
de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag
C til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindre-
tallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget
bliver forkastet ved 2. behandling, stemme for lovforslaget
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslag A
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller lovforslag B til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod lovforslag C. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 5 og 6. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget ved 3. behand-
ling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) vil stemme hverken
for eller imod lovforslag A. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller lovforslag B
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller lovforslag C til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om
deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling,
stemme for lovforslaget ved 3. behandling.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslag
A til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller lovforslag
B til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindre-
tallet indstiller lovforslag C til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om
deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling,
stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra indenrigs- og sundhedsministeren
»Ministerens tilkendegivelse vedrørende afgrænsning af
bemyndigelser i § 48 a, stk. 2, og § 48 b, stk. 3
Ministeren har i forlængelse af henvendelser fra bl.a.
Lægeforeningen og Folketingets behandling af lovforslaget
tilkendegivet, at ministeriet vil udarbejde præciserende be-
kendtgørelser og vejledninger, som tydeligt angiver formålet
og rækkevidden af de bemyndigelsesbestemmelser, der er
fastsat i lovforslagets § 48 a, stk. 2, og § 48 b, stk. 3.
Ministeren har i den forbindelse præciseret, at:
AX031442
L 182 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20. maj 2025
3027966_0002.png
2
- Bemyndigelserne, der er fastsat i lovforslagets § 48 a,
stk. 2, og § 48 b, stk. 3, alene vedrører administrative og
tekniske forhold, herunder fastsættelse af procedurer, sikker-
hedskrav og adgangsforhold for behandling og videregivelse
af sundhedsdata til de lovbestemte formål.
- Lovforslaget indebærer ikke, at nye aktører får adgang
til sundhedsdata, ud over hvad der allerede følger af gælden-
de lovgivning.
- Lovforslaget giver mere klar hjemmel til bestemte for-
mer for sekundær anvendelse, herunder brug af data til be-
slutningsstøtte i patientbehandlingen og varetagelse af patie-
nters vitale interesser ved sekundærfund, inden for rammer-
ne af databeskyttelsesforordningen, GDPR, sundhedsloven
og det etiske komitésystem.
- Politisk neutralitet og uvildighed i den statistiske be-
handling og formidling fastholdes uændret i overensstem-
melse med EU’s statistiske principper og databeskyttelses-
forordningen.
- Indenrigs- og sundhedsministeriet vil sikre, at de nær-
mere vilkår for anvendelse og adgang fremgår tydeligt af
bekendtgørelserne, og at der i udarbejdelsen vil ske inddra-
gelse af relevante interessenter, herunder repræsentanter for
sundhedsfaglige miljøer, forskere og Datatilsynet.«
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre bakker op
om lovforslaget og ser det som en vigtig milepæl, at der
nu etableres Ét Kontaktpunkt, hvor der dannes et samlet
overblik over danske sundhedsdata og etableres én indgang,
hvor forskere skal ansøge om adgang til data. Det vil føre til
en langt bedre anvendelse af eksisterende data og styrke den
danske sundhedsforskning til gavn for patienterne. Selv om
det bliver nemmere at vide, hvor man skal spørge om lov til
anvende data, understreger SF og RV vigtigheden af, at det
ikke bliver lettere at få lov. SF og RV noterer sig, at der ikke
ændres på kravene til etiske godkendelser, og at der fortsat
skal foretages uvildige vurderinger af det enkelte projekt,
inden data eventuelt kan anvendes. Det er afgørende, at der
er tillid til anvendelsen af sundhedsdata, og derfor har det
været væsentligt for SF og RV.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne henviser til, at indenrigs- og
sundhedsministeren i svar på spørgsmål nr. 33 har oplyst:
»Danmarks Statistik oplyser følgende: »Danmarks Stati-
stik har til opgave at stille data til rådighed for statistisk
analyse og videnskabelige formål, jf. lov om Danmarks Sta-
tistik §1 stk. 3, nr. 4.
I det kommende samarbejde mellem Danmarks Statistik
og EKP er det fortsat hensigten, at forskere på sundheds-
området, der har behov for at justere for socioøkonomiske
faktorer eller behov for at koble deres data med andre data
fra Danmarks Statistik, sømløst videreføres fra EKP til Dan-
marks Datavindue (DDV) i Danmarks Statistik. Efter god-
kendelse af projektet vil forskere få adgang til data gennem
DDV’s analysemiljø og de analysemiljøer, som DDV har en
aftale med.
Oplysninger indsamlet til statistiske formål må ikke an-
vendes eller videregives til andre formål og må i henhold
til national og europæisk lovgivning ikke anvendes til at
identificere individer.
Data hos Danmarks Statistik kan derfor ikke anvendes til
formål, der ikke er forenelige med Danmarks Statistiks reg-
ler. Det kan være udvikling af algoritmer til beslutningsstøt-
te i konkret patientbehandling, styring i sundhedsvæsenet,
hvor der udveksles individoplysninger til administrativt brug
eller opfølgning på konkrete behandlingsindsatser, hvor der
er behov for at kunne identificere individer.
Danmarks Statistik bemærker, at EHDS-forordningen til-
svarende stiller krav om, at personoplysninger, som anven-
des til statistik, forskning eller andre sekundære formål,
enten anonymiseres eller pseudonymiseres for at beskytte
borgernes privatliv.««
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkeparti er bekymret for, om etable-
ringen af Ét Kontaktpunkt risikerer at skabe dobbeltadmi-
nistration og ringere adgang for forskere og virksomheder
til sundhedsdata. Det fremgår af høringssvar fra bl.a. Dan-
marks Statistik, Dansk Erhverv og Dansk Samfundsmedi-
cinsk Selskab, at de nødvendige funktioner allerede i dag
understøttes af Danmarks Datavindue, og at udviklingen
af en ny parallel løsning kan medføre længere sagsbehand-
lingstider og højere omkostninger uden dokumenterede ge-
vinster. Vi mangler en egentlig businesscase, som dokumen-
terer, hvordan Ét Kontaktpunkt konkret vil forbedre tilgæn-
geligheden af data sammenlignet med eksisterende løsnin-
ger. Ligeledes bør det undersøges, om der med fordel kunne
arbejdes for en tættere integration med Danmarks Datavin-
due, så allerede udviklede funktioner og infrastruktur udnyt-
tes frem for at opbygges på ny.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(LA og EL), tiltrådt af et
mindretal
(DD, KF,
DF, RV og ALT):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre dele med følgende titler og
indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om
apoteksvirksomhed og lov om videnskabsetisk behandling
af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og sund-
hedsdatavidenskabelige forskningsprojekter (Etablering af
Ét Kontaktpunkt for sekundær anvendelse af sundhedsdata)«
omfattende § 1, nr. 3-5, og §§ 2-5.
B.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Videregi-
velse af oplysninger om demensdiagnoser)« omfattende § 1,
nr. 6, § 4, stk. 1, og § 5, stk. 1 og 2.
L 182 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20. maj 2025
3027966_0003.png
3
C.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Styrket
beskyttelse af medarbejdere i sundhedsvæsenet i sager om
aktindsigt m.v.)« omfattende § 1, nr. 1 og 2, § 4, stk. 1, og §
5, stk. 1 og 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 5
2)
I
stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
udgår »og 6«.
[Konsekvensændring af ændringsforslaget om deling]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 4
3)
Ordene », jf. dog stk. 2« udgår.
[Konsekvensændring af ændringsforslaget om deling]
Til § 5
4)
I
stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
udgår »1-3 og«.
[Konsekvensændring af ændringsforslaget om deling]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 4
5)
Ordene », jf. dog stk. 2« udgår.
[Konsekvensændring af ændringsforslaget om deling]
Til § 5
6)
I
stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
udgår »1-3 og«.
[Konsekvensændring af ændringsforslaget om deling]
Bemærkninger
Til nr. 1-6
Det foreslås at dele lovforslaget op i tre lovforslag (A,
B og C). Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget ved 2. be-
handling, vil de tre lovforslag blive viderebehandlet, herun-
der stemt om, hver for sig.
Lovforslag A omfatter forslaget om etablering af Ét Kon-
taktpunkt for sekundær anvendelse af sundhedsdata.
Lovforslag B omfatter forslaget om videregivelse af op-
lysninger om demensdiagnoser.
Lovforslag C omfatter forslaget om styrket beskyttelse af
medarbejdere i sundhedsvæsenet i sager om aktindsigt m.v.
Herudover foreslås i ændringsforslag nr. 2-6 konsekvens-
ændringer som følge af ændringsforslaget om deling.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. marts 2025 og var til
1. behandling den 25. april 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 20. december 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU
alm. del – bilag 106. Den 27. marts 2025 sendte indenrigs-
og sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 35 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret på nær spørgsmål nr. 34 og 35,
som forventes besvaret inden 2. behandling.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse Haugaard Pedersen (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
nfmd.
Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Karsten Filsø (SF) Peder Hvelplund (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Karin Liltorp (ALT)
L 182 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20. maj 2025
3027966_0004.png
4
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5