Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188 Bilag 14
Offentligt
3032032_0001.png
Til lovforslag nr.
L 188
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget den 27. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede
Stater m.v.
[af forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Radikale Venstres medlem af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1. Alternativets medlem
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
4 og 5. Forsvarsministeren har stillet ændringsforslag nr.
6-8.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, DF og IA)
vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor-
slaget.
Et
mindretal
i udvalget (KF, EL, RV og ALT) vil stemme
for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, DF og IA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af forsvarsmini-
steren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslag
A og B til
forkastelse,
men mindretallet vil stemme for
de under lovforslag A stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget, men
for de af forsvarsministeren stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslag
A og B til
vedtagelse,
men mindretallet vil stemme imod
de under lovforslag A stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, stemme for lovforslaget og for
de af forsvarsministeren stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslag
A til
vedtagelse
og lovforslag B til
forkastelse.
Mindretallet
vil stemme imod de under lovforslag A stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling
af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stemme
for lovforslaget og for de af forsvarsministeren stillede æn-
dringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget ser med
stor alvor på den amerikanske præsidents, Donald Trumps,
udtalelser om at ville overtage Grønland, tilgangen til krigen
i Ukraine og de verserende fredsforhandlinger samt trusler-
ne om toldkrig mod Europa.
SF opfordrer til, at regeringen styrker Danmarks samar-
bejde med øvrige allierede og vores generelle forsvars- og
sikkerhedspolitiske engagement i Europa og i Norden, her-
under inden for rammerne af både EU, NORDEFCO og
NATO, og at vi arbejder målrettet på at uafhængiggøre os
fra USA både militært og forsvarsindustrielt, først og frem-
mest igennem oprustning af det danske forsvar ved øget
brug af europæiske partnerskaber og leverandører.
SF noterer sig, at USA er medlem af NATO, herunder
at de respekterer artikel 5, og at de dermed fortsat er at
betragte som en allieret.
SF noterer sig også, at vores allierede nabolande i og
omkring Østersøen, Nordatlanten og Arktis, herunder langs
NATO’s østlige flanke ved grænsen til Rusland, har etableret
samarbejdsaftaler med USA om amerikanske baser med det
primære formål at sikre hurtig og effektiv afskrækkelse og
mobilitet i tilfælde af en forværret militær trussel fra Rus-
land.
AX031534
L 188 - 2024-25 - Bilag 14: Betænkning afgivet 27/5-25
3032032_0002.png
2
SF noterer sig desuden, at det vil tage mange år og kræve
massive investeringer i forsvaret at opnå stor nok kampkraft
i Danmark og blandt vores øvrige allierede til, at hjælp fra
USA, herunder tilstedeværelsen af amerikanske soldater og
brug af amerikansk militært materiel, ikke længere er nød-
vendigt i tilfælde af en forværret militær trussel fra Rusland
eller et direkte angreb på NATO.
SF bekymrer sig om trygheden for danske og andre al-
lieredes soldater, som er udstationeret langs NATO’s østli-
ge flanke og grænsen til Rusland, herunder i Baltikum, i
tilfælde af en forværret militær trussel fra Rusland eller et
direkte angreb på NATO, og partiet noterer sig, at deres
vilkår sikres bedst i de nært forestående år ved at forbedre
muligheden for at få hjælp fra USA, indtil vi selv og vores
øvrige allierede har opbygget tilstrækkelig kampkraft.
SF noterer sig, at implementering og forvaltning af sam-
arbejdsaftalen med USA om amerikanske baser er op til en
konkret forhandling mellem den danske og den amerikanske
regering, herunder at vi, i tilfælde af at der er særlig dansk
interesse herfor, kan overtage retsforfølgelsen af amerikan-
ske soldater på trods af den primære amerikanske jurisdik-
tion, og partiet opfordrer Folketinget til at følge implemen-
teringen og forvaltningen nøje.
SF noterer sig også, at samarbejdsaftalen med USA om
amerikanske baser ikke giver anledning til ændringer i
dansk atompolitik, at det er eksplicit fastslået i aftalen, at
Danmarks grundlov, folkeretten, FN-pagten og Den Nordat-
lantiske Traktat skal respekteres, og at det ifølge udenrigs-
ministeren er en afgørende forudsætning for aftalen, at både
Danmark og USA er medlemmer af NATO.
SF ønsker derfor fortsat at fastholde de nødvendige sik-
kerhedsgarantier fra USA, herunder i form af amerikanske
baser med mulighed for opbevaring af amerikansk militært
materiel, og hurtig og effektiv afskrækkelse og mobilitet i
tilfælde af et forværret trusselsbillede.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at for-
svarssamarbejdsaftalen og lovforslaget er gennemsyret af, at
danske hensyn og interesser må vige for USA’s. Stort set
på hver eneste side af lovforslaget er der nye eksempler
på, at aftalen giver USA rettigheder, mens Danmark og den
danske befolkning skal bære alle forpligtelser, indrømmelser
og udgifter.
Enhedslisten ønsker at påpege, at argumentet om, at for-
svarssamarbejdsaftalen skulle give Danmark øget beskyttel-
se og forpligte USA til at bevare tætte bånd til Danmark
og Europa, ikke holder vand. Allerede i forsvarsministerens
svar på FOU alm. del – spm. 69, den 30. januar 2024,
folketingsåret 2023-24, fremgår følgende: »Forsvarssamar-
bejdsaftalen indeholder ikke en juridisk forpligtelse for USA
til at stationere personel eller opbevare udstyr i Danmark.«
USA forpligter sig altså ikke til noget med aftalen. Danmark
forpligter sig derimod til at stille baseområder til rådighed
for USA’s militær.
Med aftalen og den dertil hørende lovgivning får USA�½s
militær meget vidtgående rettigheder. Områder skal stilles
eksklusivt til rådighed for USA, hvis USA ønsker det. USA
vil kunne kontrollere disse områder, uden at danske myndig-
heder kan kræve adgang. USA kan anvende dansk territori-
um til at forfølge amerikanske forsvarspolitiske interesser.
Vi ved ikke, hvilke våben USA i praksis vil opbevare på
baseområderne, og vi ved ikke, om USA vil tilbageholde
frihedsberøvede personer og udsætte dem for tortur. Alt det
unddrager sig dansk kontrol. Det er kendt viden, at USA så
sent som efter årtusindskiftet har udøvet tortur på amerikan-
ske baser, bl.a. i Polen, Rumænien og Litauen.
Efter forsvarssamarbejdsaftalen skal retssager, som måtte
involvere amerikanske soldater, som udgangspunkt foregå
ved amerikanske militærdomstole, hvor dommere og næv-
ninge er amerikanske militærpersoner. Det gælder f.eks. i
voldssager, voldtægtssager eller drabssager, hvor gernings-
manden er amerikansk, og hvor offeret og gerningsstedet er
danske.
I månederne op til betænkningsafgivelsen har medierne
undersøgt baseaftalen nærmere. I dagbladet Politiken kom
det frem, at regeringen to steder i lovforslagets bemærknin-
ger har foretaget påfaldende ændringer i forhold til det lov-
udkast, der blev sendt i høring tilbage i december. Henvis-
ningen til, at der ikke må stationeres atomvåben i Danmark
i fredstid, er blevet slettet. Det giver grund til at frygte, at
regeringen går med overvejelser om at ændre dansk atomvå-
benpolitik, så USA på et tidspunkt kan opstille atomvåben i
Danmark i fredstid. Svarene på Enhedslistens spørgsmål nr.
95 og 96 til lovforslaget har ikke betrygget Enhedslisten i, at
regeringen ikke skulle have sådanne overvejelser.
I Jyllands-Posten er det fremgået, at medarbejdere ved
private amerikanske sikkerhedsfirmaer i kraft af forsvars-
samarbejdsaftalen vil få lov til at bære skydevåben i Dan-
mark. Det er en drastisk ændring i forhold til de forhold, der
hidtil har været gældende i Danmark.
Et af de vægtigste høringssvar til lovudkastet kom fra
Institut for Menneskerettigheder, som har fremsat 16 klare
anbefalinger til regeringen. Det er anbefalinger, som ville
styrke dansk suverænitet og klargøre vigtige forhold, som
der i øjeblikket hersker tvivl om. Det er bekymrende, at
regeringen kun i meget ringe grad eller slet ikke har valgt at
følge instituttets anbefalinger.
Enhedslisten konstaterer, at forsvarsministerens svar på
de mere end 100 spørgsmål, som partiet har stillet under
udvalgsarbejdet, er meget mangelfuldt besvaret – ofte blot
med henvisning til aftalens ordlyd, der i sagens natur var
spørgeren bekendt, da spørgsmålet blev stillet. I en lang
række spørgsmål, der er uafklarede, henviser regeringen blot
til, at der eventuelt kan fastsættes nærmere regler på et sene-
re tidspunkt.
Samlet set har det været et for det danske demokrati util-
fredsstillende forløb, hvor regeringen og folketingsflertallet
har undladt at lytte til den udbredte folkelige modstand og
utryghed og undladt at tage bestik af den ændrede udenrigs-
og sikkerhedspolitiske situation efter indsættelsen af præsi-
dent Trump i januar 2025.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget bakker op om
samarbejdsaftalen mellem USA og Danmark på baggrund af
L 188 - 2024-25 - Bilag 14: Betænkning afgivet 27/5-25
3032032_0003.png
3
den skærpede sikkerhedspolitiske situation. I lyset af truslen
fra Rusland og Putins angrebskrig i Ukraine er det nødven-
digt med et stærkt NATO, hvor vi står sammen med vores
allierede. Aftalen er nødvendig for at kunne sikre hurtig
mobilisering mod øst, såfremt Rusland skulle udfordre vores
NATO-allierede. Derfor ser man også, at de andre nordiske
lande og de baltiske lande har indgået lignende samarbejds-
aftaler med USA.
Det er dog også tydeligt, at den nuværende amerikanske
administration opfører sig utilregneligt, og at præsidenten
flere gange er kommet med absurde, grænsende til truen-
de, udtalelser om bl.a. Grønland. Derfor er den udbredte
bekymring og ønsket fra flere om at distancere sig til USA
forståeligt. I Radikale Venstres optik er det dog nødvendigt
at have et mere langsigtet perspektiv og anerkende, at USA
stadig er en allieret og en afgørende del af NATO-samarbej-
det. Selv om vi skal arbejde for mere fælles forsvar i Norden
og EU, skal vi også forsøge at fastholde NATO-samarbej-
det. Det ville både i forhold til diskussionen om Grønland
og i forhold til signalet til Putin være risikabelt at skrinlæg-
ge militært samarbejde med USA netop nu.
Vi har i Radikale Venstre taget lovbehandlingen særdeles
alvorligt og stillet over 20 spørgsmål for at få afdækket
konsekvenserne på en række væsentlige områder: forholdet
til internationale forpligtelser og konventioner, overensstem-
melse med grundloven, danske statsborgeres retsstilling i
tilfælde af retssager, forholdet til dansk retspraksis, undta-
gelser fra anden lovgivning, inddragelse af Folketingets par-
tier m.v. Alle spørgsmål er besvaret tilfredsstillende af de
relevante ministre og viser, at der er tale om en aftale, hvor
de to parters indbyrdes forhold er velbeskrevet og hegnet
betryggende ind.
Det er særlig vigtigt at fremhæve, at amerikanerne på
dansk jord skal overholde dansk lovgivning, grundloven og
vores internationale forpligtelser – også i de tilfælde, hvor
USA ikke har tiltrådt en konvention el.lign. Det er også
væsentligt, at danske statsborgeres retsstilling er velbeskre-
vet og sikret, i tilfælde af at en amerikansk udstationeret
person skulle foretage en strafbar handling mod en dansk
forurettet. Endelig har ministeren bekræftet, at aftalen ikke
ændrer på dansk lovgivning i forhold til atomvåben.
Radikale Venstre havde ønsket en opdeling af lovforsla-
get, således at de dele, der omhandler ændringer af våbenlo-
ven i forhold til eksport af våben – herunder reservedele til
F-35-fly – var blevet udskilt til særskilt behandling. Hvis der
havde været opbakning til opdelingen, havde vi stemt imod
denne del, men da der ikke var ønske om det fra Folketinget,
tilslutter Radikale Venstre sig det samlede lovforslag.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget kan, bl.a. set i lyset af
den geopolitiske situation, usikre forfatningsretlige spørgs-
mål, usikkerhed om jurisdiktion ved straffesager og omfat-
tende bemyndigelser til regeringen vedrørende miljø og vå-
bentilladelser, ikke støtte lovforslaget. Derudover finder Al-
ternativet det kritisabelt, at regeringen ikke vil yde teknisk
bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, som der ellers er
praksis for i Folketinget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
mindretal
(KF, EL og
ALT):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark
og Amerikas Forenede Stater« omfattende §§ 1-14, § 15,
stk. 1, §§ 16-23, § 25 og bilag 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om våben og eks-
plosivstoffer m.v. (Udførsel af våben m.v. af udenlandske
militære styrker og militært personel)« omfattende §§ 15, 24
og 25.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
Til § 12
2)
Efter »Forsvarsministeren kan« indsættes: »alene med
Folketingets samtykke«.
[Krav om Folketingets samtykke til at fravige regler på byg-
ge-, plan-, natur- og miljøområdet]
Til § 14
3)
I
stk. 2
indsættes efter »med forsvarsministeren«: »og
indhentelse af Folketingets samtykke«.
[Krav om Folketingets samtykke til regler om forsvarssam-
arbejdsaftalens artikel 4 og 18]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
Til § 15
4)
I
stk. 1
indsættes efter »ikrafttræden«: », idet loven dog
ikke kan træde i kraft, før den amerikanske præsident har
afgivet en skriftlig garanti om, at præsidenten ikke, så længe
forsvarssamarbejdsaftalen er i kraft, vil annektere Grønland
imod Naalakkersuisuts og regeringens ønsker«.
[Skriftlig garanti fra den amerikanske præsident]
Ny paragraf
5)
Efter § 15 indsættes i
kapitel 6:
»§ 01.
Der skal afholdes en vejledende folkeafstemning,
forud for at regeringen kan tiltræde forsvarssamarbejdsafta-
len.«
L 188 - 2024-25 - Bilag 14: Betænkning afgivet 27/5-25
3032032_0004.png
4
[Afholdelse af folkeafstemning om tiltrædelse af forsvars-
samarbejdsaftalen]
Af
forsvarsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, DD, SF,
LA, M, DF og IA):
c
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 15
6)
I
stk. 2
ændres »1. juni 2025« til: »1. juli 2025«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt for lovens § 24]
7)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Regler udstedt i medfør af § 1, stk. 4-7, i lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 958 af 22. juni 2022, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 1, stk.
5-8, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold, jf.
denne lovs § 21, nr. 1.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 21
8)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 1, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »stk. 5 og 6« til:
»stk. 6 og 7«.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i to separate lov-
forslag, således at der kan stemmes separat om delen om
den lovgivningsmæssige implementering af »Aftale om for-
svarssamarbejde mellem regeringen i Danmark og regerin-
gen i Amerikas Forenede Stater« af 21. december 2023
(forsvarssamarbejdsaftalen) og delen om udførsel af våben
m.v. af udenlandske militære styrker og militært personel.
Til nr. 2
Det foreslås, at hvis forsvarsministeren vil tillade fravi-
gelser af regler på bygge-, plan-, natur- og miljøområdet i
det omfang, det er nødvendigt for amerikanske styrkers op-
gavevaretagelse i Danmark efter forsvarssamarbejdsaftalen,
kan det kun ske, hvis Folketinget giver sit samtykke hertil.
Til nr. 3
Det foreslås, at det kræver Folketingets samtykke, hvis
justitsministeren efter aftale med forsvarsministeren ønsker
at fastsætte nærmere regler om at gennemføre forsvarssam-
arbejdsaftalens artikel 4 og 18.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede § 15, at forsvarsministe-
ren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Med æn-
dringsforslaget foreslås det, at loven ikke kan træde i kraft,
før den amerikanske præsident har afgivet en skriftlig garan-
ti om, at han ikke, så længe forsvarssamarbejdsaftalen er
i kraft, vil annektere Grønland imod Naalakkersuisuts og
regeringens ønsker.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at forsvarsmi-
nisteren ikke kan fastsætte, at loven skal træde i kraft, før
den amerikanske præsident har afgivet en skriftlig garanti
om, at han ikke, så længe forsvarssamarbejdsaftalen er i
kraft, vil annektere Grønland imod Naalakkersuisuts og re-
geringens ønsker.
Dette skal ses, i lyset af at forsvarssamarbejdsaftalen
først vil træde i kraft, når Danmark og USA ved noteud-
veksling har orienteret hinanden om, at de hver især har
gennemført deres respektive nationale implementeringspro-
cesser, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk. 1.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det fastsat som § 16, at
der skal afholdes en vejledende folkeafstemning, forud for
at regeringen kan tiltræde forsvarssamarbejdsaftalen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil skulle
afholdes en vejledende folkeafstemning, forud for at rege-
ringen ved noteudveksling orienterer USA om, at Danmark
har gennemført sin nationale implementeringsproces. Dette
skal ses, i lyset af at forsvarssamarbejdsaftalen først vil
træde i kraft, når Danmark og USA ved noteudveksling
har orienteret hinanden om, at de hver især har gennemført
deres respektive nationale implementeringsprocesser, jf. for-
svarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk. 1. Regeringen vil
ikke kunne orientere USA om, at Danmark har gennemført
sin nationale implementeringsproces, inden den vejledende
folkeafstemning er gennemført. Regeringen vil imidlertid
ikke være retligt bundet af resultatet af folkeafstemningen.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 15, stk.
1 og 2, træder i kraft den 1. juni 2025.
ændre ikrafttrædelsestidspunktet til den 1.
foreslåede ændring er en konsekvens af, at
behandling er planlagt til den 11. juni 2025.
2, at § 24, nr.
Det foreslås at
juli 2025. Den
lovforslagets 3.
Til nr. 7
Det foreslås i § 15, stk. 3, at regler udstedt i medfør
af § 1, stk. 4-7, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske
forhold, jf. lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1555 af 12. december 2023 forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i
medfør af § 1, stk. 5-8, i lov om radioudstyr og elektromag-
netiske forhold, jf. denne lovs § 21, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensrettelse,
som følge af at bemyndigelsesbestemmelserne i § 1, stk.
4-7, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold fore-
slås rykket til § 1, stk. 5-8, jf. lovforslagets § 21, nr. 1.
Til nr. 8
Det foreslås i § 1, stk. 7, der bliver stk. 8, i lov om radio-
udstyr og elektromagnetiske forhold at ændre henvisningen
til stk. 5 og 6 til stk. 6 og 7. Den foreslåede bestemmelse
er en konsekvensrettelse, som følge af at bestemmelserne i
§ 1, stk. 5 og 6, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske
L 188 - 2024-25 - Bilag 14: Betænkning afgivet 27/5-25
3032032_0005.png
5
forhold foreslås rykket til § 1, stk. 6 og 7, jf. lovforslagets §
21, nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2025 og var til
1. behandling den 11. april 2025. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Forsvars-, Samfunds-
sikerheds- og Beredskabsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Udvalget afholdt den 23. maj 2025 en åben høring og en
lukket høring om lovforslaget og beslutningsforslag nr. B
173.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og forsvarsministeren sendte den 23. decem-
ber 2024 dette udkast til udvalget, jf. FOU alm. del – bilag
48. Den 28. marts 2025 sendte forsvarsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til forsvarsministeren og
2 spørgsmål til henholdvis forsvarsministeren og justitsmini-
steren til mundtlig besvarelse, som ministrene har besvaret
i to åbne samråd med udvalget den 26. maj 2025. Endvide-
re har udvalget stillet 4 samrådsspørgsmål, som forventes
besvaret inden 3. behandling.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 188 spørgsmål
til henholdsvis forsvarsministeren, udenrigsministeren og ju-
stitsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministerene har
besvaret 177 spørgsmål, og de resterende forventes besvaret
inden 2. behandling.
Benny Engelbrecht (S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kasper Roug (S)
Mogens Jensen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Simon Kollerup (S) Christian Friis Bach (V) Hans Andersen (V)
Peter Juel-Jensen (V)
nfmd.
Hans Christian Schmidt (V) Peter Have (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Aaja Chemnitz (IA)
Lise Bech (DD) Søren Espersen (DD) Carsten Bach (LA) Alexander Ryle (LA) Rasmus Jarlov (KF)
fmd.
Mai Mercado (KF)
Mads Fuglede (DD) Alex Ahrendtsen (DF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Søren Søndergaard (EL) Stinus Lindgreen (RV) Sascha Faxe (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5