Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188 Bilag 15
Offentligt
3033051_0001.png
Til lovforslag nr.
L 188
Folketinget 2024-25
Ændringsforslag stillet den 2. juni 2025 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede
Stater m.v.
[af forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen)]
Af
Theresa Scavenius
(UFG):
Til § 1
9)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 01.
Amerikanske styrker må ikke stationere atomvå-
ben i Danmark, medmindre Folketinget giver sit samtykke
til det.«
[Stationering af atomvåben]
10)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 02.
Videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen ud
over den 10-årige periode efter aftalens artikel 30, stk. 1,
kræver Folketingets samtykke.«
[Folketingets samtykke til videreførelse af forsvarssamar-
bejdsaftalen]
11)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 03.
Etablering af yderligere anlæg og områder til
brug for de amerikanske styrker i Danmark ud over dem, der
er nævnt i bilag A til forsvarssamarbejdsaftalen, kan kun ske
med Folketingets samtykke.«
[Etablering af øvrige anlæg og områder kræver Folketingets
samtykke]
12)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 04.
I tilfælde af at Danmark eller et land fra rigs-
fællesskabet og Amerikas Forenede Stater indgår i en væb-
net konflikt mod hinanden, skal Folketinget tage stilling
til, om forsvarssamarbejdet bør fortsættes, opsiges eller be-
grænses.«
[Folketingets stillingtagen til fortsættelse af forsvarssamar-
bejdet i tilfældet af væbnet konflikt mellem Danmark og
Amerikas Forenede Stater]
Til § 2
13)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 01.
De amerikanske militære myndigheder kan ude-
lukkende udøve jurisdiktion over for medlemmer af de ame-
rikanske styrker og ikke over for civile danske statsborgere,
jf. NATO SOFA, artikel VII, nr. 4.
Stk. 02.
De amerikanske militære myndigheder kan ude-
lukkende udøve jurisdiktion over for medlemmer af de ame-
rikanske styrker inden for de aftalte baser, jf. NATO SOFA,
artikel VII, nr. 4.«
[Præcisering af de amerikanske militære myndigheders ju-
risdiktion]
14)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 03.
Frafald af dansk strafferetlig jurisdiktion gælder
kun i sager om
a) skade på eller sikkerhed for medlemmer af den ameri-
kanske styrke eller deres materiel, eller
b) ved handlinger under officiel tjeneste for det amerikan-
ske militær.«
[Præcisering af, hvornår dansk jurisdiktion kan frafaldes]
Til § 13
15)
Paragraffen
udgår.
[Databeskyttelsesloven]
Nye paragraffer
16)
Efter § 14 indsættes som ny paragraf:
»§ 01.
Den danske regering skal sikre, at krænkelser
af menneskerettighedskonventioner ikke foregår fra dansk
territorium, herunder på de aftalte amerikanske baseområ-
der. Regeringen skal herunder sikre, at Folketingets Om-
budsmand og Danmarks nationale forebyggelsesmekanisme
AX031573
L 188 - 2024-25 - Bilag 15: Ændringsforslag til 2. behandling stillet af Theresa Scavenius (UFG)
3033051_0002.png
2
mod tortur efter OPCAT-protokollen kan få adgang til de
amerikanske baseområder, hvis der opstår mistanke om, at
der foregår krænkelser af menneskerettighedskonventioner
på de amerikanske baseområder på dansk jord.
Stk. 2.
Den danske regering skal sikre, at krænkelser af
andre staters rettigheder ikke udgår fra dansk territorium,
herunder fra de aftalte amerikanske baseområder. Regerin-
gen skal herunder sikre, at Folketingets Ombudsmand og
Danmarks nationale forebyggelsesmekanisme mod tortur ef-
ter OPCAT-protokollen kan få adgang til de amerikanske
baseområder, hvis der opstår mistanke om, at der foregår
krænkelser af andre staters rettigheder på de amerikanske
baseområder på dansk jord.
Stk. 3.
Hvis der rejses sager om brud på internationale
konventioner eller krænkelser af andre staters rettigheder på
de amerikanske baseområder, jf. stk. 1 og 2, skal den danske
regering sikre, at sagerne indbringes for en dansk domstol.«
[Adgang til amerikanske baseområder for Ombudsmanden
og Danmarks nationale forebyggelsemekanisme mod tortur
efter OPCAT-protokollen]
17)
Efter § 14 indsættes som ny paragraf:
»§ 02.
I tilfælde af at der foregår våbeneksport fra eller
gennem de amerikanske baseområder på dansk territorium,
skal eksporten foregå i overensstemmelse med FN’s våben-
handelstraktat, og våbeneksportkontrollen skal ske i over-
ensstemmelse med traktatens artikel 4. Den danske regering
har pligt til at føre tilsyn hermed på de amerikanske baseom-
råder i Danmark.«
[Våbeneksport]
18)
Efter § 14 indsættes som ny paragraf:
»§ 03.
Senest 5 år efter forsvarssamarbejdsaftalens ikraft-
træden skal forsvarsministeren udarbejde en skriftlig rede-
gørelse til Folketinget om aftalens gennemførelse og virk-
ning. Redegørelsen forelægges Folketinget til drøftelse i
form af en redegørelsesdebat.
Stk. 2.
På baggrund af redegørelsen kan Folketinget træk-
ke sit samtykke til forsvarssamarbejdsaftalen tilbage.«
[Udarbejdelse af skriftlig redegørelse om forsvarssamar-
bejdsaftalen til Folketinget]
Bemærkninger
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås det fastsat som § 1, stk.
2, at amerikanske styrker ikke må stationere atomvåben i
Danmark eller et land i rigsfællesskabet, medmindre Fol-
ketinget giver sit samtykke til det. Den foreslåede bestem-
melse vil medføre, at amerikanske styrker ikke må statione-
re atomvåben i Danmark, medmindre Folketinget giver sit
samtykke til det.
Formålet med ændringsforslaget er at styrke den demo-
kratiske kontrol med aftalen og sikre, at der ikke ændres på
dansk atompolitik uden Folketingets samtykke.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes et §
1, stk. 3, hvorefter en videreførelse af forsvarssamarbejdsaf-
talen ud over den 10-årige periode efter aftalens artikel 30,
stk. 1, kræver Folketingets samtykke.
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk.
1, at aftalen træder i kraft på datoen for den sidste note i
Danmarks eller USA’s noteudveksling, der angiver, at hver
part har gennemført de interne procedurer, der er nødvendi-
ge for aftalens ikrafttræden.
Det følger videre af forsvarssamarbejdsaftalens artikel
30, stk. 4, at aftalen gælder for en indledende periode på
10 år. Efter den indledende periode fortsætter aftalen med
at være i kraft, men kan opsiges af en af parterne med
1 års skriftligt varsel til den anden part ad diplomatiske
kanaler. Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre,
at en videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen efter den
indledende 10-årige periode kræver Folketingets samtykke.
Formålet med ændringsforslaget er at styrke den demo-
kratiske kontrol med aftalen og sikre, at en forlængelse af
aftalen ud over de 10 år ikke kan ske uden Folketingets
samtykke.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås det fastsat som § 1, stk.
4, at etablering af yderligere anlæg og områder til brug
for de amerikanske styrker i Danmark ud over dem, der er
nævnt i bilag A til forsvarssamarbejdsaftalen, kun kan ske
med Folketingets samtykke.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der skal ind-
hentes samtykke fra Folketinget, inden der kan indgås aftale
om etablering af yderligere anlæg eller områder til de ame-
rikanske styrkers brug på andre lokaliteter end de tre flyve-
stationer i Karup, Skrydstrup og Aalborg, som er oplistet i
bilag A til forsvarssamarbejdsaftalen.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i § 1, stk. 5,
fastsættes en bestemmelse, hvorefter Folketinget skal tage
stilling til, om forsvarssamarbejdet bør fortsættes, opsiges
eller begrænses, i tilfælde af at Danmark eller et land fra
rigsfællesskabet og Amerikas Forenede Stater indgår i en
væbnet konflikt mod hinanden. Den foreslåede bestemmelse
vil medføre, at Folketinget skal tage stilling til, om forsvars-
samarbejdet bør fortsættes, opsiges eller begrænses, i tilfæl-
de af at Kongeriget Danmark eller et land fra rigsfællesska-
bet og Amerikas Forenede Stater indgår i en krigssituation
med hinanden.
Formålet med ændringsforslaget er at styrke den demo-
kratiske kontrol med aftalen og sikre, at aftalen kun er gæl-
dende i fredstid.
Til nr. 13
Ændringsforslagets formål er at sikre, at aftalen ikke stri-
der med den danske grundlov, hvor det kun er danske myn-
digheder, der må udøve myndighed over danske statsborgere
på dansk territorium, hvorfor det præciseres. at amerikansk
jurisdiktion er afgrænset til kun at gælde for medlemmer af
L 188 - 2024-25 - Bilag 15: Ændringsforslag til 2. behandling stillet af Theresa Scavenius (UFG)
3033051_0003.png
3
de amerikanske styrker (stk. 2) og afgrænset til kun at være
på baserne (stk. 3).
Grundet uklarheder i »Aftale om forsvarssamarbejde
mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas
Forenede Stater«, har ændringsforslaget til formål at præci-
sere § 2, så de amerikanske militære myndigheders jurisdik-
tion og magtanvendelse afgrænses til kun at gælde over for
medlemmer af de amerikanske styrker og kun inden for de
aftalte baser, og således mindske risiko for tvivl om gælden-
de jurisdiktion i sager, der afviger fra dette, og således sik-
re, at forsvarssamarbejdet følger NATO SOFA, artikel VII,
nr. 4, der lyder: »The foregoing provisions of this Article
shall not imply any right for the military authorities of the
sending State to exercise jurisdiction over persons who are
nationals of or ordinarily resident in the receiving State,
unless they are members of the force of the sending State.«
Det bemærkes også, at der i forsvarssamarbejdsaftalen
mellem den norske regering og regeringen i Amerikas For-
enede Stater, henvises til NATO SOFA, artikel VII, nr. 4,
på samme måde for at præcisere nævnte forhold, hvilket
er udeladt i forsvarssamarbejdsaftalen mellem regeringen i
Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater.
Til nr. 14
Ændringsforslagets formål er at sikre, at lovforslaget og
forsvarssamarbejdsaftalen er i overensstemmelse med NA-
TO SOFA, artikel VII, nr. 3, litra a og b, for at præcisere
forskellen mellem gældende jurisdiktion i tjeneste og uden
for tjeneste.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 13
udgår. Ændringsforslaget vil medføre, at lovforslagets § 13,
hvorefter databeskyttelsesloven ikke gælder for aktiviteter
omfattet af forsvarssamarbejdsaftalen, udgår af lovforslaget.
Til nr. 16
Ændringsforslaget har til formål at mindske usikkerheden
i forbindelse med den danske stats pligt til overholdelse af
menneskerettighedskonventioner og due diligence-princip-
pet. Med forslaget understreges og sikres regeringens mu-
lighed og ansvar for at bringe folkeretsbrud og krænkelser
af andre staters rettigheder fra dansk territorium, herunder
på de amerikanske baseområder, til ophør. Regeringen skal
således sikre, at Folketingets Ombudsmand og Danmarks
nationale forebyggelsesmekanisme mod tortur efter OPCAT-
protokollen kan få adgang til de amerikanske baseområder
ved mistanke om mulige brud på menneskerettighedskon-
ventioner og ved mistanke om, at der foregår mulige brud på
andre staters rettigheder fra baserne.
Ændringsforslaget indebærer samtidig, at hvis der opstår
mistanke om krænkelser af menneskerettighedskonventioner
eller andre staters rettigheder på de amerikanske baseområ-
der, skal den danske regering sikre, at sagerne indbringes for
en dansk domstol.
Til nr. 17
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at Danmark
og dansk territorium ikke deltager i eller anvendes til ek-
sport af våben og våbendele i strid med internationale kon-
ventioner.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget foreslås det fastsat i en ny para-
graf, at senest 5 år efter forsvarssamarbejdsaftalens ikraft-
træden skal forsvarsministeren udarbejde en skriftlig rede-
gørelse til Folketinget om aftalens gennemførelse og virk-
ning.
Redegørelsen forelægges Folketinget til drøftelse i form
af en redegørelsesdebat. Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at forsvarsministeren skal udarbejde en skriftlig
redegørelse til Folketinget om forsvarssamarbejdsaftalens
gennemførelse og virkning senest 5 år efter forsvarssamar-
bejdsaftalens ikrafttræden.
Redegørelsen skal omfatte en samlet evaluering af for-
svarssamarbejdsaftalen, herunder samarbejdet mellem den
danske og den amerikanske regering, forvaltningen af dansk
jurisdiktion, den demokratiske kontrol, danske borgeres rets-
sikkerhed og øvrige principielle forhold, der udspringer af
aftalens anvendelse. Redegørelsen forelægges Folketinget til
drøftelse i form af en redegørelsesdebat.