Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188
Offentligt
3032733_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 26. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 189 til L 188, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 189:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet i Forsvars-,
Samfundssikker-
heds- og Beredskabsudvalget den 26. maj 2025 redegøre for, om reg-
lerne for, hvor og hvordan en udsendt amerikansk soldat retsforfølges
for forbrydelser begået på dansk grund, jf. den dansk-amerikanske for-
svarssamarbejdsaftale, afviger fra de regler eller aftaler om retsforføl-
gelse, der gælder for danske soldater, som er udsendt til f.eks. Estland
eller Letland i tilfælde af, at de begår forbrydelser på estisk eller lettisk
territorium? Hvis reglerne ikke er ens, bedes ministeren forklare, hvori
forskellene ligger og hvorfor der er forskelle.”
Svar:
Udgangspunktet for, hvordan en udsendt dansk soldat kan blive retsfor-
fulgt for handlinger begået i et modtagerland, der er medlem af NATO,
f.eks. Estland eller Letland, vil være reglerne om straffemyndighed i ar-
tikel VII i overenskomst om retsstillingen for NATO-styrker af 1951
(NATO SOFA).
Hvis medlemmer af de danske styrker begår lovovertrædelser i et mod-
tagerland, som er strafbare efter både dansk og modtagerlandets ret, så
følger det af NATO SOFA, at Danmark har fortrinsret til at udøve straffe-
myndighed, når lovovertrædelsen er begået som led i tjenesten eller
mod medlemmer af de danske styrker, deres pårørende, dansk ejendom
eller sikkerhed, jf. NATO SOFA artikel VII, stk. 3, litra a, nr. i-ii. Modta-
gerlandet har som udgangspunkt fortrinsret til at udøve straffemyndig-
hed i alle andre tilfælde, jf. artikel VII, stk. 3, litra b, herunder over
lovovertrædelser, der er begået uden for tjenesten. Modtagerlandet har
dog i disse tilfælde mulighed for at frafalde sin fortrinsret til at udøve
straffemyndighed, jf. artikel VII, stk. 3, litra c, hvis Danmark anmoder
om det. Hvis en lovovertrædelse kun er strafbar efter dansk ret, vil Dan-
mark have eksklusiv (udelukkende) straffemyndighed, jf. artikel VII, stk.
2, litra a. Det samme gælder for modtagerlandet, hvis en lovovertræ-
delse kun er strafbar efter modtagerlandets ret, jf. litra b.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
2. juni 2025
International Jura
2025/005949
1073855
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm., om reglerne for, hvor og hvordan en udsendt amerikansk soldat retsforfølges for forbrydelser begået på dansk grund, afviger fra reglerne om retsforfølgelse for udsendte danske soldater
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalen, at Danmark gør brug af sin su-
veræne ret til at frafalde sin fortrinsret til at udøve straffemyndighed
over medlemmer af de amerikanske styrker for ikke-tjenstlige lovover-
trædelser på dansk territorium i overensstemmelse med NATO SOFA ar-
tikel VII, stk. 3, litra c. Det følger i den forbindelse af forsvarssamar-
bejdsaftalens artikel 12, stk. 1, 3. pkt., at danske myndigheder i kon-
krete tilfælde af særlig vigtighed for Danmark kan vælge at tilbagekalde
frafaldelsen.
Forskellen mellem, hvad der gælder for amerikanske styrker udsendt til
Danmark, og danske styrker udsendt til et andet NATO-land, er således,
at Danmark har givet forhåndsafkald på sin fortrinsret efter NATO SOFA
artikel VII, stk. 3, litra c, til at udøve straffemyndighed over medlemmer
af de amerikanske styrker for lovovertrædelser begået uden for tjene-
sten. Udgangspunktet for danske styrker, der er udsendt til f.eks. Est-
land eller Letland, vil derimod efter NATO SOFA være, at modtagerlandet
ikke på forhånd har frafaldet sin fortrinsret til at udøve straffemyndighed
i tilsvarende situationer efter NATO SOFA artikel VII, stk. 3, litra c.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at forsvarssamarbejdsaftalens artikel
12 ikke medfører, at USA tildeles kompetence til at udøve straffemyn-
dighed, som ikke allerede har hjemmel i NATO SOFA artikel VII, stk. 3,
litra c. Danske myndigheder har således bl.a. fortsat udelukkende (eks-
klusiv) straffemyndighed over lovovertrædelser, som alene er strafbare
efter dansk lovgivning, men ikke amerikansk, selv med hensyn til med-
lemmer af de amerikanske styrker. Danske myndigheder har yderligere
som udgangspunkt fortsat straffemyndighed over pårørende til medlem-
mer af de amerikanske styrker samt personer, der er statsborgere i eller
har fast bopæl i Danmark, medmindre de er medlemmer af de ameri-
kanske styrker.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/005949
Dok.nr.: 1073855
Side 2 af 2