Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 189 Bilag 7
Offentligt
3025911_0001.png
Til lovforslag nr.
L 189
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. maj 2025
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Ophævelse af prisloft på overskudsvarme og ændring af CO2-kvotebemyndigelse)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Indstillinger
<>
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti og Enhedslisten
Det Konservative Folkepartis medlemmer og Enhedsli-
stens medlem af udvalget bemærker, at de støtter, at prislof-
tet for overskudsvarme ophæves. KF og EL har tillid til,
at kommuner og fjernvarmeselskaber udvælger de bedste
projekter til anvendelse af overskudsvarme, som kan give
billigere fjernvarme for forbrugerne og har en positiv klima-
effekt. Partierne har noteret, at andre »med betydelig usik-
kerhed« har regnet sig frem til, at lovforslaget har en negativ
klimaeffekt på 0,1 mio. ton CO
2
i 2030.
Partierne finder det skuffende, at det tog mere end et år
for regeringen at komme frem til at foreslå at ville afskaffe
prisloftet, efter at fire partier i december 2023 havde foreslå-
et afskaffelsen af prisloftet.
KF og EL har i årevis hørt på advarsler om falsk over-
skudsvarme, men partierne forventer, at virkeligheden viser,
at lovforslaget har positive klimaeffekter. KF og EL opfor-
drer til, at ministeriet, Klimarådet, Dansk Fjernvarme m.fl.
følger op på, hvad den realiserede CO2-effekt bliver af at
fjerne prisloftet for overskudsvarme.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkeparti bemærker, at ministeren har fremlagt
beregninger på, at den gennemsnitlige husstand i de mest
berørte fjernvarmenet frem mod 2030 vil opleve en øget
varmeregning på 1.200 kr., og at nogle husstande vil opleve
en endnu større regning som en isoleret konsekvens af op-
hævelse af prisloftet.
DF understreger, at et prisloft er til for forbrugerne. DF
noterer sig ligeledes, at det allerede i dag er muligt at ud-
nytte overskudsvarme, men at prisloftet forhindrer urenta-
ble overskudsvarmeprojekter. Prisloftet betyder således, at
fjernvarmeselskaberne i dag skal foretage de nødvendige
økonomiske beregninger og risikoafdækning før et eventuelt
projekt.
DF mener, at priserne skal ned – ikke op. Derfor kan
partiet ikke støtte op om lovforslaget.
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at det
er afgørende, at der skabes bedre rammer for udnyttelse af
overskudsvarme, så vi ikke taber denne ressource. Partiet
kan derfor støtte forslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. april 2025 og var til
1. behandling den 23. april 2025. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
DokumentId
Journalnummer
L 189 - 2024-25 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
3025911_0002.png
2
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [1] møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 23. januar 2025 dette udkast til udvalget, jf. KEF
alm. del – bilag 134. Den 5. marts 2025 blev en del af
lovforslaget sendt i supplerende høring, jf. KEF alm. del
– bilag 169. Den 4. april 2025 sendte klima-, energi- og
forsyningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget vedrørende både den oprindelige og den suppleren-
de høring.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [7] bilag på lovfor-
slaget.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Malte Larsen (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (ALT) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF)
Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Marianne Bigum (SF) Carl Valentin (SF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
nfmd.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5