Erhvervsudvalget 2024-25
L 193 Bilag 8
Offentligt
3022811_0001.png
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0002.png
Teknisk gennemgang
L 193
Introduktion v. erhvervsministeren
maj 2025
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0003.png
En stor del af indholdet er fra EU
Antal sider i lovforslaget:
Udmøntning af EU-regulering
255 sider
31%
National regulering
Paralleltekster - Dvs. tekst, der
sammenholder de foreslåede og de
gældende bestemmelser
Ekskl. paralleltekster udgør EU-
regulering
63 pct.
af lovforslaget.
354 sider
44%
205 sider
25%
3
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0004.png
Allerede bred enighed om flere af de danske regler
Antal sider i lovforslaget:
Fit and proper
en række næsten ens
gennemførelser i 12 forskellige love
Øvrige
106 sider
52%
99 sider
48%
4
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0005.png
Teknisk gennemgang - L 193
maj 2025
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0006.png
Emner i gennemgangen
1. Forsikringsselskabers mulighed for at drive skov
2. Lån på landet
3. Fit and proper-krav
bredere rekrutteringsgrundlag til ledelse i den finansielle sektor
4. Mere effektiv konkurrence og bedre rammevilkår på kortbetalingsområdet
5. Forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering
6. Kapitalkravspakken
Basel III (CRD VI-direktivet og CRR III-forordningen)
7. FAIF-UCITS review
8. ESAP
9. Andre emner i forslaget
6
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0007.png
Forsikringsselskabers
mulighed for at drive skov
I 2022 afgav et bredt politisk flertal en
betænkning, hvori der var flertal for at tillade
tværgående pensionskasser og
forsikringsselskaber at eje og drive skov via en
dattervirksomhed.
Betænkning til L 118
Forslag til lov om ændring
af lov om finansiel virksomhed, lov om
kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger
m.v. og flere andre love.
7
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0008.png
Forsikringsselskabers mulighed for at drive skov
Gældende regler
Tværgående pensionskasser og
forsikringsselskabers mulighed for at drive
virksomhed er som udgangspunkt begrænset
til at drive forsikringsvirksomhed.
I dag kan disse virksomheder investere i skov,
men må ikke have bestemmende indflydelse,
dvs. stå for at drive den virksomhed, der
investeres i.
Forslag
Med lovforslaget bliver det muligt at eje og
drive skov, så virksomhederne kan bidrage til
at fremme den grønne omstilling.
Der vil dog være krav om, at skov drives i en
dattervirksomhed med begrænset hæftelse, så
det sikres, at der er en adskillelse mellem
forsikringsvirksomheden og den virksomhed,
der driver skov.
8
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0009.png
Lån på landet
en bedre
ordning
Beløbet, der kan statsgaranteres, udvides fra 60-
90 pct. af ejendommens værdi til 40-90 pct. af
ejendommens værdi.
Udvidelsen fjerner yderligere risiko fra
institutterne, så ordningen bliver mere
attraktiv.
Ordningen gøres permanent.
Giver vished for, at ordningen også findes,
når boligejere skal sælge huset igen.
9
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0010.png
Lån på landet
en bedre ordning
100%
Egenbetaling (5 pct.)
90%
Egenbetaling (5 pct.)
Anden finansiering
(15 pct.)
Anden finanisering (5 pct.)
80%
70%
60%
Statsgaranteret boliglån
(50 pct.)
50%
40%
Ugaranteret boliglån
(80 pct.)
30%
20%
Ugaranteret boliglån
(40 pct.)
10%
0%
Almindelig boligfinansiering
Boligfinansiering med statsgaranti
10
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0011.png
Fit and proper-krav
Udspringer af den politiske aftale af 16. juni 2022
om ”Skærpet ansvarsvurdering for
ledelsesmedlemmer i finansielle virksomheder og
bredere rekrutteringsgrundlag til ledelserne i den
finansielle sektor”
Gælder allerede for bl.a. pengeinstitutter og
forsikringsselskaber
lovforslaget udbreder
lempelserne til de resterende finansielle
virksomheder
11
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0012.png
Bredere rekrutteringsgrundlag til ledelse i den finansielle sektor
Formål
Fremme rekrutteringen af
ledelsesmedlemmer til virksomhederne på
det finansielle område
Styrke retssikkerheden for de personer,
der ikke opfylder egnetheds- og
hæderlighedskravene
Forslag
Krav om varighed af afslag og påbud pga.
manglende hæderlighed
Mulighed for betingede egnethedsgodkendelser
Mulighed for indbringelse af afgørelser for
domstolene
Fortrolighed om afslag om egnethed og
hæderlighed.
12
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0013.png
Kortbetalingsområdet
Konkurrence og bedre rammevilkår for både
indløsere, betalingsordninger, forretninger og
forbrugere.
13
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0014.png
Kortbetalingsområdet
Gældende regler
Markedet for indløsning af kortbetalinger i
Danmark er koncentreret. Nets har aktuelt en
markedsandel omkring 80 pct.
Det fremgår ikke fuldt ud tydeligt af lov om
betalinger, at ejere af betalingssystemer
skal
give alle udbydere af betalingstjenester adgang.
Dette har i praksis betydet, at Nets er eneste
indløser af Dankort. Det vurderes at have
bidraget til den aktuelle markedssituation.
Forslag
Lovforslaget indebærer, at det nu fremgår
direkte af ordlyden i lov om betalinger, at
udbydere af betalingstjenester
skal
have
adgang til betalingssystemer på objektive, ikke-
diskriminerende og proportionale vilkår.
Det er hensigten med lovforslaget at sikre, at
udbydere af betalingstjenester faktisk får
adgang til betalingssystemerne i
praksis.
Dette er i overensstemmelse med formålet
bag den gældende EU-regulering og
understøtter effektiv konkurrence.
14
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0015.png
Hvidvaskforebyggelse
Proper-vurdering af ledelse i registreringspligtige
virksomheder.
Opbevaringspligt af dokumentation
FATF
anbefaling.
Samleklientbankkonti
Operative samarbejder
Kunsthandlere omfattes af fit and proper-krav
15
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0016.png
Proper-vurdering af ledelse i forbindelse med hvidvaskregistrering
Gældende regler
Efter hvidvaskloven skal en række
virksomheder registreres i hvidvaskregisteret.
Det gælder eksempelvis virksomheder, som
udøver udlånsvirksomhed eller tilbyder
finansiel leasing.
Hvidvaskloven stiller som krav for at opnå en
hvidvaskregistrering, at ledelsen er hæderlig
(proper).
Der kan i denne vurdering lægges vægt på, om
der er afsat
domme
for strafbare forhold mod
den person, der vurderes
Forslaget
Det har været usikkert, om Finanstilsynet har
kunnet inddrage vedtagne administrative
bødeforlæg og indenretlige bøder.
Forslaget slår fast, at vedtagne administrative
bødeforlæg, indenretlige bøder og bødeforlæg
hos politiet kan inddrages i vurderingen.
16
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0017.png
Opbevaringspligt
FATF-anbefaling
Gældende regler
Virksomheden, der er omfattet af
hvidvaskloven, opbevarer og behandler i dag
oplysninger fra kunder, som virksomheden
kommer i besiddelse af.
I dag skal de opbevare oplysninger indhentet i
forbindelse med bl.a. opfyldelse af kravene til
kundekendskabsprocedurer og
dokumentation for og registreringer af
transaktioner.
Det er ikke alle dokumenter eller
registreringer, som skal opbevares, men alene
oplysninger, der har en vis betydning.
Forslag
Efter anbefaling fra den internationale
organisation
Finansiel Action Task Force (FATF)
præciseres
det i loven, at virksomhederne i
relation til dokumentation for og
registreringer af transaktioner skal opbevare
kontooversigter og
forretningskorrespondance.
17
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0018.png
Samleklientbankkonti
Gældende regler
I dag kan en advokat på grund af sin
tavshedspligt som udgangspunkt ikke stille sine
klienters identitetsoplysninger til rådighed for
sit pengeinstitut, og der stilles ingen krav om
videregivelse af sådanne oplysninger.
Forslag
Det foreslås på den baggrund at indføre en ny
bestemmelse i hvidvaskloven, der forpligter
advokater til at indhente og kontrollere
identitetsoplysninger på de af deres klienter,
der har midler stående på en
samleklientbankkonto, og stille oplysningerne
til rådighed for det pågældende pengeinstitut.
Bestemmelsen medfører desuden, at
oplysningerne kan stilles til rådighed for
pengeinstituttet uden, at advokaten derved
bryder sin tavshedspligt.
18
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0019.png
Operative samarbejder
Gældende regler
Private aktørers deltagelse i det operative
samarbejde vi kalder ODIN og i øvrige
operative samarbejder, er begrænset til
virksomheder og personer, der er omfattet af
§ 1 i hvidvaskloven.
Forslag
Med henblik på at styrke ODIN og andre
operative samarbejder, så der kan sættes
bedre ind over for alvorlig og organiseret
økonomisk kriminalitet, hvidvask samt
fjernovergreb mod børn, udvides kredsen af
mulige deltagere i operative samarbejder,
herunder ODIN, til også at omfatte andre end
myndigheder, virksomheder og personer
omfattet af hvidvaskloven.
19
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0020.png
Kapitalkravspakken
Kapitalkravsforordningen (CRR III) finder direkte
anvendelse i DK fra 1. januar 2025
I lovforslaget foreslås to nationale
valgmulighed implementeret
vender vi
tilbage til
Kapitalkravsdirektivet (CRD VI) skal
implementeres i dansk lov
I lovforslaget foreslås flere tekniske
elementer implementeret
vender vi også
tilbage til
Formålet med kapitalkravspakken er at:
gennemføre Basel III-anbefalingerne i EU og
tilpasse regulering til seneste udvikling i EU
styrke kreditinstitutternes robusthed og øge
den finansielle stabilitet
understøtte kreditformidling, vækst og
beskæftigelse.
20
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0021.png
CRR III
kapitalgulvet og
overgangsordninger
CRR III trådte i kraft i EU d. 1. januar 2025 og indfører
kapitalgulvet
Udgør en nedre grænse for kapitalkravet for institutter,
der bruger såkaldte interne modeller til opgørelse af
deres kapitalkrav.
CRR III indeholder midlertidige overgangsordninger, som har
været vigtige for DK i EU-forhandlingerne
Lavrisiko boliglån
national valgmulighed som aktivt
skal tilvælges af medlemslandet
Lån til virksomheder uden ekstern kreditvurdering
er direkte gældende i forordningen
Lovforslaget foreslår at indføre CRR III’s to nationale
valgmuligheder for kapitalgulvet i Danmark
Overgangsordningen for lavrisikoboliglån
Kapitalgulvet skal gælde på konsolideret niveau
Det er den mest lempelige tilgang til implementering af
erhvervsrettet EU-regulering
21
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0022.png
CRD VI
udpluk af de væsentligste elementer
Væsentlige erhvervelser
af kapitalandele
Finanstilsynet skal godkende
væsentlige erhvervelser af
kapitalandele.
Formålet er at sikre tilsyn med
væsentlig ændringer i
virksomhedernes risikoprofil.
Vurderingen skal fokusere på
virksomhedens overholdelse af
den finansielle regulering og
hvidvaskloven.
Stemmeret knyttet til erhvervet
kapitalandel kan fratages, hvis
manglende overholdelse af regler
om ansøgning.
Fit and proper-krav
Tydeliggøres at virksomheden
selv skal sikre, at
ledelsesmedlemmer
overholder fit and proper-
kravene.
Fit and proper-ansøgning skal
indsendes senest 30
arbejdsdage før nyt medlem af
tiltræder (SiFi-institutter)
Krav om ansvarskort og
ansvarsbeskrivelse sikrer klar
ansvarsfordeling.
Øget fokus på ESG ifm. med
bestyrelsens kollektive
egnethed, tilstrækkelige
ressourcer og aflønning.
ESG-risici
Institutterne skal integrere
ESG-risici i deres risikostyring
og ledelse.
Der skal føres tilsyn hermed,
herunder som led i løbende
risikovurderinger.
Institutterne skal udarbejde
specifikke planer og mål for at
overvåge og adressere
bæredygtighedsrisici.
Institutterne skal gennemføre
stresstest på ESG-området.
22
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0023.png
FAIF-UCITS review
Indførelse af specifikke regler for fonde, der yder
lån
– ”Lånudstedende fonde”
Harmonisering af hidtil forskelligartede nationale regler og indførelse
af specifikke regler i FAIF-direktivet for låneudstedende fonde
Samme ydelser, samme krav for
FAIF’ers
accessoriske ydelser
Udbydere, der yder de samme tjenesteydelser, skal være underlagt de
samme krav
Grænseoverskridende udbud af depositarydelser
for
AIF’er
En AIF kan anvende depositarydelser fra en depositar, der er et
kreditinstitut etableret i et andet EU-land
Bedre likviditetsstyringsværktøjer for åbne fonde
Indførelse af et minimum sæt af specifikke likviditetsstyringsværktøjer,
der i dag er reguleret nationalt
23
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0024.png
Offentliggjorte oplysninger, som fysiske og/eller juridiske
personer skal sende til Finanstilsynet
ESAP
Videresendelse af
oplysninger til ESAP
indebærer følgende
proces
Finanstilsynet videresender herefter oplysningerne til
ESAP
Investorer og andre private aktører får dermed en let og
struktureret adgang til offentligt tilgængelige oplysninger
24
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0025.png
L 193 rummer en række andre mindre emner
Herunder:
1. Mulighed for at skadesforsikringsselskaber kan bruge IFRS-regnskabsstandarder
2. Lempelse af kontantpligt for kommuner
3. Lille justering i Terrorforsikringsordningen
4. Nedlæggelse af Finanstilsynets bestyrelses ekspertpanel
5. Udveksling af oplysninger mellem Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet
6. Følgelovgivning til disclosure forordningen
7. Følgelovgivning til ESG vurderingsforordningen
8.
… ikke udtømmende liste
25
L 193 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/5-25
3022811_0026.png