Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 196 Bilag 11
Offentligt
3028089_0001.png
Til lovforslag nr.
L 196
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 20. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og
danskuddannelsesloven
(Ændring af regler om bevarelse af opholdstilladelse som følge af partnervold m.v., undtagelse af statsudsendte og deres
medfølgende familie fra bortfaldsreglerne, kodificering af EU-retspraksis på familiesammenføringsområdet, gennemførelse af
EES-forordningen om gradvis idriftsættelse af ind- og udrejsesystemet og API-forordningen om indsamling og overførsel af
forhåndsoplysninger om passagerer m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Det Kon-
servative Folkepartis og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1. Enhedslistens
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2. Udlæn-
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 3-7.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af udlændinge- og integrationsministe-
ren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
det af KF og DF stillede ændringsforslag og det af EL
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF, EL, RV og ALT)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af udlændinge-
og integrationsministeren og det af EL stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod det af KF og DF stillede
ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af udlændinge- og inte-
grationsministeren og det af KF og DF stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil stemme imod det af EL stillede
ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DD og DF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren
og det af KF og DF stillede ændringsforslag ved 2. behand-
ling. Mindretallet vil stemme imod det af EL stillede æn-
dringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (N) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod ændringsforslagene.
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal
i udvalget ikke altid afspejler et flertal/mindretal ved afstem-
ning i Folketingssalen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, men har sammen med Dansk Folkepar-
ti stillet ændringsforslag til den del af lovforslaget, der
omhandler »Udvidelse af persongruppen, der omfattes af
bestemmelserne om fortsat ophold til voldsramte og ved
ægtefællens død samt lempelse af kravet om årsagssammen-
hæng.« Det Konservative Folkeparti havde gerne set æn-
dringsforslaget imødekommet, idet KF mener, at det er en
rimelig forudsætning og et rimeligt krav, at volden anmeldes
til de rette myndigheder, hvis den skal danne grundlag for
videre ophold i Danmark.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at æn-
dringsforslaget ikke er et udtryk for, at Dansk Folkeparti
AX031455
L 196 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 20. maj 2025
3028089_0002.png
2
støtter loven, som den er i dag, da Dansk Folkeparti me-
ner, at lovgivningen vedrørende familiesammenføring og
opholdstilladelser for ægtefæller er for lempelig, og at even-
tuelle ægtefæller bør have et selvstændigt opholdsgrundlag,
hvis de kommer fra tredjelande. Ændringsforslaget er et
forslag til at forbedre nærværende lovgivning, så ministeriet
eller en anden dansk myndighed ikke kan sidde anklager om
vold mod børn overhørig.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(KF og DF), tiltrådt af et
mindretal
(DD og
LA):
1)
Nr. 26
affattes således:
»26.
I
§ 19, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »eller § 9 q, stk. 2,« til: »§
9 m, stk. 1 eller 2, § 9 n, stk. 1, eller § 9 q, stk. 2,«, »udsat
for overgreb« ændres til: »udsat for politianmeldt overgreb«,
og »anden overlast m.v.« ændres til: »anden overlast m.v.,
herunder negativ social kontrol,«.«
[Forslag om, at volden skal være politianmeldt]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, RV og
ALT):
2)
Nr. 26
affattes således:
»26.
I
§ 19, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »eller § 9 q, stk. 2,«
til: »§ 9 m, stk. 1 eller 2, § 9 n, stk. 1, eller § 9 q, stk.
2,«, »der skyldes,« ændres til: »der skyldes oplysning om,«,
og »anden overlast m.v.« ændres til: »anden overlast m.v.,
herunder negativ social kontrol,«.«
[Forslag om at lempe kravet om godtgørelse af volden]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af N):
3)
Efter nr. 36 indsættes:
»01.
I
§ 46, stk. 1,
ændres »stk. 2-5 og 10« til: »stk. 2-5 og
11«.«
[Konsekvensændring]
4)
Nr. 42
affattes således:
»42.
I
§ 58 d
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte regler om politiets
adgang til og anvendelse af det fælles identitetsregister i
overensstemmelse med interoperabilitetsforordningerne.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler om gen-
nemførelse af API-forordningen.««
[Lovteknisk begrundet ændring]
5)
I det under
nr. 43
foreslåede
§ 60, stk. 4,
ændres »§ 58
d, stk. 3« til: »§ 58 d, stk. 4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Til § 5
6)
I
nr. 1
indsættes efter »§ 1, nr. 1-3«: »og 15«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
7)
I
nr. 2
ændres »§ 1, nr. 13-15« til: »§ 1, nr. 13 og 14«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med § 1, nr. 26, foreslås det at udvide persongruppen,
der omfattes af udlændingelovens voldsbestemmelse, og at
præcisere, at negativ social kontrol er del af voldsbestem-
melsens anvendelsesområde.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at volden skal
være politianmeldt. Forslaget om at indsætte en henvisning
til, at der skal være tale om politianmeldt overgreb, misbrug
eller anden overlast m.v. indebærer, at udlændingen kun vil
kunne bevare opholdstilladelsen efter § 19, stk. 7, hvis vol-
den m.v. er politianmeldt. En politianmeldelse vil dog ikke
i sig selv være tilstrækkelig til at godtgøre volden. Der vil
være tale om en konkret og individuel vurdering. Hvis æg-
tefællen eksempelvis er dømt for fysisk eller psykisk vold,
herunder psykisk vold i form af negativ social kontrol, jf.
herved straffelovens §§ 243-245, eller andre overgreb mod
udlændingen eller udlændingens barn, vil det umiddelbart
kunne lægges til grund, at betingelsen om voldsudøvelse
m.v. er opfyldt. Det er imidlertid ikke et krav, at der forelig-
ger en domfældelse. Er volden politianmeldt, vil yderligere
godtgørelse eksempelvis kunne ske ved skadestuerapporter
eller lægeerklæringer, erklæringer fra krisecentre og samta-
ler med socialrådgivere m.v. Ud over dokumentation, der
stammer fra den pågældendes kontakt med kommune eller
andre offentlige myndigheder, krisecentre eller lign., vil ko-
pi af SMS-beskeder eller beskeder på sociale medier m.v.,
der underbygger forklaringen om vold m.v., kunne indgå i
vurderingen af, om volden kan anses for godtgjort. Da det
ikke i dag er et krav, at den voldsramte har politianmeldt
volden, vil det være en skærpelse af, hvad der i dag gæl-
der for udlændinge, der er ægtefællesammenført efter de
almindelige regler herom. Der henvises til punkt 2.1.1.4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Med § 1, nr. 26, foreslås det at udvide persongruppen,
der omfattes af udlændingelovens voldsbestemmelse, og at
præcisere, at negativ social kontrol er en del af voldsbestem-
melsens anvendelsesområde.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det at lempe kravet
om, at udlændingen skal godtgøre volden, således at den
voldsramtes forklaring fremadrettet som det altovervejende
udgangspunkt vil skulle lægges til grund, medmindre forkla-
ringen efter en konkret og individuel vurdering fremstår
utroværdig.
L 196 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 20. maj 2025
3028089_0003.png
3
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at det
med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 39, foreslås at indsætte
et nyt stk. 8 i udlændingelovens § 46, hvorefter § 46, stk. 10,
bliver § 46, stk. 11.
Til nr. 4
Den foreslåede nyaffattelse er lovteknisk begrundet, da
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 42, ikke tager højde for, at
udlændingelovens § 58 d, stk. 3, allerede eksisterer.
Udlændingelovens § 58 d, stk. 3, der endnu ikke er sat
i kraft, vedrører justitsministerens mulighed for at fastsætte
regler om politiets adgang til det fælles identitetsregister
(CIR) i overensstemmelse med interoperabilitetsforordnin-
gerne.
Der eksisterer på nuværende tidspunkt ikke et fælles
identitetsregister vedrørende de eksisterende og kommen-
de EU-informationssystemer på området for sikkerhed og
grænse- og migrationsforvaltning.
Det bemærkes, at der således alene er tale om en lovtek-
nisk ændring, idet § 1, nr. 15, i lov nr. 1575 af 12. december
2023 om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
og hjemrejseloven (Styrkelse af udlændingemyndighedernes
og politiets værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og
ophold i Danmark), hvorved § 58 d, stk. 3, blev indsat i
udlændingeloven, endnu ikke er sat i kraft, jf. ikrafttrædel-
sesbestemmelserne i lovens § 6, stk. 3. Der er i det følgende
således tale om en gengivelse af bemærkningerne til § 1, nr.
15, i lov nr. 1575 af 12. december 2023.
Det foreslås, at der i § 58 d indsættes som stk. 3: »Justits-
ministeren kan fastsætte regler om politiets adgang til det
fælles identitetsregister i overensstemmelse med interopera-
bilitetsforordningerne.«
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at politiet ved
justitsministerens regler herom vil kunne få adgang til bl.a.
at foretage forespørgsler i det fælles identitetsregister, som
oprettes efter interoperabilitetsforordningerne.
Det er forventningen, at der med hjemmel i den foreslå-
ede bestemmelse vil blive udstedt en bekendtgørelse, hvor-
efter politiet dels får beføjelse til at foretage forespørgsler
i det fælles identitetsregister med henblik på identifikation
af en person ud fra den pågældende persons biometriske
oplysninger, som er udtaget på stedet ved identitetskontrol,
forudsat at proceduren blev indledt under tilstedeværelse af
den pågældende person, dels får beføjelse til at foretage
forespørgsel i det fælles identitetsregister med biometriske
oplysninger i tilfælde af en naturkatastrofe, en ulykke el-
ler et terrorangreb og alene med henblik på at identificere
ukendte personer, som er ude af stand til at legitimere sig,
eller uidentificerede menneskelige rester.
Det er endvidere forventningen, at der i bekendtgørelsen
vil blive fastlagt procedurer, betingelser og kriterier for poli-
tiets anvendelse af det fælles identitetsregister.
Bekendtgørelsen vil endvidere i relevant omfang inde-
holde nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne
i databeskyttelsesforordningen, herunder de generelle betin-
gelser for lovlighed af den dataansvarliges behandling.
Det foreslås, at der i § 58 d indsættes som stk. 4: »Ud-
lændinge- og integrationsministeren kan efter forhandling
med justitsministeren fastsætte regler om gennemførelse af
API-forordningen.«
Ændringsforslaget medfører ikke ændringer af indholds-
mæssig betydning.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 1, nr. 43, ændres, således at henvisnin-
gen til § 58 d, stk. 3, ændres til § 58 d, stk. 4.
Den foreslåede ændring er lovteknisk begrundet og skal
ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 4, da det frem-
satte lovforslags § 1, nr. 42, ikke tager højde for, at udlæn-
dingelovens § 58 d, stk. 3, allerede eksisterer.
Til nr. 6
Det følger af § 1, nr. 15, i lov nr. 1575 af 12. december
2023 om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
og hjemrejseloven (Styrkelse af udlændingemyndighedernes
og politiets værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og
ophold i Danmark), at der indsættes et nyt stykke 3 i udlæn-
dingelovens § 58 d, hvorefter justitsministeren kan fastsætte
regler om politiets adgang til og anvendelse af det fælles
identitetsregister i overensstemmelse med interoperabilitets-
forordningerne.
Det foreslås, at § 1, nr. 15, i ændringsloven ophæves.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 4, hvorefter bestemmelsen foreslås ind-
sat på ny i udlændingelovens § 58 d, stk. 3.
Det bemærkes, at der er tale om en lovteknisk ændring,
idet § 1, nr. 15, i lov nr. 1575 af 12. december 2023 om
ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrej-
seloven endnu ikke er sat i kraft, jf. ikrafttrædelsesbestem-
melserne i lovens § 6, stk. 3.
Til nr. 7
Det følger af § 6, stk. 3, i lov nr. 1575 af 12. december
2023 om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
og hjemrejseloven (Styrkelse af udlændingemyndighedernes
og politiets værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og
ophold i Danmark), at udlændinge- og integrationsministe-
ren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens § 1, nr.
1-3 og 13-15, og § 3. Ministeren kan herunder fastsætte, at
bestemmelserne træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Det foreslås, at § 6, stk. 3, i ændringsloven ændres, såle-
des at henvisningen til § 1, nr. 15, udgår.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med æn-
dringsforslag nr. 4 og 6. Efter ændringsforslag nr. 6 ophæves
ændringslovens § 1, nr. 15. Ophævelsen af § 1, nr. 15, skal
ses i sammenhæng med, at den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 58 d, stk. 3, foreslås indsat på ny i dette
ændringsforslag nr. 4.
Det bemærkes, at der er tale om en lovteknisk ændring,
idet § 1, nr. 15, i lov nr. 1575 af 12. december 2023 om
ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig opholdstil-
L 196 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 20. maj 2025
3028089_0004.png
4
ladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrej-
seloven endnu ikke er sat i kraft, jf. ikrafttrædelsesbestem-
melserne i lovens § 6, stk. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. april 2025 og var til
1. behandling den 24. april 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 20. januar 2025 og den 17. marts 2025
sendte udlændinge- og integrationsministeren en del af ud-
kastet til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 47 og bilag 74,
og den 12. marts sendte justitsministeren en del af udkastet
til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 73.
Den 7. april 2025 sendte udlændinge- og integrationsmi-
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den
16. april 2025 sendte udlændinge- og integrationsministeren
et opdateret høringssvar og høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S) Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (N)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF)
nfmd.
Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5