Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 196 Bilag 5
Offentligt
3006754_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af forordning
om gradvis idriftsættelse af ind- og udrejsesystemet (EES)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har i perioden fra den 14. marts 2025 til den 11. april 2025 (28 dage)
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Akademikernes Centralorganisation, Amnesty
International, AOF Danmark, Asylret, BARID
Board of Airline Representatives in
Denmark, Bedsteforældre for Asyl, Beredskabsstyrelsen, Bygge-, Anlægs- og Træ-
kartellet, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danish
Biometrics, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dan-
ske Rederier, DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Regioner, Danske Shipping- og
Havnevirksomheder (tidligere Danmarks Skibsmæglerforening), Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Ko-
mité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DI (Dansk Industri),
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, EUROFISH,
European Communications Office (ECO), European Environment Agency, European
Investment Bank, Fagbevægelsens Hovedorganisation
FH (tidl. LO), Finans Dan-
mark (tidligere Finansrådet), Finanstilsynet, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark Foreningen af Udlændingeretsadvokater Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes landsstyre, GLS-A, Naalakkersuisut
(Grønlands landsstyre), Hjemrejsestyrelsen, HK/Danmark, HK/Kommunal, HK/Pri-
vat, HORESTA, Håndværksrådet, ICORN, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Uni-
versitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Inter-
national Council for the Exploration of the Sea (ICES), Kirkernes Integrationstjene-
ste, KL
Kommunernes Landsforening, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvin-
dernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), København
Malmø Havn, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK),
Landsforeningen KRIM, Ledernes Hovedorganisation, LGBT Asylum, Mellemfolke-
ligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden),
Politiforbundet i Danmark, PROSA
Forbundet af It-professionelle, PRO-Vest, Præ-
sidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Samtlige byretter,
16. april 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Patricia Schrieder
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 35 02
[email protected]
2017 - 17554
14080196
Side 1/3
L 196 - 2024-25 - Bilag 5: Opdateret høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
SAS head Office, SOS Racisme, Statsministeriet, SIRI, Sø- og Handelsretten, Trafik-
selskabet Movia, Udlændingenævnet, UNHCR (Regional Representation for
Northern Europe), Ældresagen, Ægteskab uden grænser, 3 F
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger fra:
DI Transport, Brancheforeningen Dansk Luftfart og Danske Shipping- og Havnevirk-
somheder, Erhvervsstyrelsen, Færøernes Landsstyre og Grønlands Selvstyre.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovudkastet
eller har ikke ønsket at udtale sig herom:
Beredskabsstyrelsen, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Den Katolske
Kirke i Danmark, KL
Kommunernes Landsforening, Politiforbundet, Samtlige by-
retter, Udlændingenævnet, Vestre Landsret, og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter af indholdsmæssig karakter i de
modtagne høringssvar så vidt muligt opdelt efter den struktur, der er i lovforslagets
bemærkninger. Under hvert emneområde angives de enkelte myndigheders eller
organisationers hovedsynspunkter samt Udlændinge- og Integrationsministeriets
kommentarer hertil. Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til hø-
ringssvarene er anført i
kursiv.
Bemærkninger af teknisk og generel politisk karakter samt bemærkninger, der ikke
vedrører lovudkastet, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrations-
ministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til
høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger
DI Transport, Brancheforeningen Dansk Luftfart og Danske Shipping- og Havne-
virksomheder
har afgivet et samlet høringssvar, hvori Danske Shipping- og Havne-
virksomheder bemærker ønsket om proportionalitet, når den gradvise implemen-
tering igangsættes, og anbefaler, at dette tidligst sker i efteråret 2025.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR)
vurderer, at lovforslaget
ikke medfører nye administrative konsekvenser, men at det implementerer forslag
til ændring af den allerede vedtagne retsakt om EES, så der gives tilladelse til en
fravigelse af visse bestemmelser i EU-forordninger, der gør det muligt at igangsætte
ind- og udrejsesystemet (EES) gradvist. OBR har ikke yderligere bemærkninger til
lovforslaget.  
Færøernes Landsstyre
bemærker, at man tager til efterretning, at loven ikke skal
gælde direkte for Færøerne, men at loven senere ved kongelig anordning helt eller
delvist kan sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger, og at man på nuværende tidspunkt ikke har andre bemærkninger til lov-
forslaget.
Side 2/3
L 196 - 2024-25 - Bilag 5: Opdateret høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Grønlands Selvstyre
bemærker, at Selvstyret ikke har kompetence til at tage stilling
til lovforslaget, da de vedrørte bestemmelser ikke er gældende for Grønland.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at forordningen om gradvis
idriftsættelse af ind- og udrejse systemet gør det muligt for de medlemsstater, der
ønsker at idriftsætte EES gradvist, at gøre det, samtidig med at andre kan påbe-
gynde driften fuldt ud fra dag ét. Danmark planlægger, særligt på grund af det it-
system, der er udviklet til politiet, at idriftsætte EES fuldt ud fra dag ét, når systemet
forventeligt idriftsættes til oktober 2025.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Lovforslaget har siden den eksterne høring gennemgået enkelte justeringer og præ-
ciseringer, ligesom der er foretaget en række lovtekniske og strukturelle ændringer.
Side 3/3