Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 196 Bilag 5
Offentligt
3006755_0001.png
BILAG 2
16. april 2025
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Aida Sharzad
Sagsnr.: 2022-02929
Dok.:
3688654
Dato:
Kontor:
HØRINGSNOTAT
Om forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af
forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om
passagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrol-
len ved de ydre grænser m.v.)
Indholdsfortegnelse:
1.
Høringen .............................................................................................. 2
1.1.
1.2.
Høringsperiode ............................................................................. 2
Hørte myndigheder og organisationer m.v. .................................. 2
2.
3.
Høringssvarene .................................................................................... 3
Lovforslaget i forhold til lovudkastet .................................................. 4
Side 1/4
L 196 - 2024-25 - Bilag 5: Opdateret høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
3006755_0002.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse
af forordning om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om pas-
sagerer med henblik på at forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de
ydre grænser) har i perioden fra den 12. marts 2025 til den 9. april 2025 (28
dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer mv.
Udkastet til lovforslag blev offentliggjort på Høringsportalen den 12. marts
2025.
Herudover blev udkastet til lovforslag sendt til orientering til Folketingets
Retsudvalg den 12. marts 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisa-
tioner mv.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag.
Det bemærkes, at der ikke er modtaget høringssvar fra øvrige interessenter,
ud over de hørte myndigheder, organisationer mv.
Høringspart
Høringssvar
modtaget
Bemærk-
ninger
Ingen be-
mærknin-
ger
Ønsker ikke
at afgive hø-
ringssvar
Aalborg Lufthavn
Amba
Aalborg Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Airport A/S
Aarhus Universitet (Ju-
ridisk Institut)
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Amnesty International
Billund Lufthavn A/S
Copenhagen Business
School (Juridisk insti-
tut)
Side 2/4
L 196 - 2024-25 - Bilag 5: Opdateret høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
3006755_0003.png
Danmarks Rejsebureau
Forening
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Danske Advokater
Dataetisk Råd
Datatilsynet
Den Danske Dommer-
forening
Dommerfuldmægtig-
foreningen
Domstolsstyrelsen
Det Uafhængige Tilsyn
med Bevismidler
Foreningen af Offent-
lige anklagere
Færøernes Landsstyre
Institut for menneske-
rettigheder
International Transport
Danmark (ITD)
Justitia
Københavns Lufthavne
A/S
Københavns Universi-
tet (Juridisk fakultet)
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Naalakkersuisut (Grøn-
lands selvstyre)
Politiforbundet
Samtlige byretter
Syddansk universitet
(Juridisk Institut)
Vestre Landsret
Østre Landsret
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag. Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er skrevet med kursiv.
Datatilsynet, Den Danske Dommer-forening, Det Uafhængige Tilsyn med
Bevismidler, Naalakkersuisut (Grønlands selvstyre) og Politiforbundet har
Side 3/4
L 196 - 2024-25 - Bilag 5: Opdateret høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
ingen bemærkninger til lovudkastet. Dataetisk Råd har valgt ikke at udar-
bejde høringssvar.
Færøernes Landsstyre
bemærker, at man tager til efterretning, at loven
ikke skal gælde direkte for Færøerne, men at loven senere ved kongelig an-
ordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger, og at man på nuværende tidspunkt ikke har
andre bemærkninger til lovforslaget.
Østre Landsret og Vestre Landsret
bemærker i forhold til den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i udlændingelovens § 60, stk. 4, om fastsættelse
af regler om sanktioner for luftfartsselskabers manglende overholdelse af
deres forpligtelser i medfør af forordningen, at landsretten forudsætter, at
bemyndigelsen udnyttes på en sådan måde, at fastsættelsen af straffen vil
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, jf. straffelovens kapitel 10.
DI Transport og Dansk Luftfart
har afgivet et samlet høringssvar, hvori
de bemærker, at forordningen vil forenkle metoden for luftfartsselskabernes
pligt til at indberette oplysninger til mange forskellige medlemslande. Der-
udover bemærker DI Transport og Dansk Luftfart, at sanktionsniveauet på
2 % af et selskabs globale omsætning er uproportionalt. DI Transport og
Dansk Luftfart opfordrer derfor til, at det fremgår af lovbemærkningerne, at
en bødestørrelse på 2 % af en selskabs globale omsætning kun kan bringes
i anvendelse i meget grove, bevidste og gentagne tilfælde.
Justitsministeriet bemærker hertil, at fastsættelsen af straffen fortsat vil bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstæn-
digheder i sagen, og at et angivent strafniveau vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Justitsministeriet vil præcisere be-
mærkningerne til den relevante bestemmelse i overensstemmelse med det
anførte.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det lovudkast, der har været sendt i høring, indeholder det frem-
satte lovforslag alene en mindre indholdsmæssig ændring. Der er foretaget
visse mindre ændringer af sproglig, lovteknisk og redaktionel karakter.
Side 4/4