Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 196 Bilag 8
Offentligt
3018266_0001.png
Notat
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og danskuddan-
nelsesloven
(Ændring af regler om bevarelse af opholdstilladelse som følge af partnervold
m.v., undtagelse af statsudsendte og deres medfølgende familie fra bortfaldsreg-
lerne, kodificering af EU-retspraksis på familiesammenføringsområdet, gennemfø-
relse af EES-forordningen om gradvis idriftsættelse af ind- og udrejsesystemet og
API-forordningen om indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passa-
gerer m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
(L 196)
9. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Marianne Ulrik Mertens
Til § 1
1)
Efter nr. 36 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 46, stk. 1,
ændres ”stk.
2-5 og 10”
til: ”stk.
2-5 og 11”.
[Konsekvensændring]
2)
Nr. 42
affattes således:
»42.
I
§ 58 d
indsættes som
stk. 3
og
4:
Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte regler om politiets adgang til og anvendelse
af det fælles identitetsregister i overensstemmelse med interoperabilitetsforord-
ningerne.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan efter forhandling med justitsmi-
nisteren fastsætte regler til gennemførelse af API-forordningen.«
[Lovteknisk begrundet ændring]
Sags nr.
Akt-id
2024 - 17771
3184622
Til § 5
3)
I
nr. 1
indsættes efter »§ 1, nr. 1-3«: »og 15«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
4)
I
nr. 2
ændres »§ 1, nr. 13-15« til: »§ 1, nr. 13 og 14«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Side
1/4
L 196 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det med det fremsatte lov-
forslags § 1, nr. 38, foreslås at indsætte et nyt stykke 8 i udlændingelovens § 46,
hvorefter § 46, stk. 10, bliver § 46, stk. 11.
Til nr. 2
Den foreslåede nyaffattelse er lovteknisk begrundet, da det fremsatte lovforslags §
1, nr. 42, ikke tager højde for, at udlændingelovens § 58 d, stk. 3, allerede eksiste-
rer.
Udlændingelovens § 58 d, stk. 3, der endnu ikke er sat i kraft, vedrører justitsmini-
sterens mulighed for at fastsætte regler om politiets adgang til det fælles identi-
tetsregister (CIR) i overensstemmelse med interoperabilitetsforordningerne.
Der eksisterer på nuværende tidspunkt ikke et fælles identitetsregister vedrørende
de eksisterende og kommende EU-informationssystemer på området for sikkerhed
og grænse- og migrationsforvaltning.
Det bemærkes, at der således alene er tale om en lovteknisk ændring, idet § 1, nr.
15, i lov nr. 1575 af 12. december 2023 om ændring af udlændingeloven, lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrej-
seloven (Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets værktøjer til kontrol
af udlændinges indrejse og ophold i Danmark), hvorved § 58 d, stk. 3, blev indsat i
udlændingeloven, endnu ikke er sat i kraft, jf. ikrafttrædelsesbestemmelserne i lo-
vens § 6, stk. 3. Der er i det følgende således tale om en gengivelse af bemærknin-
gerne til § 1, nr. 15, i lov nr. 1575 af 12. december 2023.
Det foreslås, at der i
§ 58 d
indsættes som
stk. 3:
»Justitsministeren kan fastsætte
regler om politiets adgang til det fælles identitetsregister i overensstemmelse med
interoperabilitetsforordningerne.«
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at politiet ved justitsministerens regler
herom vil kunne få adgang til bl.a. at foretage forespørgsler i det fælles identitets-
register, som oprettes efter interoperabilitetsforordningerne.
Det er forventningen, at der med hjemmel i den foreslåede bestemmelse vil blive
udstedt en bekendtgørelse, hvorefter politiet dels får beføjelse til at foretage fore-
spørgsler i det fælles identitetsregister med henblik på identifikation af en person
ud fra den pågældende persons biometriske oplysninger, som er udtaget på stedet
ved identitetskontrol, forudsat at proceduren blev indledt under tilstedeværelse af
den pågældende person, samt får beføjelse til at foretage forespørgsel i det fælles
Side
2/4
L 196 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
identitetsregister med biometriske oplysninger i tilfælde af en naturkatastrofe, en
ulykke eller et terrorangreb og alene med henblik på at identificere ukendte perso-
ner, som er ude af stand til at legitimere sig, eller uidentificerede menneskelige re-
ster.
Det er endvidere forventningen, at der i bekendtgørelsen vil blive fastlagt procedu-
rer, betingelser og kriterier for politiets anvendelse af det fælles identitetsregister.
Bekendtgørelsen vil endvidere i relevant omfang indeholde nærmere regler om an-
vendelsen af bestemmelserne i databeskyttelsesforordningen, herunder de gene-
relle betingelser for lovlighed af den dataansvarliges behandling.
Det foreslås, at der i
§ 58 d
indsættes som
stk. 4:
»Udlændinge- og integrationsmi-
nisteren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler til gennemfø-
relse af API-forordningen.«
Ændringsforslaget medfører ikke ændringer af indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3
Det følger af § 1, nr. 15, i lov nr. 1575 af 12. december 2023 om ændring af udlæn-
dingeloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, og hjemrejseloven (Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets
værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og ophold i Danmark), at der indsæt-
tes et nyt stk. 3 i udlændingelovens § 58 d, hvorefter justitsministeren kan fastsætte
regler om politiets adgang til og anvendelse af det fælles identitetsregister i over-
ensstemmelse med interoperabilitetsforordningerne.
Det foreslås, at § 1, nr. 15, i ændringsloven ophæves.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng med ændringsforslagets nr. 2,
hvorefter bestemmelsen foreslås indsat på ny i udlændingelovens § 58 d stk. 3.
Det bemærkes, at der er tale om en lovteknisk ændring, idet § 1, nr. 15, i lov nr.
1575 af 12. december 2023 om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrejseloven
endnu ikke er sat i kraft, jf. ikrafttrædelsesbestemmelserne i lovens § 6, stk. 3.
Til nr. 4
Det følger af § 6, stk. 3, i lov nr. 1575 af 12. december 2023 om ændring af udlæn-
dingeloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, og hjemrejseloven (Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets
værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og ophold i Danmark), at udlændinge-
og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens § 1, nr.
1-3 og 13-15, og § 3. Ministeren kan herunder fastsætte, at bestemmelserne træder
i kraft på forskellige tidspunkter.
Side
3/4
L 196 - 2024-25 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det foreslås, at § 6, stk. 3, i ændringsloven ændres således, at henvisningen til § 1,
nr. 15, udgår.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med dette ændringsforslags nr. 2
og 3. Efter det foreslåede nr. 3 ophæves ændringslovens § 1, nr. 15. Ophævelsen af
§ 1, nr. 15, skal ses i sammenhæng med, at den foreslåede bestemmelse i udlæn-
dingelovens § 58 d stk. 3, foreslås indsat på ny i dette ændringsforslags nr. 2.
Det bemærkes, at der er tale om en lovteknisk ændring, idet § 1, nr. 15, i lov nr.
1575 af 12. december 2023 om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrejseloven
endnu ikke er sat i kraft, jf. ikrafttrædelsesbestemmelserne i lovens § 6, stk. 3.
Side
4/4