Retsudvalget 2024-25
L 198 Bilag 1
Offentligt
3005000_0001.png
11. april 2025
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Signe Rikke Øster
Sagsnr.: 2023-04656
Dok.:
3587388
Dato:
Kontor:
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Forslag til lov om ændring lov om fuldbyrdelse af straf m.v., lov om
samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige angående fuldbyr-
delse af straf m.v. og lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydel-
ser (Etablering af særlige afdelinger for terrordømte m.v., styrkelse af
kriminalforsorgens indsats over for ekstremisme og radikalisering
m.v. samt tiltag på offererstatningsområdet med henblik på at lette
sagsbehandlingen af offererstatningssager)
Indholdsfortegnelse
1. Høring over forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf
m.v. og lov om samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige angående
fuldbyrdelse af straf m.v.............................................................................. 3
1.1. Høringsperiode ................................................................................. 3
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ...................................... 3
2. Høringssvarene ........................................................................................ 8
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget .......................................... 8
2.2. Lovforslagets del om etablering af særlige afdelinger målrettet
terrordømte og radikaliserede indsatte .................................................... 9
2.3. Lovforslagets del om udstationering af udvisningsdømte indsatte 11
2.4. Lovforslagets del om fotooptagelse af brevveksling til og fra indsatte
samt af breve og andre optegnelser fundet i indsattes besiddelse ......... 12
Side 1/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
2.5. Lovforslagets del om justering af reglerne for anvendelse af
magtmidler og sikringsmidler i kriminalforsorgens institutioner ......... 14
2.6. Lovforslagets del om kriminalforsorgens mulighed for brug af fiktive
profiler som led i deres efterretnings- og sikkerhedsarbejde ................ 16
2.7. Lovforslagets del om fuldbyrdelse af bødekrav over for udenlandske
skyldnere ............................................................................................... 20
2.8. Lovforslagets del om afskæring af klageadgang efter lov om
samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige angående fuldbyrdelse
af straf m.v............................................................................................. 20
3. Høring over forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til
ofre for forbrydelser .................................................................................. 20
3.1. Høringsperiode ............................................................................... 20
3.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v. .................................... 21
4. Høringssvarene ...................................................................................... 23
4.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ........................................ 23
4.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ....................... 24
5. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .................................................... 26
Side 2/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005000_0003.png
1. Høring over forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf
m.v. og lov om samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige an-
gående fuldbyrdelse af straf m.v.
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
lov om samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige angående fuld-
byrdelse af straf m.v. (Etablering af særlige afdelinger for terrordømte m.v.
samt styrkelse af kriminalforsorgens indsats over for ekstremisme og radi-
kalisering m.v.) har i perioden fra den 24. januar 2025 til den 21. februar
2025 (28 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisati-
oner m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 24. januar 2025 endvidere sendt til Folke-
tingets Retsudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
24. januar 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisa-
tioner m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten
markeret med*.
Høringspart
Hørings-
Bemærk- Ingen be- Ønsker
svar mod- ninger
mærk-
ikke at af-
taget
ninger
give hø-
ringssvar
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Side 3/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005000_0004.png
Akademikernes Cen-
tralorganisation
Alle landets kommu-
ner
Amnesty Internatio-
nal
Ankestyrelsen
Asylret
Bedsteforældre for
Asyl
Beredskabsstyrelsen
Borger- og retssik-
kerhedschefen
i
Skatteforvaltningen
Børne- og Kultur-
chefforeningen
Børnerådet
Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg
CFU
Cepos
Cevea
Copenhagen Busi-
ness School
CBS)
CBS LAW
Insti-
tut for Ledelse
Copenhagen Busi-
ness School - Ju-
ridisk institut
Danmarks
Evalueringsinstitut
Danmarks Jurist- og
Økonomforbund
(DJØF)
Danner
Dansk Arbejdsgiver-
forening
Dansk Erhverv
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 4/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005000_0005.png
Dansk Flygtninge-
hjælp
Dansk Flygtninge-
hjælp
Dansk Retspolitisk
Forening
Dansk Socialrådgi-
verforening
Danske Advokater
Danske Regioner
Datatilsynet
Den Danske Dom-
merforening
Den Danske Europa-
bevægelse
Den Danske Hel-
sinki-Komité for
Menneskerettigheder
Den katolske kirke i
Danmark
Den Uafhængige Po-
litiklagemyndighed
Det Kriminalpræven-
tive Råd
DFUNK
Dansk
Flygtningehjælp
Ungdom
DI (Dansk Industri)
Digitaliseringsstyrel-
sen
DIGNITY
Dansk
Institut Mod Tortur
Direktoratet for Kri-
minalforsorgen
Dommerfuldmægtig-
foreningen
Domstolsstyrelsen
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 5/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005000_0006.png
Erhvervsstyrelsens
område for bedre re-
gulering
Familieretshuset
Flygtningenævnet
Folketingets Om-
budsmand
Foreningen af Dan-
ske Skatteankenævn
Foreningen af Fæng-
selsinspektører og
Vicefængselsinspek-
tører
Foreningen af Of-
fentlige Anklagere
Foreningen af Stats-
advokater
Foreningen af Stats-
forvaltningsjurister
Foreningen af Ud-
lændingeretsadvoka-
ter
Foreningen Danske
Revisorer
Forsete
Fængselsforbundet
Færøernes Lands-
styre
HK, politiet og an-
klagemyndigheden
Højesteret
Indvandrerrådgiv-
ningen
Institut for Menne-
skerettigheder
IT-politisk forening
Justitia
KL - Kommunernes
Landsforening
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 6/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005000_0007.png
Kriminalforsorgsfor-
eningen
Kvinfo
Københavns Rets-
hjælp
Københavns Univer-
sitet
Det Juridiske
Fakultet
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Landsforeningen
KRIM
Landsskatteretten
Løgmálaráðið
(Landsstyreområdet
for justitsanliggen-
der)
Naalakkersuisut
Odense Retshjælp
Offerrådgivningen
Oxfam IBIS
Politidirektørfor-
eningen
Politiforbundet i
Danmark
Red Barnet
Retspolitisk
For-
ening
Rigsadvokaten
Rigsombudsmanden
Færøerne
Rigsombudsmanden
Grønland
Rigspolitiet
Roskilde Universitet
Røde Kors
Samtlige byretter
SAVN
Skatteankestyrelsen
X
X
X
X
X
Side 7/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005000_0008.png
Skatteministeriet
SRF
Skattefaglig
Forening
Sund og Bælt A/S
Syddansk Universi-
tet
Juridisk Institut
Sø- og Handelsretten
Tilsynet med Efter-
retningstjenesterne
Told & Skattefor-
bund
Udlændingenævnet
Vestre Landsret
Østre Landsret
Aalborg Universitet
Juridisk Institut
Aarhus Retshjælp
Aarhus Universitet
Juridisk Institut
2. Høringssvarene
X
X
X
X
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Rigsombudsmanden på Færøerne
gør opmærksom på, at lovforslagets
specielle bemærkninger til § 4 kan lede til den misforståelse, at Færøerne
har overtaget sagsområdet vedrørende straffuldbyrdelse. Rigsombudsman-
den anbefaler, at der i stedet henvises i bemærkningerne til bestemmelsen,
at der gælder en særlig lov for Færøerne om straffuldbyrdelse.
Efter lovforslagets § 4 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, men
lovens § 2 kan dog ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske
og grønlandske forhold tilsiger. Bestemmelsen indebærer bl.a., at de fore-
slåede ændringer af straffuldbyrdelsesloven, jf. lovforslagets § 1, ikke vil
gælde for Færøerne. Dette skyldes, at Færøerne har sin egen straffuldbyr-
delseslov. Justitsministeriet har præciseret de specielle bemærkninger til §
4 i lovforslaget i overensstemmelse med det, Rigsombudsmanden på Færø-
erne har anbefalet, således at det fremgår, at der gælder en særlig lov for
Færøerne om straffuldbyrdelse.
Side 8/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
2.2. Lovforslagets del om etablering af særlige afdelinger målrettet terror-
dømte og radikaliserede indsatte
Forsete
og
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at der ikke i lov-
forslaget er en nærmere beskrivelse af sikkerhedsregimet i de foreslåede af-
delinger. Det anbefales derfor, at det i bemærkningerne til lovforslaget præ-
ciseres, hvordan afsoningsforholdene i de nye afdelinger vil være, herunder
i relation til person- og cellevisitationer, rammerne for de indsattes mulig-
hed for besøg og øvrige muligheder for indgreb over for de indsatte.
De nye afdelinger etableres med udgangspunkt i anbefalingerne fra indsats-
gruppen om indsatsen over for terrordømte og radikaliserede indsatte under
varetægt og afsoning. I overensstemmelse med anbefalingerne etableres de
nye afdelinger som højsikkerhedsafdelinger, bl.a. med henblik på at sikre,
at de har et sikkerhedsniveau, der er egnet til at håndtere terrordømte og
radikaliserede indsatte.
De nye afdelinger har bl.a. til formål at understøtte indførelsen af et kom-
bineret sikkerhedsregime, hvor kriminalforsorgen har mulighed for hhv. at
samle eller sprede de indsatte på baggrund af en konkret vurdering af bl.a.
deres risikoprofil og potentiale for rehabilitering. En af fordelene ved at
etablere et kombineret sikkerhedsregime er, at kriminalforsorgen får mulig-
hed for at tilrettelægge placeringen af terrordømte og radikaliserede ind-
satte ud fra den enkeltes specifikke profil og herved tage hensyn til, at ikke
alle terrordømte mv. er ens.
Der lægges med lovforslaget op til at ændre bl.a. reglerne om undersøgelse
af den indsattes person og opholdsrum samt om cellefællesskab. Ændrin-
gerne skal bl.a. sikre, at kriminalforsorgen kan underlægge de indsatte eg-
nede sikkerhedsmæssige foranstaltninger og derved give kriminalforsorgen
de bedste forudsætninger i indsatsen mod radikalisering og ekstremisme i
fængslerne.
Det bemærkes, at kriminalforsorgsområderne vil skulle sikre, at indgreb i
de indsattes rettigheder ikke må være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, og
at forholdene på afdelingerne i øvrigt forvaltes i overensstemmelse med de
gældende regler herom.
Side 9/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at præcisere af-
soningsforholdene i de nye afdelinger nærmere i bemærkningerne til lov-
forslaget.
Forsete
og
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at frihedsberø-
velse ikke må være mere indgribende, end formålet tilsiger.
Forsete
og
In-
stitut for Menneskerettigheder
anfører, at der derfor i hvert enkelt tilfælde
bør foretages en konkret vurdering af, om anbringelse på den nye vurde-
ringsafdeling er nødvendig, forud for anbringelse på den pågældende afde-
ling.
Forsete
og
Institut for Menneskerettigheder
bemærker desuden, at
der med forslaget lægges op til, at kriminalforsorgen først efter seks måne-
der er forpligtet til at vurdere, om den indsatte er egnet til overførsel.
Som det fremgår under pkt. 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
er formålet med vurderingsafdelingen bl.a. at give kriminalforsorgen de
bedst mulige forudsætninger for at foretage en individualiseret vurdering af
den terrordømte og tilrettelægge placeringen af den pågældende ud fra den
pågældendes specifikke risikoprofil. Med lovforslaget sikres desuden, at alle
terrordømte placeres på en afdeling med et sikkerhedsniveau egnet til at
håndtere terrordømte og med højt specialiseret personale med særlige kom-
petencer i forhold til vurdering og håndtering af målgruppen. Som anført af
indsatsgruppen kan en tidlig og systematisk risikovurdering bidrage til at
minimere den risiko, der måtte udgå fra de indsatte, både under afsoning og
når de løslades.
Som anført i under pkt. 3.1.3 lægges der med den foreslåede ordning op til,
at kriminalforsorgsområdet ikke er forpligtet til af egen drift at vurdere, om
betingelserne for placeringen på vurderingsafdelingen fortsat er opfyldt i
løbet af de første seks måneders ophold i afdelingen. Når den indsatte har
været placeret på vurderingsafdelingen i seks måneder, skal kriminalforsor-
gen vurdere, om den pågældende efter en konkret vurdering er egnet til at
blive overført til et almindeligt fængsel med et sikkerhedsniveau egnet til at
håndtere den pågældende, eller om vedkommende skal placeres i den spe-
cialiserede afdeling for særligt farlige terrordømte og radikaliserede ind-
satte.
Det bemærkes, at kriminalforsorgsområdet efter den foreslåede ordning kan
overføre den indsatte til et åbent fængsel eller til en afdeling i et andet lukket
fængsel før udløbet af den indledende periode på seks måneder, såfremt det
efter en konkret vurdering findes mest hensigtsmæssigt.
Side 10/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Justitsministeriet finder således, at der ikke er behov for en justering af den
foreslåede ordning for så vidt angår kriminalforsorgens forpligtelse til at
foretage en vurdering af, om anbringelse på vurderingsafdelingen er nød-
vendig.
Forsete
og
Institut for Menneskerettigheder
påpeger endvidere, at an-
bringelse på den specialiserede afdeling ikke må være længere end højst
nødvendig og anbefaler bl.a., at der indføres regelmæssig prøvelse af
spørgsmålet om fortsat placering på den specialiserede afdeling, eventuelt i
form af domstolsprøvelse.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger vil
det bero på en konkret vurdering i hver enkelt sag, om en indsat skal an-
bringes på den specialiserede afdeling målrettet særligt farlige terrordømte
og radikaliserede indsatte. Under afsoningen på den specialiserede afdeling
for særligt farlige terrordømte og radikaliserede indsatte skal kriminalfor-
sorgen i hvert enkelt tilfælde løbende overveje, om formålet med placerin-
gen vil kunne tilgodeses ved mindre indgribende foranstaltninger, herunder
ved placering i et af kriminalforsorgens andre fængsler med et mindre re-
striktivt sikkerhedsregime og med en blandet fængselspopulation.
Kriminalforsorgsområderne vil desuden være forpligtet til at sikre, at der
ikke foretages indgreb, der er i strid med Danmarks internationale forplig-
telser.
Bekendtgørelse nr. 174 af 31. januar 2022 om anbringelse og overførsel af
personer, som skal udstå fængselsstraf eller forvaring (anbringelses- og
overførselsbekendtgørelsen), fastsætter en række nærmere regler om bl.a.
afgørelser om anbringelse og overførsel af indsatte, herunder i forhold til
hvor ofte kriminalforsorgen skal tage spørgsmålet om overførsel op til over-
vejelse, samt den indsattes klagemuligheder. Der gælder således allerede i
dag regler om prøvelse af spørgsmålet om bl.a. overførsel af indsatte, der
også vil gælde for indsatte på de nye afdelinger. Justitsministeriet vurderer,
at der ikke er behov for særlige regler for prøvelse af afgørelser om anbrin-
gelse på den specialiserede afdeling.
2.3. Lovforslagets del om udstationering af udvisningsdømte indsatte
Der er ikke modtaget høringssvar for så vidt angår denne del af lovforslaget.
Side 11/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
2.4. Lovforslagets del om fotooptagelse af brevveksling til og fra indsatte
samt af breve og andre optegnelser fundet i indsattes besiddelse
Datatilsynet
bemærker, at databeskyttelsesreglerne efter tilsynets opfattelse
finder anvendelse for kriminalforsorgens optagelse af fotos af breve og an-
dre fortegnelser i det omfang, de indeholder personoplysninger, hvis be-
handling helt eller delvis foretages ved hjælp af automatisk databehandling,
og for anden ikkeautomatisk behandling af personoplysninger, der er eller
vil blive indeholdt i et register, jf. retshåndhævelseslovens § 1, stk. 1, og,
hvis omfattet, databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 1. I den forbin-
delse bemærker Datatilsynet, at det ikke umiddelbart kan læses ud af lov-
forslaget, at Justitsministeriet konkret har forholdt sig til de foreslåede æn-
dringers forhold til databeskyttelsesreglerne, foruden at det er blevet bemær-
ket under afsnit 3.3.3 og 3.4.3 om den foreslåede ordning, at kriminalforsor-
gens eventuelle behandling af personoplysninger som led i den foreslåede
ordning vil skulle ske inden for rammerne af retshåndhævelsesloven. Det er
på den baggrund uklart for Datatilsynet bl.a., om den foreslåede tilføjelse af
§ 55, stk. 8, 3. pkt., har betydning for den dataansvarliges oplysningspligt
efter reglerne i retshåndhævelseslovens §§ 13 og 14. Såfremt det er tilfældet,
finder Datatilsynet, at det med fordel kan præciseres i lovforslaget.
Datatilsynet bemærker desuden, at der med dette lovforslag umiddelbart
alene synes at blive indført hjemmel til at undlade at orientere om fotoopta-
gelse for så vidt angår reglerne for brevveksling efter lovens kapitel 9, jf.
den foreslåede § 55, stk. 8, 3. pkt., men derimod ikke for så vidt angår reg-
lerne i lovens kapitel 10 om indgreb over for den indsatte, hvor der med
lovforslaget indføres mulighed for at optage foto af breve og andre forteg-
nelser, som er i den indsattes besiddelse.
Endelig bemærker Datatilsynet, at afsnittene om sletning i lovforslagets
punkt 3.3.3 og 3.4.3 samt de specielle bemærkninger ikke ses at være for-
muleret helt enslydende, og at det med fordel kan ske, hvis det er hensigten,
at retstilstanden skal være ens i de to situationer.
For så vidt angår det af Datatilsynet anførte om Justitsministeriets stilling-
tagen til de foreslåede ændringer i straffuldbyrdelseslovens regler om foto-
optagelse af indsattes brevveksling samt breve og andre optegnelser fundet
i den indsattes besiddelse i forhold til databeskyttelsesreglerne bemærkes
det, at Justitsministeriet har vurderet, at det ikke har været nødvendigt at
Side 12/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
udarbejde et selvstændigt afsnit om forholdet til databeskyttelsesreglerne
for så vidt angår denne del af lovforslaget. Det skyldes, at det vil være de
almindelige regler i retshåndhævelsesloven, der gælder for kriminalforsor-
gens eventuelle behandling af personoplysninger som led i den foreslåede
ordning. De ændrede bestemmelser udgør således ikke behandlingsregler.
Det bemærkes i den forbindelse, at kriminalforsorgen efter gældende ret al-
lerede i dag behandler personoplysninger når kriminalforsorgen træffer af-
gørelse om gennemlæsning og tilbageholdelse af breve til og fra indsatte,
da kriminalforsorgen skal udarbejde notat om grunden hertil og om resul-
tatet af gennemlæsningen. Der henvises til pkt. 3.3.2 i lovforslagets almin-
delige bemærkninger. Med muligheden for fotooptagelse af indsattes brev-
veksling tilvejebringes således alene en ny metode, kriminalforsorgen kan
anvende som led i deres efterretnings- og sikkerhedsarbejde. Denne ny me-
tode kan afstedkomme persondatabehandling, som skal foretages i henhold
til de almindelige databeskyttelsesretlige regler.
For så vidt angår det af Datatilsynet anførte om, at det er uklart for Data-
tilsynet, om den foreslåede tilføjelse af § 55, stk. 8, 3. pkt., har betydning for
den dataansvarliges oplysningspligt efter reglerne i retshåndhævelseslo-
vens §§ 13 og 14, bemærkes det, at der er tale om en undtagelse til den
foreslåede tilføjelse i § 55, stk. 8, 1. pkt., hvor der indføres en pligt til at
gøre afsenderen af brevet bekendt med en evt. fotooptagelse af brevet. Det
vil være de almindelige regler i retshåndhævelseslovens §§ 13 og 14, der
regulerer kriminalforsorgens oplysningspligt.
For så vidt angår det af Datatilsynet anførte om, at der med lovforslaget
ikke ses at blive indført hjemmel til at undlade at orientere om fotooptagelse
af breve og andre optegnelser fundet i den indsattes besiddelse efter den
foreslåede § 60, stk. 9, bemærker Justitsministeriet, at den foreslåede ord-
ning indebærer, at orientering om fotooptagelse efter denne bestemmelse vil
kunne undtages. Det fremgår af lovforslagets pkt. 3.4.3, at ”[m]ed
henblik
på at understøtte indsatsen mod radikalisering og ekstremisme bedst muligt
bør kriminalforsorgen således have mulighed for at undlade at orientere
den indsatte om fotooptagelse af breve eller andre optegnelser fundet i den
indsattes besiddelse, når dette sker af hensyn til indsatsen mod radikalise-
ring og ekstremisme.” Hvis lovforslaget vedtages, vil bekendtgørelse nr.
106 af 30. januar 2019 om undersøgelse af indsattes person og opholdsrum
m.v. i kriminalforsorgens institutioner (undersøgelsesbekendtgørelsen)
skulle ændres, således at kriminalforsorgen vil have mulighed for at und-
lade orientering om fotooptagelse ved undersøgelse af breve og andre
Side 13/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
optegnelser fundet i den indsattes besiddelse. I den forbindelse bemærker
Justitsministeriet, at ændringen af bekendtgørelsen vil blive sendt i offentlig
høring i overensstemmelse med den sædvanlige praksis herom.
For så vidt angår det af Datatilsynet anførte om, at afsnittene om sletning i
lovforslagets punkt 3.3.3 og 3.4.3 samt de specielle bemærkninger ikke ses
at være formuleret helt enslydende, og at det med fordel kan ske, hvis det er
hensigten, at retstilstanden skal være ens i de to situationer, bemærker
Justitsministeriet, at det er hensigten, at retsstillingen skal være ens i de to
situationer. I bemærkningerne til den foreslåede ordning i § 55, stk. 3-5,
fremgår det, at
”[m]ed
den foreslåede ordning forudsættes det, at fotokopier
som udgangspunkt slettes efter seks måneder. Dette kan fraviges i det om-
fang, det er nødvendigt af hensyn til kriminalforsorgens behandlingsaktivi-
teter, f.eks. hvis fotokopierne indgår i en efterretningsanalyse eller som do-
kumentation i en afgørelsessag. Fotokopierne slettes, når de ikke længere
er nødvendige at anvende af hensyn til kriminalforsorgens behandlingsak-
tiviteter.” Der henvises til pkt. 3.3.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
I bemærkningerne til den foreslåede § 60, stk. 9, fremgår det, at ”[m]ed
den foreslåede ordning forudsættes det, at fotokopier af breve til eller fra
indsatte som udgangspunkt slettes efter seks måneder. Dette kan fraviges i
det omfang, det er nødvendigt af hensyn til kriminalforsorgens behandlings-
aktiviteter, f.eks. hvis fotokopierne indgår i en efterretningsanalyse eller
som dokumentation i en afgørelsessag. Fotokopierne slettes, når de ikke
længere er nødvendige at anvende af hensyn til kriminalforsorgens behand-
lingsaktiviteter. Det forudsættes i den forbindelse, at fotodokumentationen
kan anvendes som led i kriminalforsorgens almindelige sagsbehandling,
herunder som led i Direktoratet for Kriminalforsorgens klagesagsbehand-
ling.” Der henvises til pkt. 3.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet finder på den baggrund anledning til at ensrette bemærk-
ningerne, så ordningen vedrørende sletning både for så vidt angår § 55, stk.
3-5, og § 60, stk. 9, bliver beskrevet på sidstnævnte måde. Derudover æn-
dres ordet ”fotokopi”
retteligt
til ”fotografi”,
da den foreslåede ordning
også finder anvendelse for digital fotooptagelse.
2.5. Lovforslagets del om justering af reglerne for anvendelse af magtmidler
og sikringsmidler i kriminalforsorgens institutioner
Institut for Menneskerettigheder
påpeger, at Menneskerettighedsdomsto-
len har fastslået, at en retshåndhævende myndigheds magtanvendelse, som
ikke er strengt nødvendig, udgør et brud på EMRK artikel 3, og at dette ikke
Side 14/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
er begrænset i forhold til anvendelse af magt efter straffuldbyrdelseslovens
§ 62, men også gælder for øvrig magtanvendelse. Det anbefales på den bag-
grund, at lovudkastet udvides, således at kravet om, at magtanvendelse skal
være strengt nødvendig også gælder for øvrige former for magtanvendelse
efter straffuldbyrdelsesloven, herunder § 65 om anvendelse af håndjern og
§ 66 om anbringelse på sikringscelle.
Justitsministeriet er enig i Institut for Menneskerettigheders anbefaling om
at udvide lovudkastet, således at det kommer til at fremgå af ordlyden i straf-
fuldbyrdelseslovens § 65, stk. 1, om anvendelse af håndjern og § 66, stk. 1,
om anvendelse af sikringsceller, at anvendelse af sådanne sikringsmidler
skal være strengt nødvendig. Justitsministeriet har derfor tilpasset lov-
forslaget, således at der med forslaget sikres en tilsvarende præcisering i
straffuldbyrdelseslovens § 65, stk. 1, og § 66, stk. 1, som foreslået med hø-
ringsversionen i straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker desuden, at der ikke er tale
om en sproglig ensretning, men også om en materiel tilpasning til Menne-
skerettighedsdomstolens praksis, hvorfor Instituttet anbefaler, at det er lov-
bemærkningerne præciseres, hvilken vurdering kriminalforsorgens institu-
tioner skal foretage i forbindelse med en magtanvendelse, således at det klart
fremgår, at magtanvendelse skal være strengt nødvendig og fortolkes i over-
ensstemmelse med Menneskerettighedsdomstolens praksis.
Justitsministeriet har noteret sig instituttets anbefaling. Ministeriet har på
den baggrund præciseret dette under pkt. 3.5.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger og i de specielle bemærkninger til § 62, stk. 1, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 15, hvor det er tilføjet, at der ikke ændres på, at kriminalfor-
sorgens magtanvendelse efter § 62, stk. 1, skal være strengt nødvendig og i
overensstemmelse med Menneskerettighedsdomstolens fortolkning.
For så vidt angår bemærkningen om, at det bør præciseres, hvilken vurde-
ring kriminalforsorgens institutioner skal foretage i forbindelse med en
magtanvendelse, bemærkes, at det fremgår under pkt. 3.5.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, at der vil blive foretaget en udbygning af de ad-
ministrative retningslinjer for anvendelse af magt i kriminalforsorgens in-
stitutioner med henblik på at give en mere detaljeret beskrivelse af betingel-
serne for anvendelse af peberspray, herunder i relation til pebersprays sær-
lige farlighed samt kravene til planlægning og advarsel ved anvendelse af
peberspray.
Side 15/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
2.6. Lovforslagets del om kriminalforsorgens mulighed for brug af fiktive
profiler som led i deres efterretnings- og sikkerhedsarbejde
Datatilsynet
har noteret sig, at Justitsministeriet vurderer, at de foreslåede
udvidelser af adgangen til at behandle personoplysninger efter straffuldbyr-
delseslovens § 66 b er nødvendige, idet kriminalforsorgen efter de gældende
regler ikke i tilstrækkelig grad kan verificere eller undersøge oplysninger af
relevans for kriminalforsorgens efterretnings- og sikkerhedsarbejde. Data-
tilsynet finder på baggrund af det foreliggende ikke grundlag for at tilside-
sætte Justitsministeriets vurdering af, at de foreslåede ændringer kan rum-
mes inden for retshåndhævelseslovens §§ 9 og 10 samt databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. stk. 2 og 3, og artikel 9, stk. 2, litra g.
Datatilsynet bemærker endvidere, at det fremgår udtrykkeligt af ordlyden i
den gældende § 66 b, stk. 1, at videregivelse kan ske ”til andre myndighe-
der”, og at denne formulering ikke er medtaget i nærværende udkast. Det
fremgår imidlertid af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 16, at bestem-
melsen
foruden at den foreslåede § 66 b, stk. 1, 1. pkt., fremover også vil
omfatte personer, som indsatte ikke har direkte kontakt til
derudover ikke
ændrer på den gældende retstilstand efter bestemmelsen, som derved vide-
reføres. Såfremt der ikke med dette forslag er tiltænkt en ændring i, hvem
oplysninger kan videregives til, henstiller Datatilsynet til, at formuleringen
”til andre myndigheder” fortsat vil fremgå, da det fastsætter en vis begræns-
ning i modtagerkredsen.
Afslutningsvist henleder Datatilsynet opmærksomheden generelt på, at kri-
minalforsorgens behandling af personoplysninger
foruden de foreslåede
regler
skal ske i overensstemmelse med de generelle regler i retshåndhæ-
velsesloven og
hvor relevant
databeskyttelsesforordningen. Det er efter
Datatilsynets opfattelse væsentligt, at kriminalforsorgen i den forbindelse
gennemfører de nødvendige og relevante tekniske og organisatoriske foran-
staltninger, der samlet set skal bidrage til at sikre, at personoplysninger be-
handles i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser og retshån-
dhævelsesloven eller databeskyttelsesforordningen, herunder særligt prin-
cippet om dataminimering i retshåndhævelseslovens § 4, stk. 3, og databe-
skyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c, hvorefter oplysninger, som
behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke må omfatte mere,
end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne
Side 16/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles (til dels en
tilsvarende formulering i databeskyttelsesforordningen).
For så vidt angår Datatilsynets anbefaling om, at
formuleringen ”til andre
myndigheder” fortsat
bør fremgå af ordlyden af straffuldbyrdelseslovens §
66 b, stk. 1, da det fastsætter en vis begrænsning i modtagerkredsen, be-
mærker Justitsministeriet, at der ikke med dette lovforslag er tiltænkt en æn-
dring i hvilke myndigheder, oplysninger om indsatte, personer som indsatte
har kontakt til, eller personer som indsatte ikke har direkte kontakt til, kan
videregives til i forhold til den gældende retstilstand. Justitsministeriet har
derfor ændret lovforslaget i overensstemmelse hermed, så det fremgår af
den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 66 b, stk. 1, 1. pkt.,
jf. lovforslagets § 1, nr. 18, at kriminalforsorgen kan indsamle, behandle og
videregive oplysninger om indsatte og andre personer til andre myndighe-
der, når det vurderes nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hen-
syn, af hensyn til kriminalforsorgens eller andre myndigheders indsats mod
radikalisering og ekstremisme eller af hensyn til at bekæmpe og forebygge
kriminalitet.
Det er Justitsministeriets vurdering, at kriminalforsorgens behandling af
personoplysninger af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til
kriminalforsorgen eller andre myndigheders indsats mod radikalisering og
ekstremisme eller af hensyn til at bekæmpe og forebygge kriminalitet skal
foretages efter retshåndhævelseslovens regler. Justitsministeriet er således
enig i det, Datatilsynet anfører om, at kriminalforsorgens behandling af per-
sonoplysninger skal ske i overensstemmelse med de generelle databeskyttel-
sesretlige regler, dog således at det alene er retshåndhævelsesloven, der
finder anvendelse. Kriminalforsorgen vil derfor skulle sikre, at personop-
lysninger behandles i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser og
retshåndhævelsesloven, herunder særligt princippet om dataminimering i
retshåndhævelseslovens § 4, stk. 3. For så vidt angår forslaget om fotoop-
tagelse af indsattes brevveksling i pkt. 3.3.3 og 3.4.3 i lovforslagets almin-
delige bemærkninger fremgår det, at kriminalforsorgens eventuelle behand-
ling af personoplysninger som led i den foreslåede ordning vil skulle ske
inden for rammerne af retshåndhævelsesloven. For så vidt angår forslaget
om anvendelse af fiktive profiler i kriminalforsorgen er der udarbejdet et
selvstændigt afsnit om forholdet til databeskyttelsesreglerne, jf. pkt. 5.1 i de
almindelige bemærkninger. Her fremgår det bl.a., at det forudsættes, at de
øvrige bestemmelser i retshåndhævelsesloven, herunder de grundlæggende
Side 17/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
principper i lovens § 4, også iagttages, når der behandles personoplysnin-
ger i medfør af den foreslåede bestemmelse.
Institut for Menneskerettigheder, Forsete
bemærker, at der med den fo-
reslåede udvidelse af straffuldbyrdelseslovens § 66 b, hvorefter kriminalfor-
sorgen kan behandle personoplysninger om andre personer end indsatte og
personer, som indsatte har kontakt til, ikke længere er en mindstetærskel for
karakteren af relation eller tilknytning til en indsat i kriminalforsorgen, som
kan udløse kriminalforsorgens vide adgang til indsamling af personoplys-
ninger. Dette øger risikoen for uproportionale indgreb i retten til privatliv
over for andre personer, når denne gruppe ikke er nærmere afgrænset. Insti-
tut for Menneskerettigheder og Forsete anbefaler, at det i bemærkningerne
til § 66 b i straffuldbyrdelsesloven nærmere afgrænses og præciseres, hvilke
andre personer kriminalforsorgen kan behandle personoplysninger om bl.a.
gennem brug af fiktive profiler.
Dommerforeningen
bemærker, at den gældende ordning efter straffuldbyr-
delseslovens § 66 b, stk. 1, som giver kriminalforsorgen ganske vide rammer
i efterretnings- og sikkerhedsarbejdet, omfatter personer med direkte til-
knytning til kriminalforsorgens kerneområde, og at der med det fremlagte
udkast til lovforslag lægges op til at udvide denne personkreds meget bety-
deligt, så den også kommer til at omfatte personer, som ikke er indsatte, og
som indsatte ikke har kontakt til. Det vil i princippet sige alle andre personer.
For så vidt angår det af Institut for Menneskerettigheder og Forsete anførte
om præcisering af den personkreds, som kriminalforsorgen kan behandle
personoplysninger om ved anvendelse af fiktive profiler på sociale medie-
platforme, bemærker Justitsministeriet, at baggrunden for den foreslåede
ordning i § 66 b, stk. 1, 2. pkt., er, at kriminelle grupperinger og indsatte
ofte har profiler på forskellige sociale medieplatforme, og at der kan være
oplysninger, herunder om indirekte kontakter, som kan være af afgørende
betydning for kriminalforsorgens efterretnings- og sikkerhedsarbejde i for-
hold til konkrete indsatte. Det er nødvendigt for kriminalforsorgen at kunne
tilgå disse oplysninger i de tilfælde, hvor oplysningerne ikke kan tilvejebrin-
ges via kriminalforsorgens egne systemer. Det fremgår af de almindelige
bemærkninger i pkt. 3.6.3, at det forudsættes, at kriminalforsorgen via den
fiktive profil kan søge om medlemskab af lukkede og hemmelige grupper på
de sociale medieplatforme, som kræver tilkendegivelse eller anmodning fra
profilen. Da det ikke på forhånd nærmere kan afgrænses, hvilke andre iden-
tificerbare, fysiske personer, der optræder i en sammenhæng, der kan være
Side 18/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
relevant for kriminalforsorgens efterretnings- og sikkerhedsarbejde på de
sociale medieplatforme, hvor kriminalforsorgen anvender de fiktive profi-
ler, er det vanskeligt nærmere at foretage en afgrænsning af denne person-
kreds i bemærkningerne til loven. Derudover bemærkes det, at den foreslå-
ede ordning bl.a. skal være med til at klarlægge potentielle netværk, som
konkrete indsatte er en del af, og som kriminalforsorgen bør kende til for at
sikre sikkerheden, f.eks. i forbindelse med besøg hos indsatte. Det er derfor
forventningen, at der ved brug af en fiktiv profil som oftest vil blive behand-
let personoplysninger om personer, som er en del af den indsattes kriminelle
netværk, og/eller som kommunikerer på eller er medlem af de samme fora
på sociale medier som den indsatte. Derudover bemærkes det, at det ligele-
des fremgår af pkt. 3.6.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at kri-
minalforsorgens søgninger på internettet, herunder ved brug af fiktive pro-
filer, skal leve op til de almindelige forvaltningsretlige principper om bl.a.
saglighed og proportionalitet, at der ved brug af fiktive profiler bør foreta-
ges en konkret vurdering af i hvilke situationer og i hvilket omfang, det er
nødvendigt for kriminalforsorgen at anvende fiktive profiler af hensyn til
efterretnings- og sikkerhedsarbejdet, og at det forudsættes, at kriminalfor-
sorgen udarbejder retningslinjer for brugen af fiktive profiler. Justitsmini-
steriet finder derfor ikke anledning til at præcisere dette forhold yderligere
i bemærkningerne til lovforslaget.
Dommerforeningen
henviser i relation til den foreslåede udvidelse af straf-
fuldbyrdelseslovens § 66 b til, at politiet som led i deres almindelige efter-
forskningskompetence kan foretage infiltration og som led heri videregive
urigtige og vildledende oplysninger, hvis der er tale om et sagligt og pro-
portionalt efterforskningsskridt. Dommerforeningen bemærker, at det under
hensyn til karakteren af de oplysninger, som kriminalforsorgen har mulig-
hed for at indhente, behandle og videregive, forudsættes, at den foreslåede
ordning fortsat alene skal anvendes inden for rammerne af kriminalforsor-
gens kerneområde, og at der i den forbindelse vil være et særligt fokus på
afgrænsningen mellem på den ene siden kriminalforsorgens egne efterret-
nings- og sikkerhedsopgaver og på den anden side de efterforskningsmæs-
sige opgaver mv., som hører hjemme bl.a. hos politiet og PET.
Som det fremgår af pkt. 3.6.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, kan
politiet som led i deres almindelige efterforskningskompetence foretage in-
filtration og som led heri videregive urigtige og vildledende oplysninger,
hvis der er tale om et sagligt og proportionalt efterforskningsskridt, jf. ek-
sempelvis Højesterets kendelse af 14. maj 2024 (gengivet i U.2024.3334).
Side 19/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Som det også fremgår, er det imidlertid usikkert, i hvilket omfang kriminal-
forsorgen, der som myndighed ikke foretager efterforskning, efter reglerne
i retshåndhævelsesloven kan benytte fiktive profiler ved indsamling af op-
lysninger om indsatte og andre personer. Baggrunden for at indføre en sær-
skilt og udtrykkelig lovhjemmel til anvendelse af fiktive profiler som led i
kriminalforsorgens efterretnings- og sikkerhedsarbejde er således, at det er
uklart, hvorvidt der i dag er tilstrækkelig hjemmel hertil. Justitsministeriet
bemærker endvidere, at der ikke med lovforslaget tilsigtes at tilvejebringe
efterforskningsmuligheder i regi af kriminalforsorgen, men alene en styr-
kelse af kriminalforsorgens eksisterende efterretnings- og sikkerhedsar-
bejde ved at anvende fiktive profiler på sociale medieplatforme. Det forud-
sættes i den forbindelse, at den foreslåede ordning alene skal anvendes in-
den for rammerne af kriminalforsorgens kerneområde. Kriminalforsorgen
vil dog med den foreslåede ordning også have mulighed for at videregive
oplysninger til andre myndigheder, herunder politiet og PET, af hensyn til
disse myndigheders efterretningsarbejde. Derudover forudsættes det, at kri-
minalforsorgen udarbejder retningslinjer for brugen af fiktive profiler efter
den foreslåede ordning. Det bemærkes endvidere, at det i det ovenfor nævnte
afsnit om hjemmelsgrundlaget for kriminalforsorgens mulighed for anven-
delse af fiktive profiler i pkt. 3.6.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
misvisende fremgår, at kriminalforsorgens mulighed for anvendelse af fik-
tive profiler følger af reglerne i retshåndhævelsesloven. Dette vil rettelig
blive ændret i det fremsatte udkast til lovforslag, således at henvisningen til
retshåndhævelsesloven fjernes.
2.7. Lovforslagets del om fuldbyrdelse af bødekrav over for udenlandske
skyldnere
Der er ikke modtaget høringssvar for så vidt angår denne del af lovforslaget.
2.8. Lovforslagets del om afskæring af klageadgang efter lov om samarbejde
med Finland, Island, Norge og Sverige angående fuldbyrdelse af straf m.v.
Der er ikke modtaget høringssvar for så vidt angår denne del af lovforslaget.
3. Høring over forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten
til ofre for forbrydelser
3.1. Høringsperiode
Side 20/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005000_0021.png
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser har i perioden fra den 16. december 2024 til den 13.
januar 2025 været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer
m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 16. december 2024 endvidere sendt Folke-
tingets Retsudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
16. december 2024.
3.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en samlet alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og
organisationer m.v., i forbindelse med forslag til lov om ændring af lov om
erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Terminaladgang til skatteop-
lysninger, udgifter til advokatbistand og rentetilskrivning på statens krav
mod skadevolder).
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag.
Høringspart
Hørings-
Bemærk- Ingen be- Ønsker
svar mod- ninger
mærk-
ikke at af-
taget
ninger
give hø-
ringssvar
X
X
X
Østre Landsret
Vestre Landsret
Sø- og Handelsretten
Samtlige byretter
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Akademikerne
Ankenævnet for For-
sikring
Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd
Business Danmark
X
X
Side 21/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005000_0022.png
Copenhagen Busi-
ness School (Juridisk
Institut)
Dansk Arbejdsgiver-
forening
Dansk Folkeoplys-
nings Samråd
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Danske Advokater
Danske Regioner
Datatilsynet
Den Danske Dom-
merforening
Den Sociale Rets-
hjælps Fond
Det Etiske Råd
Det Kriminalpræven-
tive Råd
Digitaliseringsstyrel-
sen
Dommerfuldmægtig-
foreningen
Domstolsstyrelsen
Foreningen af Of-
fentlige Anklagere
Foreningen af Ud-
lændingeretsadvoka-
ter
FAU
Forsikring & Pension
FRIDA Forsikring
Agentur A/S
HK- Landsklubben
Danmarks Domstole
HK Politiet og An-
klagemyndigheden
Hjælp Voldsofre
Institut for Menne-
skerettigheder
X
X
X
X
X
X
X
Side 22/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005000_0023.png
Justitia
Kommunernes
Landsforening (KL)
Københavns Rets-
hjælp
Københavns Univer-
sitet (Det Juridiske
Fakultet)
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Landsforeningen
Krim
Offerrådgivningen i
Danmark
Patienterstatningen
Politiforbundet
Retspolitisk
For-
ening
Grønlands Selvstyre
via Rigsombudsman-
den i Grønland
Rigsombudsmanden
på Færøerne
Røde Kors
Syddansk Universitet
(Juridisk Institut)
Aalborg Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Retshjælp
Aarhus Universitet
(Juridisk Institut)
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
4. Høringssvarene
4.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Side 23/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Offerrådgivningen i Danmark
bemærker, at de bakker op om lovforslaget.
Hjælp Voldsofre
bemærker overordnet, at det er meget positivt, at der ind-
føres regler, der kan afkorte sagsbehandlingstiden ved Erstatningsnævnet.
Justitsministeriet har noteret sig de modtagne bemærkninger. Det bemærkes
i den forbindelse, at lovforslaget indeholder tre tiltag på offererstatnings-
området, som skal medvirke til at lette sagsbehandlingen af offererstat-
ningssager og regressager. Offererstatningsområdet har historisk været
præget af ophobning af sager og for lange sagsbehandlingstider, hvorfor
Justitsministeriet har fokus på alle tiltag, der kan lette og forenkle Civilsty-
relsens sagsbehandling på offererstatningsområdet med henblik på at ned-
bringe mængden af verserende sager og sagsbehandlingstiden. Tiltagene
skal ses i sammenhæng hermed.
4.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
4.2.1. Om terminaladgang til skatteoplysninger, udgifter til advokatbistand
og rentetilskrivning på statens krav mod skadevolder
Offerrådgivningen i Danmark
bemærker, at de kan støtte alle de tiltag, der
kan lette sagsgangen i Erstatningsnævnet, således at ofre kan få tildelt er-
statning hurtigere.
Hjælp Voldsofre
bemærker i forhold til terminaladgangen til skatteoplys-
ninger, at det vil afkorte den del af sagsbehandlingstiden, der går med at
bede om oplysninger, rykke for samme og/eller forlænge frist for svartid,
når det er vanskeligt for ansøgeren eller dennes repræsentant at få de rele-
vante skatteoplysninger. Foreningen anfører herudover, at de har erfaring
med, at ansøgerne f.eks. ikke ved, hvad R75-oplysninger er, eller hvordan
de kan indhentes. Desuden bemærker foreningen bl.a., at det bør sikres, at
oplysningerne kun indhentes, når dette er nødvendigt, og at ansøgeren be-
hørigt orienteres herom. I relation til dækning af omkostninger bemærker
foreningen, at dækningen af advokatudgifter aldrig er tilstrækkelig, hvorfor
der altid delvis vil skulle foretages en egenbetaling, når en ansøger vælger
at være repræsentereret af en advokat. Foreningen ser bl.a. på den baggrund
gerne, at der ses på en øget mulighed for at få dækning for advokatomkost-
ninger. Hvis man helt vil undgå, at den mindreårige skal have udgifter til
advokatomkostninger, anfører foreningen, at der må ydes fuld erstatning for
omkostninger til specialiseret og kvalificeret bistand i disse sager.
Side 24/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Datatilsynet
bemærker i relation til terminaladgangen bl.a., at den foreslå-
ede § 14 a ikke udgør en udvidelse af en national særregel, som det fremgår
af lovforslagets almindelige bemærkninger (pkt. 3.1), men at bestemmelsen
udgør et supplerende retsgrundlag og en udmøntning af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, litra e. For så vidt angår det i lovforslaget anførte
om Skatteforvaltningens hjemmel til videregivelse af skatteoplysninger til
Erstatningsnævnet (Civilstyrelsen), bemærker Datatilsynet, at der skal iden-
tificeres et supplerende retsgrundlag for videregivelsen, idet henvisningen
til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, ikke i sig selv udgør
en hjemmel til videregivelse af oplysningerne. Endelig bemærker Datatilsy-
net, at det forudsættes, at det sikres, at behandlingen af personoplysninger
sker i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og databeskyt-
telsesloven, herunder at Erstatningsnævnet alene opnår adgang til skatteop-
lysninger, når det er sagligt og nødvendigt i forhold til den konkrete sagsbe-
handling.
Justitsministeriet bemærker, at Erstatningsnævnet med den nuværende ter-
minaladgang i offererstatningslovens § 14 a ikke kan indhente andre oplys-
ninger end de oplysninger, der fremgår af indkomstregistret. Sådanne andre
oplysninger kan f.eks. være de personlige skatteoplysninger, som er en sam-
ling af borgerens detaljerede skattemæssige oplysninger. Erstatningsnæv-
net kan indhente sådanne personlige skatteoplysninger efter forudgående
samtykke fra ansøgeren. Denne praksis kan imidlertid forlænge sagsbe-
handlingen unødigt i visse sager, f.eks. i tilfælde, hvor en afgørelse om til-
kendelse af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste alene afventer indhentelse
af personlige skatteoplysninger. Det kan desuden for ansøgeren, som har
været udsat for en straffelovsovertrædelse, virke uoverskueligt og vanskeligt
at skulle indhente disse oplysninger selv.
Justitsministeriet finder det derfor hensigtsmæssigt, at Erstatningsnævnet
får mulighed for at indhente alle nødvendige skatteoplysninger, herunder
personlige skatteoplysninger (såkaldte R75’ere), selvom disse oplysninger
ikke fremgår af indkomstregistret. Det er Justitsministeriets opfattelse, at
dette vil smidiggøre sagsbehandlingen hos Erstatningsnævnet og være til
gavn for den enkelte ansøger, da visse afgørelser vil kunne træffes hurtigere
end i dag. Det er forudsat i bemærkningerne til lovforslaget, at den foreslå-
ede ændring vil skulle udmøntes ved en aftale mellem Skatteforvaltningen
og Civilstyrelsen som sekretariat for Erstatningsnævnet, og at aftalen skal
Side 25/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
indgås under iagttagelse af reglerne i databeskyttelsesloven og databeskyt-
telsesforordningen.
For så vidt angår erstatning for udgifter til advokatbistand bemærker
Justitsministeriet, at den foreslåede bestemmelse vil medføre, at forældre
og/eller værger for en mindreårig ansøger eller en ansøger under værgemål
kan få dækket udgifter, som de har afholdt i anledning af sagen på vegne af
den mindreårige eller personen under værgemål, i samme omfang som an-
dre ansøgere omfattet af lovens § 15, stk. 2, 1. pkt. Der er ikke med ændrin-
gen i øvrigt tilsigtet ændringer af, hvornår Erstatningsnævnet helt eller del-
vist kan bestemme at dække udgifter, som er afholdt i anledning af sagen.
Det bemærkes i øvrigt, at Justitsministeriet i lovforslaget har foretaget en-
kelte sproglige justeringer samt præciseringer, herunder af retsgrundlaget
for ordningen, på baggrund af Datatilsynets bemærkninger.
5. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i offentlig høring,
er der i det fremsatte lovforslag foretaget en ændring af de specielle be-
mærkninger til lovforslagets § 5. I udkastet til lovforslaget der har været i
høring, fremgår det, at Færøerne har sin egen straffuldbyrdelseslov. De spe-
cielle bemærkninger til lovforslagets § 5 ændres, så det i stedet kommer til
at fremgå, at der for Færøerne gælder en særlig straffuldbyrdelseslov.
Der er i det fremsatte lovforslag desuden foretaget en ændring af de almin-
delige bemærkninger i pkt. 3.3.3 samt de specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 1, nr. 7-9, hvorved den beskrevne ordning vedrørende sletning
af fotooptagelse af breve til eller fra indsatte ensrettes i overensstemmelse
med bemærkningerne i pkt. 3.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger
om fotooptagelse af breve og andre optegnelser fundet i indsattes besiddelse,
således at det nu fremgår under begge punkter, at fotodokumentationen kan
anvendes som led i kriminalforsorgens almindelige sagsbehandling, herun-
der som led i Direktoratet for Kriminalforsorgens klagesagsbehandling.
I det fremsatte lovforslag er der på baggrund af bl.a. drøftelser med Direk-
toratet for Kriminalforsorgen endvidere foretaget en ændring af de foreslå-
ede bestemmelser i § 22 b og § 23 a med henblik på at præcisere, at bestem-
melserne som udgangspunkt ikke vil gælde for 15-17-årige. Der er dertil
Side 26/27
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
foretaget justeringer af pkt. 3.1.3 samt de specielle bemærkninger. Justerin-
gerne medfører ikke ændringer af den foreslåede ordning.
Der er i det fremsatte lovforslag derudover tilføjet ændringer af straffuld-
byrdelseslovens § 65, stk. 1, og § 66, stk. 1, om anvendelse af sikringsmidler
i kriminalforsorgens institutioner, således at »hvis det er nødvendigt« æn-
dres til: »hvis det er strengt nødvendigt« i begge bestemmelser. Ændrin-
gerne sikrer en tilsvarende præcisering i straffuldbyrdelseslovens § 65, stk.
1, og § 66, stk. 1, som foreslået med høringsversionen i straffuldbyrdelses-
lovens § 62, stk. 1. Der er foretaget en ændring af pkt. 3.5.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger samt de specielle bemærkninger med henblik på
at beskrive de foreslåede ændringer.
Derudover er der i det fremsatte lovforslag foretaget en ændring af § 1, nr.
18, således at der i § 66 b, stk. 1, 1. pkt., efter »Kriminalforsorgen kan ind-
samle, behandle og videregive oplysninger om indsatte og andre personer,«
er indsat: »til andre myndigheder«. Ændringen har det sigte at videreføre
den gældende retstilstand.
I pkt. 3.6.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger om hjemmelsgrundla-
get for kriminalforsorgens mulighed for anvendelse af fiktive profiler frem-
går det, at det imidlertid er usikkert,
”i
hvilket omfang kriminalforsorgen,
der som myndighed ikke foretager efterforskning, efter reglerne i retshån-
dhævelsesloven kan benytte fiktive profiler ved indsamling af oplysninger
om indsatte og andre personer”. I det fremsatte lovforslag er henvisningen
til retshåndhævelsesloven fjernet.
I forhold til det udkast til lovforslag om ændring af lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser, som har været i høring, er der i det fremsatte
lovforslag blevet foretaget justeringer af sproglig og lovteknisk karakter i
lovforslagets pkt. 5.2 om forholdet til databeskyttelsesreglerne.
Side 27/27