Retsudvalget 2024-25
L 199
Offentligt
3020545_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. maj 2025
Proces- og
Insolvensretskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2025-05354
3715744
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af værgemålsloven og lov om social service
(Initiativer med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos
Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for
antal værgemål m.v.) (L 199)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af værgemålsloven og lov om social service (Initiativer med
henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Familieretshuset i
værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for antal værgemål m.v.) (L
199), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. maj
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 199 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvorfor man ikke kunne have tilført ressourcer til Familieretshuset i stedet for at forringe retssikkerheden
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af værgemålsloven og lov om social service (Initiativer med
henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Familieretshuset i
værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for antal værgemål m.v.)
(L 199):
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor man ikke kunne have
tilført ressourcer til Familieretshuset i stedet for at forringe
retssikkerheden?”
Svar:
Justitsministeriet deler ikke opfattelsen af, at lovforslaget overordnet set
forringer retssikkerheden for borgerne.
Lovforslaget indeholder en række initiativer, der forventes at bidrage til at
nedbringe
Familieretshusets
lange
sagsbehandlingstider
værgemålsområdet, hvilket vil bidrage til retssikkerheden for de berørte
borgere.
Med lovforslaget foreslås det desuden at frisætte en række økonomiske
dispositioner, således at den, der er under værgemål, sammen med sin værge
i langt højere grad end tidligere vil kunne foretage formueforbrug, uden at
det vil kræve Familieretshusets godkendelse, hvilket øger selvbestemmelsen
hos den, der er under værgemål.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.4.2, medfører de udvidede rammer
for formueforbrug og den udvidede adgang til at disponere uden
Familieretshusets godkendelse en øget misbrugsrisiko. Med lovforslaget
foreslås det på den baggrund at styrke det strafferetlige værn mod misbrug
ved at indsætte en selvstændig sanktionsbestemmelse i værgemålsloven,
hvorefter den, der misbruger sin stilling, kan straffes med bøde. Til trods
for, at dette ikke vurderes fuldt ud at imødegå den øgede misbrugsrisiko,
vurderer Justitsministeriet det fortsat hensigtsmæssigt at gennemføre
ændringerne for at øge selvbestemmelsen for personer under værgemål og
lette Familieretshusets administration af værgemålsområdet.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet vedrørende
tilførsel af ressourcer indhentet en udtalelse fra Social- og Boligministeriet,
der har oplyst følgende:
Side 2/3
L 199 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvorfor man ikke kunne have tilført ressourcer til Familieretshuset i stedet for at forringe retssikkerheden
”Regeringen er generelt optaget af, at den statslige
administration lettes, og regeringen har således ikke et ensidigt
fokus på tilførsel af ressourcer – det gælder også på
værgemålsområdet.
Familieretshuset vurderer, at lovforslaget isoleret set vil kunne
give mulighed for lettelser i administrationen af
værgemålsområdet, herunder skabe grundlag for at
Familieretshuset fremadrettet vil kunne arbejde løbende med at
effektivisere området, såfremt det vedtages i sin nuværende
udformning.
Det er Familieretshusets vurdering, at lovforslaget alt andet lige
vil medføre en årlig administrativ besparelse på ca. 6,6 mio. kr.
fra 2026.
Familieretshuset arbejder desuden parallelt med flere
effektiviseringstiltag, der, sammen med implementeringen af
lovforslaget, skal sikre bedre produktivitet og administration på
værgemålsområdet.
I tillæg hertil kan Social- og Boligministeriet oplyse, at
ministeriet flere gange har givet Familieretshuset ekstraordinær
mulighed for at bruge flere ressourcer på værgemålsområdet.
Således har Familieretshuset kunne anvende yderligere hhv. 13
mio. kr. i 2024 og 17 mio. kr. i 2025 målrettet
værgemålsområdet.”
Side 3/3