Socialudvalget 2024-25
L 201 Bilag 7
Offentligt
3018464_0001.png
Fra:
Thomas Krog <[email protected]>
Sendt:
11. maj 2025 23:59
Emne:
Kommentarer til L 201
På vegne af Muskelsvindfoden sender jeg nedenstående kommentarer til L 201. Nederst er nogle spørgsmål
der bunder i vores frygt for, at forslaget gør livet mere besværligt for den store gruppe af modtagerne af
kompensation, som i dag bliver kompenseret for enkeltstående ekstraudgifter.
Bureaukratiske udfordringer for de mange, der i dag får dækket enkeltstående merudgifter
For at det hele ikke skal bunde i antagelser har Muskelsvindfonden betalt Danmarks Statistik Consulting for
at lave et særtræk på udbetalingerne af merudgifter for 2023. Danmarks Statistik har ved at sammenholde
de månedligt registrerede udbetalinger og mønstret i disse med taksterne i lovgivningen kunnet adskille
faste og enkeltstående udbetalinger af merudgifter for størstedelen af modtagerne og de fleste af de
udbetalte midler. Det er tallene Danmarks Statistik på den måde er kommet frem til, vi refererer til
herunder.
Andel, der har enkeltstående merudgifter:
Børn: 54 %
Voksne: 39 %
Alle: 47 %
Det er altså cirka halvdelen, der alene i løbet af ét år er blevet kompenseret for enkeltstående
ekstraudgifter. Skal de det fremover, kræver det, at de kæmper sig vej ind i gruppe 2. Der er givetvis nogle,
der har ekstraudgifter i 2023, som ikke har det i 2024, og derfor igen skal have genberegnet deres
ekstraudgifter med den konsekvens, at nogle ryger ned i gruppe 1. Der vil være andre, som ikke har haft
ekstraudgifter i 2023, som pludselig får behovet i 2024. De skal også have lavet gennemgribende
beregninger af alle deres ekstraudgifter omfattet af positivlisten.
I det omfang, at folk giver op overfor bureaukratiet, eller de ikke kan blive kompenseret for
ekstraudgifterne fordi nogle enten ikke er på positivlisten eller det samlede beløb ikke når 24.000 kroner
årligt, er det primært børnefamilierne, der rammes. Tallene fra Danmarks Statistik viser nemlig, at de
udbetalte midler, som er enkeltstående, fordeler sig således:
Børn: 31 %
Voksne: 14 %
Alle: 23 %
L 201 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 11/5-25 fra Muskelsvindfonden
Der vil sikkert være enkeltstående udgifter, som ikke er så store. Andre vil være så store, at de kan blive
omfattet af "kattelemmen". Men for de fleste handler det om ad den bureaukratiske vej at kæmpe sig vej
ind i gruppe 2. Tallene viser nemlig, at det gennemsnitlige udbetalte beløb til enkeltstående udgifter i 2023,
per person er:
Børn: 11.111 kr.
Voksne: 7.016 kr.
Alle: 9.547 kr.
Udover alle dem, der skal i Gruppe 2 for at få dækket enkeltstående ekstraudgifter, er er også alle dem, der
alene på grund af størrelsen på deres løbende ekstraudgifter skal i gruppe 2. Vi er klar over, at det kan blive
anderledes med en positivliste, men vi hører ikke, at den politiske dagsorden på dette område handler om
at begrænse familierne i at blive kompenseret for reelle handicapbetingende ekstraudgifter.
Hvis vi tager udgangspunkt i 2023-tallene vil fordelingen ifølge vores tal være, at cirka 45 procent af
børnefamilierne alene på grund af udgifternes størrelse vil høre til i gruppe to.
Samtlige tal er tidligere delt med Social- og boligministeriet.
Spørgsmål
Hvis en borger pga. en enkeltstående udgift når op over beløbsgrænsen til Gruppe II i oktober måned, og
borgeren samtidig har haft anden enkeltstående kompensationsberettiget udgift tidligere på året
f.eks. i
marts måned
fra hvornår modtager borgeren så kompensationen for begge udgifter?
Hvor stor en andel af borgerne, der i dag bliver kompenseret for enkeltstående ekstraudgifter, regner man
med også bliver kompenseret for deres enkeltstående ekstraudgifter efter de nye regler?
Hvis en borger når op over beløbsgrænsen på 24.000 kroner årligt som følge af enkeltstående
kompensationsberettiget udgifter i marts og oktober måned, hvornår skal kommunen så revurdere
borgerens samlede kompensationsydelse for at afgøre, om borgeren igen ryger ned under beløbsgrænsen
for Gruppe II?
Når kompensationsberettiget udgifter skal dokumenteres med bon’er og regninger,
kan det først ske, når
udgifterne har været afholdt. Eller kan borgeren på forhånd få tilsagn om at få dækket udgiften til
eksempelvis ferielejr, hvis det er en udgift borgeren også har haft i det forgangne år, så udgiften på forhånd
kan regnes med som en dokumenteret udgift?
Er det ved enkeltstående kompensationsberettiget udgifter som en bilreparation muligt, at få tilsagn om
kompensation førend udgiften er afholdt?
L 201 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 11/5-25 fra Muskelsvindfonden
3018464_0003.png
Kan en enkeltstående kompensationsberettigede udgift, som fx større bilreparation udbetales som et
samlet beløb på tidspunktet for betaling af regning?
Venligst
Thomas Krog :-)
Politisk chef Muskelsvindfonden
Mobil +45 22652465