Retsudvalget 2024-25
L 204 Bilag 1
Offentligt
HØRINGSSVAR
til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Kreditorforfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav m.v. i
anledning af visse strafbare handlinger, der har medført et udbytte)
Indholdsfortegnelse
Østre Landsret ...................................................................................................................................... 2
Vestre Landsret .................................................................................................................................... 3
Sø- og Handelsretten ............................................................................................................................ 4
Datatilsynet ......................................................................................................................................... 5
Domstolsstyrelsen ................................................................................................................................ 6
Advokatrådet ....................................................................................................................................... 7
Aktive Ejere ......................................................................................................................................... 9
Ankenævnet for Forsikring ................................................................................................................ 10
Ankestyrelsen ..................................................................................................................................... 11
ATP .................................................................................................................................................... 12
Bevismiddeltilsynet ............................................................................................................................ 13
CO-industri......................................................................................................................................... 14
Dansk Arbejdsgiverforening .............................................................................................................. 15
Danske Advokater .............................................................................................................................. 16
Dommerforeningen ............................................................................................................................ 18
Fagbevægelsens Hovedorganisation .................................................................................................. 19
Finans Danmark ................................................................................................................................. 20
Finanstilsynet ..................................................................................................................................... 23
Forsikring & Pension ......................................................................................................................... 24
Hjælp Voldsofre ................................................................................................................................. 31
KL ...................................................................................................................................................... 33
Politiforbundet ................................................................................................................................... 34
Rigsombudsmanden på Færøerne ...................................................................................................... 35
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0002.png
Østre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Sendt pr. mail til [email protected]
6. december 2024
J.nr.: 24/29667-2
Sagsbehandler: CRJ
Justitsministeriet har ved brev af 22. november 2024 (sagsnr. 2022-02003) anmodet om eventuelle
bemærkninger til lovudkast om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Kreditorforfølgning
i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i anledning af visse strafbare
handlinger, der har medført et udbytte.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
arsten
Carsten Kristian Vollmer
Side 2 af 36
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0003.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til [email protected]
10. december 2024
J.nr.: 24/30137-2
Sagsbehandler: Dorte Stilling
Justitsministeriet har ved brev af 22. november 2024 (sagsnr. 2022-02003) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre
love (Kreditorforfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i anledning
af visse strafbare handlinger, der har medført et udbytte).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Side 3 af 36
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0004.png
From:
Ida Vorsaa <[email protected]>
Sent:
25-11-2024 10:40:04 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love - j.nr. 2022-02003
Til rette vedkommende.
Sø- og Handelsretten har ingen bemærkninger til denne høring.
Med venlig hilsen
Ida Vorsaa
HR-konsulent
Direkte: 99 68 47 45
[email protected]
Sø- og Handelsretten
Amaliegade 35, 2. sal
1256 København K.
Tlf.: 99 68 46 00
www.shret.dk
Side 4 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
From:
Sent:
To:
Subject:
Datatilsynet <>
25-11-2024 13:28:24 (UTC +01)
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Vedr. sagsnummer 2022-02003 (Datatilsynets sag, j.nr. 2024-11-0234)
Datatilsynet har modtaget ministeriets høring over forslag til lov om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love (Kreditorforfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav mv.
i anledning af visse strafbare handlinger, der har medført et udbytte).
Fremsendelsesmailen eller høringsbrevet ses ikke at omtale databeskyttelsesretlige forhold.
Høringen ses endvidere at være fremsendt til en række forskellige modtagere, og høringen ses således ikke
at være stilet direkte og udelukkende til Datatilsynet.
Datatilsynet har derfor ikke læst det fremsendte høringsmateriale.
Det følger af databeskyttelseslovens § 28, at der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet ved
udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle forskrifter, der har
betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger. Det er således
alene i de tilfælde, hvor der er forhold, der kan være af betydning for beskyttelsen af privatlivet i
forbindelse med behandling af personoplysninger, at Datatilsynet skal høres.
Datatilsynet modtager imidlertid løbende et meget stort antal høringer over lovforslag, bekendtgørelser
m.v., som ikke har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af
personoplysninger.
Datatilsynet har tidligere udsendt breve om denne problemstilling til samtlige ministerier, uden at dette ses
at have haft den fornødne effekt. Det seneste brev fra juni 2021 vedlægges til orientering.
Erfaringsmæssigt er op mod 66 pct. af høringerne således irrelevante for Datatilsynet, hvilket skal ses i
forhold til, at tilsynet bruger mange ressourcer på at læse og forholde sig til disse høringer.
Hvis ministeriet derfor ønsker, at Datatilsynet skal forholde sig til den fremsendte høring, bedes
ministeriet i en ny henvendelse til Datatilsynet angive, hvilke dele af forslaget m.v. der er relevante for
Datatilsynet at forholde sig til.
Hvis Datatilsynet ikke hører fra ministeriet i rimelig tid inden høringsfristens udløb, kan ministeriet ikke
forvente at modtage et høringssvar fra tilsynet.
Med venlig hilsen
Marie Lassen
Specialkonsulent, cand.jur.
Side 5 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0006.png
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
20. december 2024
Dok.nr.: 24/30327-7
Sagsbehandler:
Lasse Leerhøy
Mail: [email protected]
Domstolsstyrelsens høringssvar
Justitsministeriet har ved mail af 22. november 2024 anmodet Domstolsstyrelsen om bemærk-
ninger til udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Kreditor-
forfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i anledning af visse
strafbare handlinger, der har medført et udbytte).
Domstolsstyrelsen har i den anledning følgende bemærkninger:
På det foreliggende grundlag vurderer Domstolsstyrelsen, at vedtagelse af lovforslaget vil med-
føre merudgifter for domstolene for 0,1 mio. kr. årligt (2024-pl). Vurderingen er behæftet med
usikkerhed.
Ved vurderingen af de økonomiske konsekvenser er det lagt til grund, at Justitsministeriet har
oplyst, at lovforslaget forventes at øge antallet af almindelige fogedsager, der behandles ved
domstolene, med 150 sager årligt. Justitsministeriet har tillige oplyst, at de yderligere 150 almin-
delige fogedsager vurderes samlet at medføre merudgifter for domstolene for ca. 0,1 mio. kr.
årligt. Denne vurdering tilslutter Domstolsstyrelsen sig.
I opgørelsen af merudgifterne indgår de totale driftsudgifter (§ 11.41.02. Retterne) samt sagsre-
laterede udgifter (§ 11.42.01. Sagsgodtgørelse mv. og § 11.42.02. Fri proces og udgifter til advo-
kathjælp).
Domstolsstyrelsen vurderer, at den estimerede, årlige merudgift på 0,1 mio. kr. kan afholdes in-
den for domstolenes eksisterende økonomiske rammer.
Med venlig hilsen
Mette Lilje
Side 6 af 36
DOMSTOLSSTYRELSEN • AMAGERFÆLLEDVEJ 56 • 2300 KØBENHAVN S • TELEFON 70 10 33 22 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN.NR. 5798000161184
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0007.png
Sekretariatet
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København
Sendt pr. e-mail: [email protected]
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 19. december 2024
SAGSNR.: 2024 - 3445
ID NR.: 1057983
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love (Kreditorforfølgning i pensionsordninger for
konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i anledning af visse strafbare
handlinger, der har medført et udbytte- j.nr. 2022-02003
Ved brev af 22. november 2024 har Justitsministeriet anmodet Advokatrådet om
en udtalelse til ovennævnte udkast.
Advokatrådet skal i den anledning bemærke følgende:
Det fremgår af lovforslagets indledning, at lovforslaget fremsættes på baggrund af
en i medierne meget omtalt sag vedrørende en tidligere ansat i Socialstyrelsen.
Vedkommende blev idømt en længere fængselsstraf, og der blev i forbindelse med
dommen konfiskeret ca. 113 mio. kr. Højesteret fastslog efterfølgende, at der ikke
kunne ske beslaglæggelse for konfiskationsbeløbet på to af domfældtes
pensionskonti, jf. U.2022.1805 H.
Advokatrådet bemærker i den forbindelse, at man efter Advokatrådets opfattelse
bør være påpasselig med at ændre lovgivning på baggrund af enkeltsager, navnlig
når det i den sammenhæng fremgår af lovforslagets afsnit 5, at de økonomiske
konsekvenser forventes at være begrænsede.
Det bemærkes endeligt, at der er tale om mulighed for kreditorforfølgelse på
baggrund af værdikonfiskation. Det vil sige ikke på baggrund af udbyttet fra en
strafbar handling, men et beløb svarende til et udbytte. Det er i den forbindelse
positivt, at Justitsministeriet er opmærksomt på, at tvangsbeneficiet i
retsplejelovens § 509, stk. 1, fortsat skal finde anvendelse, ligesom lovforslaget
lægger op til, at der først skal betales pensionsafgift af udbetalinger fra
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
1
Side 7 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0008.png
Sekretariatet
pensionsordningen i forbindelse med, at der sker udbetaling til fyldestgørelse af
udlægget.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
generalsekretær
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
2
Side 8 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0009.png
From:
Bo Sandberg <[email protected]>
Sent:
25-11-2024 11:36:12 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
Maria Rask Hetoft Larsen <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love - j.nr. 2022-02003
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Justitsministeriet!
Aktive Ejere takker for høringssagen, men har for nuværende ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Bo Sandberg
Cheføkonom
Løngangstræde 20 4. sal
1468 København K – Danmark
E-mail:
[email protected]
+45 28 50 38 19
Side 9 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0010.png
From:
Carsten Sennels <[email protected]>
Sent:
25-11-2024 13:44:26 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
Kim Sparlund <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love - j.nr. 2022-02003
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Tak for den fremsendte høringsmail.
Ankenævnet for Forsikring har ingen bemærkninger.
Vi henviser i øvrigt til de bemærkninger Ankenævnet for Forsikrings stiftende organisationer,
Forsikring og Pension og Forbrugerrådet, måtte fremkomme med.
Med venlig hilsen
Carsten Sennels
Kontorchef, cand. jur.
Ankenævnet
for
Forsikring
Østergade 18, 2. sal
1100 København K
33 43 58 02 (direkte)
ü Tænk på miljøet, før du printer denne mail og/eller de vedhæftede dokumenter.
Side 10 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0011.png
Justitsministeriet,
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven
og forskellige andre love - j.nr. 2022-02003.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
26. november 2024
J.nr. 24-118380
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-fre kl. 9.00-15.00
Åbningstid - telefon:
man-tir kl. 9.00-15.00
ons lukket
tor-fre kl. 9.00-15.00
Side 11 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0012.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
love - j.nr. 2022-02003
Anne Schiött Rasmussen - ASR <[email protected]>
18-12-2024 09:35:11 (UTC +01)
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
ATP <[email protected]>
Høring over udkast til forslag om ændring af retsplejeloven og forskellige andre
Til
Strafferetskontoret
Justitsministeriet har den 22. november 2024 sendt ”Høring over udkast til forslag til lov om ændring
af retsplejeloven og forskellige andre love (Kreditorforfølgning i pensionsordninger for
konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i anledning af visse strafbare handlinger, der har medført et
udbytte)” og anmodet om en udtalelse til forslaget.
ATP skal i den forbindelse meddele, at vi har taget til efterretning, at krav på pension efter lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension ikke vil være omfattet af den foreslåede ændring af § 512 i
retsplejeloven og derfor fortsat vil være beskyttet mod kreditorforfølgning, jf. § 29 i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
ATP har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Anne Schiött Rasmussen - ASR
Juridisk specialkonsulent · Indbetaling - Back ATP/SUPP HI
Direkte nummer 4820 4065 · Mobil 20182022
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon 70 12 80 00 ·
www.atp.dk
· CVR-nr. 43405810
Følg ATP på
Facebook
·
LinkedIn
For information om, hvordan ATP Koncernen behandler dine personoplysninger, se
atp.dk/behandling-af-personoplysninger
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør opmærksom på, at
udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det
til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
Side 12 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0013.png
From:
Bevismiddeltilsynet <>
Sent:
06-12-2024 12:29:54 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love - j.nr. 2022-02003
Til Justitsministeriet
Bevismiddeltilsynet har ikke bemærkninger til ovenfornævnte høring.
Med venlig hilsen
Anne
Anne Skov Anhøj
Specialkonsulent
Frederiks Plads 42, 8. og 9. sal
8000 Aarhus C
Tlf. 41 78 35 00
Direkte tlf. 41 78 35 01
www.politiklagemyndigheden.dk
www.bevismiddeltilsynet.dk
Side 13 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0014.png
From:
Jesper Herrmann <[email protected]>
Sent:
20-12-2024 12:47:18 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
Henrik Jensen <[email protected]>; Keld Brødsgaard <[email protected]>; Rikke
Høgh Darmer <[email protected]>
Subject:
Sag nr. 2022-02003 - Høring - Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love - Kreditorforfølgning
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til hvem det måtte vedrøre,
Vi har i CO-industri gennemgået det i denne sammenhæng relevante materiale og skal i
denne forbindelse indledningsvis bemærke, at dette initiativ rækker ind i den
arbejdsmarkedspensionsordning, der er etableret på industriens område - Industriens
Pensionsforsikringsselskab A/S.
Det skal i tilslutning hertil bemærkes, at denne ordning er etableret ved en aftale der er
indgået mellem CO-industri og DI, der efterfølgende er skrevet ind i de overenskomster
der er indgået mellem de omtalte organisationer.
Der er således tale om at ordningen er etableret inden for rammen af Den Danske Model,
hvorfor det mere grundlæggende er vores opfattelse at det er ufornødent at denne type af
ordninger skal omfattes af det her foreliggende lovinitiativ.
Dernæst skal vi henlede opmærksomheden på, at indbetalinger til ordningen foretages af
den arbejdsgiver, som har den konkrete medarbejder ansat. Desuden fremgår størrelsen
af pensionsindbetalingen af medarbejderens lønseddel.
Som en følge heraf har vi vanskeligt ved at se, hvorfor det findes nødvendigt at
gennemføre et lovgivningstiltag som flyder af lovforslaget i relation til
arbejdsmarkedspensionsordninger som omtalt ovenfor.
Endelig skal det anføres, at henset til baggrundtæppet for det foreliggende lovforslag, er
det vores opfattelse at det må være muligt at indføre procedurer mv. som imødegår
muligheden for at begå berigelseskriminalitet.
Samlet kan CO- industri derfor ikke støtte lovforslaget f.s.v.a. den del, der angår
arbejdsmarkedspensioner etableret ved overenskomst.
Med venlig hilsen
Jesper Herrmann
Juridisk konsulent, advokat
Side 14 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0015.png
From:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
Sent:
22-11-2024 14:27:29 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love - j.nr. 2022-02003
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Justitsministeriet
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Susanne Borvang
Chefsekretær
Side 15 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0016.png
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Sendt til:
[email protected]
18. december 2024
Høringssvar over lovforslag om kreditorforfølgning i pensionsordninger
for konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i anledning af visse
strafbare handlinger, der har medført et udbytte
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Dette høringssvar er udarbejdet i
samarbejde med Danske Advokaters fagudvalg for insolvensret.
Overordnede bemærkninger
Med lovforslaget vil det blive muligt på visse betingelser at foretage retsforfølgning i pensioner tilhørende
den, der er idømt en fængselsstraf for en forbrydelse, der har medført et udbytte. Muligheden vil gælde for
erstatningskrav og godtgørelseskrav i anledning af forbrydelsen samt for krav på værdikonfiskation i
anledning af forbrydelsen.
Danske Advokater støtter lovforslaget, som er nødvendigt, hvis man vil gøre det muligt effektivt at sikre, at
staten eller en anden forurettet kan hente penge hos den kriminelle for den skade, som den kriminelle har
forvoldt.
Lovforslaget kan dog giver anledning til nogle overvejelser:
1. Det fremgår af lovforslaget, at borgerlige krav fremsat i en offentlig straffesag også vil kunne danne
grundlag for retsforfølgning i pensioner tilhørende den dømte.
a. Har Justitsministeren i den forbindelse overvejet at udvide brugen af adhæsionssøgsmål, så
det bliver lettere at få civilretlige krav behandlet under en straffesag?
2. I hht. lovforslaget er der ikke lagt op til, at pensionsordninger skal indgå som et aktiv i fx konkursboer
i videre omfang, end det er tilfældet i dag.
a. Har Justitsministeren overvejet, om inddragelse af pensionsmidler også skal kunne
anvendes i tilfælde af kendelse om konkurskarantæne – evt. i flergangstilfæle?
3. I hht. lovforslaget virker det til, at tvangsfuldbyrdelse skal ske efter de gældende regler, og at udlæg
foretaget for krav som bødekrav, krav på værdikonfiskation og forurettedes erstatningskrav skal
respektere de begrænsninger, der er fastsat om udlægsfritagelse. De foreslåede bestemmelser er
Danske Advokater – Vesterbrogade 32, 1620 København V
+45 33 43 70 00 [email protected] www.danskeadvokater.dk
Side 16 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0017.png
en særlig undtagelse for værdikonfiskationskrav og erstatnings- og godtgørelseskrav i anledning af
straffesager. Pensionerne vil således fortsat ikke kunne gøres til genstand for universalforfølgning i
videre omfang, end hvad der følger af gældende ret. Se fx lovforslaget s. 57 nederst og frem.
a. Hvis pensionsmidlerne er fx 1.000 kr., men det offentlige krav på sagsomkostninger ved
straffesagen og gæld til skat mv er 700 kr., og det civilretlige krav er 700 kr. hvordan deles
de 1.000 kr. så?
b. Er det tale om et ”først til mølle” princip, således at det offentlige - herunder særligt
anklagemyndigheden, der er særligt dygtige til straffesagerne og særligt beslaglæggelserne
og konfiskationerne - nok altid kommer forud for offerets krav. I så fald vil lovforslaget få
større værdi for det offentlige frem for et eventuelt offer.
4. Har Justitsministeren overvejet at bruge / genbruge de regler, der allerede gælder i
gældssaneringssammenhæng efter konkurslovens § 222 a?
Afsluttende bemærkninger
Danske Advokater står gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Charlotte Hvid Olavsgaard
Juridisk Konsulent
Danske Advokater – Vesterbrogade 32, 1620 København V
+45 33 43 70 00 [email protected] www.danskeadvokater.dk
Side 17 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0018.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Anders Raagaard <[email protected]>
28-12-2024 10:22:47 (UTC +01)
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Høringssvar - sagsnr. 2022-02003
Til Justitsministeriet
Ved mail af 22. november 2024 har Justitsministeriet hørt Dommerforeningen over udkast til forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Kreditorforfølgning i pensionsordninger for
konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i anledning af visse strafbare handlinger, der har medført et
udbytte).
Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.
Det fremgår af udkastet, at den foreslåede udvidede adgang til kreditorforfølgning vurderes årligt at ville
medføre omkring 150 yderligere fogedsager og en merudgift for domstolene på omkring 0,1 mio. kr., som
forventes håndteret inden for domstolenes eksisterende økonomiske rammer. Uanset beløbets beskedne
størrelse skal Dommerforeningen i den anledning generelt påpege vigtigheden i, at domstolene fremover
tilføres de fornødne midler i forbindelse med lovændringer, som kan medføre merudgifter for domstolene. I
modsat fald vil den indgåede flerårsaftale for domstolenes økonomi 2024-2027 løbende blive udhulet.
Udkastet giver ikke i øvrigt foreningen anledning til bemærkninger.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2022-02003.
På vegne af
Mette Lyster Knudsen
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Med venlig hilsen
Anders Raagaard
Landsdommer
Vestre Landsret
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.: + 45 99 68 80 00
www.VestreLandsret.dk
Side 18 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0019.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Justitsministeriet
Att.: Strafferetskontoret
[email protected]
Sagsnr. 24-6735
Vores ref. NRH/aje
Deres ref 2022-02003
Den 20. december 2024
Bemærkninger til høring vedr. udkast til lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love (Kreditorforfølgning i
pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i
anledning af visse strafbare handlinger, der har medført et udbytte)
FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation takker for muligheden for at afgive høringssvar til
lovændringen, som i højere grad muliggør kreditorforfølgning i anledning af visse strafbare
handlinger end tilfældet er i dag.
Henset til den begrænsede høringsperiode relativt til lovforslagets tekniske karakter har FH ikke
haft lejlighed til at forholde sig til de tekniske aspekter af forslaget i forhold til implementering i
pensionssystemet. FH’s bemærkninger er således af overordnet karakter.
FH anerkender overordnet set intentionen med lovforslaget og bakker op om, at pensionsordninger,
ej heller arbejdsmarkedspensionsordninger, ikke skal være et gemmested for udbytte af
kriminalitet. Derfor finder vi det også rimeligt at give adgang til kreditorforfølgning i
pensionsordninger, men har dog følgende bemærkninger:
De eksisterende arbejdsmarkedspensionsordninger i Danmark har en særlig karakter og bør også
nyde en særlig beskyttelse. Derfor har der indtil nu været et særligt værn om pensionsordningerne,
så de ikke kan overdrages, pantsættes eller gøres til genstand for kreditorforfølgning, ligesom de
kun i meget begrænsede tilfælde kan genkøbes. På den baggrund bør der efter vores opfattelse
ikke lempes på reglerne for kreditorbeskyttelse i arbejdsmarkedspensionerne, medmindre vi
befinder os i den beskrevne særlige situation. Vi hilser det velkomment, at muligheden for
kreditforfølgning i pensioner begrænses til at gælde krav mod den dømte i anledning af
forbrydelsen, der er dømt for.
Gennem arbejdsmarkedspensionsordningerne har de fleste typisk en række forsikringsdækninger,
som kommer til udbetaling, ved eksempelvis tab af erhvervsindkomst ved alder eller invaliditet. Der
bør i forbindelse med lovændringen tages stilling til, om der kan ske udlæg i pensionsformuen i en
grad, hvor borgeren mister sine forsikringsdækninger.
FH tager som nævnt forbehold for, at vi ikke har haft mulighed for at nå at forholde os til de
tekniske aspekter i forhold til implementeringen i pensionssystemet. Vi opfordrer til, at der trods
lovforslagets tekniske kompleksitet arbejdes for at skabe så enkel en administrationsløsning som
muligt, der ikke pålægger pensionsselskaberne og øvrige berørte parter unødigt mange
administrative udgifter til implementering og drift.
Med venlig hilsen
Anne Vejen Mathiasen
Analysechef
Side 19 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0020.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høring over udkast til forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love (Kreditorforfølgning i pensi-
onsordninger for konfiskationskrav og er-
statningskrav mv. i anledning af visse
strafbare handlinger, der har medført et
udbytte)
Høringssvar
6. december 2024
Dok: FIDA-483742746-689468-v1
Kontakt Peter Schultz-Møller
Generelle bemærkninger
Finans Danmark takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til
forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Kreditorfor-
følgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i anled-
ning af visse strafbare handlinger, der har medført et udbytte).
For Finans Danmark er det i relation til kreditorforfølgning afgørende, at doku-
mentationskrav, kontrolforpligtelse og herunder indhentelse af legitimation vedrø-
rende kreditor, ikke skal påhvile pensionsbranchen. Det skal ubetinget være kre-
ditor og pensionskontohaver (debitor) som pålægges dokumentationskrav såle-
des, at administrative omkostninger ved kreditorforfølgning begrænses for pensi-
onsinstitutter.
Finans Danmark noterer, at udkastet til forslaget indeholder, at ”Har
skyldneren
derimod en mulighed for at genkøbe eller få udbetalt sin pension på et tidligere
tidspunkt, bør det samme gælde for den kreditor, der foretager retsforfølgning i
et sådant pensionskrav.”
Det vil sige, at for pensionsordninger, hvor kunden har
mulighed for genkøb, skal udlæg til kreditorer straks foretages til den obligatori-
ske 60 procent afgift ved førtidig hel eller delvis ophævelse af en pensionsord-
ning. For Finans Danmark er er det afgørende at lovforslaget fastholder dette
princip.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
Side 20 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0021.png
For øvrige pensionsordninger, hvor der ikke er adgang til genkøb, kan Finans
Danmark henvise til ovenstående gentagelse af tidligere afgivne positioner an-
gående håndtering af dokumentationskrav mv. og de medfølgende administra-
tive omkostninger.
Med venlig hilsen
Peter Schultz-Møller
Direkte: 30161028
Mail: [email protected]
Høringssvar
6. december 2024
Dok. nr.:
FIDA-483742746-689468-v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
Side 21 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0022.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Louise Gotfredsen <[email protected]>
20-12-2024 15:54:24 (UTC +01)
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
SV: Sag nr. 2022-02003 Høringssvar om lovforslag om kreditorforfølgning
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til rette vedkommende
På baggrund af et sent medlemsinput, er vi nødsaget til at eftersende følgende bemærkninger i forbindelse
med Finans Danmarks høringssvar.
Store administrative byrder for pengeinstitutterne. Det være sig selve noteringen af udlægget, men i
særdeleshed i tilfælde af, at pensionsmidlerne først kan udbetales til kreditor år efter, at udlægget
foretages. Her bør der tages stilling til, hvordan pengeinstitutterne sikrer sig, at kreditor ikke i
mellemtiden er blevet indfriet, eller at udlægget i mellemtiden ikke er forældet. Dette fremgår af
Finans Danmarks bemærkninger d. 12. august 2024 til vurdering af konsekvenser for erhvervslivet.
Konsekvenser for deling af pensioner ved skilsmisse. Der er ikke taget stilling til, hvilke rettigheder,
der går forud, eller hvordan det skal håndteres.
Konsekvenserne ved kontohavers død, herunder for de begunstigede.
Bankernes mulighed for at foretage modregning.
Indberetning til og indhentning af pensionsinfo. Bankerne benytter sig af oplysninger fra
pensionsinfo, bl.a. til at foretage kreditvurderinger. Hvis lovændringen gennemføres bør det fremgå
af pensionsinfo, hvis der er foretaget udlæg i en pensionsordning.
Finans Danmark står til rådighed for uddybning af bemærkningerne, og I er velkomne til at kontakte Peter
Schultz-Møller ([email protected]) eller undertegnet ([email protected]).
Venlig hilsen
Louise Gotfredsen
Juridisk konsulent
Direkte nr:
+45 3016 2080
[email protected]
Side 22 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0023.png
From:
Finanstilsynet - Ministerbetjening <[email protected]>
Sent:
13-12-2024 09:41:29 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Cc:
[email protected] <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love - j.nr. 2022-02003
Til rette vedkomne
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til denne høring.
Med venlig hilsen
Frederik Vindal Andersson
Fuldmægtig, cand.mag.
Ministerbetjening, Ledelsessekretariatet
__________________________________________________
Strandgade 29, 1401 København K
Tlf.: +45 33 55 82 82
Direkte tlf.: +45 41 93 35 13
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
_________________________________________________
Finanstilsynet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://www.finanstilsynet.dk/Kontakt/Privatlivspolitik
Finanstilsynet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du har modtaget denne mail ved en fejl, bedes
du straks oplyse Finanstilsynet herom ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Vi gør opmærksom på, at hvis du har modtaget
denne e-mail ved en fejl, kan enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail være ulovlig.
Side 23 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0024.png
Justitsministeriet
Att: Strafferetskontoret
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af rets-
plejeloven og forskellige andre love (Kreditorforfølgning
i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatnings-
krav mv. i anledning af visse strafbare handlinger, der har
medført et udbytte)
Justitsministeriet har den 22. november 2024 sendt ovennævnte udkast til
lovforslag til F&P med anmodning om bemærkninger. F&P bakker overord-
net set op om Justitsministeriets arbejde med at sikre, at kriminelle fratages
en opnået økonomisk vinding ved deres kriminalitet, også når midlerne er
placeret på en pensionsopsparing.
Som udgangspunkt er F&P optaget af, at en kommende ordning, så vidt mu-
ligt, skal imødekomme Folketingets enstemmige beslutning fra 2022, og
samtidig bliver så smidig og administrativ let som muligt for både myndig-
heder og pensionsselskaber. F&P ser frem til, at resultaterne af AMVAB-må-
lingen - de administrative byrder for pensionsselskaberne ved at implemen-
tere og administrere kreditorforfølgning - bliver synliggjort og taget hånd om
i det endelige lovforslag.
Branchen er bekymret for, om pensionsselskaberne kan ifalde ansvar i situ-
ationen, hvor der er manglende adgang til genkøb af pensionsordningen, og
gennemførelse af udlægget skal afvente en årrække. Det afgørende for pensi-
onsselskaberne er, at det i perioden efter udlæg frem mod gennemførelse af
udlægget, ikke bliver pensionsselskabet, der skal foretage vurdering af kun-
dens rådighed, fastsættelse af udlæggets størrelse samt gennemførelse af ud-
lægget, og derved påtage sig den heraf følgende risiko. Det er også det gen-
nemgående sigte i vores bemærkninger nedenfor til udkastet til lovforslagets
konkrete indhold.
20.12.2024
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
CVR
11 62 81 84
Andreas Munk Hansen
Chefkonsulent
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2012-00251
502251
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
Side 24 af 36
og pensionskasser
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Uklarheder om pensionsselskabets ansvar ved manglende adgang til gen-
køb bør afklares i lovforslaget
Af udkastet til lovforslaget fremgår det, at:
… ”Har
skyldneren derimod en mulighed for at genkøbe eller få udbetalt sin
pension på et tidligere tidspunkt, bør det samme gælde for den kreditor, der
foretager retsforfølgning i et sådant pensionskrav.”
Dette betyder, at for pensionsordninger, hvor kunden har mulighed for gen-
køb, skal/kan udlæg til kreditorer straks foretages til den gældende procent-
afgift ved genkøb/udbetaling ved førtidig hel eller delvis ophævelse af en pen-
sionsordning.
For pensionsordninger, hvor der
ikke
er adgang til genkøb, vil gennemførelse
af udlæg, i de fleste tilfælde, skulle afvente en årrække, hvor pensionsordnin-
gen fortsat er underlagt kundens rådighed og investering.
I forbindelse med udbyttekonfiskationen bør der derfor tages stilling til, om
beløbet skal forrentes/tilskrives afkast mv. I modsat fald vil udlægget ikke
udvikle sig i værdi hen over tidshorisonten frem mod udbetaling, hvor kun-
den til gengæld oppebærer retten til at modtage en evt. tilvækst på det konfi-
skerede/udlagte beløb.
Hvis der skal gælde en rådighedsindskrænkning for kunden til sikring af ud-
læggets værdi, frem mod tidspunktet for udbetaling, bør der tages stilling, og
skabes hjemmel hertil i det lovforberedende arbejde. I modsat fald bevarer
kunden rådighed over ordningen, og kan således bl.a. træffe investerings-
mæssige beslutninger også med effekt for det udlagte beløb.
Tilsvarende skal bemærkes, at der ikke er taget stilling til, i det lovforbere-
dende arbejde, hvorledes et udlæg i en løbende udbetaling skal gennemføres.
Hvis det er tiltænkt, at der ved udlæg skal ske konvertering til sumudbetaling
(med 60 pct. i afgift til følge), skal dette være tydeligt beskrevet og hjemlet. I
modsat fald vil udlægget skulle afvikles løbende i forbindelse med gennem-
førelse af den løbende udbetaling af pensionsordningen. Det afgørende for
pensionsselskaberne er, at det i perioden efter udlæg, frem mod gennemfø-
relse af udlægget, ikke bliver pensionsselskabet, der skal foretage vurdering
af kundens rådighed, fastsættelse af udlæggets størrelse samt gennemførelse
af udlægget, og derved påtage sig den heraf følgende risiko.
Afgift af løbende pensionsudbetaling
Afgifterne, som en løbende pension udbetalt til kreditor underlægges, ses at
følge de almindelige satser for genkøb. Disse satser er højere, end hvis ord-
ningen blev udbetalt med skattepligt til skyldner eller dennes kreditor. F&P
er selvfølgelig bevidste om, at der eksisterer en række politiske begrundelser
for ikke at lade udbetalingerne inkludere i parternes årsopgørelser.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2012-00251
502251
Side 2
Side 25 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
En utilsigtet effekt er imidlertid, at det for nogle pensionsselskaber vil kræve
ekstra ressourcer at afregne afgift af løbende udbetalinger, som i langt de fle-
ste tilfælde er månedlige udbetalinger. Nogle pensionsselskabers it-systemer
og processer er udformet til at afregne skat, men ikke afgift, af løbende ud-
betalinger. Omkostningerne til de ekstra ressourcer vil de øvrige pensions-
kunder komme til at bære i sidste ende.
De ekstra ressourcer, og dermed omkostninger, kan undgås, hvis der gives
valgfrihed sådan, at pensionsselskabet enten kan bruge satserne for genkøb
eller benytte en afgift svarende til den skat af løbende udbetalinger, som der
ville være afregnet, hvis de løbende udbetalinger var tilfaldet personen, der
har pensionsordningen.
Forældelse
Der kan gøres udlæg i en skyldners pensionsordning, men da udlægget i
mange (de fleste) tilfælde først kan effektueres efter en del år, kan krav om
udlæg blive forældet efter de almindelige forældelsesregler. F&P er i den for-
bindelse i tvivl om, hvordan pensionsselskabet bliver oplyst om, hvis et udlæg
ikke skal udbetales til kreditor pga. forældelse. Uden en praksis herfor skal
pensionsselskabet - udover at notere på policen, at der er udlæg
også ad-
ministrere, at et udlæg kan udløbe pga. forældelse. Kan pensionsselskabet
ifalde ansvar, hvis der er er udbetalt et forældet udlæg til kreditor? F&P sav-
ner, at Justitsministeriet præciserer, hvordan forældelse skal håndteres i
praksis.
Udlæg
hvis vurdering?
Der kan foretages udlæg i pensionsopsparing, men en skyldner kan på
samme pensionsordning have flere opsparingsprodukter (rateforsikring, liv-
rente, kapitalforsikring og aldersforsikring). Det er uklart for os, hvorvidt det
er pensionsselskabet, der skal vurdere, hvilke af flere opsparingsprodukter,
der skal gøres udlæg i. Det er også uklart, om det er pensionsselskabets vur-
dering fx at beslutte at udbetale det produkt med lavest afgift først? Som F&P
ser det, må det være et krav, at den afgørelse om udlæg, der kommer fra fo-
gedretten, præciserer, hvilke dele at pensionsopsparingen, der primært og
sekundært skal gøres udlæg i, så der ikke opstår tvivl i en udbetalingssitua-
tion.
Hvad kan der gøres udlæg i?
I udkastet til lovforslaget henviser Justitsministeriet til retsplejelovens § 508
og beskriver i den forbindelse, at:
…”Der
vil kunne forekomme situationer, hvor et krav på pension er så usik-
kert, at der ikke vil kunne foretages udlæg eller arrest i kravet, fordi det må
anses for en fremtidig erhvervelse. Spørgsmålet må vurderes konkret for
den enkelte ordning og de vilkår, der gælder for den. Vurderingen vil være
et skøn.”
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2012-00251
502251
Side 3
Side 26 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Størrelsen af den udbetaling, forsikrede får ret til, vil bl.a. afhænge af hvor
meget, der bliver indbetalt i perioden, afkastet i perioden og størrelsen af ad-
ministrationsomkostningerne. Der er således ikke for ugaranterede produk-
ter nogen garanti for udbetalingernes størrelse.
Det ville være nyttigt med en tilkendegivelse af, hvornår lovgiver vurderer, at
den fremtidige ydelse er så usikker, at udlæg må antages at blive afvist jf.
retsplejelovens § 508. I modsat fald kan der komme en periode, hvor der i de
enkelte fogedretter vil være usikkerhed, og hvor der kan opstå en risiko for
forskellig praksis.
Ligeledes fremgår det af lovforslaget, at reglerne om trangsbeneficiet i rets-
plejeloven fortsat vil gælde. Også her savner vi en uddybning af, hvordan
trangsbeneficiet konkret spiller sammen med muligheden for at udlæg i pen-
sion.
Yderligere fremgår det af udkastet til lovforslaget, at der kan gøres udlæg i
”pensionsordningen”.
Udover livsforsikring, der kan udbetales til forsikrede
selv, hvis forsikrede når en bestemt alder mv., indeholder en pensionsord-
ning typisk også ydelser ved erhvervsevnetab og udbetaling ved visse kritiske
sygdomme. Ofte vil det være usikkert, om den, der har pensionsordningen,
vil få ret til ydelser ved erhvervsevnetab og/eller visse kritiske sygdomme,
men der kan være tilfælde, hvor forsikrede måske allerede har sendt en an-
søgning om ydelser eller fået en sygdom eller behandling, der med høj sand-
synlighed kan give ret til en udbetaling fra pensionsordningen. Justitsmini-
steriet bør i den forbindelse tage stilling til, i hvilket omfang, der kan gøres
udlæg i sådanne krav.
Desuden savner F&P klarhed over, hvordan værditilvækst og morarenter
håndteres for en ordning, som der er foretaget et løbende udlæg i. Hvis ud-
betalinger ligger lang tid ude i fremtiden som følge af, at der ikke kan foreta-
ges genkøb, er det væsentligt, at pensionsselskabet har klarhed over kravets
værdi over perioden. Det samme gør sig gældende, når kravet begyndes ud-
betalt.
Specificering af forsikringstagers rettigheder:
I udkastet til lovforslaget fremgår:
…”Reglerne
om rådighedsbegrænsning i retsplejelovens § 519, stk. 1, vil
fortsat gælde. Skyldneren må således ikke råde over sin pension på en
måde, der kan være til skade for udlægshaveren. Det vil skulle afgøres efter
en konkret vurdering, hvornår dette er tilfældet. Det vil eksempelvis være i
strid med § 519, stk. 1, hvis skyldneren efter udlæggets foretagelse, benytter
en mulighed for at tilbagekøbe sin pension og forbruger pengene, bruger
pengene til at betale anden gæld eller på anden måde unddrager dem fra
at tjene udlægshaveren. Denne situation vil eksempelvis kunne opstå, hvis
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2012-00251
502251
Side 4
Side 27 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
pensionsvirksomheden ikke er blevet gjort bekendt med udlæggets foreta-
gelse.”
Det ovenstående citerede afsnit rejser en række spørgsmål ift. flere aspekter
af forsikringstagers rettigheder over en pensionsordning, hvis der er tale om
et udlæg og ikke en udbetaling. F&P efterspørger i den forbindelse, at Justits-
ministeriet tager specifik stilling til, hvordan forskellige situationer anses i
henhold til netop reglerne om rådighedsbegrænsning, herunder når der sker
ændring af investeringsvalg eller skift af pensionsleverandør. Ligeledes er det
relevant, at der tages stilling til, hvorvidt forsikringstager må ændre på sine
ordningers karakter og fx fravælge en ydelsesgaranti mv. Derudover er F&P
usikre på, om en ordning, hvor der er registreret kreditorforfølgning, kan ud-
loddes?
Hvis pensionsselskabet skal sikre, at skyldner ikke råder uretmæssigt over
pensionen (udover at begrænse udbetaling), er det vigtigt, at det præciseres,
hvad skyldner ikke må foretage af dispositioner på sin pensionsordning. El-
lers risikerer pensionsselskabet at tillade dispositioner på ordningen, der be-
grænser kreditors ret, og pensionsselskabet kan hænge på et tab i den forbin-
delse.
Timing
Der er en række forskellige parter i disse sager: pensionsselskab, skyldner,
kreditor, kreditors advokat og fogedret. Det er vigtigt, at det er helt entydigt,
hvilke parter, der har hvilken rolle, så et udlæg håndteres korrekt, og pensi-
onsselskabet ikke udbetaler et udlæg til kreditor, der ikke skulle være udbe-
talt eller udbetaler et beløb til skyldner, selvom der er et udlæg. Fx nævnes
det i bemærkningerne, at det er kreditor selv eller dennes advokat, der
”til-
bagekalder”
et udlæg, hvis det er solgt på auktion.
Derudover går F&P ud fra, at der i en igangværende sag om udlæg, der endnu
ikke er meddelt pensionsselskabet, stadig kan ske udbetaling til skyldner. Det
er muligt at forestille sig, at en skyldner hurtigt retter henvendelse til pensi-
onsselskabet, og beder om udbetaling inden en sag er afgjort og meddelt pen-
sionsselskabet.
Auktion
Det fremgår, som nævnt ovenfor af udkastet til lovforslaget, at udlæg på et
krav i pension vil kunne sælges på en tvangsauktion.
Som altovervejende hovedregel kan en forsikring ikke overdrages til en an-
den. Det vil derfor, som F&P ser det, ikke være muligt at bortauktionere den
forsikredes krav på udbetaling fra forsikringsselskabet.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2012-00251
502251
Side 5
Side 28 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Hæleri
Det fremgår af udkastet til lovforslaget, at den der modtager indbetaling af
midler, der stammer fra en forbrydelse, efter omstændighederne vil kunne
dømmes for hæleri, hvis de har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Pensionsleverandørerne er også omfattet af reglerne i hvidvaskloven, hvor
tærsklen for at ifalde et ansvar er lavere. Hvis midler, der stammer fra en
forbrydelse, er endt på en pensionsordning, kan pensionsleverandøren som
selskab ifalde et ansvar, og i visse tilfælde kan enkelte ansatte hos pensions-
leverandøren også ifalde et personligt ansvar.
Hvis hæleri nævnes, bør hvidvaskreglerne også nævnes, da hvidvaskreglerne
har til formål at forhindre, at udbytte fra en forbrydelse ender på en pensi-
onsordning.
Dødsfald
Ift. situationen, hvor en forsikringstager, der har fået foretaget udlæg i sin
pensionsordning efter reglerne om kreditorforfølgning, dør, savner F&P, at
Justitsministeriet tager stilling til og beskriver, hvorledes tvangsfuldbyrdelse
skal ske ifm. udbetaling af en dødfaldsdækning. Er der fx forskel på, om en
dødfaldsdækning udbetales til en genkaldeligt eller en uigenkaldeligt begun-
stiget? Ligeledes efterspørger F&P en præcisering af, hvordan udbetalinger
af ægtefælledækninger, overlevelses- og børnerenter, hvor udbetalingsmod-
tageren ikke er en begunstiget, skal håndteres.
Rækkevidde
F&P bakker, som tidligere nævnt, op om, at der, når betingelserne er opfyldt,
kan ske kreditorforfølgning i kriminelles pensionsmidler. Af samme årsag
undrer det F&P, at krav på pension efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension forudsættes ikke omfattet af den foreslåede bestemmelse, og fortsat
vil være beskyttet mod kreditorforfølgning, jf. § 29 i lov om Arbejdsmarke-
dets Tillægspension, der ikke foreslås ændret. Det er et uforståeligt hul i ud-
møntningen af det politiske flertals ønsker. F&P anmoder derfor Justitsmi-
nisteriet om at sikre, at alle pensionsordninger omfattes i overensstemmelse
med beslutningsforslaget.
For så vidt angår tjenestemandspensioner har F&P svært ved at tolke, om de
er omfattet eller ej. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser til § 1, nr. 2, at den foreslåede bestemmelse vil omfatte private
ordninger, der ikke har karakter af egentlig opsparing, fx hvor en virksomhed
eller offentlig myndighed giver en medarbejder et løfte om pension (pensi-
onstilsagn). F&P har en formodning om, at der her bl.a. refereres til tjeneste-
mandspensioner. Kan Justitsministeriet bekræfte dette? I modsat tilfælde
anmoder F&P Justitsministeriet om at sikre, at der også kan ske kreditorfor-
følgelse i tjenestemandspensioner, som også oplagt må være omfattet af det
politiske flertals ønske.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2012-00251
502251
Side 6
Side 29 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
---oo0---
F&P står til rådighed for uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Andreas Munk Hansen
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2012-00251
502251
Side 7
Side 30 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0031.png
Justitsministeriet
Att: Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
19. december 2024
Sagsnr. 2022-02003
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Kreditorforfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav mv. i
anledning af visse strafbare handlinger, der har medført et udbytte)
Hjælp Voldsofres væsentligste arbejde består i rådgivning og vejledning af ofre for
personforbrydelser og deres pårørende. Vores erfaring er, at deres fokus i høj grad er en hurtig og
effektiv reaktion overfor gerningspersonen, og at de selv får støtte og bistand under efterforskning
af en sag og gennem retssagen.
Når der er tale om personforbrydelser, bliver deres erstatning for personskade håndteret af
Erstatningsnævnet og deres krav på erstatning udbetalt via staten.
For denne store gruppe af voldsofre har det fremsatte lovforslag ingen betydning. Den
forbrydelse, de har været udsat for, har ikke givet gerningspersonen ”et
udbytte”.
De ofre, der kun
er påført personskade som følge af vold, stalking, seksuelle overgreb mv, må fortsat kunne/skulle
benytte sig af muligheden for at søge erstatning via Erstatningsnævnet – som dog desværre har en
helt urimelig lang sagsbehandlingstid, hvilket for nylig er blevet påtalt af Ombudsmanden.
1
Vi hæfter os ved, at det af bemærkningerne til lovforslaget side 67, andet sidste afsnit fremgår, at
den nye bestemmelse i Retsplejelovens § 512 stk. 4 også vil gælde for dem, der har krav på
eksempelvis svie og smerte samt krænkelsesgodtgørelse, dvs. krav i henhold til
Erstatningsansvarsloven.
Vi tillader os at gå ud fra, at der ikke er påtænkt nogen ændring i reglerne i Offererstatningsloven,
og at det således kun er en mulighed i de situationer, hvor offeret tillige har været udsat for tyveri,
1
Udtalelse af 5. december 2024, Dok.nr. 24/03642-12/FHA. Erstatningsnævnets sagsbehandlingstider (ministeriet
sagsnr. 2024-11869)
HJÆLP VOLDSOFRE
Brødregade 15, 1.th.
8900 Randers C
Tlf 8641 5900
[email protected]
Facebook – Hjælp Voldsofre
Instagram - hjaelpvoldsofre
www.voldsofre.dk
Side 31 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0032.png
hærværk, røveri, bedrageri eller lignende – og samtidig har krav i henhold til
erstatningsansvarsloven.
Det må ikke være således, at Erstatningsnævnet kan afvise at udbetale erstatning for personskade
og henvise offeret til i stedet at søge et i retten tilkendt krav om personskadeerstatning inddrevet
via tvangsfuldbyrdelse efter den nye bestemmelse – dette uanset om der tillige er erstatningskrav,
der knytter til sig tyveri, hærværk, røveri, bedrageri eller lignende, som ikke kan udbetales via
Erstatningsnævnet.
2
Visse af vores brugere – og de ofre, som foreningens talsperson og advokat Helle Hald kommer i
kontakt med – har i tilknytning til personforbrydelsen et økonomisk tab i form af ødelagt indbo,
der ikke erstattes af en forsikring, fordi offeret selv har inviteret gerningspersonen på besøg eller
større pengebeløb, der er frarøvet eller bedraget sig til.
Vi anser for det for at være meget positivt, at disse beløb kan inddrives via den dømtes
pensionsopsparing.
Vi ser gerne, at der så tillige er fokus på sådanne erstatningskrav under straffesagen
(adhæsionskrav) så offeret opnår dom for beløbet.
Vi opfodrer i den forbindelse Justitsministeriet til at se på, om der er grundlag for en præcisering
eller opblødning af bestemmelse i retsplejelovens § 991 stk. 4 i lyset af det fremsatte lovforslag.
Vi har ikke bemærkninger til den konkrete udformning og ej heller til de øvrige foreslåede
ændringer.
Med venlig hilsen
HJÆLP VOLDSOFRE
v/ Helle Hald talsperson i HJÆLP VOLDSOFRE og advokat (H), partner i Siriusadvokater
2
Se hertil Offererstatningslovens § 1. stk. 2, modsætningsvist
HJÆLP VOLDSOFRE
Brødregade 15, 1.th.
8900 Randers C
Tlf 8641 5900
[email protected]
Facebook – Hjælp Voldsofre
Instagram - hjaelpvoldsofre
www.voldsofre.dk
Side 32 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0033.png
From:
Sara Dolmer <[email protected]>
Sent:
12-12-2024 10:14:28 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
Gitte Lind Lyngskjold <[email protected]>
Subject:
KL høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love - j.nr. 2022-02003
Til rette vedkommende,
KL har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven
og forskellige andre love - j.nr. 2022-02003.
Med venlig hilsen
Sara Dolmer
Konsulent
Arbejdsgiverpolitisk Center
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3502
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Side 33 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0034.png
From:
Jan Hempel <[email protected]>
Sent:
25-11-2024 14:06:11 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love - j.nr. 2022-02003
Til Justitsministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2024-01228.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-
politiforbundet/politiforbundets-databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-
mailen ved en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang
til at sende fra sikkermail.
Side 34 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0035.png
From:
Anne Dannerfjord <[email protected]>
Sent:
09-12-2024 16:28:02 (UTC +01)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Subject:
Sv: Spørgsmål til Justitsministeriet ifm. høring over udkast til forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love - j.nr. 2022-02003 (RIGS-FO Sagsnr.: 2019 - 139)
Til Justitsministeriets Strafferetskontor
Rigsombuddet ses ikke at have modtaget svar på nedenstående mail.
Ifølge lovbemærkningerne til det fremsendte lovforslag ses loven ikke at skulle gælde for eller
kunne sættes i kraft for Færøerne, hvorfor lovforslaget ikke skal forelægges for de færøske
myndigheder, jf. pkt. 4.5. i Statsministeriets vejledning nr. 9000 af 3. januar 2023.
Rigsombuddet foretager derfor ikke videre i anledning af Justitsministeriets høring.
Med venlig hilsen
Anne Dannerfjord
Juridisk chefkonsulent
Amtmansbrekkan 6
FO-110 Tórshavn
Tlf.: +298 201200
E-mail:
[email protected]
www.rigsomorbudsmanden.fo
Til:
Fra:
Titel:
Justitsministeriet ([email protected])
Anne Dannerfjord ([email protected])
Spørgsmål til Justitsministeriet ifm. høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven
og forskellige andre love - j.nr. 2022-02003
Sendt:
22-11-2024 16:25
Til Justitsministeriets Strafferetskontor
Er det rigtig forstået, at Justitsministeriet har sendt udkast til forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love i høring hos Færøernes landsstyre direkte?
Med venlig hilsen
Side 35 af 36
L 204 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3008058_0036.png
Anne Dannerfjord
Juridisk chefkonsulent
Amtmansbrekkan 6
FO-110 Tórshavn
Tlf.: +298 201200
E-mail:
[email protected]
www.rigsomorbudsmanden.fo
Til:
Fra:
Titel:
Justitsministeriet ([email protected])
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love - j.nr.
2022-02003
Sendt:
22-11-2024 14:18
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
Side 36 af 36