Retsudvalget 2024-25
L 204 Bilag 11
Offentligt
3036816_0001.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Kreditorforfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og
erstatningskrav m.v. som følge af visse strafbare handlinger, der har medført
et udbytte) (L 204)
Til titlen
1)
Undertitlen
affattes således:
»(Kreditorforfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og
erstatningskrav m.v. som følge af visse strafbare handlinger, der har medført et
udbytte, m.v.)«.
[Justering af lovforslagets undertitel]
Ny paragraf
2)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
»§ 01
I lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2. juni
2021, som ændret ved § 40 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, § 3 i lov nr. 1489 af 10.
december 2024, § 11 i lov nr. 1694 af 30. december 2024 og § 4 i lov nr. 563 af 27.
maj 2025, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 3, stk. 1, litra B,
ændres »Afgifter pr. 1.000 kg« til: »Afgift pr. 100 kg«.«
[Korrektion af satsberegning i vægtafgiftsloven]
L 204 - 2024-25 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3036816_0002.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1 at justere lovforslagets undertitel, så denne
også afspejler forslaget om at korrigere en åbenbar fejl i en afgiftssats i § 3, stk. 1,
litra B, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (herefter vægtafgiftsloven), jf.
ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, litra A-D, fastsætter bl.a. satserne for vægtafgift og
udligningsafgift for de i bestemmelsen nævnte køretøjsgrupper. Afgiften beregnes
på baggrund af bilens egenvægt, så afgiftens størrelse stiger i takt med egenvægten.
Afgiftssatserne for busser, turistbiler og lign. med højst to aksler, jf. § 15, stk. 1, nr.
6, fremgår af § 3, stk. 1, litra B. Indtil den 31. december 2024 fremgik det heraf, at
der for de tungeste køretøjer – dvs. for dem med en egenvægt på over 9.000 kg –
skulle betales vægtafgift og udligningsafgift på henholdsvis 50 kr. og 14 kr. pr. 100
kg egenvægt. Dette svarer til samme satsberegning i litra A og C, hvorefter
afgifterne ligeledes skal beregnes pr. 100 kg egenvægt.
Ved lov nr. 1489 af 10. december 2024 blev afgiftssatserne i bl.a. § 3, stk. 1, litra A
og D, indekseret til 2024-niveau med virkning fra og med den 1. januar 2025. Dette
skete som led i gennemførelsen af dele af Aftale om Deludmøntning af Grøn Fond
af 15. april 2024 indgået af regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre.
Af lovtekniske grunde blev ovennævnte ændringer i § 3, stk. 1, litra A og D,
gennemført ved at nyaffatte § 3, stk. 1, litra A-D. Der var således herved alene
tiltænkt ændringer i litra A og D og dermed ikke i litra B og C. På grund af en teknisk
fejl opstod der dog i forbindelse med nyaffattelsen en ændring i litra B. Fejlen
betyder, at det siden den 1. januar 2025 har fremgået af litra B, at der for de
omfattede køretøjer med en egenvægt på over 9.000 kg skal betales vægtafgift og
udligningsafgift på henholdsvis 50 kr. og 14 kr. pr. 1.000 kg egenvægt – og dermed
ikke pr. 100 kg som hidtil (og forudsat), og som det fortsat er tilfældet i litra A og
C.
Der er tale om en åbenbar fejl, der indebærer, at vægtafgiften og udligningsafgiften
ikke længere stiger i takt med køretøjets egenvægt, idet den i stedet falder markant,
så snart køretøjet omfattes af den tungeste vægtkategori. Konsekvens af fejlen er
således, at der for disse køretøjer er sket en utilsigtet reduktion af afgiftssatserne.
Side 2 af 3
L 204 - 2024-25 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
3036816_0003.png
Det bemærkes, at fejlen er opstået efter den offentlige høring af lovforslag L 23,
Folketingstidende 2024-25, der blev til lov nr. 1489 af 10. december 2024, men før
fremsættelsen af L 23 den 2. oktober 2024.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 2, at vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, litra B,
ændres, så vægtafgiften og udligningsafgiften på henholdsvis 50 kr. og 14 kr.
beregnes pr. 100 kg egenvægt.
Ændringsforslaget har til formål at rette op på ovennævnte tekniske fejl, så
vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, litra B, får samme indhold som før ændringen heraf
ved lov nr. 1489 af 10. december 2024 trådte i kraft den 1. januar 2025.
Ændringsforslaget vil få virkning for vægtafgift og udligningsafgift, der vedrører
perioden fra og med den 1. juli 2025, jf. § 7, stk. 1, i det fremsatte lovforslag.
I perioden fra og med den 1. januar 2025 til og med den 30. juni 2025 er afgifterne
ikke blevet opkrævet efter de fejlbehæftede (reducerede) enheder for satserne, jf.
lov nr. 1489 af 10. december 2024. Skatteforvaltningen har således for denne
periode opkrævet vægtafgift og udligningsafgift med udgangspunkt i de forudsatte
enheder for satserne, dvs. dem der var gældende før den 1. januar 2025. Da denne
fejlbehæftede enhed for satserne medfører en lavere afgift end efter den enhed for
satserne, der var gældende før lov nr. 1489 af 10. december 2024 – og som med
ændringsforslag igen vil være gældende fra og med den 1. juli 2025 – vil
Skatteforvaltningen af egen drift genoptage de relevante opkrævninger foretaget
siden med henblik på at tilbagebetale differencen mellem det opkrævede beløb og
den gældende (reducerede) sats efter lov nr. 1489 af 10. december 2024. Det er
Skatteforvaltningens vurdering, at det drejer sig om ca. 400 køretøjer.
Side 3 af 3