Retsudvalget 2024-25
L 204 Bilag 12
Offentligt
3037054_0001.png
Til lovforslag nr.
L 204
Folketinget 2024-25
Tillægsbetænkning afgivet af Retsudvalget [den 10. juni 2025]
2. udkast
(Ændringsforslag fra justitsministeren)
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Kreditorforfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav m.v. som følge af visse strafbare handlinger,
der har medført et udbytte)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget] indstiller, at Tinget dispenserer fra bestem-
melsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at
der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænknin-
gen, til lovforslaget kommer til 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
3. Indstillinger
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ved afgivel-
sen af tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og
Alternativet
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens, Radikale Venstres
og Alternativets medlemmer af udvalget støtter forslaget om
at der kan gøres indhug i pensioner for dømte kriminelle
fremadrettet. Man skal ikke kunne svindle og samtidig kun-
ne indbetale på en pensionsordning, som ikke kan røres,
mens skyldnere har lidt store tab. Derfor støtter partierne
loven.
Men partierne bemærker, at det er demokratisk problema-
tisk, at justitsministeren stiller et ændringsforslag i sidste
øjeblik og udenfor betænkningen, som ændrer indholdet af
loven – uden høring og demokratisk debat. Det havde været
mere fair, at en så markant ændring var indeholdt i hoved-
lovforslaget fra start, så der kunne hentes input fra relevante
høringsparter, og forslaget kunne have fået en ordentlig de-
bat i både folketingssalen og udvalgsarbejdet. Især fordi for-
slaget indfører lovgivning med tilbagevirkende kraft, hvor
der nu kan gøres indhug i pension i ældre sager, hvor der
er en pensionsopsparing. Lovgivningen gælder dermed ikke
kun for den meget omtalte Britta Nielsen-sag, men i princip-
pet bagudrettet for alle ældre sager. Det er retssikkerheds-
mæssigt betænkeligt at lovgive med tilbagevirkende kraft,
og partierne finder, at lovgivning bør være gennemsigtig og
forudsigelig. Det lever ændringsforslaget ikke op til. Derfor
har partierne stemt nej til ændringsforslaget, men stemmer
ja til loven.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren:
Til titlen
1)
Undertitlen
affattes således:
»(Kreditorforfølgning i pensionsordninger for
konfiskationskrav og erstatningskrav m.v. som følge af visse
strafbare handlinger, der har medført et udbytte, m.v.)«.
[Justering af lovforslagets undertitel]
DokumentId
Journalnummer
L 204 - 2024-25 - Bilag 12: 2. udkast til tillægsbetænkning
3037054_0002.png
2
Ny paragraf
2)
Efter § 6 indsættes:
»§ 01
I lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2. juni 2021, som ændret ved
§ 40 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, § 3 i lov nr. 1489 af 10.
december 2024, § 11 i lov nr. 1694 af 30. december 2024
og § 4 i lov nr. 563 af 27. maj 2025, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 3, stk. 1, litra B,
ændres »Afgifter pr. 1.000 kg« til:
»Afgift pr. 100 kg«.«
[Korrektion af satsberegning i vægtafgiftsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at justere lovforslagets undertitel, så denne
også afspejler forslaget om at korrigere en åbenbar fejl i en
afgiftssats i § 3, stk. 1, litra B, i lov om vægtafgift af motor-
køretøjer m.v. (herefter vægtafgiftsloven), jf. ændringsfor-
slag nr. 2.
Til nr. 2
Vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, litra A-D, fastsætter bl.a.
satserne for vægtafgift og udligningsafgift for de i bestem-
melsen nævnte køretøjsgrupper. Afgiften beregnes på bag-
grund af bilens egenvægt, så afgiftens størrelse stiger i takt
med egenvægten.
Afgiftssatserne for busser, turistbiler og lign. med højst
to aksler, jf. § 15, stk. 1, nr. 6, fremgår af § 3, stk. 1, litra
B. Indtil den 31. december 2024 fremgik det heraf, at der for
de tungeste køretøjer – dvs. for dem med en egenvægt på
over 9.000 kg – skulle betales vægtafgift og udligningsafgift
på henholdsvis 50 kr. og 14 kr. pr. 100 kg egenvægt. Dette
svarer til samme satsberegning i litra A og C, hvorefter
afgifterne ligeledes skal beregnes pr. 100 kg egenvægt.
Ved lov nr. 1489 af 10. december 2024 blev afgiftssatser-
ne i bl.a. § 3, stk. 1, litra A og D, indekseret til 2024-ni-
veau med virkning fra og med den 1. januar 2025. Dette
skete som led i gennemførelsen af dele af Aftale om Delud-
møntning af Grøn Fond af 15. april 2024 indgået af regerin-
gen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten og Radikale Venstre.
Af lovtekniske grunde blev ovennævnte ændringer i § 3,
stk. 1, litra A og D, gennemført ved at nyaffatte § 3, stk. 1,
litra A-D. Der var således herved alene tiltænkt ændringer i
litra A og D og dermed ikke i litra B og C. På grund af en
teknisk fejl opstod der dog i forbindelse med nyaffattelsen
en ændring i litra B. Fejlen betyder, at det siden den 1.
januar 2025 har fremgået af litra B, at der for de omfattede
køretøjer med en egenvægt på over 9.000 kg skal betales
vægtafgift og udligningsafgift på henholdsvis 50 kr. og 14
kr. pr. 1.000 kg egenvægt – og dermed ikke pr. 100 kg som
hidtil (og forudsat), og som det fortsat er tilfældet i litra A
og C.
Der er tale om en åbenbar fejl, der indebærer, at vægtaf-
giften og udligningsafgiften ikke længere stiger i takt med
køretøjets egenvægt, idet den i stedet falder markant, så
snart køretøjet omfattes af den tungeste vægtkategori. Kon-
sekvens af fejlen er således, at der for disse køretøjer er sket
en utilsigtet reduktion af afgiftssatserne.
Det bemærkes, at fejlen er opstået efter den offentlige hø-
ring af lovforslag L 23, Folketingstidende 2024-25, der blev
til lov nr. 1489 af 10. december 2024, men før fremsættelsen
af L 23 den 2. oktober 2024.
Det foreslås, at vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, litra B, æn-
dres, så vægtafgiften og udligningsafgiften på henholdsvis
50 kr. og 14 kr. beregnes pr. 100 kg egenvægt.
Ændringsforslaget har til formål at rette op på ovennævn-
te tekniske fejl, så vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, litra B, får
samme indhold som før ændringen heraf ved lov nr. 1489 af
10. december 2024 trådte i kraft den 1. januar 2025.
Ændringsforslaget vil få virkning for vægtafgift og udlig-
ningsafgift, der vedrører perioden fra og med den 1. juli
2025, jf. § 7, stk. 1, i det fremsatte lovforslag. I perioden fra
og med den 1. januar 2025 til og med den 30. juni 2025 er
afgifterne ikke blevet opkrævet efter de fejlbehæftede (redu-
cerede) enheder for satserne, jf. lov nr. 1489 af 10. december
2024. Skatteforvaltningen har således for denne periode op-
krævet vægtafgift og udligningsafgift med udgangspunkt i
de forudsatte enheder for satserne, dvs. dem der var gælden-
de før den 1. januar 2025. Da denne fejlbehæftede enhed for
satserne medfører en lavere afgift end efter den enhed for
satserne, der var gældende før lov nr. 1489 af 10. december
2024 – og som med ændringsforslag igen vil være gældende
fra og med den 1. juli 2025 – vil Skatteforvaltningen af egen
drift genoptage de relevante opkrævninger foretaget siden
med henblik på at tilbagebetale differencen mellem det op-
krævede beløb og den gældende (reducerede) sats efter lov
nr. 1489 af 10. december 2024. Det er Skatteforvaltningens
vurdering, at det drejer sig om ca. 400 køretøjer
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2025 og var til
1. behandling den 14. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 27. maj 2025. Lovforslaget var til 2.
behandling den 4. juni 2025, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 2
bilag på lovforslaget.
L 204 - 2024-25 - Bilag 12: 2. udkast til tillægsbetænkning
3037054_0003.png
3
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Fie Hækkerup (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Ken Kristensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (N) Aaja Chemnitz (IA)
Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Pernille Vermund (LA)
Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5