Til lovforslag nr.
L 204
Folketinget 2024-25
Ændringsforslag stillet den 3. juni 2025 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Kreditorforfølgning i pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav m.v. som følge af visse strafbare handlinger,
der har medført et udbytte)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
Af
justitsministeren:
Til § 7
1)
I
stk. 3
indsættes som
3. pkt.:
»Uanset 1. pkt. finder loven anvendelse på inddrivelse af
krav i anledning af en strafbar handling, for hvilken skyld-
neren før lovens ikrafttræden er idømt fængsel i 4 år eller
derover.«
[Ændring af lovens anvendelsesområde i tid]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 7, stk. 1, foreslås det, at loven træder
i kraft den 1. juli 2025. Det fastslås i stk. 2, at loven ikke
finder anvendelse på anmodninger om udlæg eller arrest, der
indgives før lovens ikrafttræden. For sådanne anmodninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse. Lovforslagets §
7, stk. 3, 1. pkt., bestemmer, at loven ikke finder anvendelse
på inddrivelse af krav i anledning af en strafbar handling,
for hvilken skyldneren før lovens ikrafttræden er endelig
dømt. For sådanne inddrivelser finder også de hidtil gælden-
de regler anvendelse, jf. 2. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et 3. pkt. i
lovforslagets § 7, stk. 3, hvorefter loven uanset 1. pkt. finder
anvendelse på inddrivelse af krav i anledning af en strafbar
handling, for hvilken skyldneren før lovens ikrafttræden er
idømt fængsel i 4 år eller derover.
Ændringen skal ses, på baggrund af at det kan virke
urimeligt, hvis personer, der er dømt for alvorlig kriminalitet
før lovens ikrafttræden, og som fortsat har gæld i anledning
den strafbare handling, som de er dømt for, skal kunne fri-
holde værdier fra kreditorernes rækkevidde.
En generel anvendelse af ordningen på personer, der alle-
rede er dømte på ikrafttrædelsestidspunktet, vil dog potenti-
elt medføre, at et stort antal sager allerede fra ikrafttrædel-
sestidspunktet vil blive omfattet af ordningen.
Det foreslås derfor, at loven kun skal kunne anvendes på
personer, der på ikrafttrædelsestidspunktet allerede er døm-
te, hvis de er idømt fængsel i 4 år eller derover. Ændringen
vil ikke gælde for personer, der er idømt andre retsfølger af
frihedsberøvende karakter, eksempelvis anbringelse el. lign.
Brug af ordningen på personer, der allerede er dømt,
forudsætter, at fordringen stadig eksisterer og ikke er ophørt
som følge af eksempelvis forældelse.
Det skønnes med forsigtighed, at op mod ca. 650 yderli-
gere sager potentielt vil kunne blive omfattet af ordningen
som følge af ændringsforslaget.
Skønnet er højt sat, da det forudsætter, at alle disse 650
sager vil føre til kreditorforfølgning i pensionskrav. Dette vil
ikke nødvendigvis være tilfældet. Eksempelvis kan det tæn-
kes, at skyldneren udnytter sin påvisningsret, jf. retsplejelo-
vens § 517, stk. 1, og henviser kreditor til at søge fyldestgø-
relse i andre aktiver. For så vidt angår offentlige kreditorer,
forudsættes det herudover, at der ikke vil være en almindelig
forventning om, at ordningen anvendes af anklagemyndig-
heden og restanceinddrivelsesmyndigheden i forhold til de
sager, der som følge af ændringsforslaget bliver omfattet af
ordningen, jf. nedenfor.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven
ser for det offentlige af nærværende ændringsforslag
Nærværende ændringsforslag skønnes ikke at indebære
nævneværdige provenumæssige konsekvenser, henset til at
der ikke vil være en forventning om, at offentlige kreditorer
undersøger alle relevante sager, men kun anvender ordnin-
gen i de tilfælde, hvor den offentlige kreditor konkret er
eller bliver opmærksom på en sag, der er afgjort før ikraft-
AX031592