Retsudvalget 2024-25
L 205 Bilag 1
Offentligt
HØRINGSSVAR
til forslag til lov om
ændring af straffeloven
(Restriktive
foranstaltninger)
Bevismiddeltilsynet ............................................................................................... 2
Byretterne................................................................................................................3
Danske Regioner.....................................................................................................4
Dansk Institut for Internationale Studier.................................................................5
Dommerforeningen..................................................................................................7
KL ...........................................................................................................................8
Røde Kors ...............................................................................................................9
Vestre Landsret......................................................................................................12
Østre Landsret .......................................................................................................13
Indhold
Side 1 af 13
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0002.png
From:
Bevismiddeltilsynet <>
Sent:
26-03-2025 12:49:33 (UTC +02)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Ændring af
reglerne om restriktive foranstaltninger) - j.nr. 2025-00377
Til Justitsministeriet
Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler har ikke bemærkninger til ovenfornævnte høring.
Med venlig hilsen
Anne
Anne Skov Anhøj
Specialkonsulent
Frederiks Plads 42, 8. og 9. sal
8000 Aarhus C
Tlf. 41 78 35 00
Direkte tlf. 41 78 35 01
www.politiklagemyndigheden.dk
www.bevismiddeltilsynet.dk
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
7. marts 2025 14:11
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Ændring af reglerne om restriktive
foranstaltninger) - j.nr. 2025-00377
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
Side 2 af 13
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0003.png
Københavns Byret
Justitsministeriet
Præsidenten
Domhuset, Nyton 25
1450 København K,
Tlf. 996870 15
CVR 21 659509
admkbhd domstol.dk
J.nr.
25107638
Den 20. marts 2025
Ved mail af 7. marts 2025 har Justitsministeriet anmodet om eventuelle bemærkninger over
udkast til forslag til lov om straffeloven (Ændring af reglerne om restriktive foranstaltninger).
Det fremgår af de almindelige bemærkninger i udkastet, at lovudkastets økonomiske konse
kvens for det offentlige vil blive konsolideret frem mod lovudkastets fastsættelse. Jeg skal i
den anledning på byretspræsidenternes vegne bemærke, at lovudkastet må forventes at få
økonomisk betydning for domstolene, og at byretterne i den forbindelse finder det væsentligt,
at domstolene fremover tilføres de fornødne midler i forbindelse med lovændringer, som med
fører merudgifter for domstolene. I modsat fald vil flerårsaftalen fra november 2023 om dom
stolenes økonomi 2024-2027 løbende kunne blive udhulet af nye, ressourcekrævende lovgiv
ningsinitiativer.
Der henvises til J.nr. 2025-00377
Med venlig hilsen
ikoAarø- :a sen
Side 3 af 13
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0004.png
From:
Liva Hartvig Hansen <[email protected]>
Sent:
10-03-2025 13:56:18 (UTC +02)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
Anne Sofie Bæk-Sørensen <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Ændring af
reglerne om restriktive foranstaltninger) - Sags nr. 2025-00377
Til Justitsministeriet
Danske Regioner har ingen bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af
straffeloven (Ændring af reglerne om restriktive foranstaltninger) sendt i høring d. 7. marts 2025.
Med venlig hilsen
Liva Hartvig Hansen
Student
Team Psykiatri og Social
Center for Sundheds- og Socialpolitik (SUS)
M
23616403
E
[email protected]
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
35 29 81 00
Side 4 af 13
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0005.png
From:
Peter Kragelund <[email protected]>
Sent:
07-03-2025 15:45:36 (UTC +02)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Cc:
Charlotte Christiansen <[email protected]>; Heidi Bork <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Ændring af
reglerne om restriktive foranstaltninger) - j.nr. 2025-00377
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Vedr. Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Ændring af reglerne
om restriktive foranstaltninger) - j.nr. 2025-00377
Det skal herved meddeles at DIIS ikke har nogle bemærkninger til ændringerne.
Mvh
Peter Kragelund
Direktør
E-mail:
[email protected]
Tel: +45 4064 2024
https://www.diis.dk/eksperter/peter-kragelund
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
7. marts 2025 14:11
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Ændring af reglerne om restriktive
foranstaltninger) - j.nr. 2025-00377
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Side 5 af 13
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0006.png
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
Side 6 af 13
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0007.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
Anders Raagaard <[email protected]>
06-04-2025 11:55:48 (UTC +02)
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Mette Lyster Knudsen <[email protected]>
Høringssvar - sagsnr. 2025-00377
Til Justitsministeriet
Ved mail af 7. marts 2025 har Justitsministeriet hørt Dommerforeningen over udkast til forslag til lov om
ændring af straffeloven (Ændring af reglerne om restriktive foranstaltninger).
Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.
Det lægges med udkastet op til at skærpe reglerne om overtrædelse af bl.a. EU’s restriktive foranstaltninger.
Det fremgår ikke af bemærkningerne, hvor mange sager der aktuelt er på dette område, eller hvor mange
sager der forventes i fremtiden, men det må antages, at sådanne sager oftest vil være ressourcekrævende
for alle led i straffesagskæden, herunder for domstolene. Dommerforeningen skal på den baggrund generelt
påpege vigtigheden i, at domstolene fremover tilføres de fornødne midler i forbindelse med lovændringer,
som kan medføre merudgifter for domstolene. I modsat fald vil den indgåede flerårsaftale for domstolenes
økonomi 2024-2027 løbende blive udhulet.
Udkastet giver ikke i øvrigt foreningen anledning til bemærkninger.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2025-00377.
På vegne af
Mette Lyster Knudsen
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Med venlig hilsen
Anders Raagaard
Landsdommer
Vestre Landsret
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.: + 45 99 68 80 00
www.VestreLandsret.dk
Side 7 af 13
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0008.png
From:
Hanne Aaskov Paroli <[email protected]>
Sent:
10-03-2025 10:33:52 (UTC +02)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Ændring af
reglerne om restriktive foranstaltninger) - j.nr. 2025-00377
Til Justitsministeriet
KL har ingen bemærkninger til ” Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven
(Ændring af reglerne om restriktive foranstaltninger) - j.nr. 2025-00377”.
Med venlig hilsen
Hanne Aaskov Paroli
Chefsekretær
Jura & EU
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3495
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Side 8 af 13
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0009.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
NOTAT
2. april 2025
Til:
Tlf. 3525 9200
[email protected]
Til:
Justitsministeriet
[email protected]
Fra:
Røde Kors
[Navn
- Tryk F11 for at springe til næs
Fra:
[Navn (e)]
Vedr. høring over Udkast til lov om ændring af straffeloven (Ændring af reglerne om restrik-
tive foranstaltninger)
Røde Kors har med interesse læst udkastet til lov om ændring af straffeloven (Ændring af reglerne om
restriktive foranstaltninger), og takker for muligheden for at afgive bemærkninger hertil.
Røde Kors er en neutral og upartisk humanitær organisation, der ikke tager stilling til indførelse af
sanktioner og/eller restriktive foranstaltninger. Vi bemærker dog, at medmindre der er inkluderet en
passende humanitær beskyttelsesklausul i disse ordninger, kan de have alvorlige utilsigtede konse-
kvenser for det humanitære arbejde. Vores høringssvar har derfor fokus på indførslen af en humanitær
beskyttelsesklausul.
Anbefaling
Røde Kors bemærker, at lovforslaget ikke adresserer den humanitære undtagelsesbestemmelse, som
fremgår af artikel 3, stk. 5 i EU-direktiv 2024/1226. På den baggrund anbefaler vi, at følgende nye
bestemmelse indsættes som stk. 5 i straffelovens § 110 c for at sikre en gennemførelse af undtagelsen,
og så den danske lovgivning spejler EU-direktivet også på dette vigtige punkt:
»Stk. 5. Humanitær bistand til personer i nød eller aktiviteter til støtte for grundlæggende menneskelige
behov, ydet i overensstemmelse med principperne om upartiskhed, humanitet, neutralitet og uaf-
hængighed og, hvor relevant, i overensstemmelse med den humanitære folkeret, falder uden for an-
vendelsesområdet af stk. 2 og 3.«
Røde Kors vurderer, at ovenstående formulering fanger essensen af artikel 3, stk. 5 i direktiv
2024/1226 og at formuleringen samtidig styrker klarheden og sikrer overensstemmelse med den ter-
minologi, der er anvendt i den humanitære folkeret og i de internationale standarder for humanitære
undtagelser. Formuleringen er inspireret af undtagelsesbestemmelsen i direktiv 2017/541 om bekæm-
pelse af terrorisme og de humanitære undtagelser, der findes
i EU’s sanktionsordninger.
Alternativt anbefales det som et minimum, at følgende bestemmelse indsættes som § 110 c, stk. 5, for
at sikre en korrekt gennemskrivning af direktivet:
”Intet
i straffelovens § 110 c stk. 2 og 3 skal forstås som en kriminalisering af humanitær bistand til
personer i nød eller aktiviteter til støtte for grundlæggende menneskelige behov, der ydes i overens-
stemmelse med principperne om upartiskhed, medmenneskelighed, neutralitet og uafhængighed og,
i givet fald, den humanitære folkeret.”
Altid til stede
rødekors.dk
Side 9 af 13
1
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0010.png
Begrundelse
EU-direktiv 2024/1226 anerkender, at restriktive foranstaltninger kan have negative konsekvenser,
hvis de ikke bliver mitigeret på passende vis. Betragtning 20 i EU-direktivet fastslår, at direktivet ikke
har til hensigt at kriminalisere humanitære aktiviteter, og det operative afsnit 3 stk. 5 beskytter disse
ved udtrykkeligt at angive, at intet i de relevante afsnit skal forstås som en kriminalisering.
Artikel 3, stk. 5, afspejler det faktum, at humanitære aktiviteter i sig selv aldrig er forbudt af EU-
sanktioner. Men for at øge lovens klarhed og tilpasse den til de humanitære undtagelser, der findes i
EU's sanktionsordninger, opfordrer Røde Kors til, at den humanitære beskyttelse i artikel 3, stk. 5,
gennemføres i form af en humanitær undtagelse - en klausul, der udtrykkeligt udelukker upartiske
humanitære aktiviteter fra anvendelsesområdet for de pågældende lovovertrædelser. Upartiske huma-
nitære organisationer er trods alt ikke målet for sanktioner og skal beskyttes mod deres negative virk-
ninger som krævet af den humanitære folkeret, hvor det er relevant, og forskellige EU-politikker og -
forordninger.
En sådan udtrykkelig undtagelse ville hjælpe med at forhindre enhver fejlfortolkning og dermed øge
retssikkerheden for humanitære organisationer - også når disse indgår kontrakter med private enheder
(som banker og leverandører), der er opmærksomme på EU's sanktionslovgivning. Det ville også skabe
større klarhed for juridiske aktører, så de kan fortolke og anvende sanktionslovgivningen på en sam-
menhængende måde.
Negative konsekvenser for humanitære aktiviteter
Som en neutral og upartisk humanitær organisation tager Røde Kors ikke stilling til indførelsen af sank-
tioner og/eller restriktive foranstaltninger i sig selv. Sanktioner og/eller restriktioner har dog skabt
stigende bekymring hos upartiske humanitære organisationer på grund af de komplekse juridiske, lo-
gistiske og økonomiske udfordringer, de udgør. I visse sammenhænge, især hvor områder eller admi-
nistrationer kontrolleres af visse personer eller enheder
1
, kan sanktioner gøre det ekstremt udfordrende
at levere humanitær hjælp. De kan f.eks. hindre indsatsen for at bringe udstyr ind, der er nødvendigt
for at reparere beskadigede vandsystemer, distribuere kritiske forsyninger som f.eks. medicinsk udstyr
eller sikre, at hospitalerne forbliver bemandede. Sanktioner kan også forhindre humanitære aktører i
at udføre andre mandatfastsatte humanitære aktiviteter, som f.eks. at organisere kurser i humanitær
folkeret og førstehjælp for visse personer eller enheder eller at besøge og yde humanitær bistand til
tilbageholdte, hvoraf nogle kan være tilknyttet disse grupper.
Hvis sanktioner og/eller restriktive foranstaltninger ikke indeholder den nødvendige humanitære be-
skyttelsesklausul, begrænser reglerne ikke kun upartiske humanitære organisationers handlerum, men
kan også uretmæssigt udsætte disse organisationer og personalet for civilretligt og strafferetligt ansvar
for handlinger, der er udført i overensstemmelse med den humanitære folkeret og de humanitære
principper.
Overensstemmelse med den humanitære folkeret og
FN’s Sikkerhedsråds Resolutioner
FN's Sikkerhedsråds resolutioner har siden 2004 udtrykkeligt henvist til behovet for, at stater overhol-
der folkeretten, herunder den humanitære folkeret, når de vedtager eller gennemfører sanktioner og
terrorbekæmpelsesforanstaltninger. Respekt for den humanitære folkeret, som fastlagt i disse resolu-
tioner fra FN's Sikkerhedsråd, omfatter en forpligtelse for stater til at tillade og lette humanitære akti-
viteter og til at respektere og beskytte humanitært personale.
Den bedste måde at sikre, at humanitære aktiviteter, der er forudset, autoriseret og beskyttet under
den humanitære folkeret, ikke kriminaliseres, er at vedtage velafgrænsede og stående humanitære
1
’Visse personer eller enheder’
refereres f.eks. til i følgende
forordning - 2580/2001 - EN - EUR-Lex
rødekors.dk
2. april 2025 / Vedr. høring over Udkast til lov om ændring af straffeloven (Ændring af reglerne om
restriktive foranstaltninger)
Side 10 af 13
2
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0011.png
undtagelser, der udelukkende udelukker humanitære aktiviteter, der udføres af upartiske humanitære
organisationer, fra omfanget af sanktioner og relaterede kriminelle foranstaltninger.
I overensstemmelse med denne tilgang vedtog FN's Sikkerhedsråd resolution 2664 (2022), som ind-
førte en tværgående og permanent humanitær undtagelse i FN's indefrysningsforanstaltninger og sank-
tionsregimer. Denne resolution førte til betydelige ændringer i tilgangen hos nogle stater og internati-
onale organisationer, som indarbejdede humanitære undtagelser i deres autonome sanktioner. EU ind-
førte velafgrænsede humanitære undtagelser i langt de fleste af sine autonome sanktionsrestriktive
foranstaltninger, herunder EU's terrorliste.
Da straffelovens § 110 c, stk. 2 og 3 omfatter henholdsvis FN- og EU-sanktioner, er det afgørende, at
der indføres en undtagelse til disse bestemmelser, så Danmark lever op til de globale standarder fastsat
af FN og EU.
At indarbejde en humanitær undtagelse i de love, der kriminaliserer overtrædelse af sanktioner, er
derfor afgørende for at sikre, at de humanitære undtagelser i FN's og EU's sanktionsregimer ikke op-
hæves af den efterfølgende kriminalisering af humanitære aktiviteter i henhold til national straffelov.
Det giver også et minimumssikkerhedsnet, der beskytter legitime humanitære aktiviteter mod urimelig
kriminalisering, når der ikke findes humanitære undtagelser på sanktionsniveau. Det garanterer, at
humanitært personale ikke vil blive anklaget for kriminalitet, når deres aktiviteter udføres i overens-
stemmelse med den humanitære folkeret og humanitære principper.
Konkluderende vurderer Røde Kors, at en udtrykkelig undtagelse bedst ville afspejle de overordnede
lovgivningsmæssige rammer, men som et minimum bør der indføres en beskyttelsesklausul, der fast-
slår, at intet i de relevante bestemmelser
i dette tilfælde straffelovens § 110 c, stk. 2 og 3
fortolkes som en kriminalisering af humanitær bistand eller aktiviteter til støtte for grundlæggende
menneskelige behov.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
Røde Kors
2. april 2025 / Vedr. høring over Udkast til lov om ændring af straffeloven (Ændring af reglerne om
restriktive foranstaltninger)
Side 11 af 13
rødekors.dk
3
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0012.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
13. marts 2025
J.nr.: 25/08086-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
Justitsministeriet har ved brev af 7. marts 2025 (sagsnr. 2025-00377) anmodet om eventuelle bemærk-
ninger til udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Ændring af reglerne om restriktive foranstalt-
ninger).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • post@vestrelan
Side 12 af 13
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
dsret.dk
L 205 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
3008070_0013.png
Østre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Sendt pr. mail til [email protected]
13. marts 2025
J.nr.: 25/07680-2
Sagsbehandler: CRJ
Justitsministeriet har ved brev af 7. marts 2025 (sagsnr. 2025-00377) anmodet om eventuelle bemærk-
ninger til lovudkast om straffeloven (Ændring af reglerne om restriktive foranstaltninger).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
arsten
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected]
Side 13 af 13
Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214