Erhvervsudvalget 2024-25
L 206 Bilag 1
Offentligt
3008003_0001.png
HØRINGSNOTAT VEDRØRENDE UDKAST TIL
FORSLAG TIL LOV OM ÉN INDGANG FOR
PRODUKTIONSVIRKSOMHEDER OG STATSLIG
UDPEGNING AF INDUSTRIPARKER
23. april 2025
1. Indledning............................................................................................ 1
2. Generelle bemærkninger ..................................................................... 2
3. Bemærkninger til konkrete emner ....................................................... 3
3.1. Adgangen til én indgang .................................................................. 3
3.2. Kriterier og målgruppen for én indgang ........................................... 4
3.3. Definition af produktionsvirksomheder ........................................... 5
3.4. Sagsbehandlingslofter og Én indgangs tilbud til
virksomhederne .......................................................................................... 7
3.5. Sanktioner......................................................................................... 8
3.6. Ressourcer til sagsbehandling .......................................................... 9
3.7. Opgørelse af sagsbehandlingstid .................................................... 10
3.8. Regelsæt omfattet at sagsbehandling ............................................. 11
3.9. Call-in ............................................................................................. 12
3.10. Strategiske nettonulprojekter........................................................ 13
3.11. Rammer for sagsbehandling og samarbejde på tværs af
myndigheder om Én indgang ................................................................... 14
3.12. Forholdet til anden dansk og europæisk regulering ..................... 15
3.13. Udvikling af nyt IT-system og digitale løsninger ........................ 15
3.14. Evaluering af Én indgang ............................................................. 16
3.15. Udpegning af industriparker (kriterier) ........................................ 17
3.16. Planlægning af nationale interesser .............................................. 20
3.17. Infrastruktur .................................................................................. 23
3.18. Naturhensyn ................................................................................. 24
3.19. Øvrige ........................................................................................... 25
3.20. Andre ændringer ........................................................................... 26
4. Lovforslaget i forhold til lovudkastet ................................................ 27
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder, kommuner
m.v. .......................................................................................................... 28
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre et hurtigt og smidigt godkendelses-
forløb for produktionsvirksomheders etablering, udvidelse eller omdan-
nelse af produktionsanlæg på tværs af kommunale og statslige myndighe-
der samt at tilvejebringe attraktive arealer til industriparker forbeholdt pro-
duktionsvirksomheder.
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0002.png
2/29
Lovforslaget har været i offentlig høring i perioden den 20. december 2024
til 24. januar 2025 (36 dage). Lovforslaget har i samme periode været of-
fentliggjort på høringsportalen.dk. Der er modtaget 40 høringssvar
til udkastet til lovforslag (herunder kommuner, ministerier og styrelser).
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra følgende (listen inklu-
derer ikke ministerier eller styrelser): Brintbranchen, Centralorganisatio-
nen af industriansatte i Danmark (COindustri), DABYFO (Forum for Dan-
ske Bygningsmyndigheder), Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal,
Danske Havne, Energinet.dk, Green Power Denmark, Haderslev Kom-
mune, Hedensted Kommune, Holstebro Kommune, Kommunernes Lands-
forening, Landbrug & Fødevarer, Lolland Forsyning, Lolland Kommune,
Lægemiddelindustriforeningen (Lif), 3F-Industri, TEKNIQ, Trekantområ-
det, Aalborg Kommune.
De generelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås i afsnit 2 nedenfor,
og de konkrete bemærkninger til de enkelte emner i lovforslaget gennem-
gås og kommenteres i afsnit 3 nedenfor.
Hvis modtagne høringssvar indeholder bemærkninger af redaktionel og
teknisk karakter, hvorfor de ikke angår substansen, omtales de ikke nær-
mere i dette notat. De vil dog være taget til efterretning og kan have give
anledning til ændringer og præciseringer i lovforslaget. Bemærkninger, der
ikke angår lovforslaget, omtales heller ikke i høringsoversigten.
2. Generelle bemærkninger
Brintbranchen, Dansk Erhverv, Danske Havne, Dansk Industri, Dansk Me-
tal, CO2-Industri, 3F-industri, Green Power Denmark, Landbrug & Føde-
varer, Lif, TEKNIQ, KL, Holstebro Kommune, og Lolland Kommune ud-
trykker støtte til lovforslagets overordnede formål om at tilvejebringe at-
traktive og konkurrencedygtige rammevilkår for produktionsvirksomheder
og til lovforslagets to hoveddele: Oprettelsen af én indgang for produkti-
onsvirksomheder, der skal skabe hurtigere og mere smidige myndigheds-
godkendelser ved etablering, udvidelse eller omdannelse af produktions-
virksomheder samt udpegning af arealer til industriparker forbeholdt pro-
duktionsvirksomheder.
Dansk Industri, Dansk Erhverv, Danske Havne, Dansk Metal, og Landbrug
& Fødevarer bemærker, at forslaget om oprettelse af Én indgang overord-
net forventes at lette produktionsvirksomheders arbejde med at indhente
tilladelser. Danske Havne vurderer, at forslaget bidrager med en tiltrængt
opstramning og modernisering af myndighedsprocessen, der kan komme
mange virksomheder til gavn. Dansk Metal bemærker, at sagsbehandlingen
ud over at tage hensyn til miljøet også i højere grad kan tage hensyn til
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0003.png
3/29
virksomheders planlægningsevne og overordnede konkurrencekraft. Land-
brug & Fødevarer bemærker, at initiativet har potentiale til at lette arbejdet
for fødevarevirksomheder, som hyppigt har behov for at ændre deres pro-
duktion for at følge med udviklingen på eksportmarkederne. KL bemærker,
at man bakker op om et styrket samarbejde og øget koordination mellem
statslige og kommunale myndigheder i regi af Én indgang. Dansk Erhverv,
Dansk Metal, Danske Havne, Dansk Industri, Green Power Denmark, He-
densted Kommune, Haderslev Kommune, Holstebro Kommune, Trekant-
området Danmark og Aalborg Kommune byder forslaget om industriparker
velkomment, idet muligheden for at udpege industriparker vil understøtte
rammevilkårene for produktionsvirksomheder i Danmark. Dansk Erhverv
fremhæver desuden, at det er positivt, at der er fokus på at udpege industri-
parker med adgang til nødvendig infrastruktur som el, vand og transport.
Dansk Metal fremhæver, at det er positivt, at man med lovforslaget lægger
vægt på en geografisk fordeling af industriparkerne, så man styrker vækst,
udvikling og arbejdspladser i hele landet. Haderslev Kommune og Holste-
bro Kommune bemærker, at lovforslaget har potentiale for at skabe lokale
arbejdspladser og vækst i hele landet. Holstebro Kommune bemærker end-
videre, at formålet med at skabe attraktive arealer til etablering af industri-
parker med god adgang til den nødvendige infrastruktur kan bidrage til den
grønne omstilling og til at udnytte stedbundne potentialer. KL bemærker,
at udpegningen af industriparker kan åbne for nye udviklingsmuligheder
og kan være afsæt for en bredere indsats for at tiltrække produktionserhverv
til Danmark. Lolland Kommune og Trekantområdet Danmark bakker lige-
ledes op om muligheden for at etablere statslige industriparker og er grund-
læggende enige i kriterierne i §12 for udpegningen.
Kommentar
Erhvervsministeriet har notereret sig den generelle og brede opbakning til
formålet med lovforslaget om at tilvejebringe attraktive og konkurrence-
dygtige rammevilkår for produktionsvirksomheder gennem hhv. oprettelse
af Én indgang mhp. styrket koordination på tværs af myndigheder og ind-
førelse af sagsbehandlingslofter samt udpegning af industriparker og kri-
terierne herfor.
3. Bemærkninger til konkrete emner
3.1.
Adgangen til én indgang
Green Power Denmark og Danske Havne foreslår, at målgruppen for Én
indgang udvides til at omfatte hhv. infrastrukturprojekter og havneselska-
bers projekter. Green Power Denmark peger konkret på, at der bør være
fokus på prioritering og hurtig sagsbehandling i forhold til infrastruktur-
projekter, der muliggør udvidelse af eksisterende eller etablering af nye
produktionsfaciliteter, fx udvikling af havne og veje, hvor der er eksempler
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0004.png
4/29
på meget lange myndighedsprocesser. Danske Havne anbefaler videre, at
Én indgang omfatter tilladelser og godkendelser til erhvervshavneselska-
ber, da danske erhvervshavne også har behov for faste sagsbehandlingslof-
ter og større forudsigelighed i godkendelsesforløb, når der skal etableres
eller udvides faciliteter til virksomhederne på havne.
TEKNIQ bemærker, at det kun vil være virksomheder, der er placeret i in-
dustriparker, eller som har en vis størrelse, der får adgang til Én indgang
og ønsker, at ordningen udvides til at gælde flere virksomheder, særligt
små- og mellemstore virksomheder, herunder mindre virksomheder belig-
gende uden for de kommende industriparker.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at infrastrukturprojekter som fx udvikling
af havne og udbygning af vejnet falder uden for rammerne for den politiske
aftale om Rød løber for produktionsvirksomheder, herunder den i aftalen
afsatte økonomi. Aftalen har til formål at bidrage til en hurtigere og smi-
digere myndighedsproces ved etablering eller udvidelse af selve produkti-
onsanlægget. Erhvervsministeriet bemærker videre, at et erhvervshavne-
selskab kan få adgang til én indgang, hvis havnen har et projekt om etab-
lering eller udvidelse af produktionsanlæg, som i øvrigt lever op til de i
loven fastsatte kriterier.
Erhvervsministeriet bemærker videre, at produktionsvirksomheder kan få
adgang, hvis deres projekt om etablering eller udvidelse af et produktions-
anlæg enten vedrører produktion af nettonulteknologier, eller kræver tilla-
delser på både statsligt og kommunalt plan eller medfører en investering
på over 100 mio. kr. eller hvis projektet er placeret i en industripark. Det
vil dermed også være muligt for små- og mellemstore virksomheder at få
adgang til at benytte Én indgang.
3.2.
Kriterier og målgruppen for én indgang
Landbrug & Fødevarer og KL foreslår at tilpasse hvor mange virksomheder i mål-
gruppen, der kan få adgang til Én indgang, ved at justere på adgangskriterierne.
Landbrug & Fødevarer anbefaler, at det også bliver muligt at benytte indgangen,
hvis projektet kræver tilladelse, dispensation eller anmeldelse til forskellige myn-
digheder, uanset om der er tale om statslige eller kommunale myndigheder. KL
foreslår, at det alene skal være større virksomheder af national interesse, der kan
få adgang til Én indgang, samt at der indføres en mindstegrænse for hvilken stats-
lig sagsbehandling, der kan udløse at virksomheder får adgang til Én indgang.
DI bemærker, at det er svært at læse ud fra lovforslaget hvilke yderligere kriterier
for adgang til Én indgang der kunne tænkes at blive indført i en bekendtgørelse.
DI bemærker endvidere fsva. investeringskriteriet, at investeringens størrelse ikke
nødvendigvis hænger sammen med projektets kompleksitet.
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0005.png
5/29
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at et hovedformål med én indgang er at
hjælpe virksomheder, der har komplekse projekter, og som i dag selv skal
koordinere mellem flere myndigheder. Derfor er et af kriterierne, at virk-
somheden har et projekt, der kræver godkendelser både kommunalt og
statsligt. Det er ministeriets vurdering, at det i praksis vil være i disse til-
fælde, hvor Én indgang vil kunne bidrage med størst merværdi. Erhvervs-
ministeriet vurderer herudover, at en ændring af adgangskriterierne til
også at omfatte projekter, der alene skal have kommunale eller statslige
tilladelser vil indebære en væsentlig forøgelse af kredsen af berettigede
ansøgere.
Erhvervsministeriet vurderer endvidere, at en indsnævring af målgruppen
til udelukkende at være større virksomheder af national interesse, der gives
adgang til ordningen, vil indskrænke målgruppen betragteligt, og dermed
ikke vil imødekomme den effekt for virksomhederne, som det er ønsket bag
den politiske aftale om Rød løber. Dertil vil der ved en indsnævring af mål-
gruppen fortsat være projekter faciliteret af mindre virksomheder, som om-
fattes af Én indgang jf. den europæiske forordning om nettonulteknologier.
Erhvervsministeriet bemærker, at kriterierne for hvilke virksomheder, der
kan få adgang til Én indgang, er fastlagt i loven. Med bemyndigelsesbe-
stemmelsen gives der mulighed for at fastlægge supplerende bestemmelser,
hvis det viser sig hensigtsmæssigt. Endelig bemærker Erhvervsministeriet,
at kriteriet om at skulle have godkendelser hos både kommuner og i staten
og kriteriet om investeringssummen ikke er kumulative, dvs. hvis en virk-
somhed har et komplekst projekt med godkendelser flere steder, behøver
virksomheden ikke leve op til kriteriet om projektets størrelse.
3.3.
Definition af produktionsvirksomheder
DI, KL og DABYFO efterspørger en mere udtømmende definition af en række af
lovens begreber som har betydning for hvilke virksomheder og projekter, der kan
få adgang til ordningen.
DI og KL peger på, at loven ikke giver en klar definitionen af begrebet produkti-
onsvirksomhed. DI peger konkret på, at det på den ene side fremgår af lovteksten,
at alle virksomheder, der regelmæssigt modtager tilsyn, er omfattet af ordningen.
Dette vil ifølge DI i praksis være alle virksomheder i Danmark, da disse bl.a. er
omfattet af reglerne om miljømæssigt tilsyn. I lovens bemærkninger er der imid-
lertid på den anden side indført en længere redegørelse for hvilke virksomheder,
der ikke er omfattet. Herudover fremgår det af loven, at godkendelsespligtige virk-
somheder er omfattet, men det fremgår ikke, hvordan dette er koordineret med
eller overlappende med nettonulprojekter. DI anbefaler, på denne baggrund, at der
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0006.png
6/29
indsættes en mere klar definition i loven af hvilke virksomheder, der konkret er
omfattet, fremfor at dette først fastlægges nærmere i en bekendtgørelse.
DI og KL påpeger endvidere, at det ikke fremgår tydeligt af lovens definitioner,
om hhv. projekter i regi af risikovirksomheder og s-mærkede virksomheder er
omfattet. DI anbefaler, at risikovirksomheder også omfattes.
DABYFO spørger til, hvordan en udvidelse af produktionsanlægget defineres,
herunder om selv mindre udvidelser kan omfattes af Én indgang.
KL spørger til, om ansøgninger, der allerede er tilgået myndigheder fra sommeren
2024 skal overgå til én indgang, hvis virksomheden ønsker dette.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at Én indgang er målrettet virksomheder,
der har egen produktion og udvikler, producerer og fremstiller varer, eller
produkter, som virksomheden videresælger til enten andre virksomheder
eller til private forbrugere. Erhvervsministeriet vil lægge op til, at en pro-
duktionsvirksomhed i bekendtgørelse i forlængelse af loven defineres som
en virksomhed, der er omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1
eller 2, og derfor har krav om miljøgodkendelse, eller om regelmæssigt
tilsyn i medfør af ‘Vejledning om produktions-, transport og logistikvirk-
somheder kommune- og lokalplanlægningen’. Erhvervsministeriet har
valgt at tage udgangspunkt i denne vejledning, da alle virksomheder, som
ønsker at etablere eller udvide et produktionsanlæg, vil skulle indhente en
miljøgodkendelse, hvis de er omfattet af bilag 1 eller 2 i godkendelsesbe-
kendtgørelsen, og vil være underlagt krav om regelmæssigt tilsyn. Er-
hvervsministeriet vurderer, at dette er den bedste mulige definition af pro-
duktionsvirksomhed, der kan findes i eksisterende regulering.
Den nævnte vejledning omfatter imidlertid en række virksomhedstyper, som
ikke falder inden for målgruppen for Én indgang, herunder fx detail- og
dagligvarehandel, primærerhverv m.m. Erhvervsministeriet vil derfor i
samarbejde med erhvervet fastlægge en nærmere definition af produktions-
virksomheder i en bekendtgørelse, som udstedes ved lovens ikrafttrædelse.
Erhvervsministeriet bemærker, at risikovirksomheder og s-mærkede virk-
somheder kan være omfattet af de regler der gælder for at få adgang til Én
indgang. Erhvervsstyrelsen vil i den kommende vejledningsindsats have fo-
kus på at sikre, at disse typer af virksomheder også bliver opmærksomme
på, at de har mulighed for at benytte Én indgang, hvis de har et projekt,
der lever op til ét af de i loven fastsatte kriterier herfor.
Erhvervsministeriet bemærker endvidere, at et projekt med udvidelse af et
produktionsanlæg kan få adgang til Én indgang så længe projektet lever
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0007.png
7/29
op til de i loven fastsatte kriterier herfor. Dermed kan en mindre produkti-
onsudvidelse få adgang, hvis projektet fx kræver både kommunal og statslig
tilladelse.
Erhvervsministeriet bemærker, at Én indgang ikke modtager ansøgninger
der er indsendt til en myndighed før 13. juni 2024, hvor Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) 2024/1735 af 13. juni 2024 om fastlæggelse
af en ramme for foranstaltninger til styrkelse af Europas økosystem for
fremstilling af nettonulteknologiprodukter og om ændring af forordning
(EU) 2018/1724 (NZIA-forordningen) er vedtaget. Dette vil blive præcise-
ret i lovteksten og i lovens bemærkninger.
3.4.
Sagsbehandlingslofter og Én indgangs tilbud til virksomhe-
derne
DI, Landbrug & Fødevarer og Green Power Denmark finder, at de foreslåede sags-
behandlingslofter ikke er ambitiøse nok i lyset af, at plangrundlag, miljøkonse-
kvensvurdering samt behandling i klagenævn er undtaget fra lofterne. DI anbefa-
ler, at sagsbehandlingslofterne gælder for så store dele af det samlede sagsbehand-
lingsforløb som muligt eller alternativt at sagsbehandlingsloftet i loven reduceres
til 12 mdr. for komplekse forløb og 9 mdr. for simple forløb.
Landbrug & Fødevarer påpeger, at det bør være muligt at fastsætte frister på under
12 mdr. for simple godkendelsesforløb. Green Power Denmark opfordrer til, at
der også fastlægges et loft for sagsbehandlingstiden vedr. miljøvurdering og evt.
efterfølgende behandling i klagenævn, så ansøgerne kender den maksimale tids-
horisont for den samlede proces og kan planlægge herefter.
Kommentar
Erhvervsministeriet vurderer, at det er ambitiøst at give virksomheder en
retligt værnet forventning om, at alle relevante godkendelser på tværs af
kommunale og statslige myndigheder skal være udstedt inden for 18 mdr.
eller 12 mdr. for enkle godkendelsesforløb, når virksomheder vil etablere
eller udvide en produktionsfacilitet. Erhvervsministeriets indledende kort-
lægning af området har vist, at der kan være tale om op mod 20 forskellige
tilladelser m.m. Herudover er det en nyskabelse, at virksomhederne nu får
en kontaktperson, som skal sikre koordination på tværs af myndighederne,
og løbende give virksomhederne overblik over fremdrift i behandlingen af
alle ansøgninger.
Erhvervsministeriet bemærker videre, at de foreslåede sagsbehandlingsfri-
ster på hhv. 12 og 18 måneder følger de sagsbehandlingstider, der gælder
for projekter med nettonulteknologier iht. den europæiske forordning om
nettonulteknologier. Med lovforslaget udvides målgruppen, så også øvrige
produktionsvirksomheder vil være omfattet af disse sagsbehandlingslofter.
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0008.png
8/29
Fristerne sætter loft for sagsbehandlingstiden, som i praksis kan være kor-
tere i ukomplicerede sager.
Erhvervsministeriet har noteret, at virksomhedernes indsats for at sikre at
plangrundlaget er på plads, udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderinger
samt håndtering af eventuelle klagesager kan være både tids- og ressour-
cekrævende og udgøre en væsentlig andel af den tid, virksomheden samlet
set bruger inden de kan påbegynde etablering eller udvidelse af deres pro-
duktionsanlæg. Det følger af forordningen om nettonulteknologier, at plan-
grundlag, miljøkonsekvensvurdering og klager er undtaget for sagsbe-
handlingslofterne. Det er i forlængelse heraf besluttet, at de samme regler
skal gælde for øvrige produktionsvirksomheder. Erhvervsministeriet vil
som led i vejledningen af virksomhederne også vejlede om de overordnede
rammer for plangrundlag, miljøkonsekvensvurderinger og klagesager, så
virksomhederne har et samlet overblik over hvilke forhold, der samlet set
potentielt skal adresseres inden virksomheden kan gå i gang med at etab-
lere eller udvide et produktionsanlæg. Det forventes, at denne vejlednings-
indsats kan bidrage til at effektivisere virksomhedernes arbejde med plan-
grundlag og miljøkonsekvensvurdering. Herudover vurderes det, at den
styrkede vejledningsindsats kan medvirke til at nedbringe risikoen for at
der indbringes en klage mod virksomhederne.
Erhvervsministeriet er ikke bekendt med, at der findes samlede opgørelser
af sagsbehandlingstider på tværs af de tilladelser, der omfattes af ordnin-
gen. Erhvervsministeriet vil føre statistik over sagerne under Én indgang.
Herudover vil Én indgang indsamle information fra virksomhederne om
varigheden af deres eventuelle arbejde med at tilvejebringe det nødvendige
plangrundlag, udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderinger samt varighe-
den af og baggrunden for eventuelle klagesager. Erhvervsministeriet vil i
forlængelse heraf også, bl.a. i forbindelse med et servicetjek af de regule-
ringsmæssige rammer for udstedelse af tilladelser til at udvide og etablere
produktion, søge at identificere mulige tiltag, der kan understøtte virksom-
heders arbejde med plangrundlag og miljøkonsekvensvurdering.
3.5.
Sanktioner
Brintbranchen og Landbrug & Fødevarer foreslår, at der skal være en kon-
sekvens, hvis sagsbehandlingslofterne ikke overholdes. Brintbranchen fo-
reslår konkret, at produktionsvirksomheder får et egentligt retskrav inkl.
mulighed for at få erstatning for tab som følge af forsinkelser i godkendel-
sesforløbet.
Kommentar
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0009.png
9/29
Erhvervsministeriet bemærker, at Én indgang løbende vil overvåge sags-
behandlingstiden i de enkelte kompetente myndigheder i forbindelse med
virksomhedernes konkrete godkendelsesforløb. Fra sagens start vil par-
terne blive informeret om den sagsbehandlingstid de skal overholde, for at
det samlede sagsbehandlingsloft vil blive overholdt. Erhvervsministeriet vil
være proaktive i de enkelte sager for at tilse at det sker i praksis. Hvis sa-
gerne skrider, kan sagen løftes hos de pågældende myndigheder mhp. at
skabe fremdrift.
3.6.
Ressourcer til sagsbehandling
Landbrug & Fødevarer, KL og DABYFO påpeger, at det er væsentligt, at
der sikres de fornødne ressourcer til sagsbehandlingen så øvrige kommunal
og statslig sagsbehandling, herunder sager omfattet af servicemål, ikke til-
svarende forlænges. DABYFO bemærker endvidere, at det ville være mere
hensigtsmæssigt om ressourcerne til en statslig ”one stop indgang” i stedet
blev kanaliseret over til at sikre fremdrift på de områder, som skal udar-
bejde tilladelserne. Landbrug & Fødevarer bemærker yderligere, at det bør
anføres i lovforslaget, at indsatsen ikke må få negative konsekvenser for
sagsbehandlingen på øvrige områder.
DABYFO bemærker, der allerede i udstrakt grad findes sagsbehandlings-
lofter via servicemålsaftalen og at målene derudover er indbygget i flere
lovområder og opfordrer på den baggrund til, at der sker en koordinering
af fristerne, så der tages hensyn til de aftalte servicemål for behandling af
hhv. bygge- og miljøsager.
Kommentar
Erhvervsministeriet vurderer, at oprettelsen af Én indgang vil bidrage til
at lette kommunerne for administrative opgaver forbundet med vejledning
af virksomheder om ansøgning om etablering og udvidelse af produktions-
anlæg. Konkret vil Én indgang sikre inddragelse og koordination med re-
levante statslige myndigheder ifm. tilrettelæggelse og behandling af virk-
somhedernes ansøgning. Det vurderes, at Én indgang på den baggrund vil
kunne frigøre tid og ressourcer til sagsbehandling i kommunerne. Det be-
mærkes videre, at der med loven gives mulighed for at lave call-in til staten
fra kommunerne. Call-in skal dog kun finde anvendelse i særlige tilfælde.
Ved call-in vil der blive lagt vægt på hensynet til national vækst, derudover
skal der sandsynliggøres en væsentlig optimering af processen ved kompe-
tenceovergangen.
Erhvervsministeriet bemærker, at der med lovforslaget er afsat midler til
sagsbehandling i Miljøstyrelsen, Styrelsen for Grøn Arealomlægning og
Vandmiljø, Plan- og Landdistriktsstyrelsen, Energistyrelsen samt Er-
hvervsstyrelsen.
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0010.png
10/29
Erhvervsministeriet bemærker endvidere, at de kompetente myndigheders
eksisterende aftaler om servicemål, for sagsbehandlingen på kommunale
områder også vil gælde under Én indgang, og således vil bidrage til en
hurtig sagsbehandling.
Erhvervsministeriet bemærker endeligt, at et hovedformål med indsatsen
er at skabe en bedre sammenhæng mellem relevante processer og frister.
Såfremt der er regler og krav, der er uhensigtsmæssige ift. virksomheder-
nes godkendelsesforløb ifm. etablering eller udvidelse af produktionsan-
læg, vil det kunne indgå i det kommende servicetjek.
3.7.
Opgørelse af sagsbehandlingstid
Lolland Kommune og DABYFO bemærker, at der opleves udfordringer
med lange sagsbehandlingstider i statslige myndigheder ifm. godkendelser
af etablering og udvidelse af produktionsanlæg. Lolland Kommune bemær-
ker i forlængelse heraf, at det er afgørende at de statslige myndigheder også
omfattes af sagsbehandlingslofterne.
DI ønsker at det fremgår af loven, at kontaktpersonen i Én indgang også er
forpligtet til løbende at underrette ansøgervirksomheden om væsentlige
sagsbehandlingsskridt mhp. at skabe gennemsigtighed i myndighedsbe-
handlingen.
KL, DABYFO og Holstebro Kommune påpeger, at der er behov for en
nærmere definition af hvordan sagsbehandlingstiden konkret opgøres. KL
anbefaler endvidere, at der evt. indføres en særlig opgørelsesmetode ift.
tidsforbruget for risikovirksomheder. KL bemærker, at der ikke vil være ét
samlet tidspunkt i sagsbehandlingen, hvor en ansøgning er fuldt oplyst, og
efterspørger derfor en klar definition i loven eller forklaring i en tilhørende
vejledning, hvor det fremgår, hvornår sagsbehandlingstiden starter og slut-
ter, og hvordan det opgøres. KL og Holstebro Kommune efterspørger end-
videre, at det i loven præciseres, at sagsbehandlingsfristen starter, når an-
søgningen er fuldt oplyst.
DABYFO spørger til, om sagen skal være fuldt oplyst til alle myndigheder
før fristen tæller samt om sagsbehandlingstiden nulstilles, hvis der opstår
nye spørgsmål og behov for afklaringer undervejs i sagsbehandlingen. KL
ønsker at der i vejledningen også redegøres for hvilke trin i Lov om plan-
lægning, der ikke medregnes.
KL og Holstebro Kommune bemærker, at projektets modenhed både er af-
gørende for, hvornår der kan skabes et fuldt overblik over, hvilke godken-
delser projektet kræver, og hvor hurtigt myndighederne kan behandle sa-
gen. Holstebro Kommune bemærker konkret, at den kompetente myndig-
hed først kan udtale sig endeligt om alle nødvendige sagsbehandlingsskridt,
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0011.png
11/29
når virksomheden har leveret et fuldt oplyst projekt. Holstebro Kommune
efterspørger derudover, at der indføres klare kriterier for, hvad der udgør
en “moden” ansøgning og KL anbefaler at sagsbehandlingsfristerne også
tager hensyn til gensidige afhængigheder mellem afgørelser
.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at de statslige myndigheder er omfattet af
sagsbehandlingslofterne på lige fod med de kommunale myndigheder. Er-
hvervsministeriet bemærker i den forbindelse, at der forud for opstart af
virksomhedernes godkendelsesforløb skal udarbejdes en tids- og godken-
delsesplan (procesplan), som skal give et samlet overblik over alle rele-
vante tilladelser m.m. der skal indhentes af virksomheden. Her skal både
kommunale og statslige myndigheder bidrage til at vurdere, om virksom-
hederne skal indhente tilladelser og lign. fra deres respektive ressortområ-
der. Kontaktpersonen i Én indgang vil, med afsæt i denne procesplan, lø-
bende vejlede virksomheden om, hvornår de enkelte ansøgninger skal ind-
gives for at sikre overholdelse af sagsbehandlingslofterne samt give virk-
somheden løbende overblik over status på behandlingen af igangværende
ansøgninger.
Erhvervsministeriet bemærker videre, at en række af de spørgsmål der rej-
ses om de nærmere rammer for indsatsen, vil blive fastlagt i en bekendtgø-
relse, som vil træde i kraft samtidig med loven eller i en vejledning. Be-
kendtgørelsen og vejledningen vil bl.a. fastlægge nærmere, hvordan sags-
behandlingstiden konkret opgøres. Bekendtgørelsen vil også redegøre for
hvornår en ansøgning kan anses for at være fuldt oplyst, herunder hvilke
oplysninger, der som minimum skal afgives fra virksomheden for at sags-
behandlingen kan iværksættes, og hvilke omstændigheder, der kan med-
føre, at sagsbehandlingen sættes på pause.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af den europæiske forordning
om nettonulteknologier, at virksomhedernes procesplan skal være udarbej-
det senest to måneder efter, at Én indgang har modtaget ansøgning fra
virksomheden om tilladelse til etablering eller udvidelse af et produktions-
anlæg, og at myndighederne kun to gange må efterspørge flere oplysnin-
ger, under forudsætning af at virksomheden i sin ansøgning har efterlevet
de minimumskrav, der er til ansøgningen. Bekendtgørelsen og vejledningen
forventes overordnet set at spejle de bestemmelser, der gælder i forordnin-
gen.
3.8.
Regelsæt omfattet at sagsbehandling
DI efterspørger, at der i loven indføres en liste over alle de regelsæt, der vil
være omfattet af koordination ift. sagsbehandling i regi af Én indgang og
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0012.png
12/29
foreslår endvidere, at der fastlægges en procedure som sikrer, at disse love
identificeres i starten af virksomhedernes godkendelsesforløb.
DABYFO anbefaler, at sagsbehandlingstid i forbindelse med ESPOO-hø-
ringer ikke bør indgå i godkendelsesforløbet.
Kommentar
Erhvervsministeriet har kortlagt, hvilke tilladelser m.m. produktionsvirk-
somheder typisk skal indhente ifm. etablering eller udvidelse af produkti-
onsanlæg. Tilladelserne omfatter bl.a. miljøgodkendelse i medfør af lov om
miljøbeskyttelse, udlednings- og tilslutningstilladelse i medfør af spilde-
vandsbekendtgørelsen, vandindvindingstilladelse i medfør af lov om vand-
forsyning, risikovirksomhed i medfør af beredskabsloven, m.m. Erhvervs-
ministeriet vurderer dog, at det ikke er hensigtsmæssigt med en fast liste
over omfattede tilladelser, der er reguleret i loven. der kan omfattes af for-
løb i Én indgang, da der i forbindelse med virksomhedernes kommende
konkrete godkendelsesforløb kan vise sig at være yderligere tilladelser
m.m. som bør omfattes. Det vil i så fald kræve lovændring, hvis der fx skulle
komme nye tilladelser, der er nødvendige for produktionsvirksomheder.
Erhvervsministeriet foreslår at opdatere lovens bemærkninger med eksem-
pler på hvilke tilladelser m.m., der kan være tale om. Herudover vil Er-
hvervsministeriet i forbindelse med vejledningsindsatsen løbende give de
konkrete tilladelsesordninger m.m., der omfattes af virksomhedernes god-
kendelsesforløb. Erhvervsministeriet bemærker, at ESPOO høringer jf. den
europæiske forordning om nettonulteknologier er undtaget fra godkendel-
sesforløbet.
3.9.
Call-in
DI efterspørger, at muligheden for call-in udvides til også at omfatte plan-
lovssager, da disse sager kan være lige så afgørende for virksomhedernes
muligheder for at realisere deres projekter.
KL og DABYFO ønsker en nærmere beskrivelse af rammerne for call-in.
KL opfordrer til, at call-in alene sker med byrådets samtykke, hvis den an-
svarlige minister beslutter at overtage kommunens kompetence til myndig-
hedsbehandling i en udvalgt sag.
DABYFO spørger til om kommunerne kan kræve call-in. KL og DABYFO
ønsker en nærmere redegørelse for ud fra hvilke kriterier, der i ‘særlige
tilfælde’ kan anvendes call-in.
Kommentar
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0013.png
13/29
Erhvervsministeriet bemærker indledningsvist, at det er kommunalbesty-
relsens opgave at fastlægge kommune- og lokalplaner, som er i overens-
stemmelse med lokale ønsker og behov. Erhvervsministeriet bemærker vi-
dere, at det fremgår af den politiske aftale om Rød løber for produktions-
virksomheder, at den fysiske planlægning af industriparkerne foretages af
kommunalbestyrelserne efter lov om planlægning. Det ligger således uden
for rammerne af den politiske aftale at lade planlægning for arealer til in-
dustriparker være omfattet af lovens regler for call-in.
Erhvervsministeriet bemærker, at call-in som udgangspunkt forventes at
ske efter kommunalbestyrelsens anmodning. Kommunalbestyrelsen kan
udelukkende anmode om overtagelse af en sag. Erhvervsministeriet be-
mærker endvidere, at call-in dog kun finder anvendelse i særlige tilfælde.
Ved call-in vil der blive lagt vægt på hensynet til national vækst, derudover
skal der sandsynliggøres en væsentlig optimering af processen ved kompe-
tenceovergangen. Call-in kan ske uden, at kommunerne først har anmodet
om dette, men bør så vidt det er muligt ske med samtykke fra kommunen.
Det foreslås, at præcisere i lovbemærkningerne, at call-in som udgangs-
punkt sker efter kommunalbestyrelsens anmodning.
3.10.
Strategiske nettonulprojekter
Danske Havne og Dansk Metal opfordrer til, at erhvervshavne kategorise-
res som strategiske nettonulprojekter.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at infrastrukturprojekter som fx udvikling
af havne falder uden for rammerne for den politiske aftale om Rød løber
for produktionsvirksomheder såvel som den europæiske forordning om net-
tonulteknologier, der har til formål at bidrage til en hurtigere og smidigere
myndighedsproces ved etablering eller udvidelse af produktionsanlæg. Er-
hvervsministeriet bemærker videre, at et erhvervshavneselskab kan ansøge
om at få udpeget et strategisk nettonulprojekt, hvis havnen har et projekt
som lever op til de fastsatte kriterier, der fremgår af den europæiske for-
ordning om nettonulteknologier.
Udvælgelsen af strategiske nettonulprojekter muliggøres med hjemmel i
den europæiske forordning om nettonulteknologier. Forordningen gør det
muligt at anerkende specifikke etableringsprojekter som strategiske net-
tonulprojekter, hvis disse projekter fremstiller nettonulteknologiprodukter
og bidrager til opnåelsen af EU's klima- og energimål samt lever op til et
af flere krav. Disse krav er f.eks., at projektet bidrager til den teknologiske
og industrielle modstandsdygtighed i EU eller at projektet har en klar po-
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0014.png
14/29
sitiv indvirkning på EU´s forsyningskæder for nettonulteknologier. Herud-
over kan CO2-lagrings-, CO2-opsamlings-, og CO2-infrastrukturprojekter
i visse tilfælde anerkendes som strategiske nettonulprojekter.
3.11.
Rammer for sagsbehandling og samarbejde på tværs af myn-
digheder om Én indgang
KL, Holstebro Kommune og DABYFO bemærker, at det er afgørende, at
Én indgang kommer til at bidrage til større forudsigelighed og bedre koor-
dination ifm. sagsbehandlingen på tværs af myndigheder frem for at blive
et forsinkende led. KL bemærker i den forbindelse, at det bør tydeliggøres
i loven, at oplysninger også fremadrettet kan udveksles direkte mellem an-
søger og den kompetente myndighed. KL bemærker endeligt, at koordina-
tionen mellem myndighederne skal ske i de rigtige faser af virksomheder-
nes godkendelsesproces, så oprettelsen af Én indgang ikke medfører behov
for yderligere koordinering og flere hensyn og regler i sagsbehandlingen.
KL og Holstebro Kommune bemærker, at kommunernes forhåndsdialog
med virksomhederne er afgørende for en effektiv godkendelsesproces. KL
bemærker videre, der er behov for, at forhåndsdialogen fortsat vil være
kommunalt forankret og at der også fortsat sker kommunal koordinering i
den efterfølgende godkendelsesproces. KL anbefaler på den baggrund, at
den nuværende arbejdsdeling mellem kommuner og stat fastholdes, og at
det fremadrettede samarbejde skal supplere denne forankring frem for at
flytte den. Holstebro Kommune efterspørger en formaliseret proces for
forhåndsdialogen, hvor de statslige myndigheder også indgår gennem faste
statusmøder samt mulighed for øget samarbejde mellem kommunale og
statslige myndigheder, særligt for større projekter.
KL anbefaler, at der fx i en vejledning udarbejdes eksempler på hvilke “væ-
sentlige sagsbehandlingsskridt” og “ekspeditioner” som Én indgang kan
anmode om at blive oplyst om.
KL spørger til, om indgangen også skal vejlede om planforhold og planlo-
ven.
KL foreslår, at der oprettes et rejsehold som kan understøtte implemente-
ringen af Én indgang.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at en række af de spørgsmål der rejses om
de nærmere rammer for samarbejdet, vil blive fastlagt i en bekendtgørelse
eller i en vejledning, som vil træde i kraft samtidig med loven. Det bemær-
kes, at Én indgang ifm. de konkrete godkendelsesforløb vil være i tæt dialog
med de kompetente myndigheder om hvilke forhold, virksomheden skal be-
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0015.png
15/29
lyse i ansøgningen og bidrage til at vejlede virksomheden herom. Bekendt-
gørelsen og vejledningen vil også tage højde for, at der fortsat kan være
behov for at der udveksles oplysninger direkte mellem virksomheden og de
kompetente myndigheder selvom virksomhedens overordnede godkendel-
sesforløb foregår i regi af Én indgang. Erhvervsministeriet vil endvidere
udarbejde en vejledning med eksempler på ‘væsentlige sagsbehandlings-
skridt’ og ‘ekspeditioner’.
Ved den konkrete tilrettelæggelse af samarbejdet bemærkes det endvidere,
at Erhvervsministeriet vil have fokus på at understøtte de processer på
kommunalt og statsligt plan, som er afgørende for et effektivt sagsforløb
for virksomhederne, herunder forhåndsdialog med virksomhederne, koor-
dination mellem myndighederne og dialogen mellem virksomheden og de
kompetente myndigheder. Som led i den løbende udvikling af den service,
virksomhederne modtager i regi af Én indgang, vil Erhvervsministeriet
herudover etablere et forum, hvor samarbejdet med de kompetente myn-
digheder løbende kan drøftes, så indsatsen kan tilrettes hvor nødvendigt.
3.12.
Forholdet til anden dansk og europæisk regulering
DI påpeger, at EU-Kommissionens udtalelser og EU-domstolens afgørelser
vil have direkte virkning for fortolkningen af de dele af loven, der bygger
på EU-regulering. DI anbefaler på den baggrund, at der indføres en identi-
fikationstabel i loven, der tydeliggør hvilke artikler fra forordningerne, der
konkret henvises til. DI bemærker endvidere, at det ikke fremgår klart af
loven, om der er tale om tilslutninger til elnet, kloaknet eller planlægning
af distributionsselskabets net og at der også her bør henvises til de bagved-
liggende EU-retsakter.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke implementerer EU-rets-
forskrifter i national ret, men alene indeholder supplerende gennemførel-
sesforanstaltninger. Grundet det indbyrdes samspil mellem forordningens
bestemmelser og lovbestemmelsernes supplerende karakter, lader en iden-
tifikationstabel sig vanskeligt udforme.
3.13.
Udvikling af nyt IT-system og digitale løsninger
KL og DABYFO støtter som udgangspunkt, at der udvikles et nyt IT-sy-
stem hvor godkendelsesprocesser og tidsplaner er synlige for alle parter.
KL bemærker dog, at det kan være en væsentlig økonomisk udgift for kom-
munerne forbundet med at indkøbe og drifte systemet og anbefaler endvi-
dere, at der gennemføres en evaluering af funktionaliteten og brugervenlig-
heden af systemet inden det tages i brug.
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0016.png
16/29
DABYFO bemærker, der med fordel kan ses på integration til nuværende
programmer/platforme, som benyttes af alle kommuner (fx Byg og Miljø)
og overveje om de kan udbygges i stedet for at udvikle en helt ny platform,
så kommunerne ikke skal håndtere sagerne i to forskellige systemer. DA-
BYFO spørger til, om der ved åbningen af Én indgang vil være en digital
platform klar, som kan understøtte ansøgningsprocessen eller hvordan an-
søgninger håndteres i overgangsperioden, indtil en platform er etableret.
Lolland Kommune foreslår, at der udvikles et one-stop-web, som samler
alle relevante love, bekendtgørelser og vejledninger for at give en fælles
reference for virksomheder, kommuner, rådgivere m.fl. Denne side skal
også være målrettet fx udenlandske rådgivere, der ikke er bekendt med det
danske system, og som minimum skal kunne tilgås på engelsk.
Kommentar
Den digitale understøttelse af virksomhedernes godkendelsesforløb i regi
af Én indgang vil bestå i, at virksomhederne modtager en tids- og godken-
delsesplan for deres konkrete projekt, som fx giver et overblik over i hvilken
rækkefølge ansøgninger skal indsendes og inden for hvilken tidsramme
dette skal ske, hvis sagsbehandlingslofterne skal kunne indfries. I den for-
bindelse vil Én indgang bl.a. bistå med at guide virksomhederne ifm. ind-
sendelse af de enkelte ansøgninger. Erhvervsministeriet bemærker, at der
dermed ikke er tale om udvikling af et helt nyt IT-system til at understøtte
virksomhedernes samlede godkendelsesforløb i regi af Én indgang. Én ind-
gang kommer ikke til at overtage sagsbehandlingen fra de kompetente myn-
digheder, og virksomhedernes ansøgninger vil fortsat skulle indsendes og
behandles via de respektive myndigheders eksisterede sider og digitale
platforme.
Erhvervsministeriet har fokus på at undersøge, i hvilket omfang eksiste-
rende platforme og data kan bruges og genbruges til at understøtte mere
effektive godkendelsesforløb for virksomhederne. Ministeriet vil i den for-
bindelse bl.a. kortlægge virksomhedernes og myndighedernes brug af ek-
sisterende platforme og undersøge, om der er potentiale for bedre tværgå-
ende integration af data, fx med henblik på at status på behandling af an-
søgninger kan fremgå af MitVirk. Erhvervsministeriet vil inddrage interes-
senterne i dette arbejde.
Erhvervsministeriet bemærker endvidere, at der i tilknytning til Én indgang
vil blive udviklet vejledningsmateriale til Virksomhedsguiden målrettet
virksomheder, der ønsker at etablere eller udvide produktionsanlæg. I den
forbindelse vil Erhvervsministeriet se på, i hvilket omfang der er behov for
materiale på engelsk.
3.14.
Evaluering af Én indgang
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0017.png
17/29
DI anbefaler, at der gennemføres en evaluering af Én indgang ordningen
efter 1-2 år for at vurdere, om reduktionen i sagsbehandlingstiden er til-
strækkelige og om processerne kan udbredes til flere områder.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at den politiske aftale om Rød løber for pro-
duktionsvirksomheder fastlægger, at ordningen skal evalueres i første halv-
del af 2027 med henblik på, at der kan tages stilling til videreførelse af
initiativet efter 2027.
3.15.
Udpegning af industriparker (kriterier)
Brintbranchen bemærker, at kriteriet om nærhed til arbejdskraft forekom-
mer uhensigtsmæssigt, da udpegningen af en industripark i sig selv kan
være med til at tiltrække arbejdskraft uden at det i forvejen er til stede,
f.eks. internationale skoler. Her foreslås det, at kriteriet kan udvides, så
kommunerne kan beskrive, hvordan de vil planlægge for arbejdskraft.
Dansk Erhverv bemærker, at der ifm. udpegningen af industriparker lægges
særligt vægt på erhvervsinteressen og tilgængelig arbejdskraft frem for
nærhed til uddannelsesinstitutioner, geografisk fordeling og planstatus i
hhv. byzone eller landzone. Dansk Erhverv bemærker samtidigt, at man bør
indtænke de danske erhvervshavne som nødvendig omkringliggende infra-
struktur for industriparkerne, da de har stor betydning for import og ek-
sport. Dansk Erhverv bemærker ydermere, at hastighed i udpegningen af
industriparker er centralt, hvorfor der bør fastsættes frister for indsendelse
af forslag til industriparker, statslig screening og udpegning.
Dansk Industri, Haderslev Kommune, KL og Lolland Kommune bemær-
ker, at de fem kriterier i §12 stk. 1 kræver præcisering og uddybning, her-
under deres indbyrdes vægtning, hvis antallet af ansøgninger om industri-
parker overstiger intentionerne med lovforslag og kræver prioritering.
Dansk Industri bemærker, at det bør afklares, om den nødvendige erhvervs-
mæssige infrastruktur inkluderer kloaknet, og om dette skal være fremført
til industriparker eller også skal være byggemodnet, ligesom det bør klar-
lægges, om industriparken kan overtage distributionsforpligtigelser for in-
frastruktur fra energinetselskaber i forhold til gældende regler for produk-
tion og forbrug af eksempelvis lokal vedvarende energi. Det bemærkes
samtidigt, at transportinfrastruktur kan omfatte nærhed til en erhvervshavn
med passende adgangsforhold.
Dansk Industri bemærker endvidere, at kriterium 5 (nærhed til arbejdskraft)
er formuleret på en måde, der efterlader tvivl om ”fx” er knyttet til arbejds-
kraft, eller om det er et selvstændigt kriterium, der inkluderer nærhed til
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0018.png
18/29
uddannelsesinstitutioner og internationale skoler. Her er det et særligt hen-
syn for Dansk Industris medlemsvirksomheder, at industriparkerne place-
res i områder med tilgængelig arbejdskraft, og at udpegningen af industri-
parkerne ikke hovedsageligt bør være en øvelse i at skabe mere geografisk
balance, men derimod understøtte industriens udvikling og styrke Dan-
marks konkurrenceevne. Dansk Metal bemærker, at det er positivt, at der
lægges vægt på en bred geografisk fordeling af industriparkerne.
Haderslev Kommune foreslår, at der indarbejdes en større fleksibilitet i de-
tailplanlægning og etablering af infrastrukturen i industriparkerne i samar-
bejde med de konkrete virksomheder og spørger ind til, om den nødvendige
infrastruktur som elforsyning, kloak og vand skal være etableret på for-
hånd, eller om det vil være tilstrækkeligt at godtgøre, at det hurtigt kan
etableres. KL anbefaler, at det i udpegningskriterierne formuleres på en
måde, der giver mulighed for byggemodning i takt med den konkrete plan-
lægning.
Holstebro Kommune bemærker, at det i lighed med lovbemærkningerne i
§12, stk. 3’s fokus på den geografiske sammenhæng mellem industriparker
og statslige energiparker bør tillægges tilsvarende værdi, at der mellem in-
dustriparken og den statsligt udpegede energipark vil kunne finde substan-
tielle grønne symbioser sted.
Aalborg Kommune anbefaler, at udpegningskriterierne ikke blive for
snævre, og at udpegningen af industriparkerne også tager højde for udvi-
delsesmuligheder for arealerne og ambitiøse klimahåndteringsplaner for in-
dustriparkerne. Dansk Industri og Aalborg Kommune bemærker afslut-
ningsvist, at ”tilknyttede aktiviteter” også dækker over produktionsvirk-
somheders R&D, og adgang til fælles test- og udviklingsfaciliteter, f.eks. i
samarbejde med forskningsinstitutioner.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker indledningsvist, at udpegningskriterierne
for industriparker følger den politiske aftale og vil blive udspecificeret i
ansøgningsmaterialet til kommunerne. Udpegningen af industriparkerne
vil bero på en samlet vurdering af de indmeldte projekter fra kommunen og
deres efterlevelse af kriterierne.
Fsva. kriteriet om nærhed til arbejdskraft bemærkes det, at kommunen skal
kunne redegøre for, at der kan tilvejebringes kvalificeret arbejdskraft til
industriparken. Det kan bl.a. være i form af f.eks. uddannelsesinstitutioner,
erhvervsområder og øvrige relevante infrastrukturprojekter, der kan godt-
gøre adgangen til kvalificeret arbejdskraft i industriparken.
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
19/29
Erhvervsministeriet er enige i, at det er en centralt hensyn i udpegningen
af industriparkerne, at der er en stærk erhvervsinteresse, og at der kan til-
vejebringes kvalificeret arbejdskraft. Erhvervsministeriet har i den forbin-
delse nedsat et erhvervspanel, der bl.a. skal komme med input til erhvervs-
interesserne i industriparkerne.
Erhvervsministeriet anerkender, at de danske erhvervshavne har en stor
betydning for dansk import og eksport. I vurderingen af de indmeldte are-
aler ift. kriteriet om transportinfrastruktur vil adgangen til erhvervshavne
også indgå.
Erhvervsministeriet er enige i betragtningen om, at hastighed i udpegnin-
gen af industriparkerne er en væsentlig faktor, hvorfor indmeldingsrunden
ligger i foråret 2025 og udpegningen af industriparkerne inden udgangen
af 2025. Som en del af udpegningskriteriet om kommunens engagement i
udviklingen af de indmeldte arealer vil der blive lagt vægt på, hvor hurtigt
de ansøgte parker kan stå klar til virksomhederne.
Erhvervsministeriet bemærker, at kriteriet om nærhed til arbejdskraft er et
selvstændigt kriterium, hvoraf uddannelsesinstitutioner, internationale
skoler og erhvervsklynger er eksempler på nærhed til arbejdskraft, men
ikke ekskluderende for øvrige beskrivelser af, hvordan kommunerne vil
sikre den nødvendige tilgængelige arbejdskraft til industriparkerne. Krite-
riet vil blive udfoldet i ansøgningsmaterialet.
Erhvervsministeriet bemærker, at det følger af § 13, stk. 1, nr. 3 i lovforsla-
get, at industriparker kan udpeges, hvis der er den nødvendige erhvervs-
mæssige infrastruktur, b.la. elnet, vand, varme- og gasnet, eller hvor der
planlægges herfor. Det er således en mulighed, at kommunen i ansøgnin-
gen beskriver, hvordan og hvornår den erhvervsmæssige infrastruktur for-
ventes at blive tilvejebragt, ligesom der for øvrigt vil blive lagt vægt på det
kommunale engagement i at få etableret industriparken hurtigt eller inden
for en overskuelig tidshorisont.
Erhvervsministeriet bemærker, at det fremgår af lovbemærkningerne, at
det kan være muligt at skabe synergi mellem produktionsvirksomheder i
industriparkerne og virksomheder med en funktionel tilknytning til disse,
f.eks. grønne synergier ved genanvendelse af ressourcer og biproduktioner
fra produktionen, så længe det kan ske uden at indvirke negativt på pro-
duktionsvirksomhedernes drifts- og udviklingsmuligheder. Relationen til
og/eller planerne for opbygningen af substantielle grønne symbioser kan
fungere som eksempel på, hvordan kommunen demonstrerer erhvervsinte-
resser for industriparken jf. kriterieriet om betydelige erhvervsinteresser.
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0020.png
20/29
Erhvervsministeriet bemærker, at der som led i kriteriet om erhvervsinte-
resse vil blive lagt vægt på, at der er tale om større og sammenhængende
arealer herunder potentielle muligheder for udvidelse af arealerne. Er-
hvervsministeriet bemærker endeligt, at det vil blive præciseret i lovbe-
mærkningerne, at ”tilknyttede aktiviteter” også omfatter forskning og ud-
vikling samt test-, demonstrations- og udviklingsfaciliteter.
3.16.
Planlægning af nationale interesser
CO-industri, 3F-industri og Dansk Metal fremhæver, at den statslige ud-
pegning af industriparker skal sikre, at byudvikling, naturhensyn og andre
ønsker til arealanvendelsen i Danmark ikke kolliderer med de forhold, der
er nødvendige for at drive produktionsvirksomheder som f.eks. støj- og
lugtgener. Dansk Metal og Danske Havne bemærker endvidere at danske
erhvervshavne i fremtiden også bør kunne udpeges som industriparker, da
en del produktion til særligt den grønne industri i fremtiden vil skulle fo-
regå på havneareal eller tæt på kajkanten, hvilket stiller store krav til hav-
nenes infrastruktur.
Dansk Metal bemærker samtidigt, at man udvider mulighederne for den
statslige udpegning af industriparker, så kompetencen til indstilling af are-
aler ikke alene begrænses til kommunalbestyrelser. Konkret foreslås det, at
der med lovforslaget gives mulighed for at staten, sammen med indstilling
fra virksomheder og lodsejere, og hvor der er nationale interesser på spil
eller tale om en national styrkeposition, kan udpege arealer til en industri-
park uafhængigt af kommunalbestyrelsen.
Dansk Industri bemærker desuden, at det bør overvejes at udpege industri-
parker med landsplansdirektiver, så der kan fastlægges specifikke og indi-
viduelle krav til hver industripark.
Green Power Denmark bemærker, at det er uklart, hvem der betaler for
klargøring af infrastrukturen, og hvornår arealerne vil være tilgængelige for
virksomhederne.
Haderslev Kommune og KL bemærker, at det er uklart, om der ifm. udpeg-
ningen f.eks. skal redegøres for rummelighed, og om udpegningen til stats-
lig industripark modregnes i de øvrige områder der er udlagt jf. planlovens
§11a, stk. 7. Haderslev Kommune foreslår, at der kan afviges fra kommu-
nernes arealregnskab. Haderslev Kommune opfordrer ligeledes til fleksibi-
litet i, hvem der ejer og udvikler arealerne, idet udvikling af sådanne arealer
ofte sker i tæt samspil mellem kommune og private udviklede/virksomhe-
der med variation i ejerforme.
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0021.png
21/29
Haderslev Kommune bemærker endvidere, at produktionsvirksomheder
ofte har et stort behov for nærhed til transportinfrastruktur, hvorfor der
spørges ind til, hvordan lovforslaget forholder sig til ”Statens oversigt over
nationale interesser i kommuneplanlægning”, hvor erhvervsarealer langt
motorveje er forbeholdt transporttunge virksomheder, og derfor om det er
muligt at placere industriparkerne langs motorveje.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at lovforslaget kan medføre et ekstra
pres for etablering af lokalplanlagte områder i landzonen, da industriparker
kan placeres i landzonen. Landbrug & Fødevarer udtrykker bekymring for
denne udvikling, da det kan begrænse husdyrproduktionens udvikling, hvis
der opstår områder i landzonen, der bliver lokalplanlagt eller opnår byzo-
nestatus, og dermed ikke gør det muligt at ændre eller udvide nærliggende
husdyrbrug. Landbrug & Fødevarer anmoder om, at denne udfordring løses
i lovforslaget, så der ikke skabes unødige udfordringer for husdyrprodukti-
onen i Danmark.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at det følger af den politiske aftale, at den
fysiske planlægning af industriparkerne forestås af kommunerne efter plan-
lovens regler. Den kommunale planlægning af industriparkerne vil herun-
der skulle være i overensstemmelse med de nationale interesser i kommu-
neplanlægningen.
Erhvervsministeriet bemærker endvidere, at loven, herunder kravene til de
statsligt udpegede industriparker, ikke hindrer, at en erhvervshavn vil
kunne udpeges som en industripark, såfremt det pågældende areal i øvrigt
lever op til udpegningskriterierne.
Erhvervsministeriet bemærker desuden, at det fremgår af den politiske af-
tale, at det er kommunerne, der har til opgave at indmelde arealer til indu-
striparker, og at det er kommunerne, der er ansvarlige for den detaljerede
kommuneplanlægning af arealerne efter planloven. Et stærkt kommunalt
engagement vurderes at være afgørende for, at industriparken bliver en
succes, lige så vel som at kommunen er i stand til at demonstrere en bety-
delig erhvervsinteresse for industriparken, jf. kriteriet om erhvervsinteres-
ser. Der er i denne lov ikke noget til hinder for at kommunerne går i part-
nerskaber med erhvervsliv, lodsejere, investorer m.v. om udviklingen af de
konkrete arealer.
Erhvervsministeriet bemærker endvidere, at den fysiske planlægning af
parkerne forestås af kommunalbestyrelserne efter reglerne i planloven.
Der ændres ikke på de regler, der i dag gælder for produktionsvirksomhe-
der, herunder miljøregulering og mulighederne for at kunne planlægge for
områder til produktionsvirksomheder. Industriparkerne kan enten udpeges
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
22/29
i tilknytning til eksisterende byzone eller i det åbne land efter planlovens
regler herom. Et nyt areal til byzone herunder nye erhvervsområder skal
efter planlovens regler om byvækst som hovedregel placeres i direkte til-
knytning til eksisterende bymæssig bebyggelse i byzone. Såfremt en indu-
stripark ønskes udpeget i et område, der ikke ligger i tilknytning til eksiste-
rende bebygget byzone, kan ministeren for byer og landdistrikter, efter an-
søgning fra kommunalbestyrelsen, meddele tilladelse til planlægning for et
afgrænset areal til byzone eller fastsætte regler for kommunernes planlæg-
ning i et landsplansdirektiv, der fraviger planlovens regler om byvækst for
et afgrænset areal.
Erhvervsministeriet bemærker, at der med udpegningen af industriparker
ikke ændres på de regler, der gælder for produktionsvirksomheder, herun-
der miljøregulering, hvilket indebærer, at det er kommunens ansvar at gen-
nemføre den fysiske planlægning efter planlovens regler og efterfølgende
sikre, at der er planlagt for produktionsvirksomheder på det pågældende
areal. Det foreslås, at der som en tydeliggørelse heraf indsættes en henvis-
ning i afsnit 3.2.3. i lovbemærkningerne til afsnit 3.2.1., der indeholder en
beskrivelse af gældende ret i medfør af planloven.
Med hensyn til rummelighed i kommuneplanen, foreslås det præciseret i
beskrivelsen i gældende ret i afsnit 3.2.1 i lovbemærkningerne, at alle re-
degørelseskrav i planloven gælder for den fysiske planlægning for industri-
parkerne, herunder redegørelseskrav vedrørende rummelighed i § 11 a,
stk. 7, i planloven.
Erhvervsministeriet anerkender endvidere, at produktionsvirksomheder
ofte har et stort behov for nærhed til transportinfrastruktur. Det fremgår af
afsnit 3.2.3 i bemærkningerne til lovforslaget, at den fysiske planlægning
af industriparkerne foretages af kommunalbestyrelserne efter planloven.
Ifølge § 11b, stk. 1, nr. 16, i lov om planlægning fastsættes rammer for
indholdet af lokalplaner for de enkelte dele af kommunen med hensyn til
sikring af, at erhvervsarealer langs motorvejen prioriteres til transport- og
logistikvirksomheder og andre transporttunge virksomheder. Det betyder,
at der skal prioriteres plads til transport- og logistikvirksomheder og andre
transporttunge virksomheder i erhvervsområder langs motorveje, så de er-
hverv, der har tung trafik, sikres en placering tæt på motorvejenes til- og
frakørsler. Derudover kan der planlægges for, at andre erhverv end trans-
port og logistikvirksomheder og andre transporttunge virksomheder kan
placeres i erhvervsområderne langs motorveje under hensyntagen til en ef-
fektiv transportafvikling, herunder så det f.eks. undgås at blande tung
transport med personbiler m.v. Det er en national interesse, der påses af
Transportministeriet og Vejdirektoratet, at kommuner ved udlæg af er-
hvervsarealer langs motorveje og ved disses tilslutningsanlæg skal forbe-
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0023.png
23/29
holde arealerne til transport-, logistik- og andre transporttunge virksom-
heder. Hvis kommuner planlægger for andre virksomhedstyper på motor-
vejsnære erhvervsarealer, fx industriparker til produktionsvirksomheder,
skal der redegøres for, at der i fremtiden ikke findes behov for at planlægge
for transporttunge virksomheder med behov for motorvejsnær lokalisering.
I den forbindelse skal kommuner opgøre og vise eksisterende og uudnyttede
arealudlæg til transporttunge erhverv samt godtgøre, at kommunale vej-
planer understøtter effektiv transportafvikling.
Erhvervsministeriet bemærker, at industriparkerne planlægges i medfør af
planloven. Alt efter de konkrete omstændigheder, vil forskellige hensyn
skulle inddrages i kommunernes planlægning for arealer til industriparker.
Herunder vil beliggenheden af eksisterende husdyrbrug skulle indgå. Det
foreslås, at der som en tydeliggørelse heraf indsættes en sætning om for-
skellige hensyn i kommunernes planlægning i afsnit 3.2.1. i lovbemærknin-
gerne.
3.17.
Infrastruktur
Brintbranchen bemærker, at det er uklart, hvordan det skal tolkes, at der
skal planlægges for infrastruktur, og at bevisbyrden for planlægning ikke
bliver unødigt tung.
Dansk Erhverv bemærker, at det er uklart, hvilke redskaber, der skal sikre
etablering eller opgradering af den nødvendige infrastruktur i industripar-
kerne og at de ansvarlige ministerier bør have ansvaret for at igangsætte
arbejdsspor med inddragelse af branchen for at adressere udfordringerne.
Ydermere anbefaler Dansk Industri, at der nedsættes implementeringsgrup-
per med inddragelse af relevante ressortministerier og kommuner mhp. at
sikre, at den nødvendige erhvervsmæssige infrastruktur tilvejebringes i in-
dustriparkerne.
Dansk Industri bemærker ligeledes, at en række store medlemsvirksomhe-
der lægger stor vægt på tilstedeværelsen af tilstrækkelig energiforsyning,
da forsyningssikkerhed er en afgørende faktor for danske produktionsvirk-
somheder, men at der i øjeblikket opleves meget lange ventetider på ud-
bygning og tilkobling til energinettet. Dansk Industri anbefaler konkret, at
Klima-, Energi- og Forsyningsministerier sikrer, at de lokale forsynings-
selskaber prioriterer industriparkerne og opfylder de nødvendige krav til
energiforsyning og infrastruktur.
Kommentar
Erhvervsministeriet anerkender, at bevisbyrden ift. planlægning ikke skal
blive unødigt tung, men at der omvendt er behov for, at kommunerne kan
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0024.png
24/29
konkretisere, hvordan de i den kommunale dialog og planlægning vil un-
derstøtte samtænkning med energiinfrastruktur m.v. da det er med til at
sandsynliggøre det samlede projekts realiserbarhed. Som det fremgår af
den politiske aftale, lægges der i udpegningen vægt på, at kommunerne pri-
oriterer industriparkerne. Det skal imidlertid bemærkes, at i forhold til ud-
bygning af elnet og gassystemer er det ikke kommunen, der tilvejebringer
infrastrukturen, men Energinet, netvirksomhederne og Evida. Hvad angår
prioritering af etablering af elnet til industriparker er det endvidere en for-
udsætning for udpegning af en industripark, at den udpeges, hvor der alle-
rede er elnet, eller er hvor der planlægges herfor. Dette bl.a. for at sikre,
at der allerede er net, eller kan forventes at være net på vej. Såfremt der
for aktører i en udpeget industripark måtte være behov for mere elnet, end
det net, der allerede er eller er planlagt for, så vil disse aktører skulle følge
Energinet og netvirksomhedernes sædvanlige proces og principper for net-
tilslutning. Fsva. elnet er der således ikke mulighed for ”at de lokale for-
syningsselskaber prioriterer industriparkerne”, som efterspurgt i hørings-
svar fra Dansk Industri.
3.18.
Naturhensyn
Dansk Erhverv bemærker, at landskabshensyn og herlighedshensyn såsom
fredninger ikke bør stå i vejen for udvikling af produktion i Danmark, hvor-
for denne undtagelse bør fjernes.
Dansk Industri bemærker samtidigt, at det væsentligt at opliste hvilke kri-
terier for beskyttet natur, loven sigter på, så de kan tages med i betragtning
ved planlægning af en industripark og ikke først introduceres i forbindelse
med en afgørelse fra f.eks. Planklagenævnet.
Holstebro Kommune og KL spørger ind til hensyn til beskyttet natur og
bemærker, at selv almindelige regnvandsbassiner på få år kan udvikle sig
til §3-natur, hvorfor der bør være en forståelse ifm. udpegningen, at et min-
dre eksisterende vandhul inden for arealafgrænsningen ikke er et problem.
Lolland Kommune bemærker, at kriterie 6 (omhandlende
naturbeskyttelse
og naturnationalparker)
bør omformuleres til, at planlægningen skal sikre
eksisterende natur og naturnationalparker og evt. forbedre naturgrundlaget.
Lokalplanlægningen kan f.eks. forbedre sammenhængen og naturgrundla-
get for og omkring §3-vandhuller.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at det fremgår af den politiske aftale, at der
ikke kan etableres industriparker på områder, hvor der er beskyttet natur.
Det foreslås, at det i lovbemærkningerne præciseres, at et mindre område
beskyttet natur, f.eks. en beskyttet sø (iht. lov om naturbeskyttelse § 3), ikke
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0025.png
25/29
er til hinder for, at der kan udpeges en industripark rundt om det mindre
område med beskyttet natur, således at dette mindre område ikke udpeges
som del af industriparken. Der er i dag eksempler på lokalplanlagte er-
hvervsområder, hvor eksisterende § 3-områder er friholdt for bebyggelse
og anvendelse, der kan påvirke § 3-beskyttelsen. Det bemærkes i øvrigt, at
kriteriet om naturbeskyttelse dækker over områder, der allerede er beskyt-
tet natur, og ikke områder, der på sigt kan udvikle sig hertil.
Øvrige hensyn, herunder hensyn til f.eks. bevaringsværdige og større sam-
menhængende landskaber, indgår som en del af de nationale interesser,
der skal varetages i den fysiske planlægning for industriparkerne i medfør
af planloven regler. Fsva. bemærkningen om en oplistning af kriterier for
beskyttet natur henvises til § 13 stk. 2 i loven, ligesom øvrige relevante
beskyttelseshensyn følger af de nationale interesser i kommuneplanlægnin-
gen i medfør af planlovens regler.
3.19.
Øvrige
Dansk Erhverv bemærker at de positive fordele for produktionsvirksomhe-
der ikke bør begrænses til fem industriparker, hvorfor der bør udpeges flere
industriparker, hvis der er interesse fra kommuner og virksomheder.
Dansk Metal opfordrer til, at man i løbet af 2025 evaluerer ordningen med
henblik på at sikre, at nationale interesser, sårbar infrastruktur og øvrigt
beredskab har de nødvendige fysiske rammer til rådighed – særligt set i
lyset af de arealændringer, som Aftalen om et Grønt Danmark fra juni 2024
forventes at medføre. Endvidere ønsker Dansk Industri, at industriparkerne
kan bruges som ”regulatoriske sandkasser”, som EU-forordningen for net-
tonulprojekter udvider rammerne for.
Dansk Industri spørger ydermere ind til, om produktionsvirksomheder i in-
dustriparkernes ret til at benytte sig af Én Indgang bortfalder, såfremt sol-
nedgangsklausulen iværksættes og statussen som industripark bortfalder i
tilfælde af, at arealet eksempelvis ikke udnyttes. Holstebro Kommune be-
mærker endvidere, at en solnedgangsklausul på fem år kan være problema-
tisk, såfremt der arbejdes med projekter, der endnu ikke er fuldt modnede
og derfor ikke er klar til en længerevarende plan- og miljøvurderingspro-
ces, hvorfor det bør overvejes, om fremdrift f.eks. i form af konkrete inve-
steringer såsom arealkøb eller lignende er tilstrækkeligt til at bibeholde sta-
tus som industripark.
Green Power Denmark bemærker, at det er svært pba. lovforslaget at vur-
dere, hvornår industriparkerne reelt vil være udpeget. Green Power Den-
mark bemærker samtidigt, at det er uklart, om virksomheder etableret i de
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
3008003_0026.png
26/29
kommende industriparker får karakter af produktionsvirksomheder af nati-
onal interesse, eller at det kun er produktionsvirksomheder af national in-
teresse, der kan få adgang til at etablere sig i industriparkerne.
KL spørger afslutningsvist ind til, hvad kriterierne er for ophævelse af sta-
tus som industripark og konsekvenserne heraf.
Kommentar
Erhvervsministeriet bemærker, at antallet af industriparker, som der sigtes
mod at udpege, er fastsat i den politiske aftale. Hensynet er, at der etableres
et antal større og attraktive industriparker. Erhvervsministeriet bemærker
endvidere, at det fremgår af den politiske aftale, at ordningen vil blive eva-
lueret i 2027.
Erhvervsministeriet bemærker ydermere, at der ikke er noget til hinder for,
at der kan etableres regulatoriske sandkasser i regi af industriparkerne,
såfremt der kan identificeres velegnede projekter hertil. Erhvervsministe-
riet vil se på mulighederne for at skabe synergi mellem de konkrete indu-
striparker og regulatoriske sandkasser i samarbejde med relevante ressort-
ministerier, når industriparkerne er udpegede.
Erhvervsministeriet bemærker, at den politiske aftale tilsiger, at aftalepar-
tierne vil tage stilling til udpegning af nye industriparker inden udgangen
af 2025. Det bemærkes, at produktionsvirksomheder, der etablerer sig i de
udpegede industriparker, vil være produktionsvirksomheder af national in-
teresse jf. afsnit 3.2.1. i bemærkningerne til lovforslaget. Det er således
ikke et krav for at etablere sig i parkerne at en virksomhed allerede er en
produktionsvirksomhed af national interesse.
Erhvervsministeriet bemærker afslutningsvist, at det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser (§ 13, stk. 5), at det fore-
slås, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at et areal udpeget som
industripark skal ophøre med at være udpeget som industripark. Den fore-
slåede bestemmelse vil indebære, at erhvervsministeren for eventuelle
statslige arealreservationer til industriparker kan fastsætte regler om, at
en industripark kan ophøre med at være en industripark efter, at den er
blevet udpeget hertil. Der fastsættes en solnedgangsklausul på fem år, der
kan træde i kraft, hvis arealet f.eks. ikke er blevet anvendt som hensigten i
perioden.
3.20.
Andre ændringer
KL stiller forslag om, at kommunerne ved ændring af lovgivningen på en
række relevante opgaveområder gives mulighed for at samarbejde frivilligt
og uden statslig godkendelse om deres myndighedsopgaver. Samarbejde
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
27/29
om myndighedsopgaver kan omfatte andre opgaver, der udøves i nær til-
knytning til de myndighedsopgaver, der samarbejdes om.
Kommentar
Erhvervsministeriet foreslår at supplere lovforslaget med bestemmelser om
delegation, der giver mulighed for at en kommunalbestyrelse efter aftale
kan bemyndige en anden kommunalbestyrelse til på sine vegne at varetage
udøvelse af myndighedsopgaver og hertil knyttede opgaver inden for en
række områder.
4. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
Bemærkningerne til § 1, stk.1, nr. 5 vedr. godkendelsesforløb er præci-
seret med eksempler på tilladelsesordninger, der kan omfattes af virk-
somhedernes godkendelsesforløb.
Bemærkningerne til § 7, stk. 2 vedr. call-in er præciseret, så det frem-
går at overtagelse som udgangspunkt sker efter kommunalbestyrelsens
anmodning. Kommunalbestyrelsen kan udelukkende anmode om over-
tagelse, og det kan altså ikke forlanges, at miljøministeren skal over-
tage en sag.
Bemærkningerne til § 13, stk. 2 er præciseret, så det fremgår at et min-
dre område beskyttet natur, f.eks. en beskyttet sø (iht. lov om naturbe-
skyttelse § 3), ikke er til hinder for, at der kan udpeges en industripark
rundt om det mindre område, således at det mindre område med be-
skyttet natur ikke udpeges som del af industriparken. Dette med hen-
blik på, at relevante eksisterende erhvervsområder eller andre relevante
områder ikke udelukkes fra at kunne blive udpeget som industripark,
hvis der ligger et mindre område med beskyttet natur i disse områder.
Det mindre område med beskyttet natur vil skulle bevares, selvom der
udpeges en industripark i arealet omkring området.
Lovens almindelige bemærkninger vedr. den foreslåede ordning er op-
dateret, så det fremgår, at tilknyttede aktiviteter i en industripark, også
dækker over forskning, udvikling og testfaciliteter.
Lovens almindelige bemærkninger vedr. gældende ret ift. planlægning
og udpegning af industriparker er præciseret, så det fremgår, at alle re-
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
28/29
degørelseskrav i planloven gælder for den fysiske planlægning for in-
dustriparkerne, herunder redegørelseskrav vedrørende rummelighed i §
11 a, stk. 7, i lov om planlægning.
Der er suppleret med en bestemmelse om delegation, der giver mulig-
hed for, at en kommunalbestyrelse efter aftale kan bemyndige en anden
kommunalbestyrelse til på sine vegne at varetage udøvelse af myndig-
hedsopgaver og hertil knyttede opgaver inden for en række områder
vedr. godkendelsessager for etablering og udvidelse af produktionsfa-
ciliteter.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk
karakter.
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder, kommuner m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, organisati-
oner mv. (listen inkluderer ikke ministerier og styrelser):
Albertslund Kommune, Allerød Kommune, Assens Kommune, Ballerup
Kommune, Billund Kommune, Bornholms Kommune, By & Havn,
Brøndby Kommune, Brønderslev Kommune, Centralorganisationen af in-
dustriansatte i Danmark (COindustri), Danmarks Naturfredningsforening,
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Me-
tal, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Havne, Dan-
ske Regioner, Dragør Kommune, Domstolsstyrelsen, Egedal Kommune,
Energinet.dk, Esbjerg Kommune, Fanø Kommune, Favrskov Kommune,
Faxe Kommune, Forbrugerombudsmanden, Fredensborg Kommune, Fre-
dericia Kommune, Frederiksberg Kommune, Frederikshavn Kommune,
Frederikssund Kommune, Furesø Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune,
Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Green Po-
wer Denmark, Greve Kommune, Gribskov Kommune, Guldborgsund
Kommune, Haderslev Kommune, Halsnæs Kommune, Hedensted Kom-
mune, Helsingør Kommune, Herlev Kommune, Herning Kommune, Hille-
rød Kommune, Hjørring Kommune, Holbæk Kommune, Holstebro Kom-
mune, Horsens Kommune, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kom-
mune, Hørsholm Kommune, Ikast-Brande Kommune, Ishøj Kommune,
Jammerbugt Kommune, Justitia, Kalundborg Kommune, Kerteminde
Kommune, Kolding Kommune, Kommunernes Landsforeningen, Køben-
havns Kommune, Køge Kommune, Landbrug & Fødevarer, Langeland
Kommune, Lejre Kommune, Lemvig Kommune, Lolland Kommune,
Lyngby-Taarbæk Kommune, Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Læsø
Kommune, Mariagerfjord Kommune, Middelfart Kommune, Morsø Kom-
mune, Norddjurs Kommune, Nordfyns Kommune, Nordsøfonden, Nyborg
Kommune, Næstved Kommune, Odder Kommune, Odense Kommune,
L 206 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
29/29
Odsherred Kommune, Ombudsmanden, Randers Kommune, Rebild Kom-
mune, Retspolitisk Forening, Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringsted
Kommune, Rigsadvokaten, Roskilde Kommune, Rudersdal Kommune,
Rødovre Kommune, Samsø Kommune, Silkeborg Kommune, Skanderborg
Kommune, Skive Kommune, Slagelse Kommune, SMV Danmark, Solrød
Kommune, Sorø Kommune, Stevns Kommune, Struer Kommune, Svend-
borg Kommune, Syddjurs Kommune, Sø- og Handelsretten, Sønderborg
Kommune, Thisted Kommune, Tønder Kommune, Tårnby Kommune, Va-
lensbæk Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommune, Vejle Kommune,
Vesthimmerlands Kommune, Vestre Landsret, Viborg Kommune, Vor-
dingborg Kommune, Ærø Kommune, Østre Landsret, Aabenraa Kom-
mune, Aalborg Kommune, Aarhus Kommune, 3F-Industri.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger til
lovforslaget:
Centralorganisationen af industriansatte i Danmark (COin-
dustri), Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal, Danske Havne, Ener-
ginet.dk, Green Power Denmark, Haderslev Kommuner, Hedensted Kom-
mune, Holstebro Kommune, Kommunernes Landsforening, Landbrug &
Fødevarer, Lif, Lolland Kommune, Aalborg Kommune, 3F-industri.
Derudover er der modtaget uopfordrede høringssvar fra Brintbranchen,
DABYFO (Forum for Danske Bygningsmyndigheder), Lolland Forsyning,
TEKNIQ, Trekantsområdet.