Erhvervsudvalget 2024-25
L 206 Bilag 7
Offentligt
3030568_0001.png
Til lovforslag nr.
L 206
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 27. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig
udpegning af industriparker
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 15 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, DD, M, KF, DF, RV og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra erhvervsministeren
Erhvervsministeren har over for udvalget oplyst følgen-
de:
»Lov om én indgang for produktionsvirksomheder og
statslig udpegning af industriparker (L 206) blev fremsat
den 23. april 2025. I forbindelse med behandlingen af lov-
forslaget er der fundet anledning til at berigtige tre paragraf-
henvisninger i afsnit 3.3.2 og 3.3.3 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger, så der henvises til de korrekte bestemmel-
ser i lovforslaget:
3.3.2 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overve-
jelser
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurde-
ring, at NZIA-forordningens artikel 21(1), litra b, giver an-
ledning til en ændring af undergrundsloven. Ministeriet har
fra EU-Kommissionen fået bekræftet, at medlemsstaterne
skal sikre, at forpligtelsen indsættes i national ret på trods af,
at der er tale om en forordning.
Lovforslaget indeholder derfor en bestemmelse om en
forpligtelse for olie- og gasselskaber til offentliggørelse af
specifikke oplysninger, hvis de findes, jf. lovforslagets §
19. Dette er en følge af en medlemsstatsforpligtelse efter
NZIA-forordningen artikel 21(1), litra b. Der findes ikke
eksisterende regulering af dette spørgsmål.
Efter ordlyden drejer det sig om økonomiske vurderin-
ger af de respektive omkostninger ved at muliggøre CO
2
-
injektion, som skal gøres offentligt tilgængelig, såfremt
de findes. Det fremgår desuden, at »økonomiske vurderin-
ger« inkluderer data om, hvorvidt lokaliteten er egnet til
bæredygtig, sikker og permanent CO
2
-injektion og -lagring,
samt hvorvidt der forefindes eller er behov for transportin-
frastruktur og -former, der egner sig til at transportere CO
2
sikkert frem til lokaliteten.
Som en undtagelse til kravet om offentliggørelse fremgår
det af bestemmelsen, at olie- og gasselskaberne skal undta-
ges fra denne forpligtelse, såfremt de har ansøgt om en
CO
2
-efterforskningstilladelse.
Det er ministeriets vurdering, at denne forpligtelse ikke
kan rummes inden for rammerne af undergrundslovens § 34
og dennes bekendtgørelse, da den udelukkende omhandler
geologisk data. Der er derfor behov for i dansk lovgivning
at indsætte en forpligtelse for selskaberne til at offentliggøre
de pågældende oplysninger. Denne forpligtelse gennemføres
ved nærværende lovforslag.
Ministeriet vurderer, at der med den foreslåede bestem-
melse i lovforslagets § 19, nr. 2 sikres gennemførelse af
NZIA-forordningen artikel 21(1), litra b.
3.3.3 Den foreslåede ordning
Der er indsat en bestemmelse i lovforslagets § 19 om
ændringer i anden lovgivning.
AX031504
L 206 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 27/5-25
3030568_0002.png
2
Lovforslaget gennemfører via denne bestemmelse en for-
pligtelse for medlemsstaterne til at forpligte olie- og gassel-
skaber til at offentliggøre visse økonomiske vurderinger om
lagring af CO
2
, med visse undtagelser. Ministeriet har valgt
at lægge sig tæt op ad forordningens ordlyd for at sikre en
korrekt implementering. Der er dog foretaget nødvendige
ordlydstilpasninger for at tilpasse teksten til undergrundslo-
vens opbygning, men ingen indholdsmæssige ændringer i
forhold til forordningens formulering er tiltænkt.«
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
1)
Stk. 1, nr. 5,
affattes således:
»5) Godkendelsesforløb: Proces, der omfatter alle relevan-
te tilladelser, dispensationer eller anmeldelser i forbin-
delse med etablering, udvidelse eller omdannelse af
produktionsanlæg, som opfylder betingelserne for at
benytte indgangsordningen.«
[Sproglig præcisering]
Til § 5
2)
I
stk. 2
ændres »eller« til: »og«.
[Sproglig rettelse]
Til § 6
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
De kompetente myndigheder udleverer efter an-
modning fra indgangsordningen oplysninger til indgangs-
ordningen inden for en frist, som indgangsordningen har
fastsat.«
[Sproglig præcisering]
Til § 9
4)
I
stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »herunder«: »ved at«.
[Sproglig præcisering]
Til § 12
5)
I
stk. 3
indsættes efter »i den nævnte lov«: », ikke i
godkendelsesforløbets varighed«.
[Rettelse af fejl i lovteksten]
6)
Stk. 7
affattes således:
»Stk. 7.
Hvis en ansøgervirksomhed ikke besvarer ind-
gangsordningens spørgsmål eller indsender supplerende op-
lysninger inden for den frist, der er fastsat i medfør af §
5, stk. 2, kan godkendelsesforløbets varighed forlænges sva-
rende til fristoverskridelsen.«
[Sproglig præcisering]
Til § 13
7)
Stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1) der er et kommunalt ønske om, herunder et kommunalt
engagement i, at understøtte udviklingen af de foreslåe-
de arealer,«.
[Sproglig præcisering]
8)
Stk. 1, nr. 5,
affattes således:
»5) der i nærheden er arbejdskraft, uddannelsesinstitutio-
ner, internationale skoler og erhvervsklynger.«
[Sproglig præcisering]
9)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med
ministeren for byer og landdistrikter fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens ansøgning, offentliggørelse af kom-
munalbestyrelsens ansøgning, evaluering og udpegning af
arealer omfattet af stk. 1.«
[Sproglig rettelse]
Til § 15
10)
I
stk. 1
ændres »udøve« til: »varetage«.
[Sproglig præcisering]
11)
I
stk. 3, 2. pkt.,
ændres to steder »kommune« til:
»kommunalbestyrelse«.
[Sproglig rettelse]
Til § 17
12)
Stk. 1
affattes således:
»En kommunalbestyrelse, der er bemyndiget efter § 15,
stk. 1, kan til brug for sin varetagelse af en opgave omfattet
af bemyndigelsen afkræve den delegerende kommunalbesty-
relse enhver oplysning, der er nødvendig for varetagelsen af
opgaven.«
[Sproglig præcisering]
13)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
En kommunalbestyrelse, der er bemyndiget efter
15, stk. 1, kan til brug for sin varetagelse af en opgave
omfattet af bemyndigelsen indhente de samme oplysninger
fra andre offentlige myndigheder og fra private, som ifølge
lovgivningen ville kunne indhentes af den delegerende kom-
munalbestyrelse, hvis denne havde varetaget opgaven.«
[Sproglig præcisering]
Til § 19
14)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
fodnoten
til
lovens titel indsættes i det foreslåede
2. pkt.
efter »EU-Ti-
dende«: », L af 28. juni 2024«.
[Korrektion af EU-henvisning]
15)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 34 c
indsættes i
stk. 2
før »finder«: »Stk. 1«.
[Rettelse af fejl i lovteksten]
L 206 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 27/5-25
3030568_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering af
hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lov-
forslag.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion, da der
er tale om en opremsning af de situationer, hvor indgangs-
ordningen kan fastsætte frister.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering. Der
tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering af
hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lov-
forslag.
Til nr. 5
Den foreslåede tilføjelse er en rettelse. Sidste led af
sætningen var faldet ud af den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 12, stk. 3, 1. pkt. Det foreslås derfor at
indsætte den manglende tekst, så det i overensstemmelse
med intentionen, jf. lovforslagets specielle bemærkninger,
kommer til at fremgå, at hvis en miljøkonsekvensvurdering
kræves i henhold til § 25 i lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM), medregnes
de trin i vurderingen, der er omhandlet i § 20, stk. 1, i den
nævnte lov ikke i godkendelsesforløbets varighed.
Til nr. 6
Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en
sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 7
Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en
sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 8
Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en
sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion af be-
stemmelsen, da det efter lovforslaget er kommunalbestyrel-
sen, som kan ansøge om udpegning af et areal til industri-
park.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er en præcisering af hensyn til
sproglig ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæs-
sige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion af be-
stemmelsen, da det efter lovforslaget er kommunalbestyrel-
sen, som kan ansøge om udpegning af et areal til industri-
park.
Til nr. 12
Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en
præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der
tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 13
Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en
præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der
tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring er en rettelse af EU-henvisnin-
gen i den foreslåede bestemmelse.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er en rettelse, da der ved en
fejl manglede en henvisning til det foregående stykke i den
foreslåede bestemmelse.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2025 og var til
1. behandling den 7. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 20. decem-
ber 2024 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
100. Den 23. april 2025 sendte erhvervsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
L 206 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet 27/5-25
3030568_0004.png
4
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S) Fie Hækkerup (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Louise Elholm (V)
fmd.
Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W. Frølund (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Claus Jørgensen (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV) Karin Liltorp (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5